Kvinna med värk i bröst

Omega-3 mot inflammation

Vem behöver omega-3-tillskott?

Personer som inte äter fet fisk minst tre gånger per vecka eller personer som visar tecken på inflammation rekommenderas att äta omega-3-tillskott. Dr. Olle Haglund rekommenderar 1–1,5 gram omega-3 per dag, vilket motsvaras av två till tre kapslar Pikasol Forte Original. Visar man tecken på inflammation kan en högre dosering behövas och ens totala fettintag bör ses över.

Vilken sorts fett vi äter påverkar vår inflammationsbenägenhet. Omega-6-fettsyror främjar inflammatoriska processer medan omega-3-fettsyror hämmar dem. Medicine doktor Olle Haglund menar att vi får i oss för mycket omega-6-fettsyror och för lite omega-3-fettsyror.

Omega-3 är nödvändigt för en kropp i balans och uppges också vara bra för att förebygga många olika sjukdomstillstånd som exempel allt från problem med hjärta och kärl till muskler, leder och hjärna. Ett av de områden där omega-3-fettsyrorna verkar positivt är mot inflammation, och då forskning pekar allt mer på att många sjukdomar har sitt ursprung i en inflammation kan man tänka sig att omega-3-fettsyrorna är ett starkt vapen för en väl fungerande hälsa.

Obalans mellan fettsyror
Nyare forskning visar att många sjukdomar härrör från inflammationer. Även om det saknas fullständig vetenskaplig bevisning är de flesta forskare överens om att kan vi minska de kroniska inflammationerna kan vi också minska förekomsten av många allvarliga sjukdomar. Det finns flera orsaker till uppkomsten av inflammation, en obalanserad kvot mellan omega-3 och omega-6 är en av stor betydelse. Omega-3 verkar dubbelt mot inflammation, dels genom att bilda inflammationshämmande ämnen men också genom att konkurrera ut de proinflammatoriska omega-6-fettsyrorna om upptag vid specifika receptorer.

 

Olle Haglund är medicine doktor vid Uppsala universitet och har bland annat bedrivit forskning om just omega-3 och fettsyror.
– Jag är mycket positiv till omega-3 mot inflammationer. Den rekommenderade kvoten mellan omega-6 och omega-3 är 2:1, vilket betyder att man ska få i sig dubbelt så mycket omega-6 som omega-3. Men hos de flesta är kvoten mycket högre, mellan 10-20:1 och i vissa fall ännu mer vilket är katastrofalt, säger dr Olle Haglund.

Omega-3, nyckel till god hälsa?
Omega-3 tillskrivs en rad hälsofördelar och uppges bland annat kunna förhindra hjärt- och kärlsjukdomar, dämpa inflammatoriska sjukdomar som eksem, astma, reumatism, tarmsjukdomar samt ha effekt vid en rad sjukdomar kopplade till hjärnan. Några exempel på de senare är ADHD, demens, depression, schizofreni och Alzheimers. Mycket tyder på att även dessa sjukdomar har sitt ursprung i en inflammation.
När det kommer till varför omega-3 verkar positivt på flera sjukdomstillstånd är Olle övertygad om att den antiinflammatoriska effekten är en av anledningarna till omega-3-fettsyrornas breda användningsområde.
– Ja, det är helt klart en av anledningarna, sen finns det förmodligen fler verkningsmekanismer som vi inte vet om än, säger dr Olle Haglund.
När det till exempel handlar specifikt om hjärt- och kärlsjukdomar ser han en rad olika bakomliggande mekanismer som kan vara orsaken till den goda effekten av omega-3-fettsyrorna.

Här är några effekter av omega-3

  • Effekten på blodfetterna
  • Blodtryckssänkande effekten
  • Hämmade funktionen av blodplättar (trombocyter)
  • Antiinflammatoriska effekten
  • Effekten på kärlelasticiteten

 

Omega-3-tillskott
Det råder en del oenigheter gällande vad som är bäst – fiskolja med naturliga triglycerider eller högkoncentrerad fiskolja. Enligt dr Olle Haglund är det ingen större skillnad utan det viktigaste är att man kommer upp i rätt dos.
– I slutänden handlar det om mängden omega-3. Mot inflammation är det bäst med en sammansättning där mängden EPA är något högre än mängden DHA, säger Olle och fortsätter:
– Människor som inte har varit vegetarianer väldigt länge har dålig förmåga att omvandla alfalinolensyra, grundformen av omega-3, till den aktiva formen EPA och DHA. Vi behöver åtminstone upp emot 1-1,5 gram omega-3 i form av EPA och DHA dagligen.

Studier
I flera studier där man sett positiva resultat av omega-3 har doser upp mot fem till sex gram dagligen använts. Som exempel intogs sex kapslar Pikasol Forte Original – vilket motsvarar 3,6 gram omega-3-fettsyror – dagligen i en dubbelblind, placebokontrollerad studie på patienter med ledgångsreumatism. Efter tolv veckors behandling upplevde patienterna som intagit Pikasol Forte Original betydlig reduktion av morgonstelhet och ömhet. Ledgångsreumatism är bara ett exempel på en inflammatorisk sjukdom där omega-3-tillskott som Pikasol Forte Original kan vara till stor nytta. Det finns fler studier där Pikasol Forte Original visat god effekt på sjukdomar med inflammation som bakomliggande orsak.

Pikasol Forte Original
Pikasol Forte Original är ett omega-3-tillskott med hög koncentration av marina omega-3-fettsyror, främst i form av EPA samt DHA. Fiskoljan som både är högkoncentrerad och har ett innehåll av naturliga triglycerider är utvunnen ur vild djuphavsfisk, fångad utanför Chiles och Perus kust.

Av Yoel Grundemark

Vem behöver omega-3-tillskott?

Personer som inte äter fet fisk minst tre gånger per vecka eller personer som visar tecken på inflammation rekommenderas att äta omega-3-tillskott. Dr. Olle Haglund rekommenderar 1–1,5 gram omega-3 per dag, vilket motsvaras av två till tre kapslar Pikasol Forte Original. Visar man tecken på inflammation kan en högre dosering behövas och ens totala fettintag bör ses över.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så blev jag av med hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.