Kvinna med värk i bröst

Omega-3 mot inflammation

Vem behöver omega-3-tillskott?

Personer som inte äter fet fisk minst tre gånger per vecka eller personer som visar tecken på inflammation rekommenderas att äta omega-3-tillskott. Dr. Olle Haglund rekommenderar 1–1,5 gram omega-3 per dag, vilket motsvaras av två till tre kapslar Pikasol Forte Original. Visar man tecken på inflammation kan en högre dosering behövas och ens totala fettintag bör ses över.

Vilken sorts fett vi äter påverkar vår inflammationsbenägenhet. Omega-6-fettsyror främjar inflammatoriska processer medan omega-3-fettsyror hämmar dem. Medicine doktor Olle Haglund menar att vi får i oss för mycket omega-6-fettsyror och för lite omega-3-fettsyror.

Omega-3 är nödvändigt för en kropp i balans och uppges också vara bra för att förebygga många olika sjukdomstillstånd som exempel allt från problem med hjärta och kärl till muskler, leder och hjärna. Ett av de områden där omega-3-fettsyrorna verkar positivt är mot inflammation, och då forskning pekar allt mer på att många sjukdomar har sitt ursprung i en inflammation kan man tänka sig att omega-3-fettsyrorna är ett starkt vapen för en väl fungerande hälsa.

Obalans mellan fettsyror
Nyare forskning visar att många sjukdomar härrör från inflammationer. Även om det saknas fullständig vetenskaplig bevisning är de flesta forskare överens om att kan vi minska de kroniska inflammationerna kan vi också minska förekomsten av många allvarliga sjukdomar. Det finns flera orsaker till uppkomsten av inflammation, en obalanserad kvot mellan omega-3 och omega-6 är en av stor betydelse. Omega-3 verkar dubbelt mot inflammation, dels genom att bilda inflammationshämmande ämnen men också genom att konkurrera ut de proinflammatoriska omega-6-fettsyrorna om upptag vid specifika receptorer.

 

Olle Haglund är medicine doktor vid Uppsala universitet och har bland annat bedrivit forskning om just omega-3 och fettsyror.
– Jag är mycket positiv till omega-3 mot inflammationer. Den rekommenderade kvoten mellan omega-6 och omega-3 är 2:1, vilket betyder att man ska få i sig dubbelt så mycket omega-6 som omega-3. Men hos de flesta är kvoten mycket högre, mellan 10-20:1 och i vissa fall ännu mer vilket är katastrofalt, säger dr Olle Haglund.

Omega-3, nyckel till god hälsa?
Omega-3 tillskrivs en rad hälsofördelar och uppges bland annat kunna förhindra hjärt- och kärlsjukdomar, dämpa inflammatoriska sjukdomar som eksem, astma, reumatism, tarmsjukdomar samt ha effekt vid en rad sjukdomar kopplade till hjärnan. Några exempel på de senare är ADHD, demens, depression, schizofreni och Alzheimers. Mycket tyder på att även dessa sjukdomar har sitt ursprung i en inflammation.
När det kommer till varför omega-3 verkar positivt på flera sjukdomstillstånd är Olle övertygad om att den antiinflammatoriska effekten är en av anledningarna till omega-3-fettsyrornas breda användningsområde.
– Ja, det är helt klart en av anledningarna, sen finns det förmodligen fler verkningsmekanismer som vi inte vet om än, säger dr Olle Haglund.
När det till exempel handlar specifikt om hjärt- och kärlsjukdomar ser han en rad olika bakomliggande mekanismer som kan vara orsaken till den goda effekten av omega-3-fettsyrorna.

Här är några effekter av omega-3

  • Effekten på blodfetterna
  • Blodtryckssänkande effekten
  • Hämmade funktionen av blodplättar (trombocyter)
  • Antiinflammatoriska effekten
  • Effekten på kärlelasticiteten

 

Omega-3-tillskott
Det råder en del oenigheter gällande vad som är bäst – fiskolja med naturliga triglycerider eller högkoncentrerad fiskolja. Enligt dr Olle Haglund är det ingen större skillnad utan det viktigaste är att man kommer upp i rätt dos.
– I slutänden handlar det om mängden omega-3. Mot inflammation är det bäst med en sammansättning där mängden EPA är något högre än mängden DHA, säger Olle och fortsätter:
– Människor som inte har varit vegetarianer väldigt länge har dålig förmåga att omvandla alfalinolensyra, grundformen av omega-3, till den aktiva formen EPA och DHA. Vi behöver åtminstone upp emot 1-1,5 gram omega-3 i form av EPA och DHA dagligen.

Studier
I flera studier där man sett positiva resultat av omega-3 har doser upp mot fem till sex gram dagligen använts. Som exempel intogs sex kapslar Pikasol Forte Original – vilket motsvarar 3,6 gram omega-3-fettsyror – dagligen i en dubbelblind, placebokontrollerad studie på patienter med ledgångsreumatism. Efter tolv veckors behandling upplevde patienterna som intagit Pikasol Forte Original betydlig reduktion av morgonstelhet och ömhet. Ledgångsreumatism är bara ett exempel på en inflammatorisk sjukdom där omega-3-tillskott som Pikasol Forte Original kan vara till stor nytta. Det finns fler studier där Pikasol Forte Original visat god effekt på sjukdomar med inflammation som bakomliggande orsak.

Pikasol Forte Original
Pikasol Forte Original är ett omega-3-tillskott med hög koncentration av marina omega-3-fettsyror, främst i form av EPA samt DHA. Fiskoljan som både är högkoncentrerad och har ett innehåll av naturliga triglycerider är utvunnen ur vild djuphavsfisk, fångad utanför Chiles och Perus kust.

Av Yoel Grundemark


Vem behöver omega-3-tillskott?

Personer som inte äter fet fisk minst tre gånger per vecka eller personer som visar tecken på inflammation rekommenderas att äta omega-3-tillskott. Dr. Olle Haglund rekommenderar 1–1,5 gram omega-3 per dag, vilket motsvaras av två till tre kapslar Pikasol Forte Original. Visar man tecken på inflammation kan en högre dosering behövas och ens totala fettintag bör ses över.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer. 

Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Träning

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

Skiljas: Att hämnas eller inte hämnas?

Mental hälsa

Det är naturligt att vilja ge igen när vi har blivit sårade, svikna och respektlöst behandlade. Och så känns det ofta i en skilsmässa. Stresscoachen Karin Isberg förklarar vilka mekanismer som ligger bakom hämndbegäret och varför den bästa strategin är att låta bli.

Därför ska du ställa om till grönt i badrummet

Hud

Hudens är kroppens största organ. Allt du utsätter den för måste kroppen ta hand om. Och det som spolas bort i avloppet hamnar i naturen. Det finns alltså en rad goda skäl att ställa om till ekologiskt även inom hud- och skönhetsvård, för dig och för miljön.