Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hjärta av grönt

IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

Att äta anti-inflammatorisk kost hjälper kroppen att bekämpa inflammationer. Här är IFD-maten som vetenskapligt bevisat dämpar inflammation och främjar det friska processerna i kroppen.

Allt oftare läser man att inflammationer är det som skapar sjukdomar i våra kroppar. Man har länge vetat att Crohns sjukdom och Ulcerös kolit beror på inflammationer men även depression, reumatism, artrit, astma, MS och cancer anses numera bero på inflammationer.

Att äta anti-inflammatorisk kost hjälper kroppen att bekämpa inflammationer. Det finns livsmedel som verkar inflammationsdämpande som du dagligen kan lägga till dina måltider. Välj kryddor så som gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Välj kött från gräsätande djur. Ät grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja.

 

Undvik
För att minska inflammationer i kroppen så ska du undvika processade livsmedel, mejeriprodukter, vete och socker. Undvik även produkter som margarin, solrosolja och majsolja eftersom de har höga halter omega-6 som är inflammatoriskt.

Inflammationsdämpande kosttillskott
Kosttillskott som D-vitamin, omega-3-fiskolja , probiotika, gurkmeja, nyponpulver, brännässlepulver och boswellia är bra inflammationsdämpare. Enzymer som bromelain och proteaser verkar även de antiinflammatoriskt. Undvik gifter som bekämpningsmedel och livsmedel som är genmanipulerade (GMO) genom att välja ekologiska produkter och var även noga med att välja hudvårdsprodukter som inte innehåller irriterande kemikalier eftersom det du sätter på huden absorberas av kroppen.

IFD-matens grundregler från Sanna Ehdin:

Grönsaker. Välj färggranna ekologiska grönsaker. Ät lök, vitlök, chilipeppar, spenat, gröna grönsaker, sötpotatis, morötter och linser.
Undvik: Majs och potatis.

Fisk. Ät fisk minst tre gånger i veckan. Feta fiskar har extremt bra antiinflammatoriska värden.
Välj sill, makrill, vildlax, tonfisk, regnsbågsforell, sardiner och ostron.
Undvik: Odlad lax

 

Oljor. Välj först och främst ekologisk olivolja och rapsolja. Även hasselnötsolja, avokadoolja, hampfröolja och mandelolja är bra. Omega-3 är bra fett med inflammationsdämpande effekt  som, förutom i fisk, finns i kallpressad linfröolja.
Undvik: margarin, solrosolja, vindruvskärnolja, bomullsolja, palmkärnolja och vetegroddsolja på grund av att de innehåller mycket omega-6.

Kryddor. Välj de inflammationsdämpande kryddorna som är vitlök, lök, cayennepeppar, ingefära, gurkmeja, chilipeppar och curry. Samtliga örtväxter är också bra att använda.

Kött och fågel. Välj frigående (gräsätande) vuxna djur. Föda med gräs ger mer omega-3-fettsyror. Djur uppfödda på spannmål ger omega-6., alternativt krydda med IFD-kryddor.
Ät mindre ofta: Inälvsmat (extremt inflammatoriskt), kalv och lamm.

 

Frukt. Är lätt till milt inflammatoriskt på grund av fruktsockret så ät sparsamt, men eftersom frukt är näringsrikt och rensande så kan man äta en frukt om dagen.
Välj: Blodgrapefrukt, citron, rabarber, hallon och jordgubbar.

Nötter. Mandel, hasselnötter, pekannötter, macadamianötter och cashewnötter kan man med fördel äta varje dag. Undvik dock att äta för mycket, en del nötter har lågt IFD-värde på grund av att de innehåller omega-6.

Mejeriprodukter. Keso, kesella, yoghurt, färskost, fetaost och mozzarella går bra.
Undvik: sötad fruktyoghurt, glass och hård, lagrad ost.

Drycker. Morotsjuice, tomatjuice, svart eller grönt te, örtte, källvatten.
Undvik: saft och läskedrycker.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.