Hjärta av grönt

IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

Att äta anti-inflammatorisk kost hjälper kroppen att bekämpa inflammationer. Här är IFD-maten som vetenskapligt bevisat dämpar inflammation och främjar det friska processerna i kroppen.

Allt oftare läser man att inflammationer är det som skapar sjukdomar i våra kroppar. Man har länge vetat att Crohns sjukdom och Ulcerös kolit beror på inflammationer men även depression, reumatism, artrit, astma, MS och cancer anses numera bero på inflammationer.

Att äta anti-inflammatorisk kost hjälper kroppen att bekämpa inflammationer. Det finns livsmedel som verkar inflammationsdämpande som du dagligen kan lägga till dina måltider. Välj kryddor så som gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Välj kött från gräsätande djur. Ät grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja.

 

Undvik
För att minska inflammationer i kroppen så ska du undvika processade livsmedel, mejeriprodukter, vete och socker. Undvik även produkter som margarin, solrosolja och majsolja eftersom de har höga halter omega-6 som är inflammatoriskt.

Inflammationsdämpande kosttillskott
Kosttillskott som D-vitamin, omega-3-fiskolja , probiotika, gurkmeja, nyponpulver, brännässlepulver och boswellia är bra inflammationsdämpare. Enzymer som bromelain och proteaser verkar även de antiinflammatoriskt. Undvik gifter som bekämpningsmedel och livsmedel som är genmanipulerade (GMO) genom att välja ekologiska produkter och var även noga med att välja hudvårdsprodukter som inte innehåller irriterande kemikalier eftersom det du sätter på huden absorberas av kroppen.

IFD-matens grundregler från Sanna Ehdin:

Grönsaker. Välj färggranna ekologiska grönsaker. Ät lök, vitlök, chilipeppar, spenat, gröna grönsaker, sötpotatis, morötter och linser.
Undvik: Majs och potatis.

Fisk. Ät fisk minst tre gånger i veckan. Feta fiskar har extremt bra antiinflammatoriska värden.
Välj sill, makrill, vildlax, tonfisk, regnsbågsforell, sardiner och ostron.
Undvik: Odlad lax

Oljor. Välj först och främst ekologisk olivolja och rapsolja. Även hasselnötsolja, avokadoolja, hampfröolja och mandelolja är bra. Omega-3 är bra fett med inflammationsdämpande effekt  som, förutom i fisk, finns i kallpressad linfröolja.
Undvik: margarin, solrosolja, vindruvskärnolja, bomullsolja, palmkärnolja och vetegroddsolja på grund av att de innehåller mycket omega-6.

Kryddor. Välj de inflammationsdämpande kryddorna som är vitlök, lök, cayennepeppar, ingefära, gurkmeja, chilipeppar och curry. Samtliga örtväxter är också bra att använda.

Kött och fågel. Välj frigående (gräsätande) vuxna djur. Föda med gräs ger mer omega-3-fettsyror. Djur uppfödda på spannmål ger omega-6., alternativt krydda med IFD-kryddor.
Ät mindre ofta: Inälvsmat (extremt inflammatoriskt), kalv och lamm.

Frukt. Är lätt till milt inflammatoriskt på grund av fruktsockret så ät sparsamt, men eftersom frukt är näringsrikt och rensande så kan man äta en frukt om dagen.
Välj: Blodgrapefrukt, citron, rabarber, hallon och jordgubbar.

Nötter. Mandel, hasselnötter, pekannötter, macadamianötter och cashewnötter kan man med fördel äta varje dag. Undvik dock att äta för mycket, en del nötter har lågt IFD-värde på grund av att de innehåller omega-6.

Mejeriprodukter. Keso, kesella, yoghurt, färskost, fetaost och mozzarella går bra.
Undvik: sötad fruktyoghurt, glass och hård, lagrad ost.

Drycker. Morotsjuice, tomatjuice, svart eller grönt te, örtte, källvatten.
Undvik: saft och läskedrycker.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshund

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny. 

Avokadohalvor med vegansk skagen

Mat

Fräscha avokadohalvor fyllda med veganskagen gjord på frisk havre fraiche, tångrom och dill. Passar perfekt till kokt potatis eller tillsammans med rågbröd - och som förrätt vid festligheter.

Snart kan EU förbjuda “vegoburgare”

Kost

I en tid då vi äter en allt grönare kost och allt färre animalier är fenomenet med vegokött en rejält växande marknad.  Produkterna ser ut som kött och heter saker som burgare, stek, biff och korv – men det bör de inte längre få göra. Det har Europaparlamentets jordbruksutskott nu beslutat och lagt fram ett förslag på lagändring. En liknande lagstiftning finns redan i Frankrike.

5 smarta knep för vackra händer

Hud

Dina händer har under många kalla månader nu varit särskilt utsatta. Det är inte konstigt att de nu känns extra torra och fnasiga. Det är det dags att ändra på nu, och ta hand om dem lite extra inför sommaren. Här är tipsen som kommer att göra dina händer snygga, lena och mjuka igen.