Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hjärta av grönt

IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

Att äta anti-inflammatorisk kost hjälper kroppen att bekämpa inflammationer. Här är IFD-maten som vetenskapligt bevisat dämpar inflammation och främjar det friska processerna i kroppen.

Allt oftare läser man att inflammationer är det som skapar sjukdomar i våra kroppar. Man har länge vetat att Crohns sjukdom och Ulcerös kolit beror på inflammationer men även depression, reumatism, artrit, astma, MS och cancer anses numera bero på inflammationer.

Att äta anti-inflammatorisk kost hjälper kroppen att bekämpa inflammationer. Det finns livsmedel som verkar inflammationsdämpande som du dagligen kan lägga till dina måltider. Välj kryddor så som gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Välj kött från gräsätande djur. Ät grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja.

 

Undvik
För att minska inflammationer i kroppen så ska du undvika processade livsmedel, mejeriprodukter, vete och socker. Undvik även produkter som margarin, solrosolja och majsolja eftersom de har höga halter omega-6 som är inflammatoriskt.

Inflammationsdämpande kosttillskott
Kosttillskott som D-vitamin, omega-3-fiskolja , probiotika, gurkmeja, nyponpulver, brännässlepulver och boswellia är bra inflammationsdämpare. Enzymer som bromelain och proteaser verkar även de antiinflammatoriskt. Undvik gifter som bekämpningsmedel och livsmedel som är genmanipulerade (GMO) genom att välja ekologiska produkter och var även noga med att välja hudvårdsprodukter som inte innehåller irriterande kemikalier eftersom det du sätter på huden absorberas av kroppen.

IFD-matens grundregler från Sanna Ehdin:

Grönsaker. Välj färggranna ekologiska grönsaker. Ät lök, vitlök, chilipeppar, spenat, gröna grönsaker, sötpotatis, morötter och linser.
Undvik: Majs och potatis.

Fisk. Ät fisk minst tre gånger i veckan. Feta fiskar har extremt bra antiinflammatoriska värden.
Välj sill, makrill, vildlax, tonfisk, regnsbågsforell, sardiner och ostron.
Undvik: Odlad lax

 

Oljor. Välj först och främst ekologisk olivolja och rapsolja. Även hasselnötsolja, avokadoolja, hampfröolja och mandelolja är bra. Omega-3 är bra fett med inflammationsdämpande effekt  som, förutom i fisk, finns i kallpressad linfröolja.
Undvik: margarin, solrosolja, vindruvskärnolja, bomullsolja, palmkärnolja och vetegroddsolja på grund av att de innehåller mycket omega-6.

Kryddor. Välj de inflammationsdämpande kryddorna som är vitlök, lök, cayennepeppar, ingefära, gurkmeja, chilipeppar och curry. Samtliga örtväxter är också bra att använda.

Kött och fågel. Välj frigående (gräsätande) vuxna djur. Föda med gräs ger mer omega-3-fettsyror. Djur uppfödda på spannmål ger omega-6., alternativt krydda med IFD-kryddor.
Ät mindre ofta: Inälvsmat (extremt inflammatoriskt), kalv och lamm.

 

Frukt. Är lätt till milt inflammatoriskt på grund av fruktsockret så ät sparsamt, men eftersom frukt är näringsrikt och rensande så kan man äta en frukt om dagen.
Välj: Blodgrapefrukt, citron, rabarber, hallon och jordgubbar.

Nötter. Mandel, hasselnötter, pekannötter, macadamianötter och cashewnötter kan man med fördel äta varje dag. Undvik dock att äta för mycket, en del nötter har lågt IFD-värde på grund av att de innehåller omega-6.

Mejeriprodukter. Keso, kesella, yoghurt, färskost, fetaost och mozzarella går bra.
Undvik: sötad fruktyoghurt, glass och hård, lagrad ost.

Drycker. Morotsjuice, tomatjuice, svart eller grönt te, örtte, källvatten.
Undvik: saft och läskedrycker.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Glasburkar med rawbollar med pepparkakssmak

Raw pepparkaksbollar med apelsin

Recept

Tid för adventsmys, tända ljus och julgodis! Men allt godis behöver inte innehålla vitt socker och mjöl utan kan istället innehålla många vitaminer och mineraler – samtidigt som de är söta och goda. Rulla ihop och bjud på dessa raw pepparkaksbollar och njut!

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

 

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

 

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.