Tickande bomb på en tallrik

Maten som gör att vi blir sjuka, deprimerade och åldras snabbare

Fakta

För att minska inflammationer undvik:
Stress
Rött kött
Socker
Snabba kolhydrater
Gluten (främst vete)
Påverkade och upphettade fetter
Hel- och halvfabrikat
Tillsatser som färgämnen och konserveringsmedel

Den nya studien som kopplar samman depression med kost som kan skapa inflammation i kroppen är föga överraskande för näringsexperten Zarah Öberg. Här berättar hon varför, vilka andra konsekvenser som kan uppstå och hur vi ska äta för att undvika inflammation och läka kroppen.

Igår skrev vi en artikel om en ny stor studie vid Harvard som kopplar samman depression med kost som kan skapa inflammation i kroppen, exempelvis vitt mjöl, sockrade drycker och margarin. Det finns tidigare studier som kopplar matvanor till depression, men den här studien är den första som väger in matens inflammationsdrivande effekt.  Forskarna har i 12 år följt 43 685 kvinnor i åldern 50-77 år. De som konsumerade mycket sockrade drycker, vitt mjöl, rött kött och margarin löpte 29 till 41 procent större risk att drabbas av depression än de som åt mat som var mindre inflammationsdrivande.

 Läs också: IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

 

Depression är ett av symtomen
Näringsexperten Zarah Öberg säger att detta inte är överraskande resultat.
– Långvarig inflammation ger många olika symtom, där depression är ett av dessa. Att ha långvariga inflammatoriska processer tär väldigt hårt på kroppen, och det går bland annat åt mycket näring samtidigt som det bränner ut binjurarna som hela tiden behöver frisätta kortisol för att hålla inflammationen nere, förklarar hon.

Näringsbrister och obalanser
Att äta mat som är näringsfattig, fylld med upphettade och förstörda fetter, socker och förstörda proteiner bidrar inte bara till inflammation, utan även till näringsbrister och obalanser som gör att kroppen inte klarar av att reda ut oredan. I flera olika media har vin, kaffe och olivolja beskrivits som skyddande gentemot inflammationer, något som Zarah tycker är taget ur sitt sammanhang.
– Om man läser studien så står det att inflammation kan motverkas med bladgrönt och olivolja men i vissa tidningar och på text-tv så valde man att lyfta kaffe och vin, sannolikt för att merparten av människorna då kan ta en lättnadens suck och fortsätta hinka i sig vin och kaffe. Att dessa drycker sedan orsakar andra besvär har man inte i åtanke. För att motverka inflammation så är det viktigt med antioxidanter och i just kaffebönan och i vindruvans skal finns gott om antioxidanter, men de innehåller dessutom oerhört stor mängd gifter om de inte kommer från ekologisk produktion.

"Håll kroppen basisk"
Zarah rekommenderar istället att man fokuserar på bladgrönt som håller kroppen basisk, bra fetter som är kallpressade och oförstörda, proteiner från växtriket eller från ekologisk köttproduktion, mindre sockerrik kost, D-vitamin som motverkar både depression och ger ett bra immunförsvar, samt gott om näring som gör att kroppen kan återhämta sig. Och det är lika viktigt att vila och sova ordentligt eftersom utbrända binjurar inte klarar av att bekämpa inflammation på ett bra sätt. Inflammation uppstår när saker som man gör och äter sliter på kroppen och när kroppen inte själv klarar av att reparera de skador som uppkommer.
– Till exempel bildas fria radikaler när vi utsätts för stress, och då både stress utifrån, inre stress och miljöstress från kemikalier/gifter, tungmetaller och dylikt.  Fria radikaler bryter ner celler och vävnader genom oxidation, vilket gör att vi blir sjuka, får inflammatoriska processer och åldras snabbare.

► Läs också: Omega-3 mot inflammation

Flera orsaker
Zarah beskriver det som om om man hamnar i en ond cirkel till slut.
– Inflammation tillsammans med dåliga fetter som gör cellmembranen, det vill säga cellernas skal, hårda och ogenomträngliga, ger minskat näringsupptag och försämrad syresättning och snart är kroppen inne i en ond spiral. Inflammation kan även komma från utbrända binjurar, då långvarig stress minskar binjurarnas förmåga att frisätta kortisol. Då klarar kroppen inte längre av att motverka de inflammationer som uppstår.

 

Inflammation kan också bero på andra saker.
–  Som dålig matsmältning, då vi inte kan bryta ner maten ordentligt och får ner osmält mat i tarmen. Väl nere i tarmen skapar dessa osmälta proteiner dåliga bakterier som producerar gifter som absorberas av tarmen och förgiftar kroppen långsamt samtidigt som immunförsvarets hjälp från alla goda bakterier inte längre fungerar optimalt. Det är alltså inte alls så att man kan tillskriva inflammation till endast ett par livsmedel, även om dessa är en del i det stora perspektivet. Jag skulle säga att stress och trötta binjurar är mycket viktigare när det gäller just inflammation.

► Läs också: Gurkmeja är antiinflammatoriskt

Undvik socker och snabba kolhydrater
För att undvika inflammation bör man, förutom att vila, sova ordentligt och leva stressfritt, undvika rött kött, särskilt det som kommer från konventionell köttproduktion. Enligt Zarah bör man även undvika sockerrik kost, kost som är rik på snabba kolhydrater, gluten men främst vete, mjölkprotein, påverkade och upphettade fetter, hel- och halvfabrikat, livsmedel med tillsatser som färgämnen och konserveringsmedel.

► Läs också: Sanna Ehdin om kost och inflammation

Av Emma V Larsson


Fakta

För att minska inflammationer undvik:
Stress
Rött kött
Socker
Snabba kolhydrater
Gluten (främst vete)
Påverkade och upphettade fetter
Hel- och halvfabrikat
Tillsatser som färgämnen och konserveringsmedel

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.