Tickande bomb på en tallrik

Maten som gör att vi blir sjuka, deprimerade och åldras snabbare

Fakta

För att minska inflammationer undvik:
Stress
Rött kött
Socker
Snabba kolhydrater
Gluten (främst vete)
Påverkade och upphettade fetter
Hel- och halvfabrikat
Tillsatser som färgämnen och konserveringsmedel

Den nya studien som kopplar samman depression med kost som kan skapa inflammation i kroppen är föga överraskande för näringsexperten Zarah Öberg. Här berättar hon varför, vilka andra konsekvenser som kan uppstå och hur vi ska äta för att undvika inflammation och läka kroppen.

Igår skrev vi en artikel om en ny stor studie vid Harvard som kopplar samman depression med kost som kan skapa inflammation i kroppen, exempelvis vitt mjöl, sockrade drycker och margarin. Det finns tidigare studier som kopplar matvanor till depression, men den här studien är den första som väger in matens inflammationsdrivande effekt.  Forskarna har i 12 år följt 43 685 kvinnor i åldern 50-77 år. De som konsumerade mycket sockrade drycker, vitt mjöl, rött kött och margarin löpte 29 till 41 procent större risk att drabbas av depression än de som åt mat som var mindre inflammationsdrivande.

 Läs också: IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

 

Depression är ett av symtomen
Näringsexperten Zarah Öberg säger att detta inte är överraskande resultat.
– Långvarig inflammation ger många olika symtom, där depression är ett av dessa. Att ha långvariga inflammatoriska processer tär väldigt hårt på kroppen, och det går bland annat åt mycket näring samtidigt som det bränner ut binjurarna som hela tiden behöver frisätta kortisol för att hålla inflammationen nere, förklarar hon.

Näringsbrister och obalanser
Att äta mat som är näringsfattig, fylld med upphettade och förstörda fetter, socker och förstörda proteiner bidrar inte bara till inflammation, utan även till näringsbrister och obalanser som gör att kroppen inte klarar av att reda ut oredan. I flera olika media har vin, kaffe och olivolja beskrivits som skyddande gentemot inflammationer, något som Zarah tycker är taget ur sitt sammanhang.
– Om man läser studien så står det att inflammation kan motverkas med bladgrönt och olivolja men i vissa tidningar och på text-tv så valde man att lyfta kaffe och vin, sannolikt för att merparten av människorna då kan ta en lättnadens suck och fortsätta hinka i sig vin och kaffe. Att dessa drycker sedan orsakar andra besvär har man inte i åtanke. För att motverka inflammation så är det viktigt med antioxidanter och i just kaffebönan och i vindruvans skal finns gott om antioxidanter, men de innehåller dessutom oerhört stor mängd gifter om de inte kommer från ekologisk produktion.

"Håll kroppen basisk"
Zarah rekommenderar istället att man fokuserar på bladgrönt som håller kroppen basisk, bra fetter som är kallpressade och oförstörda, proteiner från växtriket eller från ekologisk köttproduktion, mindre sockerrik kost, D-vitamin som motverkar både depression och ger ett bra immunförsvar, samt gott om näring som gör att kroppen kan återhämta sig. Och det är lika viktigt att vila och sova ordentligt eftersom utbrända binjurar inte klarar av att bekämpa inflammation på ett bra sätt. Inflammation uppstår när saker som man gör och äter sliter på kroppen och när kroppen inte själv klarar av att reparera de skador som uppkommer.
– Till exempel bildas fria radikaler när vi utsätts för stress, och då både stress utifrån, inre stress och miljöstress från kemikalier/gifter, tungmetaller och dylikt.  Fria radikaler bryter ner celler och vävnader genom oxidation, vilket gör att vi blir sjuka, får inflammatoriska processer och åldras snabbare.

► Läs också: Omega-3 mot inflammation

Flera orsaker
Zarah beskriver det som om om man hamnar i en ond cirkel till slut.
– Inflammation tillsammans med dåliga fetter som gör cellmembranen, det vill säga cellernas skal, hårda och ogenomträngliga, ger minskat näringsupptag och försämrad syresättning och snart är kroppen inne i en ond spiral. Inflammation kan även komma från utbrända binjurar, då långvarig stress minskar binjurarnas förmåga att frisätta kortisol. Då klarar kroppen inte längre av att motverka de inflammationer som uppstår.

 

Inflammation kan också bero på andra saker.
–  Som dålig matsmältning, då vi inte kan bryta ner maten ordentligt och får ner osmält mat i tarmen. Väl nere i tarmen skapar dessa osmälta proteiner dåliga bakterier som producerar gifter som absorberas av tarmen och förgiftar kroppen långsamt samtidigt som immunförsvarets hjälp från alla goda bakterier inte längre fungerar optimalt. Det är alltså inte alls så att man kan tillskriva inflammation till endast ett par livsmedel, även om dessa är en del i det stora perspektivet. Jag skulle säga att stress och trötta binjurar är mycket viktigare när det gäller just inflammation.

► Läs också: Gurkmeja är antiinflammatoriskt

Undvik socker och snabba kolhydrater
För att undvika inflammation bör man, förutom att vila, sova ordentligt och leva stressfritt, undvika rött kött, särskilt det som kommer från konventionell köttproduktion. Enligt Zarah bör man även undvika sockerrik kost, kost som är rik på snabba kolhydrater, gluten men främst vete, mjölkprotein, påverkade och upphettade fetter, hel- och halvfabrikat, livsmedel med tillsatser som färgämnen och konserveringsmedel.

► Läs också: Sanna Ehdin om kost och inflammation

Av Emma V Larsson


Fakta

För att minska inflammationer undvik:
Stress
Rött kött
Socker
Snabba kolhydrater
Gluten (främst vete)
Påverkade och upphettade fetter
Hel- och halvfabrikat
Tillsatser som färgämnen och konserveringsmedel

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byt ut kaffet – gör en nyttig kvällsdryck som ger mättnad

Hälsa

För 20 år sedan blev smoothies en hälsosam innedryck. Då gjordes den krämiga drycken mest på frukt och bär. I dag slänger vi ner alla möjliga grönsaker i mixern för att få i oss näringstät mat. En smoothie eller snarare en varm dryck att ersätta kaffe eller te med på kvällen är den populära guld- eller soldrycken. Den ger mättnad samtidigt som den innehåller bland annat kryddor med inflammationshämmande egenskaper. Här får du två olika recept.

Dans ger mer muskler än styrketräning

TRÄNING

Att dansa stärker dina muskler betydligt mer än om du lyfter vikter på gymmet. Det är glada nyheter för dig som inte gillar traditionell styrketräning. Dansträning ger dig också bättre koordination, balans och samverkan med din danspartner skapar inte bara glädje utan din hjärna får arbeta mycket mer än om du upprepar monotona styrkeövningar – och det är bra för minnet.

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

 

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

 

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

 

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

 

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning