Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sanna Ehdin Anandala

Foto: Paulina Westerlind

Sanna Ehdin om kost och inflammation

Felet med dagens kosthållning

Vi äter för mycket vete, socker och snabba kolhydrater.

Köttet och fisken vi äter föds upp på spannmål och kraftfoder vilket ändrar deras näringssammansättning.

Vi äter för mycket transfetter.

Vi äter för mycket omega-6 och för lite omega-3.

Maten vi äter är näringsfattig.

Att mat påverkar hälsan är inget nytt. Trots det äter svenska folket och stora delar av västvärlden sig till sjukdom och ohälsa. Sanna Ehdin Anandala berättar om kostens påverkan på inflammatoriska processer och hur man kan få bukt på problemen med IFD-mat.

Årligen intar vi i Sverige cirka 800 kilo mat och dryck per person. Är det dessutom 800 kilo mat som inte är bra för oss, påverkas vår hälsa i mycket hög utsträckning av den dåliga kosthållningen. Men vilken mat är det då som inte är bra för oss? Många av de sjukdomar som drabbar oss har en stark koppling till kronisk inflammation, genom att ta kontroll över de inflammatoriska processerna i kroppen kan vi förbättra vår hälsa avsevärt.

► Läs också: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

 

Mat mot inflammation
Mat mot inflammation är därför något som intresserat Sanna Ehdin Anandala, en av Sveriges främsta inom helhetshälsa, självläkning, energimedicin, kost och livsstilsförändringar.
– Dagens stora hälsohot är den låggradiga, kroniska inflammation som får pågå länge i det tysta. Den kommer sig av att den moderna, västerländska kosten är fel sammansatt (mycket socker, vetemjöl, kemiskt processade fetter och tomma kalorier) och ger ett ständigt påslag av inflammation i kroppen. Det angriper celler, blodådror och organ i åratal utan att man märker något, och först så småningom uppenbarar sig en hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers sjukdom eller cancer. Jag kallar det för ”ohälsobomben” eftersom det drabbar allt fler, men det positiva är att när vi vet orsaken kan vi åtgärda det, berättar Sanna.

Mat som skapar inflammation
Generellt kan man säga att mat som skapar inflammation är näringsfattig, söt och fet mat, såsom socker, vitt bröd, chips och dåligt fett. Transfetter (industriellt härdat fett) är bland det mest inflammationsframkallande vi kan äta.
– Vi äter alldeles för mycket socker, vete och andra snabba kolhydrater i Sverige. Dessutom äter vi för mycket av fel sorts fett och för lite av rätt sorts fett. Det handlar främst om för stora intag av transfetter (härdat fett) och vegetabiliska fleromättade oljor rika på omega-6-fettsyror. En måltid med mycket socker och fel sorts fett ökar halterna av inflammatoriska ämnen i blodet under minst tre till fyra timmar efter måltiden. Socker och fett minskar också blodkärlens förmåga att expandera och dras samman allt eftersom blodflödet ökar eller minskar.

► Läs också: Gurkmeja är antiinflammatoriskt

Är jag drabbad?
Inflammation är en naturlig och viktig del av immunförsvarets läkningsmetoder. De klassiska tecknen på inflammation är rodnad, svullnad, lokal uppvärmning, smärta och nedsatt funktion. Symptomen vid en akut inflammation är ofta mycket tydliga och övergående. En kronisk inflammation kan däremot vara svårare att känna igen.
– Yttre tecken på låggradig och ofta kronisk inflammation är svullnad (plufsighet och bukstinn), ömhet och rodnad eller rödbrusighet. En del människor blir svullna kring ögonen, andra på kinderna, halsen, buken eller i luftvägarna (näsan eller lungorna). Inflammation ligger också bakom många former av smärta i kroppen och kan också göra att du blir mer infektions- och allergikänslig.

 

IFD – mat mot inflammation
Likväl som det finns mat som skapar inflammation finns det också mat som minskar de inflammatoriska processerna i kroppen. IFD är en förkortning på Inflammation Free Diet, och IFD-mat är mat som motverkar inflammation.
– IFD-mat innehåller ämnen som motverkar inflammation, däribland hälsosamma fetter så som omega-3-fettsyror som är mycket inflammationsdämpande. IFD-mat stärker också det friska processerna i kroppen samt levern och kroppens övriga organ för utrensning.

► Läs också: Omega-3 mot inflammation

Sanna forsätter och berättar att IFD-systemet är ett vetenskapligt system som har räknats ut utifrån mängden fett och typen av fettsyror, innehåll av antioxidanter, förekomst av B6, B12 och folinsyra (som sänker inflammationsmarkören homocystein), K-vitamin och antiinflammatoriska fytonutrienter. De underlag som använts för beräkningen av IFD-effekten kommer från det amerikanska jordbruksdepartementet (USDA) och ett forskningsinstitut i Sydney. Formeln för att bestämma IFD-värdena räknades ut från dussintals publicerade studier av olika näringsämnen och deras samband med inflammation i kroppen. Tillvägagångssättet redovisas utförligt i boken ”The Inflammation Free Diet Plan”. IFD tar ställning till individuella näringsämnen, såväl som det inbördes förhållandet mellan olika näringsämnen. Det inkluderar även matens glykemiska index, det vill säga dess effekt på blodsockerhalten. Viktigt är mängden av ett visst näringsämne och hur stark effekten är. Till exempel har stora doser E-vitamin en god antiinflammatorisk effekt, men de små mängderna som finns i solrosfrön ger bara ett par IFD-poäng och i solrosfrön finns även en hög andel omega-6-fettsyror som sänker IFD-effekten.

 

► Läs också: Maten som gör att vi blir sjuka, deprimerade och åldras snabbare

Hälsofördelar med IFD-mat
Att uppnå märkbara hälsoförbättringar med IFD-mat tar olika lång tid för olika människor och hälsotillstånd, det beror mycket på i vilken kondition kroppen är i när man börjar samt i vilken ålder man är. Effekt får man, och den börjar märkas redan efter ett par veckor.
– Att äta inflammationsdämpande mat gör att man blir mjukare i lederna, mindre stel i kroppen, huden ser friskare ut och allergier minskar eller till och med försvinner helt. Samtidigt minskar risken för hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers sjukdom, astma, cancer, benskörhet, diabetes och andra åldersrelaterade sjukdomar som har inflammation som grund. Det finns bara fördelar för hälsan med IFD-mat och därför rekommenderar jag det till alla, avslutar Sanna.

Läs mer om vilken mat som är bra mot inflammation här

Av Johanna Gustafsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Felet med dagens kosthållning

Vi äter för mycket vete, socker och snabba kolhydrater.

Köttet och fisken vi äter föds upp på spannmål och kraftfoder vilket ändrar deras näringssammansättning.

Vi äter för mycket transfetter.

Vi äter för mycket omega-6 och för lite omega-3.

Maten vi äter är näringsfattig.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?