Sanna Ehdin Anandala

Foto: Paulina Westerlind

Sanna Ehdin om kost och inflammation

Felet med dagens kosthållning

Vi äter för mycket vete, socker och snabba kolhydrater.

Köttet och fisken vi äter föds upp på spannmål och kraftfoder vilket ändrar deras näringssammansättning.

Vi äter för mycket transfetter.

Vi äter för mycket omega-6 och för lite omega-3.

Maten vi äter är näringsfattig.

Att mat påverkar hälsan är inget nytt. Trots det äter svenska folket och stora delar av västvärlden sig till sjukdom och ohälsa. Sanna Ehdin Anandala berättar om kostens påverkan på inflammatoriska processer och hur man kan få bukt på problemen med IFD-mat.

Årligen intar vi i Sverige cirka 800 kilo mat och dryck per person. Är det dessutom 800 kilo mat som inte är bra för oss, påverkas vår hälsa i mycket hög utsträckning av den dåliga kosthållningen. Men vilken mat är det då som inte är bra för oss? Många av de sjukdomar som drabbar oss har en stark koppling till kronisk inflammation, genom att ta kontroll över de inflammatoriska processerna i kroppen kan vi förbättra vår hälsa avsevärt.

► Läs också: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

 

Mat mot inflammation
Mat mot inflammation är därför något som intresserat Sanna Ehdin Anandala, en av Sveriges främsta inom helhetshälsa, självläkning, energimedicin, kost och livsstilsförändringar.
– Dagens stora hälsohot är den låggradiga, kroniska inflammation som får pågå länge i det tysta. Den kommer sig av att den moderna, västerländska kosten är fel sammansatt (mycket socker, vetemjöl, kemiskt processade fetter och tomma kalorier) och ger ett ständigt påslag av inflammation i kroppen. Det angriper celler, blodådror och organ i åratal utan att man märker något, och först så småningom uppenbarar sig en hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers sjukdom eller cancer. Jag kallar det för ”ohälsobomben” eftersom det drabbar allt fler, men det positiva är att när vi vet orsaken kan vi åtgärda det, berättar Sanna.

Mat som skapar inflammation
Generellt kan man säga att mat som skapar inflammation är näringsfattig, söt och fet mat, såsom socker, vitt bröd, chips och dåligt fett. Transfetter (industriellt härdat fett) är bland det mest inflammationsframkallande vi kan äta.
– Vi äter alldeles för mycket socker, vete och andra snabba kolhydrater i Sverige. Dessutom äter vi för mycket av fel sorts fett och för lite av rätt sorts fett. Det handlar främst om för stora intag av transfetter (härdat fett) och vegetabiliska fleromättade oljor rika på omega-6-fettsyror. En måltid med mycket socker och fel sorts fett ökar halterna av inflammatoriska ämnen i blodet under minst tre till fyra timmar efter måltiden. Socker och fett minskar också blodkärlens förmåga att expandera och dras samman allt eftersom blodflödet ökar eller minskar.

► Läs också: Gurkmeja är antiinflammatoriskt

Är jag drabbad?
Inflammation är en naturlig och viktig del av immunförsvarets läkningsmetoder. De klassiska tecknen på inflammation är rodnad, svullnad, lokal uppvärmning, smärta och nedsatt funktion. Symptomen vid en akut inflammation är ofta mycket tydliga och övergående. En kronisk inflammation kan däremot vara svårare att känna igen.
– Yttre tecken på låggradig och ofta kronisk inflammation är svullnad (plufsighet och bukstinn), ömhet och rodnad eller rödbrusighet. En del människor blir svullna kring ögonen, andra på kinderna, halsen, buken eller i luftvägarna (näsan eller lungorna). Inflammation ligger också bakom många former av smärta i kroppen och kan också göra att du blir mer infektions- och allergikänslig.

IFD – mat mot inflammation
Likväl som det finns mat som skapar inflammation finns det också mat som minskar de inflammatoriska processerna i kroppen. IFD är en förkortning på Inflammation Free Diet, och IFD-mat är mat som motverkar inflammation.
– IFD-mat innehåller ämnen som motverkar inflammation, däribland hälsosamma fetter så som omega-3-fettsyror som är mycket inflammationsdämpande. IFD-mat stärker också det friska processerna i kroppen samt levern och kroppens övriga organ för utrensning.

► Läs också: Omega-3 mot inflammation

Sanna forsätter och berättar att IFD-systemet är ett vetenskapligt system som har räknats ut utifrån mängden fett och typen av fettsyror, innehåll av antioxidanter, förekomst av B6, B12 och folinsyra (som sänker inflammationsmarkören homocystein), K-vitamin och antiinflammatoriska fytonutrienter. De underlag som använts för beräkningen av IFD-effekten kommer från det amerikanska jordbruksdepartementet (USDA) och ett forskningsinstitut i Sydney. Formeln för att bestämma IFD-värdena räknades ut från dussintals publicerade studier av olika näringsämnen och deras samband med inflammation i kroppen. Tillvägagångssättet redovisas utförligt i boken ”The Inflammation Free Diet Plan”. IFD tar ställning till individuella näringsämnen, såväl som det inbördes förhållandet mellan olika näringsämnen. Det inkluderar även matens glykemiska index, det vill säga dess effekt på blodsockerhalten. Viktigt är mängden av ett visst näringsämne och hur stark effekten är. Till exempel har stora doser E-vitamin en god antiinflammatorisk effekt, men de små mängderna som finns i solrosfrön ger bara ett par IFD-poäng och i solrosfrön finns även en hög andel omega-6-fettsyror som sänker IFD-effekten.

► Läs också: Maten som gör att vi blir sjuka, deprimerade och åldras snabbare

Hälsofördelar med IFD-mat
Att uppnå märkbara hälsoförbättringar med IFD-mat tar olika lång tid för olika människor och hälsotillstånd, det beror mycket på i vilken kondition kroppen är i när man börjar samt i vilken ålder man är. Effekt får man, och den börjar märkas redan efter ett par veckor.
– Att äta inflammationsdämpande mat gör att man blir mjukare i lederna, mindre stel i kroppen, huden ser friskare ut och allergier minskar eller till och med försvinner helt. Samtidigt minskar risken för hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers sjukdom, astma, cancer, benskörhet, diabetes och andra åldersrelaterade sjukdomar som har inflammation som grund. Det finns bara fördelar för hälsan med IFD-mat och därför rekommenderar jag det till alla, avslutar Sanna.

Läs mer om vilken mat som är bra mot inflammation här

Av Johanna Gustafsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Felet med dagens kosthållning

Vi äter för mycket vete, socker och snabba kolhydrater.

Köttet och fisken vi äter föds upp på spannmål och kraftfoder vilket ändrar deras näringssammansättning.

Vi äter för mycket transfetter.

Vi äter för mycket omega-6 och för lite omega-3.

Maten vi äter är näringsfattig.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Berit och hund, tassar, fästing och vatten

Så skyddar du hunden i sommar

Naturlig hälsa

Sommartid är det extra mycket att tänka på för den som har hund med orosmoln som fästingar och påfrestande värme. Kurera bad Berit Kristiansen om hennes bästa tips på hur vi tar hand om våra fyrbenta vänner i sommarvärmen.

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.