Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Skelett med sjukdomar

Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Tillskott mot inflammation

Det  finns idag en uppsjö av kosttillskott som tillskrivs antiinflammatorisk verkan. De som i studier har uppvisat störst potential är:
* Omega-3-fettsyrorna EPA och DHA som återfinns i  fiskolja. Även omega-3-fettsyran ETA som man kan finna i musselolja har uppvisat positiva effekter.
* Curcumin, den aktiva ingrediensen i gurkmeja.
* Boswellinsyra, den aktiva ingrediensen i Boswellia Serrata.
* Galactolipider, GOPO som återfinns i nypon.

Rodnad, svullnad, smärta, stegrande temperatur eller inga ytliga symptom alls. En inflammation kan yttra sig på flera sätt. Inflammationer som verkar i det dolda tros ligga bakom många kroniska sjukdomar. Hjälp därför kroppen att motverka dessa inflammationer och få ett friskare liv.

Inflammation är kroppens reaktion på en skada eller ett angrepp av något slag, till exempel en infektion. Tecken på inflammation är rodnad, svullnad och att temperaturen stiger på grund av ökad blodtillförsel i det utsatta området. Många gånger upplever man även smärta och nedsatt funktion. Det är när kroppens egna försvar inte klarar av att hantera ett angrepp som en inflammation uppstår. De utsatta cellerna släpper ut kemiska ämnen och som svar på detta dras mer blod till området och det blir ofta svullet på grund av ansamlingen av vätska som bildas. Även immunförsvarets vita blodkroppar aktiveras och påbörjar arbetet med att skydda kroppen och reparera skadorna.

Kronisk inflammation och sjukdom
Även om man ofta förknippar en inflammation med något negativt är det något som hjälper kroppen att ta hand om skador, och akuta inflammationer läker ut ganska snabbt. Men i vissa fall kan inflammationen bli långdragen och man pratar istället om en kronisk inflammation.

 

Många sjukdomar har sitt ursprung i just en kronisk inflammation. Här saknas ofta de typiska symptomen och inflammationen verkar istället i det dolda i blodkärl, tarmar, nervceller eller andra delar av kroppen.

Orsak till sjukdom
Att gå med en inflammation för länge kan få förödande konsekvenser. Några av de sjukdomar som tros ha inflammation som grund är:

  • Artros
  • Reumatoid Artrit (RA)/ledgångsreumatism
  • Allergier
  • Hudsjukdomar som psoriasis och eksem
  • Astma
  • Crohns sjukdom
  • Multipel skleros - MS
  • Ulcerös colit
  • IBS
  • Alzheimer
  • Diabetes
  •  Ateroskleros/åderförkalkning
  •  Cancer
  • Hjärt-kärlsjukdomar

 

Depression kan bero på inflammation
Exakt vad som orsakar ovanstående sjukdomar är inte helt klarlagt men man är överens om att genetiska inslag  finns och att dessa i kombination med yttre faktorer bidrar till sjukdomsbilden. Enligt nyare forskning  finns tecken på att även psykiska besvär som till exempel depressioner kan ha sin grund i inflammation.

Bakomliggande orsaker
Sett till de yttre faktorerna som påverkar  inflammation bottnar  flera i olika typer av obalanser i kroppen. Kostmässiga obalanser i form av för högt intag av till exempel raffinerade kolhydrater, omega-6-fettsyror, socker, industriellt bearbetat fett och för lågt intag av födoämnen med skyddande antioxidanter, vitaminer, mineraler och omega-3-fettsyror. Faktorer som stress, för lite sömn, dålig motion, hög oxidativ stress, rökning och övervikt spelar också in. Samtliga nämnda faktorer kan kopplas till begreppet läckande tarm som man talar mer och mer om som en stor bidragande orsak till uppkomsten av många sjukdomar idag.

 

Så minskar du inflammationen
Att lära sig hantera skadliga inflammationer handlar mycket om att identifiera orsakerna till de obalanser som uppkommit. Generella kosttips som kan göra skillnad är att minska intaget av enkla och raffinerade kolhydrater så som fruktos och sackaros, balansera kvoten mellan omega-3-fettsyror och omega- 6-fettsyror samt att äta rikligt av antioxidantrika grönsaker. Frukt är, även om det innehåller en del fruktsocker, ett livsmedel som kan bidra med rikliga mängder skyddande antioxidanter vilket gör att man bör inkludera en del frukt i sin in ammationsdämpande kost.

Man kan dock göra mycket mer än att bara äta korrekt för att hjälpa sin kropp att hantera inflammationer och obalanser. Att göra sig medveten om sin andning, lära sig att andas korrekt och integrera djupandningsövningar som en del av det vardagliga livet, kan göra stor skillnad. Genom andningen kan man aktivera det parasympatiska nervsystemet som i sin tur kan hjälpa till att sänka blodtrycket, minska hjärtverksamheten, sänka stressnivåerna och öka upplevelsen av välbefinnande samt öka kroppens egen läkningsförmåga. Rätt mängd träning är också något som verkar antiinflammatoriskt. Att inkludera motion och träning som en daglig rutin är därför en viktig del i kampen mot inflammationer. Olika reningsterapier som syftar till att minska belastningen och öka utrensningen så som fasta, detox, tarmsköljning och bastubad kan också ha positiv inverkan i strävan efter hämmad inflammationsprocess.

Av Yoel Grundemark

 


Tillskott mot inflammation

Det  finns idag en uppsjö av kosttillskott som tillskrivs antiinflammatorisk verkan. De som i studier har uppvisat störst potential är:
* Omega-3-fettsyrorna EPA och DHA som återfinns i  fiskolja. Även omega-3-fettsyran ETA som man kan finna i musselolja har uppvisat positiva effekter.
* Curcumin, den aktiva ingrediensen i gurkmeja.
* Boswellinsyra, den aktiva ingrediensen i Boswellia Serrata.
* Galactolipider, GOPO som återfinns i nypon.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.