Skelett med sjukdomar

Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Tillskott mot inflammation

Det  finns idag en uppsjö av kosttillskott som tillskrivs antiinflammatorisk verkan. De som i studier har uppvisat störst potential är:
* Omega-3-fettsyrorna EPA och DHA som återfinns i  fiskolja. Även omega-3-fettsyran ETA som man kan finna i musselolja har uppvisat positiva effekter.
* Curcumin, den aktiva ingrediensen i gurkmeja.
* Boswellinsyra, den aktiva ingrediensen i Boswellia Serrata.
* Galactolipider, GOPO som återfinns i nypon.

Rodnad, svullnad, smärta, stegrande temperatur eller inga ytliga symptom alls. En inflammation kan yttra sig på flera sätt. Inflammationer som verkar i det dolda tros ligga bakom många kroniska sjukdomar. Hjälp därför kroppen att motverka dessa inflammationer och få ett friskare liv.

Inflammation är kroppens reaktion på en skada eller ett angrepp av något slag, till exempel en infektion. Tecken på inflammation är rodnad, svullnad och att temperaturen stiger på grund av ökad blodtillförsel i det utsatta området. Många gånger upplever man även smärta och nedsatt funktion. Det är när kroppens egna försvar inte klarar av att hantera ett angrepp som en inflammation uppstår. De utsatta cellerna släpper ut kemiska ämnen och som svar på detta dras mer blod till området och det blir ofta svullet på grund av ansamlingen av vätska som bildas. Även immunförsvarets vita blodkroppar aktiveras och påbörjar arbetet med att skydda kroppen och reparera skadorna.

Kronisk inflammation och sjukdom
Även om man ofta förknippar en inflammation med något negativt är det något som hjälper kroppen att ta hand om skador, och akuta inflammationer läker ut ganska snabbt. Men i vissa fall kan inflammationen bli långdragen och man pratar istället om en kronisk inflammation.

 

Många sjukdomar har sitt ursprung i just en kronisk inflammation. Här saknas ofta de typiska symptomen och inflammationen verkar istället i det dolda i blodkärl, tarmar, nervceller eller andra delar av kroppen.

Orsak till sjukdom
Att gå med en inflammation för länge kan få förödande konsekvenser. Några av de sjukdomar som tros ha inflammation som grund är:

  • Artros
  • Reumatoid Artrit (RA)/ledgångsreumatism
  • Allergier
  • Hudsjukdomar som psoriasis och eksem
  • Astma
  • Crohns sjukdom
  • Multipel skleros – MS
  • Ulcerös colit
  • IBS
  • Alzheimer
  • Diabetes
  •  Ateroskleros/åderförkalkning
  •  Cancer
  • Hjärt-kärlsjukdomar

 

Depression kan bero på inflammation
Exakt vad som orsakar ovanstående sjukdomar är inte helt klarlagt men man är överens om att genetiska inslag  finns och att dessa i kombination med yttre faktorer bidrar till sjukdomsbilden. Enligt nyare forskning  finns tecken på att även psykiska besvär som till exempel depressioner kan ha sin grund i inflammation.

Bakomliggande orsaker
Sett till de yttre faktorerna som påverkar  inflammation bottnar  flera i olika typer av obalanser i kroppen. Kostmässiga obalanser i form av för högt intag av till exempel raffinerade kolhydrater, omega-6-fettsyror, socker, industriellt bearbetat fett och för lågt intag av födoämnen med skyddande antioxidanter, vitaminer, mineraler och omega-3-fettsyror. Faktorer som stress, för lite sömn, dålig motion, hög oxidativ stress, rökning och övervikt spelar också in. Samtliga nämnda faktorer kan kopplas till begreppet läckande tarm som man talar mer och mer om som en stor bidragande orsak till uppkomsten av många sjukdomar idag.

Så minskar du inflammationen
Att lära sig hantera skadliga inflammationer handlar mycket om att identifiera orsakerna till de obalanser som uppkommit. Generella kosttips som kan göra skillnad är att minska intaget av enkla och raffinerade kolhydrater så som fruktos och sackaros, balansera kvoten mellan omega-3-fettsyror och omega- 6-fettsyror samt att äta rikligt av antioxidantrika grönsaker. Frukt är, även om det innehåller en del fruktsocker, ett livsmedel som kan bidra med rikliga mängder skyddande antioxidanter vilket gör att man bör inkludera en del frukt i sin in ammationsdämpande kost.

Man kan dock göra mycket mer än att bara äta korrekt för att hjälpa sin kropp att hantera inflammationer och obalanser. Att göra sig medveten om sin andning, lära sig att andas korrekt och integrera djupandningsövningar som en del av det vardagliga livet, kan göra stor skillnad. Genom andningen kan man aktivera det parasympatiska nervsystemet som i sin tur kan hjälpa till att sänka blodtrycket, minska hjärtverksamheten, sänka stressnivåerna och öka upplevelsen av välbefinnande samt öka kroppens egen läkningsförmåga. Rätt mängd träning är också något som verkar antiinflammatoriskt. Att inkludera motion och träning som en daglig rutin är därför en viktig del i kampen mot inflammationer. Olika reningsterapier som syftar till att minska belastningen och öka utrensningen så som fasta, detox, tarmsköljning och bastubad kan också ha positiv inverkan i strävan efter hämmad inflammationsprocess.

Av Yoel Grundemark

 


Tillskott mot inflammation

Det  finns idag en uppsjö av kosttillskott som tillskrivs antiinflammatorisk verkan. De som i studier har uppvisat störst potential är:
* Omega-3-fettsyrorna EPA och DHA som återfinns i  fiskolja. Även omega-3-fettsyran ETA som man kan finna i musselolja har uppvisat positiva effekter.
* Curcumin, den aktiva ingrediensen i gurkmeja.
* Boswellinsyra, den aktiva ingrediensen i Boswellia Serrata.
* Galactolipider, GOPO som återfinns i nypon.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Märk alkohol med varning för cancer – inte rosa band”

Kurera debatt

Det är oktober och vi köper rosa produkter och rosa band för att visa omtanke och stötta bröstcancerforskningen. Det är lätt att tro att bara forskningen får tillräckligt med pengar så kommer färre kvinnor att dö i cancer. Men hur ser det ut i verkligheten?  Vi behöver få tillgång till forskning som hjälper oss att göra aktiva, informerade val skriver Johnny Mostacero, Förbundsordförande IOGT-NTO i detta debattinlägg.

johanna bjurström

Hallå där Johanna Bjurström – ny hudvårdsexpert hos Kurera

Hud

Kurera välkomnar en ny medlem i vår expertpanel. Johanna Bjurström som många Kureraläsare känner igen från vår serie "Grön omställning" tar över som hudvårdsexpert. Det innebär att du som läsare nu kan vända dig direkt till Johanna med dina frågor om hud och skönhet, något vi är väldigt stolta och glada att kunna erbjuda. 

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.