Skelett med sjukdomar

Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Tillskott mot inflammation

Det  finns idag en uppsjö av kosttillskott som tillskrivs antiinflammatorisk verkan. De som i studier har uppvisat störst potential är:
* Omega-3-fettsyrorna EPA och DHA som återfinns i  fiskolja. Även omega-3-fettsyran ETA som man kan finna i musselolja har uppvisat positiva effekter.
* Curcumin, den aktiva ingrediensen i gurkmeja.
* Boswellinsyra, den aktiva ingrediensen i Boswellia Serrata.
* Galactolipider, GOPO som återfinns i nypon.

Rodnad, svullnad, smärta, stegrande temperatur eller inga ytliga symptom alls. En inflammation kan yttra sig på flera sätt. Inflammationer som verkar i det dolda tros ligga bakom många kroniska sjukdomar. Hjälp därför kroppen att motverka dessa inflammationer och få ett friskare liv.

Inflammation är kroppens reaktion på en skada eller ett angrepp av något slag, till exempel en infektion. Tecken på inflammation är rodnad, svullnad och att temperaturen stiger på grund av ökad blodtillförsel i det utsatta området. Många gånger upplever man även smärta och nedsatt funktion. Det är när kroppens egna försvar inte klarar av att hantera ett angrepp som en inflammation uppstår. De utsatta cellerna släpper ut kemiska ämnen och som svar på detta dras mer blod till området och det blir ofta svullet på grund av ansamlingen av vätska som bildas. Även immunförsvarets vita blodkroppar aktiveras och påbörjar arbetet med att skydda kroppen och reparera skadorna.

Kronisk inflammation och sjukdom
Även om man ofta förknippar en inflammation med något negativt är det något som hjälper kroppen att ta hand om skador, och akuta inflammationer läker ut ganska snabbt. Men i vissa fall kan inflammationen bli långdragen och man pratar istället om en kronisk inflammation.

 

Många sjukdomar har sitt ursprung i just en kronisk inflammation. Här saknas ofta de typiska symptomen och inflammationen verkar istället i det dolda i blodkärl, tarmar, nervceller eller andra delar av kroppen.

Orsak till sjukdom
Att gå med en inflammation för länge kan få förödande konsekvenser. Några av de sjukdomar som tros ha inflammation som grund är:

  • Artros
  • Reumatoid Artrit (RA)/ledgångsreumatism
  • Allergier
  • Hudsjukdomar som psoriasis och eksem
  • Astma
  • Crohns sjukdom
  • Multipel skleros – MS
  • Ulcerös colit
  • IBS
  • Alzheimer
  • Diabetes
  •  Ateroskleros/åderförkalkning
  •  Cancer
  • Hjärt-kärlsjukdomar

 

Depression kan bero på inflammation
Exakt vad som orsakar ovanstående sjukdomar är inte helt klarlagt men man är överens om att genetiska inslag  finns och att dessa i kombination med yttre faktorer bidrar till sjukdomsbilden. Enligt nyare forskning  finns tecken på att även psykiska besvär som till exempel depressioner kan ha sin grund i inflammation.

Bakomliggande orsaker
Sett till de yttre faktorerna som påverkar  inflammation bottnar  flera i olika typer av obalanser i kroppen. Kostmässiga obalanser i form av för högt intag av till exempel raffinerade kolhydrater, omega-6-fettsyror, socker, industriellt bearbetat fett och för lågt intag av födoämnen med skyddande antioxidanter, vitaminer, mineraler och omega-3-fettsyror. Faktorer som stress, för lite sömn, dålig motion, hög oxidativ stress, rökning och övervikt spelar också in. Samtliga nämnda faktorer kan kopplas till begreppet läckande tarm som man talar mer och mer om som en stor bidragande orsak till uppkomsten av många sjukdomar idag.

Så minskar du inflammationen
Att lära sig hantera skadliga inflammationer handlar mycket om att identifiera orsakerna till de obalanser som uppkommit. Generella kosttips som kan göra skillnad är att minska intaget av enkla och raffinerade kolhydrater så som fruktos och sackaros, balansera kvoten mellan omega-3-fettsyror och omega- 6-fettsyror samt att äta rikligt av antioxidantrika grönsaker. Frukt är, även om det innehåller en del fruktsocker, ett livsmedel som kan bidra med rikliga mängder skyddande antioxidanter vilket gör att man bör inkludera en del frukt i sin in ammationsdämpande kost.

Man kan dock göra mycket mer än att bara äta korrekt för att hjälpa sin kropp att hantera inflammationer och obalanser. Att göra sig medveten om sin andning, lära sig att andas korrekt och integrera djupandningsövningar som en del av det vardagliga livet, kan göra stor skillnad. Genom andningen kan man aktivera det parasympatiska nervsystemet som i sin tur kan hjälpa till att sänka blodtrycket, minska hjärtverksamheten, sänka stressnivåerna och öka upplevelsen av välbefinnande samt öka kroppens egen läkningsförmåga. Rätt mängd träning är också något som verkar antiinflammatoriskt. Att inkludera motion och träning som en daglig rutin är därför en viktig del i kampen mot inflammationer. Olika reningsterapier som syftar till att minska belastningen och öka utrensningen så som fasta, detox, tarmsköljning och bastubad kan också ha positiv inverkan i strävan efter hämmad inflammationsprocess.

Av Yoel Grundemark

 

Tillskott mot inflammation

Det  finns idag en uppsjö av kosttillskott som tillskrivs antiinflammatorisk verkan. De som i studier har uppvisat störst potential är:
* Omega-3-fettsyrorna EPA och DHA som återfinns i  fiskolja. Även omega-3-fettsyran ETA som man kan finna i musselolja har uppvisat positiva effekter.
* Curcumin, den aktiva ingrediensen i gurkmeja.
* Boswellinsyra, den aktiva ingrediensen i Boswellia Serrata.
* Galactolipider, GOPO som återfinns i nypon.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.