Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Skelett med sjukdomar

Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Tillskott mot inflammation

Det  finns idag en uppsjö av kosttillskott som tillskrivs antiinflammatorisk verkan. De som i studier har uppvisat störst potential är:
* Omega-3-fettsyrorna EPA och DHA som återfinns i  fiskolja. Även omega-3-fettsyran ETA som man kan finna i musselolja har uppvisat positiva effekter.
* Curcumin, den aktiva ingrediensen i gurkmeja.
* Boswellinsyra, den aktiva ingrediensen i Boswellia Serrata.
* Galactolipider, GOPO som återfinns i nypon.

Rodnad, svullnad, smärta, stegrande temperatur eller inga ytliga symptom alls. En inflammation kan yttra sig på flera sätt. Inflammationer som verkar i det dolda tros ligga bakom många kroniska sjukdomar. Hjälp därför kroppen att motverka dessa inflammationer och få ett friskare liv.

Inflammation är kroppens reaktion på en skada eller ett angrepp av något slag, till exempel en infektion. Tecken på inflammation är rodnad, svullnad och att temperaturen stiger på grund av ökad blodtillförsel i det utsatta området. Många gånger upplever man även smärta och nedsatt funktion. Det är när kroppens egna försvar inte klarar av att hantera ett angrepp som en inflammation uppstår. De utsatta cellerna släpper ut kemiska ämnen och som svar på detta dras mer blod till området och det blir ofta svullet på grund av ansamlingen av vätska som bildas. Även immunförsvarets vita blodkroppar aktiveras och påbörjar arbetet med att skydda kroppen och reparera skadorna.

Kronisk inflammation och sjukdom
Även om man ofta förknippar en inflammation med något negativt är det något som hjälper kroppen att ta hand om skador, och akuta inflammationer läker ut ganska snabbt. Men i vissa fall kan inflammationen bli långdragen och man pratar istället om en kronisk inflammation.

 

Många sjukdomar har sitt ursprung i just en kronisk inflammation. Här saknas ofta de typiska symptomen och inflammationen verkar istället i det dolda i blodkärl, tarmar, nervceller eller andra delar av kroppen.

Orsak till sjukdom
Att gå med en inflammation för länge kan få förödande konsekvenser. Några av de sjukdomar som tros ha inflammation som grund är:

  • Artros
  • Reumatoid Artrit (RA)/ledgångsreumatism
  • Allergier
  • Hudsjukdomar som psoriasis och eksem
  • Astma
  • Crohns sjukdom
  • Multipel skleros - MS
  • Ulcerös colit
  • IBS
  • Alzheimer
  • Diabetes
  •  Ateroskleros/åderförkalkning
  •  Cancer
  • Hjärt-kärlsjukdomar

 

Depression kan bero på inflammation
Exakt vad som orsakar ovanstående sjukdomar är inte helt klarlagt men man är överens om att genetiska inslag  finns och att dessa i kombination med yttre faktorer bidrar till sjukdomsbilden. Enligt nyare forskning  finns tecken på att även psykiska besvär som till exempel depressioner kan ha sin grund i inflammation.

Bakomliggande orsaker
Sett till de yttre faktorerna som påverkar  inflammation bottnar  flera i olika typer av obalanser i kroppen. Kostmässiga obalanser i form av för högt intag av till exempel raffinerade kolhydrater, omega-6-fettsyror, socker, industriellt bearbetat fett och för lågt intag av födoämnen med skyddande antioxidanter, vitaminer, mineraler och omega-3-fettsyror. Faktorer som stress, för lite sömn, dålig motion, hög oxidativ stress, rökning och övervikt spelar också in. Samtliga nämnda faktorer kan kopplas till begreppet läckande tarm som man talar mer och mer om som en stor bidragande orsak till uppkomsten av många sjukdomar idag.

 

Så minskar du inflammationen
Att lära sig hantera skadliga inflammationer handlar mycket om att identifiera orsakerna till de obalanser som uppkommit. Generella kosttips som kan göra skillnad är att minska intaget av enkla och raffinerade kolhydrater så som fruktos och sackaros, balansera kvoten mellan omega-3-fettsyror och omega- 6-fettsyror samt att äta rikligt av antioxidantrika grönsaker. Frukt är, även om det innehåller en del fruktsocker, ett livsmedel som kan bidra med rikliga mängder skyddande antioxidanter vilket gör att man bör inkludera en del frukt i sin in ammationsdämpande kost.

Man kan dock göra mycket mer än att bara äta korrekt för att hjälpa sin kropp att hantera inflammationer och obalanser. Att göra sig medveten om sin andning, lära sig att andas korrekt och integrera djupandningsövningar som en del av det vardagliga livet, kan göra stor skillnad. Genom andningen kan man aktivera det parasympatiska nervsystemet som i sin tur kan hjälpa till att sänka blodtrycket, minska hjärtverksamheten, sänka stressnivåerna och öka upplevelsen av välbefinnande samt öka kroppens egen läkningsförmåga. Rätt mängd träning är också något som verkar antiinflammatoriskt. Att inkludera motion och träning som en daglig rutin är därför en viktig del i kampen mot inflammationer. Olika reningsterapier som syftar till att minska belastningen och öka utrensningen så som fasta, detox, tarmsköljning och bastubad kan också ha positiv inverkan i strävan efter hämmad inflammationsprocess.

Av Yoel Grundemark

 


Tillskott mot inflammation

Det  finns idag en uppsjö av kosttillskott som tillskrivs antiinflammatorisk verkan. De som i studier har uppvisat störst potential är:
* Omega-3-fettsyrorna EPA och DHA som återfinns i  fiskolja. Även omega-3-fettsyran ETA som man kan finna i musselolja har uppvisat positiva effekter.
* Curcumin, den aktiva ingrediensen i gurkmeja.
* Boswellinsyra, den aktiva ingrediensen i Boswellia Serrata.
* Galactolipider, GOPO som återfinns i nypon.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Närbild på händer som knäpper bh på ryggen

Därför ska du skippa bh

Hälsa

Att slänga bh:n, som på ”det glada sjuttiotalet”, eller i alla fall byta din bygel-bh mot en annan variant, kan vara en god idé för din hälsa. Det handlar om att inte stoppa upp kroppens lymfsystem. Här berättar vi mer!

 

ek

Ekved kan hjälpa kroniskt trötta

Övrigt

Från franska ekar utvinns ett vattenextrakt som ger extra energi till mitokondrierna – cellens eget kraftverk. Studier har visat att sömnproblem och kronisk trötthet blivit bättre av extraktet. Även fullt friska sportande personer gynnades – där visade rapporter att muskelmassan ökade och återhämtningen gick snabbare.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

 

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.