kille i profil snyter sig

Du kan ha snutit dig fel i hela ditt liv! Så gör man

De flesta vuxna tror nog att de har koll på hur man snyter sig.
Men – sättet du gör det på kan vara helt fel. Och är det så kan ditt snytande göra mer skada än nytta.
Så här ska snyter du dig – egentligen!

När man är riktigt snorig är det skönt att snyta sig och kunna andas igen, eller hur?
Men få vet att om man snyter sig fel kan man förvärra sina förkylningssymtom och skada näsan och skapa fler problem. En täppt näsa är nämligen ofta ett tecken på svullna och inflammerade näsgångar – och inte bara ett tecken på för mycket slem.

 

LÄS OCKSÅ: Det säger ditt snor om din hälsa

Hård snytning förvärrar problemen
Inte minst ska man inte snyta sig för hårt, menar experter som The Independent pratat med.
– Att nysa näsan för hårt är inte en bra idé, eftersom det kan irritera insidan av näsan och skada näsans slemhinnan och bihålorna, säger läkaren Lucy Belton till tidningen.

Genom att snyta sig för hårt kan man även råka tvinga ner luft i rören som är anslutna till ögon och öron, något som kan orsaka smärta.

LÄS OCKSÅ: 14 saker du troligen inte visste om handhygien – både din och andras

Så här snyter du dig på rätt sätt

Så hur gör man då? Jo, så här:

1. En näsborre i taget
Tryck ett finger mot en näsborre i taget och snyt dig försiktigt. Observera att du alltså inte ska ha båda näsborrarna fria för andning utan att den ena alltid ska vara "stängd" när du snyter dig. Detta kommer att hjälpa dig rensa dina näsborrar från slem mer effektivt och problemfritt.

2. Rensa inte din näsa med "våld"
Vad du än gör, undvik att snyta dig för hårt eller anstränga dig för hårt för att rensa din näsa. Det är precis det som istället riskerar göra att dina symtom förvärras och det kan orsaka skada.

3. Saltlösning kan vara underskattat
Nässpray och saltspray kan hjälpa till att öppna upp dina luftvägar. Men överanvänd det inte, särskilt inte nässprayen. Det är lätt att bli beroende och då blir dina problem bara värre.

 

4. Andas in vattenånga
Nästäppan känns ofta bättre om man andas in vattenånga. Kommer göra under särskilt om du jättetäppt.

LÄS OCKSÅ: Nässpray skapar beroende – och gör dig bara mer täppt

Av Isabelle G Hedander

Källa: The Independent

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

 

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.