Kvinna i mönstrad och färgglad bikinitop

Expertens hemliga knep för en snyggare byst

Så vet du att din bh är rätt för din byst:


  • Du vet att din bh sitter rätt när du står i profil och ser att den sitter på samma höjd både bak och fram.

  • En bh ska sitta åt runt om när den är knäppt på yttersta raden och även sitta tätt mot bröstbenet. Tänk på att hissa upp axelbanden.

  • Den ska inte glida upp när du sträcker upp armarna.

  • Böjer du dig fram ska du inte få "fyra bröst" när du reser dig upp. Får du det har du fel storlek och då är det dags för en ny.


Källa: Birgitta Radeberg Knutson.

Anknäbbar, taxöron, stora eller kanske bara väldigt små? Formen på våra bröst har engagerat oss kvinnor i… ja, om inte i alla tider så åtminstone väldigt länge.
Men det finns några hemliga knep som ger dig en snyggare byst, menar experten.
Här är tio av dem.

Många kvinnor upplever att de aldrig riktigt får till bysten – hur hårt de än spänner bh-banden.
Men det finns andra knep att ta till, menar Birgitta Radeberg Knutson, distriktsansvarig säljare på underklädesföretaget Anita där även märket Rosa Faia ingår.

7 av 10 kvinnor har fel bh-storlek
– Sju av tio kvinnor har fel bh-storlek. Ett av de vanligaste misstagen kvinnor gör är att de går efter storleken de alltid har haft, eller snarare den storlek de tror att de alltid har haft. Ofta har det varit fel. Man bör gå till en specialistbutik för att verkligen få veta sin kupstorlek.
Birgitta berättar att det är otroligt vanligt att kvinnor tror att de exempelvis är en storlek 80 B men i själva verket kanske är en 75 E.

 
Birgitta Radeberg Knutson

Birgitta Radeberg Knutson.

Bh-storlek varierar beroende på vikt, modell, fabrikat och material
Hon poängterar också hur vanligt det är att kvinnor glömmer att byta storlek om de går upp eller ner i vikt. Byxor och tröjor minns de eftersom det annars blir så uppenbart när exempelvis blixtlåset inte går igen – men inte bh:n.
– Få tänker på att vid viktförändring påverkas även fettvävnaden i brösten och därmed storleken. Bysten är ju ofta det första som förändras. Vilken storlek som är rätt varierar också beroende på modell, fabrikat och material. Det är inte ovanligt att man har tre olika storlekar beroende på just modell etcetera.

Expertens 10 knep för en snyggare byst:

1. Sträck på dig
– Utan god hållning får du aldrig snygg byst hur snygg den egentligen än är.

2. Välj rätt bh
– Gå in till en specialistbutik för att få hjälp att ta reda på din rätta storlek och vilken modell som passar dig och din byst. Det finns många olika modeller, till exempel T-shirt-bh, balconett, med eller utan bygel, vadderad, formpressad, med spets eller utan.

3. Spänn åt
– Tänk på att hissa upp axelbanden. Bara detta kan göra stor skillnad.

4. Knäpp bh:n när du tvättar
– Annars kan hyskorna fastna i spets och förstöra plagget.

5. Använd alltid tvättpåse
–  Tvätta alltid enligt tvättråden och använd alltid tvättpåse när du tvättar en bh i maskin. Det skyddar bh:n – och även maskinen om det är en bygel-bh.

6. Föredrar du bygel-bh
–  …är det viktigt att se till att bygeln sitter rätt. Den ska inte sticka in i sidan på bröstet.

7. Vid olika stora bröst
– Då gör man bra i att välja en vadderad bh. De är mer förlåtande och olika storlekar syns inte lika tydligt. Det finns även olika inlägg så att man kan fylla ut bh:n.

8. Använd aldrig sköljmedel
– Sköljmedel ska aldrig användas, inte när du tvättar din bh. Sköljmedel täpper till mikrofibrernas porer och gör att plagget inte längre kan andas. Det gäller även andra kläder tillverkade av mikrofibrer, exempelvis träningskläder, vilka lätt kan börja lukta svett när plagget inte längre kan andas.
– Min erfarenhet är att sköljmedel också kan göra att bli bubblor i vadderade bh:ar, vilket förstör formen.

9. Tvätta alltid bh:ar i kulörtvättmedel
– Tvätta aldrig i vitt-tvättmedel eftersom det innehåller blekmedel. En vit bh kommer att tappa färgen på grund av blekmedlet, eftersom den vita färgen i underkläder är infärgad.

10. Våga välja röda underkläder
– Vitt, svart och beige är de färger som säljer mest i Sverige när det gäller underkläder. Använd aldrig vita underkläder under mörka plagg eftersom de lätt kan fälla och missfärga underkläderna. Våga prova rött. Det låter helt ologiskt men faktum är att röda underkläder inte alls syns under vita kläder. Man tror att det måste ju absolut synas under åtminstone vitt men nej, det gör det inte. Prova själv. Det gäller alla nyanser av rött. Det här är ett knep få känner till.

Av Isabelle Hedander

Så vet du att din bh är rätt för din byst:


  • Du vet att din bh sitter rätt när du står i profil och ser att den sitter på samma höjd både bak och fram.

  • En bh ska sitta åt runt om när den är knäppt på yttersta raden och även sitta tätt mot bröstbenet. Tänk på att hissa upp axelbanden.

  • Den ska inte glida upp när du sträcker upp armarna.

  • Böjer du dig fram ska du inte få "fyra bröst" när du reser dig upp. Får du det har du fel storlek och då är det dags för en ny.


Källa: Birgitta Radeberg Knutson.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.