Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

tandkräm och tandborste

Fluor (F), fluorid

Fluor är ett icke-metalliskt grundämne med atomnummer 9 som en del menar är viktig för tänderna och skelettet, medan andra menar att dess påverkan på hälsan är främst negativ.

Historik
1901 upptäckte Eager fluor.
1942 upptäcker Dean ett samband mellan ökade fluorhalter i dricksvatten och lägre förekomst av karies.
1981 visar Ziegelbecker att tillsatt fluor i dricksvatten inte ger mindre fall av karies.

Kemi
Människokroppen innehåller 3–7 mg fluor. Normala fluorvärden i blodet är 4–36 µg /100 ml. 70–80 procent av den fluorid som finns i blodet finns i plasman. Fluor är en del av föreningen natriumfluorid (som används i dricksvatten) och kalciumfluorid. Över 90 procent av fluoret lagras i skelettet, där fluorid kan ersätta hydroxijonen i ben. Upp till 3 mg av överskottsfluoret utsöndras av kroppen genom urin och svett. Fluor binder med hydroxyapatit och bildar fluorapatit och förenar sig i benvävnaden.

 

Funktion
Den viktigaste funktionen hos fluor är att öka bendensiteten och därigenom förhindra hål i tänderna. Fluor stärker också tandemaljen vid direktkontakt och skyddar därigenom tänderna mot anfall av bakterier och syror. Man har trott att skelettet stärks av fluor men flera studier visar att skelettet på lång sikt blir skörare. Förutom att de flesta forskare tror att fluor stärker benstommen, anser man också att fluor minskar utsöndringen av kalcium och kan motverka hörselförlust genom att stärka innerörat. Det är inte klarlagt att fluor stärker benstommen trots att det kan öka bendensiteten. Det finns även motsägelsefulla studier rörande sambandet mellan fluorbrist och ökad förekomst av hjärtsjukdomar. Ett ökat intag av fluor kan vara en bidragande orsak till njursten. I delar av USA tillsätter man fluorid i dricksvattnet i vissa stater/städer, men en mycket livlig debatt angående säkerheten kring fluorbehandling har pågått sedan 1970-talet.

Bristsjukdomar och tidiga bristsymtom
Hämmad tillväxt, håravfall, störningar i tandutvecklingen, ökad kariesbildning.

Terapeutisk användning
Kariesprevention och behandling.

Bästa källorna för fluor (0,2–3,0 mg fluor per 100 g)
Sardiner, makrill, sill, vin, torsk, räkor, grönt te, kaffe.

Om man dricker fluorerat vatten kan 3 dl vatten innehålla ca 0,2–0,3 mg fluor. En annan källa för fluorintag är användning av teflonstekpanna-/kastrull. Stort intag av fluorrika typer av grönt te kan orsaka inlagring av för stora halter fluor i kroppen.

Dosering
RDI: Inget uträknat men 1,5–4 mg per dag rekommenderas av många.
Ett vanligt dagligt intag för män är 4 mg och för kvinnor 3 mg som rekommenderas oftast för att stärka emaljen vid kariesangrepp. De allra flesta får tillräckligt med fluor via kosten och behöver inte tillskott.

Var mycket försiktig med långvarigt intag av fluorid genom tandkräm, sköljvatten, tabletter m.m. Undvik helst fluoridtillskott eller använd endast en mycket begränsad mängd i form av tandkräm eller munsköljvatten som inte bör sväljas. Se upp så att barn inte använder mycket fluortandkräm på tandborsten och så att de inte sväljer ner den. Om natriumfluorid intas i tillskott bör alltid kalciumtillskott intas samtidigt. Goda kostvanor och god tandhygien samt stark begränsad tillgång till socker, läsk och godis i kosten är bästa sättet att förebygga karies. Att skölja med fluormunvatten eller borsta tänderna med små mängder av fluortandkräm kan stärka emaljen och ge minimal skada om man sedan omedelbart spottar ut.

Toxiska doser
20–80 mg per dag. Dödlig dos = 2 000 mg per dag. Negativa reaktioner kan förekomma även vid doser mellan 5–10 mg per dag under längre tid. Totala mängden fluor i vissa tandkrämstuber kan vara en dödlig dos för ett spädbarn. Håll utanför räckhåll! Fluor är ett mycket giftigt och skadligt ämne vid toxiska doser. Intag genom kosten, fluorerat vatten, teflonstekpanna/-kastrull samt tandkräm och munvatten kan tillsammans ge en långsiktig förgiftning, speciellt om man inte äter alger.

 

Toxiska reaktioner
Fluor kan skada nervsystemet, minska IQ och skapa inlärningsproblem. Det kan även förorsaka höftfrakturer, hjärt-kärlsjukdomar, cancer, karies, fluoros (färgfläckar på tänderna) m.m. När fluoransamlingen efter många års exponering blir större än 5 000 ppm kan följande förändringar i benvävnaden uppträda:
• Ojämn osteoporos
• Ojämn osteoskleros
• Band i vävnad liknande osteomalaci
• Allvarlig kronisk osteofluorosis • Exostoser och osteofyter är synliga vid röntgen
• Förkalkning av ligament
• Stelhet och smärta.

Förutom detta skadas enzymer som reparerar DNA vid höga värden av fluor i vatten eller blod. Låg sköldkörtelfunktion samt nedsatt fertilitet hos män ökar också med höga värden fluor i vattnet eller blodet. I USA finns det en stor folkrörelse mot tvångstillsättning av fluor i dricksvattensystemen.

Vid 2–8 ppm påbörjar missfärgning av tänderna och efter 8 ppm kan benfluoros uppträda med reumatismliknande symtom. Många rapporter har visat ökad förekomst av cancer och hjärt-kärlsjukdomar i områden i USA där man tillsätter mest fluor i dricksvattnet.

Beredningsformer
Fluor säljs på apoteket och hos tandläkare i form av fluortillsatt tandkräm, fluortabletter och fluormunvatten i form av tillskottet, natriumfluorid.

Interaktioner med läkemedel
Absorption av fluor från tillskott är nedsatt om det inte intas med antacidum innehållande aluminiumhydroxid.

 

Interaktion med näringsämnen och metaller
Aluminium, kalcium och klorid hämmar medan fett ökar upptaget av fluorid.
Fluor är en halid som konkurrerar med bl.a. jod för upptag. Förhöjda fluorhalter kan minska sköldkörtelns tillgång till jod.

Organ
Tänder, emalj, benstomme, njurar, aorta, sköldkörtel, lever, blod.

Synergister
Kalcium, järn, molybden, magnesium och fettsyror.

Absorption
Absorption av fluor är mycket god. Fluorider i kosten absorberas snabbt till 80–90 procent.

Antagonister
Aluminiumsalter av fluorin, kalcium, magnesium, klor, järn och jod.

Analyser och mätmetoder
Fluoriderna utsöndras med urinen. Därför sjunker utsöndringen av fluor hos patienter som lider av njursvikt. Urinens fluorhalt återspeglar intaget.
Det finns inga skäl att mäta fluoridvärden i blod eller plasma, eftersom halten av fluorid i dricksvatten, tillskott, tandkräm och munvatten så gott som helt avgör fluorintaget.

Exempel på studier, referenser

Höftfrakturer och fluortillägg i dricksvatten
I en 7-årig studie kunde man visa att personer över 65 år som fått fluortillägg i dricksvattnet hade en liten men signifikant ökad risk för höftfraktur. Författarna menar att lågt fluorintag (och därmed tillägg) kan öka risken för höftfraktur.
Danielsson C. et al. “Hip fractures and fluoridation in Utah´s elderly population”. JAMA, 1992:268:6:746-8.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

 

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.