Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Följ med på Kureras ansiktsmaskskola

En bra ansiktsmask kan göra det där lilla extra för din hud.
Men vilka alternativ finns det?
Vi reder ut.

Ungefär som att du gör en hårinpackning för att ge håret extra kärlek, kan du göra samma sak för att ge huden lite extra vård.
Bloggaren och kost- och näringsterapeuten Ila Lassfolk påminner om att förbereda huden inför att man ska använda en ansiktsmask.
– En peeling tar bort döda hudceller från hudytan så att masken kan tränga in och ge bästa effekt. Ett ångbad öppnar

Bloggaren och kost- och näringsterapeuten Ila Lassfolk

 

porerna och gör huden extra mottaglig för ansiktsmasken, säger hon.

Läs också: Gör din egen ansiktsmask

Utgå från din egen hudtyp
Det finns en hel drös med olika typer av ansiktsmasker, och det viktigaste när du ska välja en är att utgå från din egen hudtyp.
– Och använd ett ansiktsvatten efter ansiktsmasken. Det neutraliserar hudens ph-värde och drar ihop porerna. Avsvalnat ringblomster eller rosenvatten passar de flesta.

Här berättar Ila Lassfolk om några olika typer av ansiktsmasker:

Djuprengörande ansiktsmasker såsom lermasker och detoxmasker
Lermasker kan göras av olika lertyper och har detoxande egenskaper. De drar effektivt åt sig slaggämnen och toxiner från huden.
Passar för: Bra för fet och oren hud, vilket är vanligt i T-zonen, alltså pannan, näsan och hakan.

Läs också: Så bygger du en vacker hy inifrån och ut

Exfolierande ansiktsmasker eller peelingmasker
Tar bort döda hudceller ytterst på huden och öppnar tilltäppta porer. Efter användning får huden lättare att ta till sig fukt och får även ett friskare utseende.
Passar för: Fet hud. Fräknar, leverfläckar och solbränna bleks och mindre rynkor kan försvinna tillfälligt.

Mulitmasking
Med multimasking använder du olika ansiktsmasker på olika delar av ansiktet.
Du kan till exempel använda en ansiktsmask som balanserar talgproduktionen och är porsammandragande i T-zonen.

Välj en mild och sammandragande ansiktsmask under ögonen och en fuktgivande på kinderna och halsen. Och glöm inte att sätta en mask på läpparna också.

 

Avsluta med några droppar olja, till exempel jojoba.
Passar för: De med en fet T-zon, samtidigt som kinderna är torra.

Arkmasker/sheetmasks
Arkmasker, eller sheetmasks, håller kvar ingredienserna mot huden under hela verkningstiden och maximerar på så sätt effekten. Olika arkmasker ger olika effekter beroende på vilka ingredienser man tillsätter.

Ofta innehåller färdiga masker serum och aktiva ingredienser såsom hyaluronsyra och växtoljor för synlig effekt. Arkmasker köps ofta som engångsförpackningar. Rengör huden innan du applicerar den och följ instruktionerna.

Läs också: Detta är hyaluronsyra

Fuktgivande eller återfuktande ansiktsmasker
Fuktboostar, vårdar och ger huden lyster, och är extra bra att använda under vintertid när det är torrt och kallt ute.
Passar för: Alla, men speciellt torr hud.

Ila Lassfolk bloggar på Morotsliv

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.