Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kasein är en vit, smaklös proteinkälla från mjölk. Komjölk innehåller cirka 80 procent kasein och 20 procent vassle. Bröstmjölk innehåller cirka 70 procent vassle och 30 procent kasein.

För- och nackdelar med kasein

Kaseinprotein
Kasein är en vit, smaklös proteinkälla från mjölk. Komjölk innehåller cirka 80 procent kasein och 20 procent vassle. Bröstmjölk innehåller cirka 70 procent vassle och 30 procent kasein. Kasein är en komplett proteinkälla som dessutom innehåller oorganiskt kalcium och fosfor. Kasein används som en prisvärd och komplett proteinkälla men det har inte alla goda egenskaper som vassle. Kaseinet har även en hel del negativa egenskaper.

 

Toxicitet och kontraindikation
- Det finns främst sex stora problem med kasein: 

  1. Det finns ett starkt samband mellan intag av kasein och cancerutveckling samt kortare livslängd enligt den största näringsstudien man har gjort på människor, ”The China Study”. Se www.thechinastudy.com.
  2. Studier som visar samband mellan ökad utveckling av hjärt-kärlsjukdomar och intag av mjölkprodukter.
  3. Studier som visar samband mellan ökad utveckling av diabetes och intag av mjölkprodukter.
  4. Kasein är starkt allergiframkallande.
  5. Det innehåller opioidpeptider som är beroendeframkallande.
  6. Mjölk och kasein innehåller en hel del kalcium men mycket lite magnesium. Det är troligtvis en viktig orsak varför det finns blandade resultat från studier vad det gäller värdet av mjölk och kasein för att förebygga benskörhet.

Använd hellre vassle-, get-, soja-, ris- eller kornprotein än kasein i näringsdrycker. Många människor konsumerar alltför ofta för mycket mjölkprodukter, speciellt kasein. Kasein är en vanligt förekommande IgG-allergen. De flesta tänker bara på laktosintolerans när man talar om mjölkprodukter, men man bör också undersöka eventuella IgG-överkänsligheter mot mjölkprodukter.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.