Gurkmeja (Curcuma longa)

Historia
Gurkmeja härstammar från Sydostasien, har använts länge och varit mycket uppskattad inom traditionell Ayurvedisk medicin. Den ansågs vara en ört som renade hela kroppen. Traditionellt sett användes den främst för att stärka matsmältningen, behandla feber, infektioner, dysenteri, artrit och andra leverproblem.Man tror att Marco Polo hämtade gurkmeja till Europa mellan 1254 och 1324. De forna grekerna kände till och kom i kontakt med gurkmeja men trots detta blev den varken populär som livsmedel eller som traditionell medicin. I Europa använde man sig av gurkmeja för att få fram den apelsingula färgen i färgmedel. Den största producenten är Indien, men den odlas även mycket i Kina, Taiwan, Indonesien, Sri Lanka, Australien och Afrika

Form
Vanlig i indisk matlagning och ingår oftast i kryddblandningen curry. Det är växtens rot som kokas, torkas och mals till ett gult pulver. Använd gärna pulvret i soppor, grytor, risrätter, wokade och stekta rätter, smoothies m.m.

Kemi och botanik
Gurkmeja kallas ofta också för indisk saffran. Den är en art i familjen Zingiberaceae och tillhör samma familj som ingefära. Gurkmeja blir ca 1 meter hög och har underjordiska rotstammar, s.k. ritsomer, vilka är tjocka och köttiga. Köttet är starkt gul-orange eller ibland röd-orange och har en aromatisk doft. Den består av en stark olja som heter curcumin som består främst av: tumeron, atlanton och zingiberon. Ytan är brun och hård. Gurkmeja säljs mest som torkad krydda och den har en skarp smak på gränsen till bittert. Man torkar och mal roten. Det är gurkmejan som ger curryn dess gula färg samt den gula färgen i senap.

 

Terapeutisk verkan
• Verksam antioxidant.
• Läker sår, motverkar bakterier och mikrober.
• Motverkar parasiter och dysenteri.
• Stärker matsmältningen och fettnedbrytning genom gallutsöndring.
• Kan vara effektiv vid inflammatoriska tarmsjukdomar såsom Crohns sjukdom.
• Kan motverka cystisk fibros genom att korrigera den främsta mutationen, Delta F508.
• Skyddar vid olika typer av hepatit samt motverkar leverskador vid intag av läkemedel med leverbiverkningar.
• Motarbetar utveckling av metaboliskt syndrom och diabetes, samt kan avhjälpa dessa.
• Motverkar inflammation såsom artrit och kan även lindra sårinflammationer.
• Motarbetar bildning av starr.
• Hjärt-kärlstärkande genom dess blodförtunnande verkan, kolesterolsänkande effekt.
• Kan förebygga canceruppkomst genom dess leverskyddande verkan och genom att motverka tillverkningen av ett protein nödvändigt för tumörformation.
• Motverkar bröst-, prostata-, lung- och magcancer och minskar spridning av bröstcancerceller till lungorna.
• Hämmar aktiveringen av NF-kappa B, en regleringsmekanism som signalerar till gener att främja tillväxt av cancerceller, främjar apoptos av defekta och skadade celler, motverkar de transkriptom (arvsmassa i cellerna), som behövs för tillverkning av tumörer.
• Motverkar mutationer av polycykliska aromatiska hydrokarboner.
• Hämmar kromosomskador orsakade av strålning.
• Motverkar syntesen av skadliga heterocykliska aminer och nitroso-substanser som kan tillverkas när man exempelvis äter köttprodukter som är halvfabrikat innehållande nitrosaminer.
• Stoppar multipliceringen av leukemiceller.
• Tillsammans med quercetin motverkas ärftlig form av precancerogen polyp.
• Forskare har visat att gurkmeja motverkar cancerceller på flera olika sätt:
• gurkmejan innehåller bl.a. curcuminoider, som ger gurkmejan dess starkt gula färg.
• den curcuminoid som är mest studerad heter curcumin och man tror att det är den som har gett gurkmejan mycket av dess läkande verkan.
• curcuminets antiinflammatoriska verkan har visat sig vara jämförbar med läkemedlen hydrokortison och fenylbutazon beträffande antiinflammatorisk verkan. Till skillnad från dessa läkemedel har curcumin inte visat sig ha några signifikanta biverkningar.

Näringsinnehåll
2 tsk (ca 4,52 g) pulver innehåller i genomsnitt:
Kalorier 16 Protein 0,36 g
Kolhydrater 2,96 g Vatten 0,52 g
Vitamin C 1,16 mg Magnesium 8,76 mg
Folat 1,76 µg Kalium 114,48 mg
Vitamin K 0,59 µg Kalcium 8,28 mg

Dosering
1 krm till flera msk dagligen. Gurkmeja och curry kan man krydda generöst med om man inte har känslig mage. Terapeutisk verksam dos: 500–10 000 mg av torkat pulver.

Toxicitet
Ingen känd vid användning under 10 msk dagligen.

Kontraindikation
Undvik doser större än några krm upp till 1 tsk i maten vid graviditet. Alltför stora mängder gurkmeja kan skapa irritation i mag- och tarmkanalen. Undvik helt eller använd med försiktighet vid gallstensproblem.

Interaktion
P.g.a. dess potentiellt blodförtunnande effekt är det bra att konsultera läkare vid intag av medicin som har blodförtunnande verkan.

Beredningsform
Man använder främst gurkmeja i matlagning. Man kan gärna använda mycket gurkmeja som blandas med ris när det kokas, samt i soppor, wokade och stekta rätter.

Exempel på studier, referenser

Tetrahydrocurcumin från gurkmeja minskar förhöjda blodsockervärden/typ 2 diabetes
En experimentell studie på råttor visade att tetrahydrocurcumin (THC) motverkade diabetes och hade antioxidanteffekter.
Murugan P. et al. ”Effect of tetrahydrocurcumin on plasma antioxidants in streptozotocin-nicotinamid experimental diabetes”.
J Basic Clin Physiol Pharmacol, 2006;17:231-44.

Curcumin och capsaicin skyddar mot oxidation av fett i levern samt LDL -oxidation
Manjunatha H. et al. “Protective effect of dietary curcumin and capsaicin on induced oxidation of low-density lipoprotein, iron-induced hepatotoxicity and carrageenan-induced inflammation in experimental rats”. FEBS J, 2006:09/5.

Curcumin skyddar njurarna vid experimentell diabetes hos råttor
Sharma S. et al. “Curcumin, the active principle of turmeric (Curcuma longa), ameliorates diabetic nephropathy in rats”.
Clin Exp Pharmacol Physiol, 2006;33: 940-5.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att bli slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.

vacker kvinna med fint hår och fin hy mot gul bakgrund

Därför behöver du kisel

Mage

Kisel är ett spårämne som finns naturligt i kroppen. Det är en viktig komponent i ditt kollagen och stärker även hud, hår, naglar och ledsna magar. Här får du veta mer om ämnet och om varför du behöver tillföra extra kisel.

omega-3-kapsel i form av en fisk

Fiskoljan som inte härsknar i kroppen

Forskning

1971 publicerades den första studien som visade att fet fisk är bra för hjärt- och kärlhälsan. Men att ta tillvara den nyttiga fiskoljan och göra tillskott som inte förlorade effekten visade sig vara svårare än man trodde. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen ägnade tio år på att ta fram en fiskolja som inte härsknar i kroppen – och lyckades. Här berättar han mer om en studie som gjordes på de tio största svenska fiskoljorna och om vilken fiskolja som hade mest effektivt skydd mot härskning.