Människor kan tillverka det inositol de behöver. Inositolbrist kan förekomma hos djur men är sällsynt hos människor. Brister kan dock förekomma om man dricker mycket kaffe, te, kakao, cola och läsk.

Inositol

Historik
Inositol isolerades redan på 1800-talet i urinen från en diabetiker.
1928 upptäcktes att inositol är viktigt för tillväxt, samt att det förhindrar håravfall hos möss.

Kemi
Precis som kolin är inositol en strukturell del av lecitin. Kemiskt sett är inositol en alkohol men p.g.a. molekylens ringstruktur är det också besläktat med socker. Det förekommer i djur som en fosfolipid, en fettsubstans som innehåller fosfor.
I naturen förekommer inositol i minst 4 olika former: fritt inositol, fytat, fosfolipid-fosfatidyl-inositol, samt i en vattenlöslig förening. Inositol upptas väl från tarmen. En del omvandlas till socker och en del söker sig med blodbanan till hjärtmuskel, hjärna, muskulatur och andra organ. Myoinositol är kroppens mest aktiva form av inositol och den finns nästan i alla djur och växter. Inositol samarbetar oftast med kolin, vitamin B6 och taurin för bättre fettnedbrytning. Dessa anses vara lipotropiska ämnen.

Funktion
Inositolets funktion hos människan är ännu ganska okänd.
• Det hjälper till vid omsättning av fett och kolesterol.
• Det bidrar till att bygga upp cellmembraner och plasmalipoproteiner.
• Det kombineras med kolin för att bilda lecitin
• Det kan ha en lugnande och antidepressiv effekt.

 

Bristsjukdomar och tidiga bristsymtom
Det är mycket sällsynt att människor har inositolbrister. Brister hos djur och möjligtvis människor kan ge:
• fettlever och levercirros
• håravfall
• tillväxtstörningar
• bristande mjölkutsöndring
• utslag
• förstoppning
• medfödda ögonskador
• ledsmärta
• sömnbesvär.

Ökad risk för att utveckla brister
Människor kan tillverka det inositol de behöver. Brister förekommer sällan men man kan få brister om man dricker mycket kaffe, te, kakao, cola och läsk.

Terapeutisk användning
• panikattacker, manodepression, fobier, depression (9 000–12 000 mg per dag)
• sömnbesvär, ångest och som lugnande medel (4 000–10 000 mg per dag)
• diabetes neuropatier (1 000–3 000 mg per dag)
• sömnbesvär (2 000–4 000 mg vid sänggående)
• komplement vid cancerbehandling (Ip6, formen av inositol)
• högt blodtryck
• höga kolesterolvärden
• nervskada
• schizofreni
• används i förebyggande syfte mot astma
• lättare förstoppning
• fönstertittarsjuka (claudio intermittens).

Bästa källorna för inositol (mg/100 g)

Lecitin korn                      2 857

Hjärta, nöt                      1 600

Torkad lever                    1 100

Vetekli                              690

Lecitinolja                         360

Lever                                340

Råris                                 330

Gryn                                 320

Biffstek                           260

Citrusfrukt                       210

Nötter                             180

Melass                             180

Bönor                              160

Gröna grönsaker             100

Fullkornsbröd                  100

 

Dosering
RDI: Inte fastställd, men 4 mg anses vara minimala RDI för mjölkersättningsdrycker, vällingar.
ODI: 25–300 mg.
TDI: 300–15 000 mg.

Toxiska doser
Inga kända.

Interaktion med läkemedel
Positiv interaktion/ökat behov av tillskott med: antibakteriella medel, neuroleptika, östrogen.

Interaktion med näringsämnen
Kaffe, alkohol, kakao och behandlade födoämnen motverkar inositol.

Beredningsformer
Inositol finns som inositol monofosfat, inositol hexafosfat samt inositol hexaniacinat. IP6 hexafosfat har visat framgång vid depressioner, panikattacker, diabetes och cancer. IP6 binder och avgiftar överskottsjärn. IP6 omvandlas till 2 molekyler av IP3 som kan hjälpa att stänga av celldelning av cancerceller. IP6 fungerar också som en antioxidant som höjer aktiviteten hos mördarceller (vita blodkroppar). IP6 kommer från riskli och ska helst arbeta i ett förhållande av 4:1 med kolin. Som ett bra komplement till annan primär cancerterapi intar man 4 800–7 200 mg IP6 med 1 200–1 800 mg inositol dagligen.

Nyckelorgan
Hjärnan, magsäck, njurar, mjälte, lever, hjärta, muskler och nerver.

Absorptionsbefrämjande ämnen
Vitaminer: B-komplexet och C.

Synergister
Vitaminer: B-komplexet och C.

Antagonister
Inositol hexafosfat, (IP6) är antagonist till järn

Exempel på studier, referenser

Panikattacker och inositol
21 patienter med panikattacker, med eller utan agorofobi (torgskräck), utvärderades i en dubbelblind, placebokontrollerad, randomiserad cross-over studie där 12 g inositol gavs. Både frekvensen och styrkan på panikattackerna minskade signifikant och svårighetsgraden av torgskräcken minskade också signifikant jämfört med placebo. Minimala biverkningar observerades.
Benjamin J. et.al. “Double-blind, placebo-controlled, crossover trial of inositol treatment for panic disorder”.
Am J Psychiatry, 1995;152:1084-6.

Depression och mani
Spinalvätskenivåerna av inositol är låga vid depression. Inositol har, som enda behandling vid depression, visats ha en signifikant effekt I en dubbelblind, placebokontrollerad studie av 28 personer. Inositol var också lika effektivt som sedvanlig behandling (imipramin, Tofranil®) vid panikattacker i en dubbelblind, placebokontrollerad studie med 21 personer.
Benjamin J. et al. ”Inositol treatment in psychiatry”. Psychopharmacology Bulletin, 1995;31:167 –75

IRDS hos för tidigt födda
I en dubbelblind, randomiserad studie av 231 prematura spädbarn med idiopatiskt respiratoriskt distress-syndrom (IRDS – alveolsäckar i lungorna kan inte expandera p.g.a. att ett ämne saknas), gavs under de 5 första dagarna antingen glukos eller inositol. Inositolgruppen hade signifikant mindre andningsbesvär och ingen allvarlig retinopati uppmärksammades, medan 8,8 procent i glukosgruppen blev blinda och lägre insjuknande i bronkopumonell dysplasi. Det har föreslagits att inositol fungerar som en antioxidant.
Hallman M. et al. ”Inositol Supplementation and Respiratory Distress Syndrome”. Lung. 1990. Suppl.:877-882.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.