Inositol

Historik
Inositol isolerades redan på 1800-talet i urinen från en diabetiker.
1928 upptäcktes att inositol är viktigt för tillväxt, samt att det förhindrar håravfall hos möss.

Kemi
Precis som kolin är inositol en strukturell del av lecitin. Kemiskt sett är inositol en alkohol men p.g.a. molekylens ringstruktur är det också besläktat med socker. Det förekommer i djur som en fosfolipid, en fettsubstans som innehåller fosfor.
I naturen förekommer inositol i minst 4 olika former: fritt inositol, fytat, fosfolipid-fosfatidyl-inositol, samt i en vattenlöslig förening. Inositol upptas väl från tarmen. En del omvandlas till socker och en del söker sig med blodbanan till hjärtmuskel, hjärna, muskulatur och andra organ. Myoinositol är kroppens mest aktiva form av inositol och den finns nästan i alla djur och växter. Inositol samarbetar oftast med kolin, vitamin B6 och taurin för bättre fettnedbrytning. Dessa anses vara lipotropiska ämnen.

Funktion
Inositolets funktion hos människan är ännu ganska okänd.
• Det hjälper till vid omsättning av fett och kolesterol.
• Det bidrar till att bygga upp cellmembraner och plasmalipoproteiner.
• Det kombineras med kolin för att bilda lecitin
• Det kan ha en lugnande och antidepressiv effekt.

 

Bristsjukdomar och tidiga bristsymtom
Det är mycket sällsynt att människor har inositolbrister. Brister hos djur och möjligtvis människor kan ge:
• fettlever och levercirros
• håravfall
• tillväxtstörningar
• bristande mjölkutsöndring
• utslag
• förstoppning
• medfödda ögonskador
• ledsmärta
• sömnbesvär.

Ökad risk för att utveckla brister
Människor kan tillverka det inositol de behöver. Brister förekommer sällan men man kan få brister om man dricker mycket kaffe, te, kakao, cola och läsk.

Terapeutisk användning
• panikattacker, manodepression, fobier, depression (9 000–12 000 mg per dag)
• sömnbesvär, ångest och som lugnande medel (4 000–10 000 mg per dag)
• diabetes neuropatier (1 000–3 000 mg per dag)
• sömnbesvär (2 000–4 000 mg vid sänggående)
• komplement vid cancerbehandling (Ip6, formen av inositol)
• högt blodtryck
• höga kolesterolvärden
• nervskada
• schizofreni
• används i förebyggande syfte mot astma
• lättare förstoppning
• fönstertittarsjuka (claudio intermittens).

Bästa källorna för inositol (mg/100 g)

Lecitin korn                      2 857

Hjärta, nöt                      1 600

Torkad lever                    1 100

Vetekli                              690

Lecitinolja                         360

Lever                                340

Råris                                 330

Gryn                                 320

Biffstek                           260

Citrusfrukt                       210

Nötter                             180

Melass                             180

Bönor                              160

Gröna grönsaker             100

Fullkornsbröd                  100

 

Dosering
RDI: Inte fastställd, men 4 mg anses vara minimala RDI för mjölkersättningsdrycker, vällingar.
ODI: 25–300 mg.
TDI: 300–15 000 mg.

Toxiska doser
Inga kända.

Interaktion med läkemedel
Positiv interaktion/ökat behov av tillskott med: antibakteriella medel, neuroleptika, östrogen.

Interaktion med näringsämnen
Kaffe, alkohol, kakao och behandlade födoämnen motverkar inositol.

Beredningsformer
Inositol finns som inositol monofosfat, inositol hexafosfat samt inositol hexaniacinat. IP6 hexafosfat har visat framgång vid depressioner, panikattacker, diabetes och cancer. IP6 binder och avgiftar överskottsjärn. IP6 omvandlas till 2 molekyler av IP3 som kan hjälpa att stänga av celldelning av cancerceller. IP6 fungerar också som en antioxidant som höjer aktiviteten hos mördarceller (vita blodkroppar). IP6 kommer från riskli och ska helst arbeta i ett förhållande av 4:1 med kolin. Som ett bra komplement till annan primär cancerterapi intar man 4 800–7 200 mg IP6 med 1 200–1 800 mg inositol dagligen.

Nyckelorgan
Hjärnan, magsäck, njurar, mjälte, lever, hjärta, muskler och nerver.

Absorptionsbefrämjande ämnen
Vitaminer: B-komplexet och C.

Synergister
Vitaminer: B-komplexet och C.

Antagonister
Inositol hexafosfat, (IP6) är antagonist till järn

Exempel på studier, referenser

Panikattacker och inositol
21 patienter med panikattacker, med eller utan agorofobi (torgskräck), utvärderades i en dubbelblind, placebokontrollerad, randomiserad cross-over studie där 12 g inositol gavs. Både frekvensen och styrkan på panikattackerna minskade signifikant och svårighetsgraden av torgskräcken minskade också signifikant jämfört med placebo. Minimala biverkningar observerades.
Benjamin J. et.al. “Double-blind, placebo-controlled, crossover trial of inositol treatment for panic disorder”.
Am J Psychiatry, 1995;152:1084-6.

Depression och mani
Spinalvätskenivåerna av inositol är låga vid depression. Inositol har, som enda behandling vid depression, visats ha en signifikant effekt I en dubbelblind, placebokontrollerad studie av 28 personer. Inositol var också lika effektivt som sedvanlig behandling (imipramin, Tofranil®) vid panikattacker i en dubbelblind, placebokontrollerad studie med 21 personer.
Benjamin J. et al. ”Inositol treatment in psychiatry”. Psychopharmacology Bulletin, 1995;31:167 –75

IRDS hos för tidigt födda
I en dubbelblind, randomiserad studie av 231 prematura spädbarn med idiopatiskt respiratoriskt distress-syndrom (IRDS – alveolsäckar i lungorna kan inte expandera p.g.a. att ett ämne saknas), gavs under de 5 första dagarna antingen glukos eller inositol. Inositolgruppen hade signifikant mindre andningsbesvär och ingen allvarlig retinopati uppmärksammades, medan 8,8 procent i glukosgruppen blev blinda och lägre insjuknande i bronkopumonell dysplasi. Det har föreslagits att inositol fungerar som en antioxidant.
Hallman M. et al. ”Inositol Supplementation and Respiratory Distress Syndrome”. Lung. 1990. Suppl.:877-882.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Christine Hägglund

Christine håller igång träningen med adaptogener

Naturlig hälsa

Christine Hägglund är en aktiv och sportintresserad kvinna i Östersund. Hon har tävlat i orientering, längdskidor och skidorientering när hon var yngre. I höstas blev hon ofta sjuk när hon tränade och humöret sjönk i takt med de inställda träningspassen. Men när hon började ta ett tillskott med adaptogener vände det och hennes immunförsvar förbättrades. Sedan dess har hon hållit sig frisk, hon återhämtar sig bättre och får bättre resultat.

texten grön omställning kvinna fönar håret hudterapeut johanna bjurström., gröna blad och orden grön omställning

Grön omställning: Det hänger på håret del 1

Hud

Många tvättar håret dagligen och i samband med träning och så undrar vi varför det blir frissigt. Ovanpå det är vanliga schampon som vi köper i livmedelsbutikerna ofta veritabla kemikaliebomber, något som bäddar för problem med hårbotten. Enligt hudterapeuten Johanna Bjurström skulle vi må bättre av att tvätta mer sällan och med skonsammare produkter – de bästa hittar vi skafferiet.

smidig_lunchsoppa

Detoxande och stärkande lunchsoppa

Recept

Njut av en värmande och nyttig soppa. Lägg kryddpastan och grönsaksbasen i burkar eller matlådor. När det är dags för lunch är det bara att hälla på hett vatten och röra om. En snabb och nyttig lunch som är enkel att ta med till jobb eller skola.

smed titti holmer

Tittis lyckoskola: Var din egen lyckas smed!

Mental hälsa

Hur ofta går vi inte omkring och förbereder oss på värsta tänkbara? Visst är det bra att vara beredd om livet skickar svårigheter vår väg men bara i snitt 15 procent av det vi oroar oss för inträffar, resten har ingen verklighetsförankring så varför inte istället visualisera bästa tänkbara. 

Tre tips för barnens hälsa

Tre tips för barnens hälsa

Gravid/barn

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar hon om tre sätt att förbättra dina barns hälsar, hur man kan få in mer aktivitet och ge barnen bra och hälsosam träning. Nyttig mat som håller barnens känsliga blodsocker i balans och vad för kosttillskott som kan vara lämpliga att komplettera kosten med. 

saffran_vande_andreas_nedstamdhet

Saffran vände Andreas nedstämdhet

Mental hälsa

Andreas Nilsson är en levnadsglad och sportig man på 38 år. Han lever sunt, har ett roligt jobb och trivs med familjelivet. Därför kom det som en obehaglig överraskning att han hösten 2016 plötsligt blev trött och orkeslös. Räddningen blev ett kosttillskott baserat på saffran. Det vände Andreas sinnesstämning på bara några dagar.

Nötter – bra för knoppen och resten av kroppen

Kost

En studie visar att vissa nötter bidrar till att förbättra våra hjärnvågor. Vad betyder det då? Jo, det innebär att man bättrar på sitt minne, förmågan till inlärning och sin kreativitet genom att äta nötter. Även på kroppens läkningsförmåga förstärks.

Kristins fem bästa tips för morgontrötta

Övrigt

Kristin Kaspersen har vana av att gå upp tidigt, ett måste för jobbet som programledare för Nyhetsmorgon i TV4 under många år. Men det har inte varit lätt då hon alltid varit morgontrött, något hon fått jobba med.  Här delar hon med sig av sina fem bästa morgontips.

Anders Olsson kan konsten att andas

Intervju

2012 instiftades Andningens dag för att öka kunskapen om vår andnings betydelse för olika aspekter av hälsan. Vi frågade Anders Olsson, grundaren av andningsprogrammet Medveten andning varför andningen behöver uppmärksammas.

Magens bästa vänner

Magspecial – magens 9 bästa vänner

Mage

Med en glad och välfungerande mage är livet alltid lite lättare. Kurera tipsar om flera enkla sätt för att bibehålla en god maghälsa eller att för den delen testa när magen behöver lite hjälp på traven. Varför inte prova att äta kyld potatis eller införskaffa en bajspall?

hjarna och hjarncelelr

Så vinner du kampen om dina hjärnceller

Mental hälsa

Vi lär enligt uppgifter förlora cirkla 85 000 hjärnceller per dag. Fler om vi dricker alkohol och får i oss andra gifter. Men lugn, det finns hopp – vi genererar nämligen nya. Det finns dessutom knep att ta till för att stimulera produktinen av nya hjärnceller och se till att vi får behålla dem.

Couple in winter running together in nature

Sjuk efter träning – ämne i bakjäst hjälper immunförsvaret

Förkylning

Fysisk aktivitet och träning är gynnsamt för hälsan och stärker immunförsvaret på sikt. Många som lagt i en högre växel i sin träning har dock fått erfara att träningen tillfälligt sänker immunförsvaret och gör oss mer mottagliga för infektioner. Ett naturligt ämne som utvinns ur bakjäst har i studier visats aktivera immunförsvaret och minska risken för insjuknande.

50000_likes_grattis_kurera

50 000 likes – det firar vi med tävling

Tävling

Nu har Kurera passerat 50 000 likes på Facebook! Vi är väldigt glada för att så många uppskattar och gillar vår Facebooksida. Med anledning av det vill vi fira detta med dig genom att anordna en liten tävling där du kan vinna härlig svensk ekologisk hudvård - ett hudvårds-kit från Rosenserien.

kvinna framför dator, himmel. lampor

Hudexperten om blått ljus på gott och ont

Hud

Det räcker att gå ut en solig dag, sätta på datorn eller tända lampan inomhus så utsätts vi för både synlig och osynlig strålning. Viss är bra men viss är mindre bra och på senare år har exponeringen för blått ljus ökat enligt Iréne von Arronet hudexpert i Kureras expertpanel. Hon menar att den ökade exponeringen för blått ljus ställer nya krav på vår dagliga hudvård för att den ska klara av att skydda oss. 

cornelia södergren gelehjärtan och par som kysser varandra

Cornelia vill att vi ska veta vad kärlek är

Sex- och relationer

Alla hjärtans dag förknippas kanske mer med geléhjärtan, blommor och chokladkartonger än med kärlek. Det finns många vanföreställningar om vad kärlek är och få är nog helt immuna mot romantiska illusioner. Något vi får med oss tidigt från sagornas, filmens och medias värld. Lägg ovanpå det internetporren och det är inte så konstigt att många får en förvriden bild. Detta ska relationsterapeuten Cornelia Södergren ska hjälpa oss råda bot på i en kommande artikelserie här på Kurera.

chokladtårta ulrika hoffer

Humörhöjande chokladkaka med frosting

Recept

Oavsett om vi är singlar eller lever i en relation vill väl de flesta vara glada på Alla hjärtans dag. En chokladkaka är alltid bra för humöret. Denna signerad Ulrika Hoffer är helt vegansk och kan även göras raw, ingen ugn behövs – bara lite tålamod.

ostar

Är ost en del av en hälsosam diet?

Kost

Ost är ett ifrågasatt livsmedel i hälsokretsar, men det är kanske dags att tänka om? Ny forskning visar nämligen att ost kan skydda såväl tänderna som levern. Dessutom har det inte den negativa påverkan på kolesterolet som man tidigare trott.

mikaela almroth

Mikaela njuter av att kunna sova igen

Naturlig hälsa

Mikaela Almroth, 32 år, har haft svårt att sova ändå sedan hon var i tonåren. Hon är en högpresterande ung kvinna som höll ett alldeles för högt tempo och blev utbränd för några år sedan. I dag mår hon bra. Hon har startat eget hälsoföretag och för ett år sedan fick hon äntligen ordning på nattsömnen tack vare en ny form av antistressvitaminer som sänker stresshormonet och gör att man kommer till ro på kvällen.

kvinna sover

Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Forskning

Kan nyckeln till att komma till rätta med sitt sockersug stå att finna i sängen? Att utebliven eller för lite sömn kan bidra till olika ohälsotillstånd som övervikt, diabetes, hjärt-kärlsjukdom och stroke är redan känt. Men nu finns det även en studie som visar att hur mycket vi sover kan påverka vad vi äter.

massage negin aghili

Optimera ditt lymfsystem med massage

Naturlig hälsa

Lymfsystemet är kroppens reningsverk, det suger upp cirka fyra liter vätska dagligen som det sedan renar från virus, bakterier och sjukdomsframkallande organismer. Lymfmassage är ett sätt att hjälpa det på traven. Kureras Malin Holm har besökt lymfmassören Negin Aghili.

publikhav vid konsert

Dansk studie: Livemusik är bra för hälsan

Forskning

Tillhör du de som tycker om att gå och lyssna på en konsert då och då? Då är chansen stor att du även har god hälsa. En dansk studie från universitetet i Aalborg visar nämligen att de som deltar aktivt i musiklivet antingen genom att själv utöva musik eller genom att gå och lyssna när andra spelar mår bättre både fysiskt och psykiskt jämfört med de som aldrig går på konsert.

kvinna med många armar håller i telefon,och dator med mera

”Gör uppror mot prestationssamhället”

Mental hälsa

Andelen som känner sig trötta har ökat dramatiskt de senaste åren enligt en rapport från Stressforskningsinstitutet. Krav på arbetsplatsen och i familjelivet ihop med det så kallade 24-timmarssamhället försvårar vila enligt rapporten, som lyfter fram återhämtning som en viktig faktor för att vi ska må bra. Protesterna och motrörelserna låter inte vänta på sig och nu höjs allt fler röster för att vi ska slå av på takten och minska pressen.

kvinna tvättar ansiktet, gröna blad och orden grön omställning

Grön omställning: ”Byt ut dina rengöringsprodukter”

Hud

Många undrar kanske varför det är så viktigt att använda hudvård som är fri från kemikalier. Kemikalierna fyller i vissa fall en viktig funktion men många är också skadliga och i stora mängder kan de belasta både kropp och miljö i onödan. Därför är vi på Kurera glada att hudterapeuten Johanna Bjurström hjälper oss att ställa om till en mer skonsam och naturlig hudvård. Först ut är det som löddrar och gör rent.