Människor kan tillverka det inositol de behöver. Inositolbrist kan förekomma hos djur men är sällsynt hos människor. Brister kan dock förekomma om man dricker mycket kaffe, te, kakao, cola och läsk.

Inositol

Historik
Inositol isolerades redan på 1800-talet i urinen från en diabetiker.
1928 upptäcktes att inositol är viktigt för tillväxt, samt att det förhindrar håravfall hos möss.

Kemi
Precis som kolin är inositol en strukturell del av lecitin. Kemiskt sett är inositol en alkohol men p.g.a. molekylens ringstruktur är det också besläktat med socker. Det förekommer i djur som en fosfolipid, en fettsubstans som innehåller fosfor.
I naturen förekommer inositol i minst 4 olika former: fritt inositol, fytat, fosfolipid-fosfatidyl-inositol, samt i en vattenlöslig förening. Inositol upptas väl från tarmen. En del omvandlas till socker och en del söker sig med blodbanan till hjärtmuskel, hjärna, muskulatur och andra organ. Myoinositol är kroppens mest aktiva form av inositol och den finns nästan i alla djur och växter. Inositol samarbetar oftast med kolin, vitamin B6 och taurin för bättre fettnedbrytning. Dessa anses vara lipotropiska ämnen.

Funktion
Inositolets funktion hos människan är ännu ganska okänd.
• Det hjälper till vid omsättning av fett och kolesterol.
• Det bidrar till att bygga upp cellmembraner och plasmalipoproteiner.
• Det kombineras med kolin för att bilda lecitin
• Det kan ha en lugnande och antidepressiv effekt.

 

Bristsjukdomar och tidiga bristsymtom
Det är mycket sällsynt att människor har inositolbrister. Brister hos djur och möjligtvis människor kan ge:
• fettlever och levercirros
• håravfall
• tillväxtstörningar
• bristande mjölkutsöndring
• utslag
• förstoppning
• medfödda ögonskador
• ledsmärta
• sömnbesvär.

Ökad risk för att utveckla brister
Människor kan tillverka det inositol de behöver. Brister förekommer sällan men man kan få brister om man dricker mycket kaffe, te, kakao, cola och läsk.

Terapeutisk användning
• panikattacker, manodepression, fobier, depression (9 000–12 000 mg per dag)
• sömnbesvär, ångest och som lugnande medel (4 000–10 000 mg per dag)
• diabetes neuropatier (1 000–3 000 mg per dag)
• sömnbesvär (2 000–4 000 mg vid sänggående)
• komplement vid cancerbehandling (Ip6, formen av inositol)
• högt blodtryck
• höga kolesterolvärden
• nervskada
• schizofreni
• används i förebyggande syfte mot astma
• lättare förstoppning
• fönstertittarsjuka (claudio intermittens).

Bästa källorna för inositol (mg/100 g)

Lecitin korn                      2 857

Hjärta, nöt                      1 600

Torkad lever                    1 100

Vetekli                              690

Lecitinolja                         360

Lever                                340

Råris                                 330

Gryn                                 320

Biffstek                           260

Citrusfrukt                       210

Nötter                             180

Melass                             180

Bönor                              160

Gröna grönsaker             100

Fullkornsbröd                  100

 

Dosering
RDI: Inte fastställd, men 4 mg anses vara minimala RDI för mjölkersättningsdrycker, vällingar.
ODI: 25–300 mg.
TDI: 300–15 000 mg.

Toxiska doser
Inga kända.

Interaktion med läkemedel
Positiv interaktion/ökat behov av tillskott med: antibakteriella medel, neuroleptika, östrogen.

Interaktion med näringsämnen
Kaffe, alkohol, kakao och behandlade födoämnen motverkar inositol.

Beredningsformer
Inositol finns som inositol monofosfat, inositol hexafosfat samt inositol hexaniacinat. IP6 hexafosfat har visat framgång vid depressioner, panikattacker, diabetes och cancer. IP6 binder och avgiftar överskottsjärn. IP6 omvandlas till 2 molekyler av IP3 som kan hjälpa att stänga av celldelning av cancerceller. IP6 fungerar också som en antioxidant som höjer aktiviteten hos mördarceller (vita blodkroppar). IP6 kommer från riskli och ska helst arbeta i ett förhållande av 4:1 med kolin. Som ett bra komplement till annan primär cancerterapi intar man 4 800–7 200 mg IP6 med 1 200–1 800 mg inositol dagligen.

Nyckelorgan
Hjärnan, magsäck, njurar, mjälte, lever, hjärta, muskler och nerver.

Absorptionsbefrämjande ämnen
Vitaminer: B-komplexet och C.

Synergister
Vitaminer: B-komplexet och C.

Antagonister
Inositol hexafosfat, (IP6) är antagonist till järn

Exempel på studier, referenser

Panikattacker och inositol
21 patienter med panikattacker, med eller utan agorofobi (torgskräck), utvärderades i en dubbelblind, placebokontrollerad, randomiserad cross-over studie där 12 g inositol gavs. Både frekvensen och styrkan på panikattackerna minskade signifikant och svårighetsgraden av torgskräcken minskade också signifikant jämfört med placebo. Minimala biverkningar observerades.
Benjamin J. et.al. “Double-blind, placebo-controlled, crossover trial of inositol treatment for panic disorder”.
Am J Psychiatry, 1995;152:1084-6.

Depression och mani
Spinalvätskenivåerna av inositol är låga vid depression. Inositol har, som enda behandling vid depression, visats ha en signifikant effekt I en dubbelblind, placebokontrollerad studie av 28 personer. Inositol var också lika effektivt som sedvanlig behandling (imipramin, Tofranil®) vid panikattacker i en dubbelblind, placebokontrollerad studie med 21 personer.
Benjamin J. et al. ”Inositol treatment in psychiatry”. Psychopharmacology Bulletin, 1995;31:167 –75

IRDS hos för tidigt födda
I en dubbelblind, randomiserad studie av 231 prematura spädbarn med idiopatiskt respiratoriskt distress-syndrom (IRDS – alveolsäckar i lungorna kan inte expandera p.g.a. att ett ämne saknas), gavs under de 5 första dagarna antingen glukos eller inositol. Inositolgruppen hade signifikant mindre andningsbesvär och ingen allvarlig retinopati uppmärksammades, medan 8,8 procent i glukosgruppen blev blinda och lägre insjuknande i bronkopumonell dysplasi. Det har föreslagits att inositol fungerar som en antioxidant.
Hallman M. et al. ”Inositol Supplementation and Respiratory Distress Syndrome”. Lung. 1990. Suppl.:877-882.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.