Annons

Johannes Cullberg: ”10 stora matföretag vill styra våra matvanor”

Han är hälsocoachen och entreprenören med lång erfarenhet från livsmedelsbranschen som  brinner för att hjälpa oss att ta makten över vår egen hälsa på ett naturligt vis; med hjälp av ren mat, rörelse och kontakt med naturen. Johannes Cullberg triggas av att ”Big food” – ett antal mäktiga globala matföretag – vill tjäna maximalt med pengar på att vi gör dåliga matval.

Carolina Eriksson

Webbredaktör
8 oktober, 2023
Johannes Cullberg

Johannes Cullberg driver idag ett av de största Instagram-kontona inom kost och hälsa i Sverige, med uppåt en kvarts miljon följare. I somras släppte han även sin första bok ”Ta makten över din hälsa på 12 veckor” (The Book Affair). En bok där han lika tydligt och enkelt som i sociala medier förklarar komplexa ämnen och frågor inom hälsa, kost, livsstil och näringslära.

Det som gör Johannes förståelse för hur kost och matval påverkar vår hälsa så unik är att han har över 20 års erfarenhet från ledande positioner inom såväl den globala livsmedelsindustrin som hälsoindustrin. Han har med andra ord stor kunskap om både vad som är bra och mindre bra för oss i matväg. I boken går han igenom hur det kommer sig att vår mat på 250 år har gått ”från näring till fusk”, och att många av oss dag äter socker- och tillsatsrik ”fejkmat” till både frukost, lunch och middag. Något som i längden gör oss sjuka.

”Poster boy” för sockerindustrin 

Men Johannes har inte alltid varit sinnebilden av hälsa själv; under uppväxten på 80-talet var han, som han själv skriver i boken, en ”poster boy” för sockerindustrin då han mer eller mindre levde på O’Boy, formfranska och andra näringsfattiga och sockerstinna livsmedel.

Hur kommer det sig att du som vuxen har valt att ägna dig åt att sprida kunskap om hälsa och få folk att äta bättre mat – och varför är det viktigt för dig?

–  Jag tror det beror på min uppväxt med en pappa som var psykiater och arbetade hela sitt liv med att hjälpa människor som mådde dåligt psykiskt. Det var hans passion och han älskade sitt arbete som han fortsatte med hela livet. Samma sak med min mamma som är psykolog och idag är 81, men arbetar för fullt med att ha klienter, forska och utbilda. Det är inspirerande! Att det blev hälsa som blev min väg är nog för att det är så otroligt spännande och komplext – det finns inte ett rätt sätt. Dessutom går jag igång på att det finns globala företag som försöker tjäna pengar på att göra ämnet svårare än vad det behöver vara, och där behövs det en stark röst som kan vara på vanliga människors sida. För livet är ganska kort och då ska man ha rätt att kunna må bra de år som man har på den här planeten!

Annons

LÄS OCKSÅ: Ann Fernholm: Så blir vi lurade att köpa fejkmat

De stora livsmedelsföretagen styr oss

I boken nämner som sagt Johannes att 10 stora livsmedelsföretag vill styra vad vi äter – och inte på ett positivt sätt.

Du drar även en parallell mellan livsmedelsindustrin och tobaksindustrin. Vill du förklara vad du menar med det? 

­– Jag har själv arbetat internationellt i livsmedelsindustrin där jag under flera år hade daglig kontakt med de största livsmedelsföretagen som Nestlé, CocaCola, etc. Jag utvecklade flera hundra livsmedel och lärde mig väldigt mycket om hur de tänker för att skapa maximalt lönsamma produkter. Efter att jag slutade började jag också studera deras tillväxt- och marknadsföringsstrategi och insåg att flera av världens största livsmedelsföretag, som kallas ”Big Food”, redan på 1960-talet hade förvärvats av de största tobaksbolagen. Och väldigt kort därefter hade de ändrat sin marknadsföring och använt samma teknik som de gjort för att sälja maximalt med cigaretter, det vill säga att gå ner i åldrarna och fokusera på livsstil. Den stora fördelen med att sälja mat var att man där dels hade en starkt beroendeframkallande substans  – socker – men inte någon åldersbegränsning, utan man kunde rikta in sig på små barn och uppåt. Det har visat sig vara en extremt framgångsrik strategi för Big Food – och på sikt livsfarligt för oss konsumenter.

Vilka delar av ens livsstil är viktigast att jobba med utöver kosten, för att kunna ta makten över sin hälsa och i längden förbättra den?

Annons

En av de viktigaste sakerna tror jag är att förstå att vi är människodjur, där vi på samma sätt som andra djur behöver kontakten med naturen. Vi blir sjuka om vi inte är i dagsljus, andas rent syre, rör på oss och är i kontakt med marken. Det skapar en rad problem som lägger grunden för den metabola pandemi vi ser idag, där mer än hälften av alla svenskar är överviktiga eller feta och lider av kroniska livsstilssjukdomar.

Varför har du valt att fokusera på just 12 veckor? 

– Det är för att jag har arbetat med tusentals klienter och sett att det behövs minst tre månader för att bygga nya vanor och att ställa om beteenden. Det är ju dock bara starten på en hälsoresa, men om man inte har en solid grund så är sannolikheten att man når hela vägen betydligt mindre.

Matkedjan Paradiset som du grundande och som enbart sålde ”ren”, naturlig och ekologisk mat, finns tyvärr inte längre kvar. Har du några nya, eller andra, planer och visioner för framtiden? 

Ja det var smärtsamt att se sin skapelse gå om intet under pandemin, men det jag lärde mig var att inte vara beroende av fysiska butiker eller platser. Av ren frustration började jag leka med sociala medier, vilket ledde mig till att starta digitala hälsocoaching som är min huvudsakliga sysselsättning idag. Målet framåt är att bygga en stark utbildningsplattform för människor, både privatpersoner och företag, där man kan lära sig ta makten över sin hälsa för ett längre och lyckligare liv. Idag är det fokus på Sverige, men sen kommer jag även att göra en internationell version. Behovet är enormt och jag har sett av våra fantastiska klientresultat att vårt koncept behövs!

Fakta

Det här är”Big food”

  • De 10 största livsmedelsföretagen som står bakom det mesta i matbutikerna idag, bland annat: Nestlé, Coca- Cola, PepsiCo, Unilever, Kellogg’s.
  • De flesta av oss känner till dessa företag, men betydligt färre känner nog till hur enorma de egentligen är och hur många andra bolag de köpt upp och kontrollerar, skriver Johannes Cullberg i sin bok.
  • På global basis kontrollerar de uppskattningsvis ca 70 procent av alla produkter och upp till 90 procent av all marknadsföring på livsmedelsmarknaden.
  • ”Det är ett sätt att behålla och stärka sin maktposition och se till att oavsett om du väljer en läsk, ”hälsojuice” eller vatten i butiken så hamnar pengarna i samma ficka.”
Annons