Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Katter skänker tröst i oroliga tider

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Vi har sagt det förut men det tål att sägas igen – husdjur skänker stor glädje och kan hjälpa oss behålla lugnet i tider av rädsla och stress. Försäkringsbolaget Agria som bland annat försäkrar smådjur har publicerat en enkätundersökning som visar hur vi värderar våra fyrbenta vänner. Att ha katt som sällskap hemma verkar göra många av landets kattägare lyckliga.

"Skapar härlig stämning"
Så många som 95 procent av de medverkande i undersökningen svarar att deras katt gör dem lyckligare. Agnes Fabricius, VD för Agria Djurförsäkring säger i ett uttalande på Agrias hemsida att hon förstår att så många blir lyckliga av att umgås med sin katt. ”De är familjemedlemmar som skapar en härlig stämning och är väldigt mysiga att umgås med”.

 

LÄS OCKSÅ: Hund och katt istället för “lyckopiller” inom äldrevården

Britterna älskar sina katter mest
Bandet mellan människa och katt är starkt, modern forskning visar att katter knyter an till sina ägare minst lika mycket som hundar. Och katter bjuder inte bara på lycka, de sprider också kärlek. Av de svenska kattägarna svarade 87 procent att de älskar sin katt. I undersökningen som genomfördes i flera länder är det bara britterna som tycker mer om sina katter än svenskarna – de är i topp med 95 procent.

LÄS OCKSÅ: Skäll inte på ditt husdjur – det skadar mer än du tror

Katter är mästare på att trösta
Var fjärde kattägare säger också att katten är den som är bäst på att skänka tröst när de är ledsna. Till och med bättre än vänner, familj och partner, skriver Agria. Många katter far dock illa i relation till människan och det finns gott om kattjourer som söker omplaceringshem för katter vars ägare inte klarat av att ta hand om dem eller vars ägare gått bort.

LÄS OCKSÅ: Husdjur ökar vårt välbefinnande

Ta hand om en djuränkling
Begravningsbyrån Fonus har nyligen dragit igång en kampanj i samarbete med Djurskyddet där man söker nya hem åt katter som mist sina ägare.
Känner du att du och din familj är rustad för att ta hand om ett husdjur kan det vara en god ide att kontakta den lokala kattjouren eller gå in på Fonus eller Djurskyddets hemsida för att se om ni kan hitta en ny kärleksfull familjemedlem och skänka trygghet år någon som behöver det.

Av Nina Törmark

Källa: Agria, Fonus och Djurskyddet

 

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.