Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Frusen savoykål i närbild

Kom igång med din vinterodling

Fortsätta odla på höstkanten - ända fram till mitt i vintern? Inga problem enligt trädgårdsexperten Johannes Wätterbäck.
– Man kan nästan tala om en vinterodlingsrevolution, säger han.

Intresset för att odla har vuxit sig allt starkare på senare, särskilt nu i coronatider. Men bara för att vi går mot kallare tider är det inget som säger att du behöver lägga trädgårdshandskarna på hyllan - tvärtom. Ett effektivt sätt att förlänga säsongen och få chans att njuta av egenodlade grönsaker även när det är mörkt och kallt ute är att odla vintertid.

LÄS OCKSÅ: Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

"Vinterodlingsrevolution"
Trädgårdsexperten Johannes Wätterbäck som driver bloggen Farbror Grön har själv vinterodlat alltifrån morötter och palsternackor till sallad och spenat sedan 90-talet, och pratar om en

Trädgårdsprofilen Johannes Wätterbäck

Trädgårdsprofilen Johannes Wätterbäck Foto: Theres Lundén / Farbror Grön

 

vinterodlingsrevolution.
– Intresset har vuxit enormt de senaste åren. Om vi backar 100 år så handlade det om att överleva vintern och då körde man på säkra kort. Nu har matkulturen förändrats drastiskt och vi äter inte längre bara ärtor, rovor och potatis utan provar oss fram i snabb takt.
Det mesta av vinterodlingen görs på våren och sommaren genom att så extra frön och plantor tidigt. Men om man inte varit så förutseende är det simpelt att komma igång även nu på höstkanten.
Och det enklaste sättet att kickstarta sin vinterodling är helt enkelt att strunta i att höststäda, tipsar Johannes Wätterbäck.
– Låt spenaten, salladen, grönkålen och brysselkålen stå kvar. Blir det en mild vinter kan du skörda i princip allt som står där under hela vintern, bara genom att låta naturen ha sin gång. Blir det en snörik vinter blir det som ett täcke som isolerar och skyddar växterna.
Sedan kan du också strö ut egna fröer för att skörda tidigt i vår.
– Jag sår bland annat rädisor, daggkål och ruccola  ​i våra växthus under februari och får en jättetidig skörd i april-maj, som är väldigt efterlängtad.

LÄS OCKSÅ: Vi blir lyckligare av att påta i jorden

Så i frusen jord
I januari är det dags att att vinterså perenna växter, alltså fleråriga växter, som rudbeckior, primula och vivor.
– Genom att använda en säck tinad planteringsjord kan du så exempelvis ​i pallkragar med frusen jord. Rotfrukter, dill och persilja passar att så mitt i vintern. Ett snötäcke på grönkål eller broccoli både skyddar och isolerar ända fram till i februari om du låter dem stå kvar.
I februari kan du börja så de flesta kryddorna, sallat och kål. I mars kan du även börja förkultivera tomaterna i växthus utan värme eller extrabelysning, enligt Johannes Wätterbäck som brukar ”vattna” sina tomatplantor med snö.
– De här plantorna får ett försprång då de får det bästa ljuset när det inte är några löv på träden. Växterna växer långsamt till en början då inga skadedjur är vakna och de blir både kompakta och vackra. Se bara till att sätta in lite extra värme om det blir under nollgrader på nätterna.

LÄS OCKSÅ: Trädgårdsexperten: Därför ska du ta in dina gröna tomater

Kan man vinterodla i hela landet?
– Jag har inte odlat i nordligaste zonen, men har man växthus föreställer jag mig att det är fullt möjligt. Då det kan vara 30 grader på dagen och 20 minus på natten så kan man dock behöva en fläktkamin. Men mitt tips är att lära känna den zonen du odlar i, alltid tänka i flera steg och även ha en plan b och c.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.