Foto: Katarina DiLeva

Kristin Kaspersen vill vakna långsamt

Fakta

Namn: Kristin Kaspersen
Ålder: 48 år
Bor: Stockholm
Familj: Sönerna Filip och Leon
Gör just nu: Föreläser om en bra start på dagen, jobbar med det egna klädmärket ”Under the same sun” och är ledare och föreläsare på träningsresor. Går kursen “Det coachande ledarskapet”. Samarbetar med Paradisverkstan där vi tagit fram frukostkeramikserien “Morgon grå”
Intressen: Mina barn, träning, resa, umgås med vänner

Foto: Katarina DiLeva

Kristin Kaspersen har inte tyckt om att vakna tidigt på morgonen. Men i dag kan hon njuta av de tidiga morgnarna. När hon ger sig själv tid att vakna långsamt är förutsättningarna goda för en bra dag. Hennes tankar om den viktiga timmen på morgonen blev en bok. I Good Morning berättar hon om sin brytpunkt, hur viktigt det är med planering och att det faktiskt går att sova ikapp.

Kristin Kaspersen har alltid varit morgontrött, ända sedan hon var barn. Ibland har hon varit lite piggare när hon vaknat och då har hon tyckt om morgonen, för då fungerade hennes dagar bättre. Med åren har hon lärt sig mycket om sig själv och i dag har hon blivit en mästare på njutbara morgnar.
– För mig handlar morgonen om att ha tillräckligt med tid och att låta kropp och själ vakna långsamt. När jag gick upp en halvtimma tidigare och fick vakna i lugn och ro med en kopp kaffe framför morgonnyheterna och sedan göra några enkla yoga- och stretchrörelse, då älskade jag min morgon. Nu är den tiden förlängd med en timma och jag har äntligen lyckats få till en bra start på dagen, säger Kristin.

En krävande livssituation
Det var inte så länge sedan Kristin levde i en pressande livssituation. Även om jobbet krävde kraft och energi var hon mer orolig att inte få tid att vara med barnen. Och det som spädde på den inre stressen var när hon blev sjuk i twar.
– Jag tyckte att golf var rogivande under den tiden och jag minns att jag spelade en golftävling strax efter diagnosen när jag fick höra talas om en man som hade fått twar. Han lade sig för att vila en stund och vaknade han inte mer. Han hade varit aktiv under hela sin sjukdomsperiod, precis som jag och den här historien gjorde mig rädd för att somna. Tänk om jag inte heller vaknade, berättar Kristin.
Under den här perioden jobbade hon på TV4:s Nyhetsmorgon och steg upp tidigt för att komma till jobbet. Programledarjobbet innebar också att hon läste manus på kvällarna och det var ofta hon fick ägna många timmar att lära sig nya ämnen inför kommande morgons program. I samband med det blev sömnen störd och hon drabbades av utmattningssyndrom.

 

LÄS OCKSÅ: Agneta Sjödin står stark och stadig mitt i livet

Ändrade sina rutiner
– För att komma tillrätta med min oro tog jag hjälp av KBT och mådde mycket bättre. I dag har jag lärt mig av mina erfarenheter och undviker situationer som skapar stress. Jag är bättre på att planera och har skapat rutiner som fungerar för mig. Att ge mig längre tid på morgonen var en av de viktigaste rutinerna jag skaffade mig och om det berättar jag i min senaste bok, Good morning, säger Kristin.

Fick förklarande diagnos
För ett år sedan föll en annan pusselbit på plats. Hon fick diagnosen ADHD och det gav henne en förklaring till varför hon har haft svårt att hålla koncentration under en längre tid och att hjärnan inte vilar på samma sätt som hos en person som inte har ADHD. Det kan till exempel innebära att man är morgontrött.
– Plötsligt så förstod jag varför jag hade så svårt att komma ur sömnen och varför jag behöver mer tid på morgonen för att vakna. I min bok kallar jag den tiden för brytpunkten. Den tid du går från ett medvetande till ett annat. För det kan ju vara så att du haft en bra dröm och precis när du vaknar är du inne i en positiv och härlig känsla, men så kommer brytpunkten då du blir medveten om att verkligheten är en annan. Du kanske vaknar bredvid en person som du ligger i skilsmässa med. Men det kan också vara tvärtom, att du haft en mardröm och i brytpunkten inser du att det bara var en dröm och sen kommer långsamt en positiv känsla. När jag fått de timmar sömn jag behöver då är brytpunkten lättare men den tar ändå samma tid och jag fungerar allt mycket bättre när jag tar morgonen i min egen takt, säger Kristin.

LÄS OCKSÅ: Prat om mat med Mats-Eric Nilsson

Viktigt med planering
Det här med planering av tiden är viktigt och när Kristin förstod sig bättre på sig själv och mjukstartade morgonen, föddes tanken om att skriva en bok som skulle inspirera andra till en bra start på dagen och en fortsatt bra dag.
– Jag började skriva när jag fortfarande var påverkad av utmattningssyndrom. Då var jag mitt inne i en process att skapa bra morgonrutiner för att möta dagen på ett bättre sätt. I hela mitt liv har jag tyckt om sena kvällar men jag beslöt mig för att gå till sängs tidigare för att stiga upp tidigare och unna mig den där extra timmen på morgonen, säger Kristin.

Stretch och yoga 
Att ha gott om tid, att njuta av morgonkaffet och att lägga fram dagens kläder kvällen innan, det är rutiner som skapar välmående för Kristin. En annan viktig start på dagen är när hon låter kroppen vakna genom att stretch och olika yogarörelser.
– Att väcka kroppen med gymnastik på morgonen är en positiv upplevelse för mig. Jag gör yoga och stretchar i ungefär 15 minuter. Yogan har gjort mig mer rörlig och jag har fått mindre ont i kroppen. Det tar så lite tid och är inte jobbigt. Genom att mjuka upp fascian, bindvävshinnan som håller muskler på plats under muskelkontraktion, ökar vi blodflödet i kroppen och klarheten i tankarna. Det är skönt att sträcka på sig på morgonen och under min stretch, som bara tar två-tre minuter, smörjer jag varsamt in mina fötter med olja. Det blir som en lätt fotmassage men också en beröring som gör gott i kroppen. Jag använder en olja med doft och det ger bättre effekt än en hudlotion eftersom den stannar kvar längre på huden, säger Kristin.

LÄS OCKSÅ: Stefan Sundström: ”Vi kan inte bara frälsa oss själva”

Det går att sova ikapp
Om sömnen är dålig en natt så oroar sig Kristin inte längre för det. I hennes sökande efter kunskap om vad som hände i hennes kropp när hon stressade lärde hon sig att det faktiskt går att sova ikapp. Sover man två timmar mindre än man brukar en natt så kan 20 minuters sömn på eftermiddagen ersätta hela den förlusten.
– Jag blev nyfiken på vad som hände i kroppen när jag inte mådde bra och lika nyfiken blev jag på att förstå vad som hände i mig när jag mådde bra. Nu vet jag att det inte blir svårare att somna på kvällen om jag sover ikapp på eftermiddagen. Kroppen är bra på att balansera och ta igen den sömn som man missat och sömnen är extremt viktig för mig. Dålig och kort sömn påverkar mig enormt mycket och i dag tänker jag också på att jag vill sova bra för att jag vill bli gammal.

Det krävs viljestyrka att förändras 
Visst har Kristin fortfarande de där morgontrötta upplevelserna när hon ligger kvar i sängen efter att klockan ringt, men det påverkar hela dagen och medför komplikationer på ett eller annat sätt, så det händer bara någon gång i månaden.
– Förändringar är alltid krävande och det krävdes viljestyrka att, exempelvis börja med att välja andra tankar. Men det har jag verkligen haft nytta av. Förut hade jag lätt att fastna i samma tankebanor. I dag kommer jag ganska snabbt på mig själv om det händer. Men när du lärt dig att du kan välja tankar är det faktiskt enkelt och man förstår hur mycket man kan påverka själv.

Har alltid älskat mornar
Även om Kristin så länge hon kan minnas har varit morgontrött så har hon tyckt att morgnar är speciella och hon har med eftertanke, självanalys och tankekraft lyckats med att älska sina morgnar. I boken berättar Kristin om hur hon upplever stillheten på morgonen och att soluppgången är lite som hennes eget uppvaknande.
– Att få en bra start på dagen behöver inte vara svårt. Med enkla knep kan du förändra mycket. Är du morgontrött och grinig eller alltid stressar i väg till jobbet, kan du prova att ställa klockan en halvtimma eller en timma tidigare.  Då är chansen stor att du mår bättre resten av dagen, säger Kristin.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Kristin Kaspersen
Ålder: 48 år
Bor: Stockholm
Familj: Sönerna Filip och Leon
Gör just nu: Föreläser om en bra start på dagen, jobbar med det egna klädmärket ”Under the same sun” och är ledare och föreläsare på träningsresor. Går kursen “Det coachande ledarskapet”. Samarbetar med Paradisverkstan där vi tagit fram frukostkeramikserien “Morgon grå”
Intressen: Mina barn, träning, resa, umgås med vänner

Foto: Katarina DiLeva

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Många kvinnor undviker att bajsa

Mage

Toalettbesöket och då framför allt behovet av att bajsa, kan för många innebära en hel del obehag och besvär. Det framgår i en nyligen genomförd undersökning kring toalettvanor och förstoppning. Värst är situationen för unga kvinnor.

Tove har skrivit en handbok för “psykon”

Mental hälsa

Innan Tove Lundin fick sina diagnoser trodde hon att de som drabbats av psykisk ohälsa fick hjälp av vården att förstå vad som hände med dem och hjälp att komma på fötter igen men riktigt så såg inte verkligheten ut fick hon erfara. Med boken ”Handbok för psykon” försöker Tove bidra till att råda bot på utsattheten.

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Forskning

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.