Foto: Katarina DiLeva

Kristin Kaspersen vill vakna långsamt

Fakta

Namn: Kristin Kaspersen
Ålder: 48 år
Bor: Stockholm
Familj: Sönerna Filip och Leon
Gör just nu: Föreläser om en bra start på dagen, jobbar med det egna klädmärket ”Under the same sun” och är ledare och föreläsare på träningsresor. Går kursen “Det coachande ledarskapet”. Samarbetar med Paradisverkstan där vi tagit fram frukostkeramikserien “Morgon grå”
Intressen: Mina barn, träning, resa, umgås med vänner

Foto: Katarina DiLeva

Kristin Kaspersen har inte tyckt om att vakna tidigt på morgonen. Men i dag kan hon njuta av de tidiga morgnarna. När hon ger sig själv tid att vakna långsamt är förutsättningarna goda för en bra dag. Hennes tankar om den viktiga timmen på morgonen blev en bok. I Good Morning berättar hon om sin brytpunkt, hur viktigt det är med planering och att det faktiskt går att sova ikapp.

 

Kristin Kaspersen har alltid varit morgontrött, ända sedan hon var barn. Ibland har hon varit lite piggare när hon vaknat och då har hon tyckt om morgonen, för då fungerade hennes dagar bättre. Med åren har hon lärt sig mycket om sig själv och i dag har hon blivit en mästare på njutbara morgnar.
– För mig handlar morgonen om att ha tillräckligt med tid och att låta kropp och själ vakna långsamt. När jag gick upp en halvtimma tidigare och fick vakna i lugn och ro med en kopp kaffe framför morgonnyheterna och sedan göra några enkla yoga- och stretchrörelse, då älskade jag min morgon. Nu är den tiden förlängd med en timma och jag har äntligen lyckats få till en bra start på dagen, säger Kristin.

En krävande livssituation
Det var inte så länge sedan Kristin levde i en pressande livssituation. Även om jobbet krävde kraft och energi var hon mer orolig att inte få tid att vara med barnen. Och det som spädde på den inre stressen var när hon blev sjuk i twar.
– Jag tyckte att golf var rogivande under den tiden och jag minns att jag spelade en golftävling strax efter diagnosen när jag fick höra talas om en man som hade fått twar. Han lade sig för att vila en stund och vaknade han inte mer. Han hade varit aktiv under hela sin sjukdomsperiod, precis som jag och den här historien gjorde mig rädd för att somna. Tänk om jag inte heller vaknade, berättar Kristin.
Under den här perioden jobbade hon på TV4:s Nyhetsmorgon och steg upp tidigt för att komma till jobbet. Programledarjobbet innebar också att hon läste manus på kvällarna och det var ofta hon fick ägna många timmar att lära sig nya ämnen inför kommande morgons program. I samband med det blev sömnen störd och hon drabbades av utmattningssyndrom.

 

LÄS OCKSÅ: Agneta Sjödin står stark och stadig mitt i livet

Ändrade sina rutiner
– För att komma tillrätta med min oro tog jag hjälp av KBT och mådde mycket bättre. I dag har jag lärt mig av mina erfarenheter och undviker situationer som skapar stress. Jag är bättre på att planera och har skapat rutiner som fungerar för mig. Att ge mig längre tid på morgonen var en av de viktigaste rutinerna jag skaffade mig och om det berättar jag i min senaste bok, Good morning, säger Kristin.

 

Fick förklarande diagnos
För ett år sedan föll en annan pusselbit på plats. Hon fick diagnosen ADHD och det gav henne en förklaring till varför hon har haft svårt att hålla koncentration under en längre tid och att hjärnan inte vilar på samma sätt som hos en person som inte har ADHD. Det kan till exempel innebära att man är morgontrött.
– Plötsligt så förstod jag varför jag hade så svårt att komma ur sömnen och varför jag behöver mer tid på morgonen för att vakna. I min bok kallar jag den tiden för brytpunkten. Den tid du går från ett medvetande till ett annat. För det kan ju vara så att du haft en bra dröm och precis när du vaknar är du inne i en positiv och härlig känsla, men så kommer brytpunkten då du blir medveten om att verkligheten är en annan. Du kanske vaknar bredvid en person som du ligger i skilsmässa med. Men det kan också vara tvärtom, att du haft en mardröm och i brytpunkten inser du att det bara var en dröm och sen kommer långsamt en positiv känsla. När jag fått de timmar sömn jag behöver då är brytpunkten lättare men den tar ändå samma tid och jag fungerar allt mycket bättre när jag tar morgonen i min egen takt, säger Kristin.

LÄS OCKSÅ: Prat om mat med Mats-Eric Nilsson

Viktigt med planering
Det här med planering av tiden är viktigt och när Kristin förstod sig bättre på sig själv och mjukstartade morgonen, föddes tanken om att skriva en bok som skulle inspirera andra till en bra start på dagen och en fortsatt bra dag.
– Jag började skriva när jag fortfarande var påverkad av utmattningssyndrom. Då var jag mitt inne i en process att skapa bra morgonrutiner för att möta dagen på ett bättre sätt. I hela mitt liv har jag tyckt om sena kvällar men jag beslöt mig för att gå till sängs tidigare för att stiga upp tidigare och unna mig den där extra timmen på morgonen, säger Kristin.

 

 

Stretch och yoga 
Att ha gott om tid, att njuta av morgonkaffet och att lägga fram dagens kläder kvällen innan, det är rutiner som skapar välmående för Kristin. En annan viktig start på dagen är när hon låter kroppen vakna genom att stretch och olika yogarörelser.
– Att väcka kroppen med gymnastik på morgonen är en positiv upplevelse för mig. Jag gör yoga och stretchar i ungefär 15 minuter. Yogan har gjort mig mer rörlig och jag har fått mindre ont i kroppen. Det tar så lite tid och är inte jobbigt. Genom att mjuka upp fascian, bindvävshinnan som håller muskler på plats under muskelkontraktion, ökar vi blodflödet i kroppen och klarheten i tankarna. Det är skönt att sträcka på sig på morgonen och under min stretch, som bara tar två-tre minuter, smörjer jag varsamt in mina fötter med olja. Det blir som en lätt fotmassage men också en beröring som gör gott i kroppen. Jag använder en olja med doft och det ger bättre effekt än en hudlotion eftersom den stannar kvar längre på huden, säger Kristin.

LÄS OCKSÅ: Stefan Sundström: ”Vi kan inte bara frälsa oss själva”

Det går att sova ikapp
Om sömnen är dålig en natt så oroar sig Kristin inte längre för det. I hennes sökande efter kunskap om vad som hände i hennes kropp när hon stressade lärde hon sig att det faktiskt går att sova ikapp. Sover man två timmar mindre än man brukar en natt så kan 20 minuters sömn på eftermiddagen ersätta hela den förlusten.
– Jag blev nyfiken på vad som hände i kroppen när jag inte mådde bra och lika nyfiken blev jag på att förstå vad som hände i mig när jag mådde bra. Nu vet jag att det inte blir svårare att somna på kvällen om jag sover ikapp på eftermiddagen. Kroppen är bra på att balansera och ta igen den sömn som man missat och sömnen är extremt viktig för mig. Dålig och kort sömn påverkar mig enormt mycket och i dag tänker jag också på att jag vill sova bra för att jag vill bli gammal.

Det krävs viljestyrka att förändras 
Visst har Kristin fortfarande de där morgontrötta upplevelserna när hon ligger kvar i sängen efter att klockan ringt, men det påverkar hela dagen och medför komplikationer på ett eller annat sätt, så det händer bara någon gång i månaden.
– Förändringar är alltid krävande och det krävdes viljestyrka att, exempelvis börja med att välja andra tankar. Men det har jag verkligen haft nytta av. Förut hade jag lätt att fastna i samma tankebanor. I dag kommer jag ganska snabbt på mig själv om det händer. Men när du lärt dig att du kan välja tankar är det faktiskt enkelt och man förstår hur mycket man kan påverka själv.

Har alltid älskat mornar
Även om Kristin så länge hon kan minnas har varit morgontrött så har hon tyckt att morgnar är speciella och hon har med eftertanke, självanalys och tankekraft lyckats med att älska sina morgnar. I boken berättar Kristin om hur hon upplever stillheten på morgonen och att soluppgången är lite som hennes eget uppvaknande.
– Att få en bra start på dagen behöver inte vara svårt. Med enkla knep kan du förändra mycket. Är du morgontrött och grinig eller alltid stressar i väg till jobbet, kan du prova att ställa klockan en halvtimma eller en timma tidigare.  Då är chansen stor att du mår bättre resten av dagen, säger Kristin.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Kristin Kaspersen
Ålder: 48 år
Bor: Stockholm
Familj: Sönerna Filip och Leon
Gör just nu: Föreläser om en bra start på dagen, jobbar med det egna klädmärket ”Under the same sun” och är ledare och föreläsare på träningsresor. Går kursen “Det coachande ledarskapet”. Samarbetar med Paradisverkstan där vi tagit fram frukostkeramikserien “Morgon grå”
Intressen: Mina barn, träning, resa, umgås med vänner

Foto: Katarina DiLeva

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.

 

Kryddiga vegobollar med pigga ärtor

Mat

Ett recept du måhända kommer sucka över eftersom det innehåller en hel del kryddor, men det är inte några konstiga kryddor utan kryddor du hittar i din vanliga matbutik, lovar Mattias Kristiansson på tidningen VEGO – som verkligen lovordar denna maträtt. "De här bollarna är världsbäst eftersom de smakar så enormt mycket, doftar av Mellanöstern och är klara på nolltid".

Trädgården läkte artistens psykiska ohälsa – släpper nu bok om odling

Intervju

Vissa som mår psykiskt dåligt har självskadebeteenden eller stoppar fingrarna i halsen. Artisten och poptrubaduren Karl Martindahl stoppade fingrarna i jorden i stället. För Kurera berättar den bokaktuelle musikern om sina mörka år och om det som till slut blev hans väg tillbaka – och som numera är hans livsföljeslagare: odlingen. "Odling ger rötter i dubbel bemärkelse. En naturlig självmedicinering fanns rakt framför näsan på mig", säger han till Kurera.

Det är dags att prata om mens på jobbet!  

Kurera debatt

Lika självklart som det är att människor blir hungriga och behöver lunchraster, eller kissnödiga och behöver toaletter, bör det vara att ta hänsyn till personers menstruella behov. Därför vill organisationen Mensen - forum för menstruation, menscertifiera våra arbetsplatser.

Artros: Hur kan man behandla naturligt?

TV

Eftersom artros inte går att bota idag måste vi se på behandlingen är ett långtidsperspektiv. Därför vänder många blickarna mot naturpreparat. Och det finns många: Nypon, ingefära, gurkmeja, boswellia, omega-3.