Foto: Katarina DiLeva

Kristin Kaspersen vill vakna långsamt

Fakta

Namn: Kristin Kaspersen
Ålder: 48 år
Bor: Stockholm
Familj: Sönerna Filip och Leon
Gör just nu: Föreläser om en bra start på dagen, jobbar med det egna klädmärket ”Under the same sun” och är ledare och föreläsare på träningsresor. Går kursen “Det coachande ledarskapet”. Samarbetar med Paradisverkstan där vi tagit fram frukostkeramikserien “Morgon grå”
Intressen: Mina barn, träning, resa, umgås med vänner

Foto: Katarina DiLeva

Kristin Kaspersen har inte tyckt om att vakna tidigt på morgonen. Men i dag kan hon njuta av de tidiga morgnarna. När hon ger sig själv tid att vakna långsamt är förutsättningarna goda för en bra dag. Hennes tankar om den viktiga timmen på morgonen blev en bok. I Good Morning berättar hon om sin brytpunkt, hur viktigt det är med planering och att det faktiskt går att sova ikapp.

Kristin Kaspersen har alltid varit morgontrött, ända sedan hon var barn. Ibland har hon varit lite piggare när hon vaknat och då har hon tyckt om morgonen, för då fungerade hennes dagar bättre. Med åren har hon lärt sig mycket om sig själv och i dag har hon blivit en mästare på njutbara morgnar.
– För mig handlar morgonen om att ha tillräckligt med tid och att låta kropp och själ vakna långsamt. När jag gick upp en halvtimma tidigare och fick vakna i lugn och ro med en kopp kaffe framför morgonnyheterna och sedan göra några enkla yoga- och stretchrörelse, då älskade jag min morgon. Nu är den tiden förlängd med en timma och jag har äntligen lyckats få till en bra start på dagen, säger Kristin.

En krävande livssituation
Det var inte så länge sedan Kristin levde i en pressande livssituation. Även om jobbet krävde kraft och energi var hon mer orolig att inte få tid att vara med barnen. Och det som spädde på den inre stressen var när hon blev sjuk i twar.
– Jag tyckte att golf var rogivande under den tiden och jag minns att jag spelade en golftävling strax efter diagnosen när jag fick höra talas om en man som hade fått twar. Han lade sig för att vila en stund och vaknade han inte mer. Han hade varit aktiv under hela sin sjukdomsperiod, precis som jag och den här historien gjorde mig rädd för att somna. Tänk om jag inte heller vaknade, berättar Kristin.
Under den här perioden jobbade hon på TV4:s Nyhetsmorgon och steg upp tidigt för att komma till jobbet. Programledarjobbet innebar också att hon läste manus på kvällarna och det var ofta hon fick ägna många timmar att lära sig nya ämnen inför kommande morgons program. I samband med det blev sömnen störd och hon drabbades av utmattningssyndrom.

 

LÄS OCKSÅ: Agneta Sjödin står stark och stadig mitt i livet

Ändrade sina rutiner
– För att komma tillrätta med min oro tog jag hjälp av KBT och mådde mycket bättre. I dag har jag lärt mig av mina erfarenheter och undviker situationer som skapar stress. Jag är bättre på att planera och har skapat rutiner som fungerar för mig. Att ge mig längre tid på morgonen var en av de viktigaste rutinerna jag skaffade mig och om det berättar jag i min senaste bok, Good morning, säger Kristin.

Fick förklarande diagnos
För ett år sedan föll en annan pusselbit på plats. Hon fick diagnosen ADHD och det gav henne en förklaring till varför hon har haft svårt att hålla koncentration under en längre tid och att hjärnan inte vilar på samma sätt som hos en person som inte har ADHD. Det kan till exempel innebära att man är morgontrött.
– Plötsligt så förstod jag varför jag hade så svårt att komma ur sömnen och varför jag behöver mer tid på morgonen för att vakna. I min bok kallar jag den tiden för brytpunkten. Den tid du går från ett medvetande till ett annat. För det kan ju vara så att du haft en bra dröm och precis när du vaknar är du inne i en positiv och härlig känsla, men så kommer brytpunkten då du blir medveten om att verkligheten är en annan. Du kanske vaknar bredvid en person som du ligger i skilsmässa med. Men det kan också vara tvärtom, att du haft en mardröm och i brytpunkten inser du att det bara var en dröm och sen kommer långsamt en positiv känsla. När jag fått de timmar sömn jag behöver då är brytpunkten lättare men den tar ändå samma tid och jag fungerar allt mycket bättre när jag tar morgonen i min egen takt, säger Kristin.

LÄS OCKSÅ: Prat om mat med Mats-Eric Nilsson

Viktigt med planering
Det här med planering av tiden är viktigt och när Kristin förstod sig bättre på sig själv och mjukstartade morgonen, föddes tanken om att skriva en bok som skulle inspirera andra till en bra start på dagen och en fortsatt bra dag.
– Jag började skriva när jag fortfarande var påverkad av utmattningssyndrom. Då var jag mitt inne i en process att skapa bra morgonrutiner för att möta dagen på ett bättre sätt. I hela mitt liv har jag tyckt om sena kvällar men jag beslöt mig för att gå till sängs tidigare för att stiga upp tidigare och unna mig den där extra timmen på morgonen, säger Kristin.

Stretch och yoga 
Att ha gott om tid, att njuta av morgonkaffet och att lägga fram dagens kläder kvällen innan, det är rutiner som skapar välmående för Kristin. En annan viktig start på dagen är när hon låter kroppen vakna genom att stretch och olika yogarörelser.
– Att väcka kroppen med gymnastik på morgonen är en positiv upplevelse för mig. Jag gör yoga och stretchar i ungefär 15 minuter. Yogan har gjort mig mer rörlig och jag har fått mindre ont i kroppen. Det tar så lite tid och är inte jobbigt. Genom att mjuka upp fascian, bindvävshinnan som håller muskler på plats under muskelkontraktion, ökar vi blodflödet i kroppen och klarheten i tankarna. Det är skönt att sträcka på sig på morgonen och under min stretch, som bara tar två-tre minuter, smörjer jag varsamt in mina fötter med olja. Det blir som en lätt fotmassage men också en beröring som gör gott i kroppen. Jag använder en olja med doft och det ger bättre effekt än en hudlotion eftersom den stannar kvar längre på huden, säger Kristin.

LÄS OCKSÅ: Stefan Sundström: ”Vi kan inte bara frälsa oss själva”

Det går att sova ikapp
Om sömnen är dålig en natt så oroar sig Kristin inte längre för det. I hennes sökande efter kunskap om vad som hände i hennes kropp när hon stressade lärde hon sig att det faktiskt går att sova ikapp. Sover man två timmar mindre än man brukar en natt så kan 20 minuters sömn på eftermiddagen ersätta hela den förlusten.
– Jag blev nyfiken på vad som hände i kroppen när jag inte mådde bra och lika nyfiken blev jag på att förstå vad som hände i mig när jag mådde bra. Nu vet jag att det inte blir svårare att somna på kvällen om jag sover ikapp på eftermiddagen. Kroppen är bra på att balansera och ta igen den sömn som man missat och sömnen är extremt viktig för mig. Dålig och kort sömn påverkar mig enormt mycket och i dag tänker jag också på att jag vill sova bra för att jag vill bli gammal.

Det krävs viljestyrka att förändras 
Visst har Kristin fortfarande de där morgontrötta upplevelserna när hon ligger kvar i sängen efter att klockan ringt, men det påverkar hela dagen och medför komplikationer på ett eller annat sätt, så det händer bara någon gång i månaden.
– Förändringar är alltid krävande och det krävdes viljestyrka att, exempelvis börja med att välja andra tankar. Men det har jag verkligen haft nytta av. Förut hade jag lätt att fastna i samma tankebanor. I dag kommer jag ganska snabbt på mig själv om det händer. Men när du lärt dig att du kan välja tankar är det faktiskt enkelt och man förstår hur mycket man kan påverka själv.

Har alltid älskat mornar
Även om Kristin så länge hon kan minnas har varit morgontrött så har hon tyckt att morgnar är speciella och hon har med eftertanke, självanalys och tankekraft lyckats med att älska sina morgnar. I boken berättar Kristin om hur hon upplever stillheten på morgonen och att soluppgången är lite som hennes eget uppvaknande.
– Att få en bra start på dagen behöver inte vara svårt. Med enkla knep kan du förändra mycket. Är du morgontrött och grinig eller alltid stressar i väg till jobbet, kan du prova att ställa klockan en halvtimma eller en timma tidigare.  Då är chansen stor att du mår bättre resten av dagen, säger Kristin.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Kristin Kaspersen
Ålder: 48 år
Bor: Stockholm
Familj: Sönerna Filip och Leon
Gör just nu: Föreläser om en bra start på dagen, jobbar med det egna klädmärket ”Under the same sun” och är ledare och föreläsare på träningsresor. Går kursen “Det coachande ledarskapet”. Samarbetar med Paradisverkstan där vi tagit fram frukostkeramikserien “Morgon grå”
Intressen: Mina barn, träning, resa, umgås med vänner

Foto: Katarina DiLeva

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?

bulgursalad

Saftig bulgursallad med mandel

Recept

Saftig, sammetslen bulgur i sällskap av grönsaker. Servera som huvuddelen av en måltid och komplettera med valfritt protein eller mer grönsaker. Resterna passar förträffligt i matlådan.

rosor

”De är blommornas Rolls royce”

Hud

Rosor har en air av romantik kring sig, de uppskattas både för sin skönhet och sin ljuvliga doft men vad kanske inte alla känner till är att de även har medicinska egenskaper – särskilt gynnsamma är de för huden.

Berika tarmfloran – 8 anledningar att välja mjölksyrat

Mage

Det bor två kilo bakterier, svampar och mikroorganismer i din tarm. Du har allt att vinna på att vårda dem, för de styr allt från humör till vikt och immunförsvar. Mjölksyrabakterier är en förutsättning för en näringsrik tarmflora – och kan dessutom göra underverk för huden. Här är åtta smarta tips om hur vassle kan hjälpa din hälsa.

Nu kan jag äntligen njuta av solen!

Hud

Tuula Gunnarsson älskar solen på alla sätt. När hon för många år sedan fick soleksem så var det en katastrof. Rådet var att ha långärmat och sitta i skuggan, vilket Tuula inte ville. När hon hittade ett tillskott för pigment och solbränna, med bland annat betakaroten, kunde hon njuta av solen igen.