Foto: Katarina DiLeva

Kristin Kaspersen vill vakna långsamt

Fakta

Namn: Kristin Kaspersen
Ålder: 48 år
Bor: Stockholm
Familj: Sönerna Filip och Leon
Gör just nu: Föreläser om en bra start på dagen, jobbar med det egna klädmärket ”Under the same sun” och är ledare och föreläsare på träningsresor. Går kursen “Det coachande ledarskapet”. Samarbetar med Paradisverkstan där vi tagit fram frukostkeramikserien “Morgon grå”
Intressen: Mina barn, träning, resa, umgås med vänner

Foto: Katarina DiLeva

Kristin Kaspersen har inte tyckt om att vakna tidigt på morgonen. Men i dag kan hon njuta av de tidiga morgnarna. När hon ger sig själv tid att vakna långsamt är förutsättningarna goda för en bra dag. Hennes tankar om den viktiga timmen på morgonen blev en bok. I Good Morning berättar hon om sin brytpunkt, hur viktigt det är med planering och att det faktiskt går att sova ikapp.

Kristin Kaspersen har alltid varit morgontrött, ända sedan hon var barn. Ibland har hon varit lite piggare när hon vaknat och då har hon tyckt om morgonen, för då fungerade hennes dagar bättre. Med åren har hon lärt sig mycket om sig själv och i dag har hon blivit en mästare på njutbara morgnar.
– För mig handlar morgonen om att ha tillräckligt med tid och att låta kropp och själ vakna långsamt. När jag gick upp en halvtimma tidigare och fick vakna i lugn och ro med en kopp kaffe framför morgonnyheterna och sedan göra några enkla yoga- och stretchrörelse, då älskade jag min morgon. Nu är den tiden förlängd med en timma och jag har äntligen lyckats få till en bra start på dagen, säger Kristin.

En krävande livssituation
Det var inte så länge sedan Kristin levde i en pressande livssituation. Även om jobbet krävde kraft och energi var hon mer orolig att inte få tid att vara med barnen. Och det som spädde på den inre stressen var när hon blev sjuk i twar.
– Jag tyckte att golf var rogivande under den tiden och jag minns att jag spelade en golftävling strax efter diagnosen när jag fick höra talas om en man som hade fått twar. Han lade sig för att vila en stund och vaknade han inte mer. Han hade varit aktiv under hela sin sjukdomsperiod, precis som jag och den här historien gjorde mig rädd för att somna. Tänk om jag inte heller vaknade, berättar Kristin.
Under den här perioden jobbade hon på TV4:s Nyhetsmorgon och steg upp tidigt för att komma till jobbet. Programledarjobbet innebar också att hon läste manus på kvällarna och det var ofta hon fick ägna många timmar att lära sig nya ämnen inför kommande morgons program. I samband med det blev sömnen störd och hon drabbades av utmattningssyndrom.

 

LÄS OCKSÅ: Agneta Sjödin står stark och stadig mitt i livet

Ändrade sina rutiner
– För att komma tillrätta med min oro tog jag hjälp av KBT och mådde mycket bättre. I dag har jag lärt mig av mina erfarenheter och undviker situationer som skapar stress. Jag är bättre på att planera och har skapat rutiner som fungerar för mig. Att ge mig längre tid på morgonen var en av de viktigaste rutinerna jag skaffade mig och om det berättar jag i min senaste bok, Good morning, säger Kristin.

Fick förklarande diagnos
För ett år sedan föll en annan pusselbit på plats. Hon fick diagnosen ADHD och det gav henne en förklaring till varför hon har haft svårt att hålla koncentration under en längre tid och att hjärnan inte vilar på samma sätt som hos en person som inte har ADHD. Det kan till exempel innebära att man är morgontrött.
– Plötsligt så förstod jag varför jag hade så svårt att komma ur sömnen och varför jag behöver mer tid på morgonen för att vakna. I min bok kallar jag den tiden för brytpunkten. Den tid du går från ett medvetande till ett annat. För det kan ju vara så att du haft en bra dröm och precis när du vaknar är du inne i en positiv och härlig känsla, men så kommer brytpunkten då du blir medveten om att verkligheten är en annan. Du kanske vaknar bredvid en person som du ligger i skilsmässa med. Men det kan också vara tvärtom, att du haft en mardröm och i brytpunkten inser du att det bara var en dröm och sen kommer långsamt en positiv känsla. När jag fått de timmar sömn jag behöver då är brytpunkten lättare men den tar ändå samma tid och jag fungerar allt mycket bättre när jag tar morgonen i min egen takt, säger Kristin.

LÄS OCKSÅ: Prat om mat med Mats-Eric Nilsson

Viktigt med planering
Det här med planering av tiden är viktigt och när Kristin förstod sig bättre på sig själv och mjukstartade morgonen, föddes tanken om att skriva en bok som skulle inspirera andra till en bra start på dagen och en fortsatt bra dag.
– Jag började skriva när jag fortfarande var påverkad av utmattningssyndrom. Då var jag mitt inne i en process att skapa bra morgonrutiner för att möta dagen på ett bättre sätt. I hela mitt liv har jag tyckt om sena kvällar men jag beslöt mig för att gå till sängs tidigare för att stiga upp tidigare och unna mig den där extra timmen på morgonen, säger Kristin.

Stretch och yoga 
Att ha gott om tid, att njuta av morgonkaffet och att lägga fram dagens kläder kvällen innan, det är rutiner som skapar välmående för Kristin. En annan viktig start på dagen är när hon låter kroppen vakna genom att stretch och olika yogarörelser.
– Att väcka kroppen med gymnastik på morgonen är en positiv upplevelse för mig. Jag gör yoga och stretchar i ungefär 15 minuter. Yogan har gjort mig mer rörlig och jag har fått mindre ont i kroppen. Det tar så lite tid och är inte jobbigt. Genom att mjuka upp fascian, bindvävshinnan som håller muskler på plats under muskelkontraktion, ökar vi blodflödet i kroppen och klarheten i tankarna. Det är skönt att sträcka på sig på morgonen och under min stretch, som bara tar två-tre minuter, smörjer jag varsamt in mina fötter med olja. Det blir som en lätt fotmassage men också en beröring som gör gott i kroppen. Jag använder en olja med doft och det ger bättre effekt än en hudlotion eftersom den stannar kvar längre på huden, säger Kristin.

LÄS OCKSÅ: Stefan Sundström: ”Vi kan inte bara frälsa oss själva”

Det går att sova ikapp
Om sömnen är dålig en natt så oroar sig Kristin inte längre för det. I hennes sökande efter kunskap om vad som hände i hennes kropp när hon stressade lärde hon sig att det faktiskt går att sova ikapp. Sover man två timmar mindre än man brukar en natt så kan 20 minuters sömn på eftermiddagen ersätta hela den förlusten.
– Jag blev nyfiken på vad som hände i kroppen när jag inte mådde bra och lika nyfiken blev jag på att förstå vad som hände i mig när jag mådde bra. Nu vet jag att det inte blir svårare att somna på kvällen om jag sover ikapp på eftermiddagen. Kroppen är bra på att balansera och ta igen den sömn som man missat och sömnen är extremt viktig för mig. Dålig och kort sömn påverkar mig enormt mycket och i dag tänker jag också på att jag vill sova bra för att jag vill bli gammal.

Det krävs viljestyrka att förändras 
Visst har Kristin fortfarande de där morgontrötta upplevelserna när hon ligger kvar i sängen efter att klockan ringt, men det påverkar hela dagen och medför komplikationer på ett eller annat sätt, så det händer bara någon gång i månaden.
– Förändringar är alltid krävande och det krävdes viljestyrka att, exempelvis börja med att välja andra tankar. Men det har jag verkligen haft nytta av. Förut hade jag lätt att fastna i samma tankebanor. I dag kommer jag ganska snabbt på mig själv om det händer. Men när du lärt dig att du kan välja tankar är det faktiskt enkelt och man förstår hur mycket man kan påverka själv.

Har alltid älskat mornar
Även om Kristin så länge hon kan minnas har varit morgontrött så har hon tyckt att morgnar är speciella och hon har med eftertanke, självanalys och tankekraft lyckats med att älska sina morgnar. I boken berättar Kristin om hur hon upplever stillheten på morgonen och att soluppgången är lite som hennes eget uppvaknande.
– Att få en bra start på dagen behöver inte vara svårt. Med enkla knep kan du förändra mycket. Är du morgontrött och grinig eller alltid stressar i väg till jobbet, kan du prova att ställa klockan en halvtimma eller en timma tidigare.  Då är chansen stor att du mår bättre resten av dagen, säger Kristin.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Kristin Kaspersen
Ålder: 48 år
Bor: Stockholm
Familj: Sönerna Filip och Leon
Gör just nu: Föreläser om en bra start på dagen, jobbar med det egna klädmärket ”Under the same sun” och är ledare och föreläsare på träningsresor. Går kursen “Det coachande ledarskapet”. Samarbetar med Paradisverkstan där vi tagit fram frukostkeramikserien “Morgon grå”
Intressen: Mina barn, träning, resa, umgås med vänner

Foto: Katarina DiLeva

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fem tips som dämpar stress och oro vid IBS

Mage

Mellan en och två miljoner svenskar lider av den kroniska magåkomman IBS, att samtidigt lida av stress och oro hör inte till ovanligheterna och kan förvärra besvären ytterligare. Fysio- och KBT-terapeuten Åsa Österlund förklarar hur det hänger ihop och delar med sig av sina bästa tips för att lindra stress och oro.

När hjärnan fick rätt näring släppte hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.