Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Katarina DiLeva

Kristin Kaspersen vill vakna långsamt

Fakta

Namn: Kristin Kaspersen
Ålder: 48 år
Bor: Stockholm
Familj: Sönerna Filip och Leon
Gör just nu: Föreläser om en bra start på dagen, jobbar med det egna klädmärket ”Under the same sun” och är ledare och föreläsare på träningsresor. Går kursen “Det coachande ledarskapet”. Samarbetar med Paradisverkstan där vi tagit fram frukostkeramikserien “Morgon grå”
Intressen: Mina barn, träning, resa, umgås med vänner

Foto: Katarina DiLeva

Kristin Kaspersen har inte tyckt om att vakna tidigt på morgonen. Men i dag kan hon njuta av de tidiga morgnarna. När hon ger sig själv tid att vakna långsamt är förutsättningarna goda för en bra dag. Hennes tankar om den viktiga timmen på morgonen blev en bok. I Good Morning berättar hon om sin brytpunkt, hur viktigt det är med planering och att det faktiskt går att sova ikapp.

Kristin Kaspersen har alltid varit morgontrött, ända sedan hon var barn. Ibland har hon varit lite piggare när hon vaknat och då har hon tyckt om morgonen, för då fungerade hennes dagar bättre. Med åren har hon lärt sig mycket om sig själv och i dag har hon blivit en mästare på njutbara morgnar.
– För mig handlar morgonen om att ha tillräckligt med tid och att låta kropp och själ vakna långsamt. När jag gick upp en halvtimma tidigare och fick vakna i lugn och ro med en kopp kaffe framför morgonnyheterna och sedan göra några enkla yoga- och stretchrörelse, då älskade jag min morgon. Nu är den tiden förlängd med en timma och jag har äntligen lyckats få till en bra start på dagen, säger Kristin.

En krävande livssituation
Det var inte så länge sedan Kristin levde i en pressande livssituation. Även om jobbet krävde kraft och energi var hon mer orolig att inte få tid att vara med barnen. Och det som spädde på den inre stressen var när hon blev sjuk i twar.
– Jag tyckte att golf var rogivande under den tiden och jag minns att jag spelade en golftävling strax efter diagnosen när jag fick höra talas om en man som hade fått twar. Han lade sig för att vila en stund och vaknade han inte mer. Han hade varit aktiv under hela sin sjukdomsperiod, precis som jag och den här historien gjorde mig rädd för att somna. Tänk om jag inte heller vaknade, berättar Kristin.
Under den här perioden jobbade hon på TV4:s Nyhetsmorgon och steg upp tidigt för att komma till jobbet. Programledarjobbet innebar också att hon läste manus på kvällarna och det var ofta hon fick ägna många timmar att lära sig nya ämnen inför kommande morgons program. I samband med det blev sömnen störd och hon drabbades av utmattningssyndrom.

 

LÄS OCKSÅ: Agneta Sjödin står stark och stadig mitt i livet

Ändrade sina rutiner
– För att komma tillrätta med min oro tog jag hjälp av KBT och mådde mycket bättre. I dag har jag lärt mig av mina erfarenheter och undviker situationer som skapar stress. Jag är bättre på att planera och har skapat rutiner som fungerar för mig. Att ge mig längre tid på morgonen var en av de viktigaste rutinerna jag skaffade mig och om det berättar jag i min senaste bok, Good morning, säger Kristin.

Fick förklarande diagnos
För ett år sedan föll en annan pusselbit på plats. Hon fick diagnosen ADHD och det gav henne en förklaring till varför hon har haft svårt att hålla koncentration under en längre tid och att hjärnan inte vilar på samma sätt som hos en person som inte har ADHD. Det kan till exempel innebära att man är morgontrött.
– Plötsligt så förstod jag varför jag hade så svårt att komma ur sömnen och varför jag behöver mer tid på morgonen för att vakna. I min bok kallar jag den tiden för brytpunkten. Den tid du går från ett medvetande till ett annat. För det kan ju vara så att du haft en bra dröm och precis när du vaknar är du inne i en positiv och härlig känsla, men så kommer brytpunkten då du blir medveten om att verkligheten är en annan. Du kanske vaknar bredvid en person som du ligger i skilsmässa med. Men det kan också vara tvärtom, att du haft en mardröm och i brytpunkten inser du att det bara var en dröm och sen kommer långsamt en positiv känsla. När jag fått de timmar sömn jag behöver då är brytpunkten lättare men den tar ändå samma tid och jag fungerar allt mycket bättre när jag tar morgonen i min egen takt, säger Kristin.

LÄS OCKSÅ: Prat om mat med Mats-Eric Nilsson

Viktigt med planering
Det här med planering av tiden är viktigt och när Kristin förstod sig bättre på sig själv och mjukstartade morgonen, föddes tanken om att skriva en bok som skulle inspirera andra till en bra start på dagen och en fortsatt bra dag.
– Jag började skriva när jag fortfarande var påverkad av utmattningssyndrom. Då var jag mitt inne i en process att skapa bra morgonrutiner för att möta dagen på ett bättre sätt. I hela mitt liv har jag tyckt om sena kvällar men jag beslöt mig för att gå till sängs tidigare för att stiga upp tidigare och unna mig den där extra timmen på morgonen, säger Kristin.

Stretch och yoga 
Att ha gott om tid, att njuta av morgonkaffet och att lägga fram dagens kläder kvällen innan, det är rutiner som skapar välmående för Kristin. En annan viktig start på dagen är när hon låter kroppen vakna genom att stretch och olika yogarörelser.
– Att väcka kroppen med gymnastik på morgonen är en positiv upplevelse för mig. Jag gör yoga och stretchar i ungefär 15 minuter. Yogan har gjort mig mer rörlig och jag har fått mindre ont i kroppen. Det tar så lite tid och är inte jobbigt. Genom att mjuka upp fascian, bindvävshinnan som håller muskler på plats under muskelkontraktion, ökar vi blodflödet i kroppen och klarheten i tankarna. Det är skönt att sträcka på sig på morgonen och under min stretch, som bara tar två-tre minuter, smörjer jag varsamt in mina fötter med olja. Det blir som en lätt fotmassage men också en beröring som gör gott i kroppen. Jag använder en olja med doft och det ger bättre effekt än en hudlotion eftersom den stannar kvar längre på huden, säger Kristin.

LÄS OCKSÅ: Stefan Sundström: ”Vi kan inte bara frälsa oss själva”

Det går att sova ikapp
Om sömnen är dålig en natt så oroar sig Kristin inte längre för det. I hennes sökande efter kunskap om vad som hände i hennes kropp när hon stressade lärde hon sig att det faktiskt går att sova ikapp. Sover man två timmar mindre än man brukar en natt så kan 20 minuters sömn på eftermiddagen ersätta hela den förlusten.
– Jag blev nyfiken på vad som hände i kroppen när jag inte mådde bra och lika nyfiken blev jag på att förstå vad som hände i mig när jag mådde bra. Nu vet jag att det inte blir svårare att somna på kvällen om jag sover ikapp på eftermiddagen. Kroppen är bra på att balansera och ta igen den sömn som man missat och sömnen är extremt viktig för mig. Dålig och kort sömn påverkar mig enormt mycket och i dag tänker jag också på att jag vill sova bra för att jag vill bli gammal.

 

Det krävs viljestyrka att förändras 
Visst har Kristin fortfarande de där morgontrötta upplevelserna när hon ligger kvar i sängen efter att klockan ringt, men det påverkar hela dagen och medför komplikationer på ett eller annat sätt, så det händer bara någon gång i månaden.
– Förändringar är alltid krävande och det krävdes viljestyrka att, exempelvis börja med att välja andra tankar. Men det har jag verkligen haft nytta av. Förut hade jag lätt att fastna i samma tankebanor. I dag kommer jag ganska snabbt på mig själv om det händer. Men när du lärt dig att du kan välja tankar är det faktiskt enkelt och man förstår hur mycket man kan påverka själv.

Har alltid älskat mornar
Även om Kristin så länge hon kan minnas har varit morgontrött så har hon tyckt att morgnar är speciella och hon har med eftertanke, självanalys och tankekraft lyckats med att älska sina morgnar. I boken berättar Kristin om hur hon upplever stillheten på morgonen och att soluppgången är lite som hennes eget uppvaknande.
– Att få en bra start på dagen behöver inte vara svårt. Med enkla knep kan du förändra mycket. Är du morgontrött och grinig eller alltid stressar i väg till jobbet, kan du prova att ställa klockan en halvtimma eller en timma tidigare.  Då är chansen stor att du mår bättre resten av dagen, säger Kristin.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Kristin Kaspersen
Ålder: 48 år
Bor: Stockholm
Familj: Sönerna Filip och Leon
Gör just nu: Föreläser om en bra start på dagen, jobbar med det egna klädmärket ”Under the same sun” och är ledare och föreläsare på träningsresor. Går kursen “Det coachande ledarskapet”. Samarbetar med Paradisverkstan där vi tagit fram frukostkeramikserien “Morgon grå”
Intressen: Mina barn, träning, resa, umgås med vänner

Foto: Katarina DiLeva

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

 

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!