kvinna visar musklerna

Livet börjar bortom rädslan

Av alla viktiga och fina egenskaper vi människor behöver för att vara just mänskliga så är mod en av de viktigaste. Visst är det grundläggande att vi är snälla, omtänksamma, empatiska och generösa, men om vi inte är modiga så stänger vi dörrar omkring oss eller låter helt enkelt bli att öppna, skriver Kureras krönikör Tia Jumbe.

En stängd dörr i livet är inte bara begränsande och förminskande för oss själva, den ökar också avståndet mellan oss människor, låter oss fortsätta leva med våra fasader uppe, och låter våra rädslor fortsätta att frodas.

Mod hjälper oss att utvecklas
Mod gör motsatsen. Mod öppnar dörrar, får oss att blotta oss för varandra, tillåter oss människor att känna igen oss i varandra, vilket ökar förståelsen och minskar avståndet mellan oss. Samtidigt hjälper mod oss att utvecklas och leva mer tillfredsställande och autentiska liv. Utan mod förlorar vi viktiga delar av livet. Men jag säger inte att det är enkelt att vara modig – om det är lätt så är vi inte tillräckligt modiga.

 

Mod att stå upp för sig själv
Att sätta gränser gentemot en kompis eller sin chef kan vara betydligt modigare än att riska majoriteten av sina besparingar i en oförutsägbar investering. Att stå upp för sig själv och sina åsikter kan vara modigt, förutsatt att det känns läskigt och obehagligt. Det är den känslomässiga insatsen som räknas. Ju räddare du är, desto modigare är du när du utmanar rädslan – och desto större belöning får du. För så fint inrättat är livet också, att du alltid belönas för ditt mod. Den minsta belöningen är att du blir mindre rädd, stärker din självkänsla och lever ett liv mer i samklang med ditt innersta, men modet kan ge fler belöningar.

LÄS OCKSÅ: Låt inte glädjen regna bort

Mod att säga nej
Min vän F fick häromdagen från en annan vän en förfrågan om att göra en ganska enkel tjänst. Tjänsten skulle inte innebära någon större uppoffring, det skulle inte kosta något annat än en liten administrativ insats. Men F kände inte för det här. Det kändes helt enkelt inte bra i magen. F var bekymrad, hon ville sätta en gräns gentemot sin vän, men tyckte att det kändes läskigt. Jag peppade henne att avböja, med motiveringen om det inte känns rätt så är det inte rätt. F tog mod till sig och sa nej till sin vän och förklarade varför. Till svar fick hon ett tack! Fs vän var tacksam över att hon hade vågat visa vad hon kände. Hennes nej ledde till större förståelse dem emellan, och relationen tog ett steg i sin utveckling. F fick träna i att sätta gränser och fick direkt belöning för sitt mod. Dessutom slapp hon göra något som egentligen inte ville, som annars skulle gnaga i henne.

LÄS OCKSÅ: ”Lev ett liv i värdighet och grace”

Mod att visa sig svag
En annan person som har varit modig nyss är den härligt sprudlande yogaläraren och yogaprofilen Veronica Jäderlund. I den här krönikan skriver hon om sin ambition att brinna starkt utan att brinna upp, och den trötthet som nyligen övermannade henne helt. Hon, som ”ska ha” alla verktyg till ett liv i balans, hamnade i en situation med rusande hjärta och andnöd, frammanad av stress! Det är inget konstigt att hon hamnar där. Balans ÄR svårt, särskilt för alla som har ett jobb eller en mission som de brinner för. Men eftersom det är just hälsa och ett harmoniskt liv som vi i Veronicas och min bransch är passionerade kring så blir det extra knasigt när vi inte förmår få till vår egen livsbalans – vilken ironi.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Minskar avståndet mellan människor
Veronica var rädd för att publicera texten ovan, hon var orolig över vad hennes följare skulle tycka, och hur den skulle påverka hennes verksamhet, men hon publicerade den ändå. Hon visade mod, och resultatet? Hon hyllades – för att hon vågade ta upp det här ämnet. Hon öppnade dörren till sina följare, vågade blotta sig, minskade därmed avståndet till dem, blev ännu mer älskad och inspirerade dessutom andra att vara modiga. Så fint att se!

Största rädslan – att bli avvisad
Jag har ofta fått höra att jag är så modig. Jag har vågat starta tidningar och skriva böcker. Jag har på många plan vågat följa mina drömmar, jag har provat saker, misslyckats och försökt igen. Jag har oro i mig som jag gärna utmanar, men det mesta av de där prestationerna har jag gjort utan större rädsla, och då handlar det ju inte om mod. Mina stora rädslor har alla med nära relationer att göra. Jag är rädd för att bli avvisad av människor jag älskar. Det är alltså där min stora utvecklingspotential finns, och det är där jag då och då tar mina små men supermodiga steg.

tia jumbe

Utmana dina rädslor
Jag skulle vilja utmana dig läsare att våga utmana dina rädslor. Börja med de mindre rädslorna och jobba dig neråt, så att säga, mot de större. Det är här all potential till livet finns. Sträva efter att bli den du är bortom dina rädslor.
Av Tia Jumbe, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och författare

 


Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.

Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Kost

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans. Bland den nyaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår Grupp AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden.