kvinna visar musklerna

Livet börjar bortom rädslan

Av alla viktiga och fina egenskaper vi människor behöver för att vara just mänskliga så är mod en av de viktigaste. Visst är det grundläggande att vi är snälla, omtänksamma, empatiska och generösa, men om vi inte är modiga så stänger vi dörrar omkring oss eller låter helt enkelt bli att öppna, skriver Kureras krönikör Tia Jumbe.

En stängd dörr i livet är inte bara begränsande och förminskande för oss själva, den ökar också avståndet mellan oss människor, låter oss fortsätta leva med våra fasader uppe, och låter våra rädslor fortsätta att frodas.

Mod hjälper oss att utvecklas
Mod gör motsatsen. Mod öppnar dörrar, får oss att blotta oss för varandra, tillåter oss människor att känna igen oss i varandra, vilket ökar förståelsen och minskar avståndet mellan oss. Samtidigt hjälper mod oss att utvecklas och leva mer tillfredsställande och autentiska liv. Utan mod förlorar vi viktiga delar av livet. Men jag säger inte att det är enkelt att vara modig – om det är lätt så är vi inte tillräckligt modiga.

 

Mod att stå upp för sig själv
Att sätta gränser gentemot en kompis eller sin chef kan vara betydligt modigare än att riska majoriteten av sina besparingar i en oförutsägbar investering. Att stå upp för sig själv och sina åsikter kan vara modigt, förutsatt att det känns läskigt och obehagligt. Det är den känslomässiga insatsen som räknas. Ju räddare du är, desto modigare är du när du utmanar rädslan – och desto större belöning får du. För så fint inrättat är livet också, att du alltid belönas för ditt mod. Den minsta belöningen är att du blir mindre rädd, stärker din självkänsla och lever ett liv mer i samklang med ditt innersta, men modet kan ge fler belöningar.

LÄS OCKSÅ: Låt inte glädjen regna bort

Mod att säga nej
Min vän F fick häromdagen från en annan vän en förfrågan om att göra en ganska enkel tjänst. Tjänsten skulle inte innebära någon större uppoffring, det skulle inte kosta något annat än en liten administrativ insats. Men F kände inte för det här. Det kändes helt enkelt inte bra i magen. F var bekymrad, hon ville sätta en gräns gentemot sin vän, men tyckte att det kändes läskigt. Jag peppade henne att avböja, med motiveringen om det inte känns rätt så är det inte rätt. F tog mod till sig och sa nej till sin vän och förklarade varför. Till svar fick hon ett tack! Fs vän var tacksam över att hon hade vågat visa vad hon kände. Hennes nej ledde till större förståelse dem emellan, och relationen tog ett steg i sin utveckling. F fick träna i att sätta gränser och fick direkt belöning för sitt mod. Dessutom slapp hon göra något som egentligen inte ville, som annars skulle gnaga i henne.

LÄS OCKSÅ: ”Lev ett liv i värdighet och grace”

Mod att visa sig svag
En annan person som har varit modig nyss är den härligt sprudlande yogaläraren och yogaprofilen Veronica Jäderlund. I den här krönikan skriver hon om sin ambition att brinna starkt utan att brinna upp, och den trötthet som nyligen övermannade henne helt. Hon, som ”ska ha” alla verktyg till ett liv i balans, hamnade i en situation med rusande hjärta och andnöd, frammanad av stress! Det är inget konstigt att hon hamnar där. Balans ÄR svårt, särskilt för alla som har ett jobb eller en mission som de brinner för. Men eftersom det är just hälsa och ett harmoniskt liv som vi i Veronicas och min bransch är passionerade kring så blir det extra knasigt när vi inte förmår få till vår egen livsbalans – vilken ironi.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Minskar avståndet mellan människor
Veronica var rädd för att publicera texten ovan, hon var orolig över vad hennes följare skulle tycka, och hur den skulle påverka hennes verksamhet, men hon publicerade den ändå. Hon visade mod, och resultatet? Hon hyllades – för att hon vågade ta upp det här ämnet. Hon öppnade dörren till sina följare, vågade blotta sig, minskade därmed avståndet till dem, blev ännu mer älskad och inspirerade dessutom andra att vara modiga. Så fint att se!

Största rädslan – att bli avvisad
Jag har ofta fått höra att jag är så modig. Jag har vågat starta tidningar och skriva böcker. Jag har på många plan vågat följa mina drömmar, jag har provat saker, misslyckats och försökt igen. Jag har oro i mig som jag gärna utmanar, men det mesta av de där prestationerna har jag gjort utan större rädsla, och då handlar det ju inte om mod. Mina stora rädslor har alla med nära relationer att göra. Jag är rädd för att bli avvisad av människor jag älskar. Det är alltså där min stora utvecklingspotential finns, och det är där jag då och då tar mina små men supermodiga steg.

tia jumbe

Utmana dina rädslor
Jag skulle vilja utmana dig läsare att våga utmana dina rädslor. Börja med de mindre rädslorna och jobba dig neråt, så att säga, mot de större. Det är här all potential till livet finns. Sträva efter att bli den du är bortom dina rädslor.
Av Tia Jumbe, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och författare

 


Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.

Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.

man som svetsar man som fiskar carl schlyter

Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”

Kurera debatt

Den före detta Miljöpartisten och avgående riksdagsmannen Carl Schlyter skriver i detta debattinlägg att minskad arbetstid inte bara gynnar vår hälsa genom att det ger oss mer tid för återhämtning, det gynnar även klimatet då det visat sig att vår resursförbrukning minskar när vi går ned i arbetstid. Lägg till basinkomst på det och vi har ett recept på ett friskare och friare samhälle.