tre_sorters_magnesium

Magnesium – det livsviktiga mineralet

Visste du att...

... vårt intag av magnesium har minskat med 80 % sedan början av 1900-talet? Under tidiga 1900-talet uppskattades det dagliga intaget till cirka 1250 milligram. Nu sägs det ligga på ca 250 milligram.

Se upp med vätskedrivande medel som kaffe, te och andra drycker med koffein, då dessa driver ut mineraler i kroppen, bland annat magnesium och kalcium.

Magnesium är ett av kroppens viktigaste mineraler, delaktig i över 300 biokemiska processer i kroppen och aktiverar över 70 procent av kroppens alla enzymer.

Magnesium är ett livsviktigt mineral för både människor och djur och är delaktig i många kroppsliga funktioner.

Över 300 olika reaktioner i kroppen
Magnesium behövs för en normal muskelfunktion, för energiomsättning av protein, kolhydrater och fetter. Magnesium är också viktigt för att normalt nervsystem, skelett och reglering av salter utanför cellerna. Kalcium är också beroende av magnesium för att kunna absorberas och hålla rätt nivå. Kroppen är dessutom i behov av magnesium för att kunna ta upp och tillgodogöra sig ett flertal viktiga vitaminer som B-, C- och E-vitamin.

 

LÄS OCKSÅ: Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Viktigt för hjärtat
Magnesium är också ett viktigt mineral för hjärtat. Det finns 18 gånger mer magnesium i hjärtmuskeln än i blodet. Minst 50-65 procent av allt magnesium lagras i tänder och skelett, resterande procent finns främst i muskler och i cellerna.

LÄS OCKSÅ: Forskare: “Magnesium räddar liv”

Största upptaget i tunntarmen
Upptaget av magnesium sker i magtarmkanalen med det största upptaget i nedre delen av tunntarmen. Det krävs därför att du har en väl fungerande matsmältningskanal för att kunna ta upp magnesium.

Magnesium i naturen
För att få i dig naturligt magnesium kan du äta bland annat sötmandlar, cashewnötter, pinjenötter, havregryn, jordnötter, sojabönor, bönor och dulsealger. Magnesium finns även i havsvatten, marken och i växter.

LÄS OCKSÅ: Fyra skäl till att ta extra magnesium

Tre olika former
I magnesiumtillskott går det ofta att hitta magnesium i olika former eller i kombination av flera. De vanligaste du kan stöta på i handeln är magnesiumcitrat, magnesiumoxid och magnesiumbisglycinat. Kroppen har lättast att ta upp organiskt magnesium men oorganiskt magnesium som kan utvinnas ur berggrunden ger en högre koncentration av rent magnesium.

Magnesiumcitrat
Magnesiumcitrat är en av de vanligaste formerna. Formen tolereras oftast bra av kroppen och är förhållandevis lätt att ta upp. Magnesiumcitrat är surt och löser sig relativt bra i vatten, vilket kan ske utan närvaro av saltsyra i magen. Magnesiumcitrat tas upp cirka tio gånger bättre än magnesiumoxid.

Magnesiumbisglycinat
Magnesiumbisglycinat är en mild form av magnesium och är snäll mot tarmens slemhinna. Upptaget av magnesiumbisglycinat är stort och går lätt genom tarmslemhinnan ut i blodbanan för att bli tillgänglig för kroppen. Magen tolererar också en relativt hög dos av denna form utan att orsaka diarré.

Magnesiumoxid
Magnesiumoxid absorberas sämre än de andra två formerna. Till sin fördel ger magnesiumoxid istället en större andel rent magnesium, upp till 60 % rent magnesium. Dessutom kan det gynna upptaget genom att pH-värdet regleras till en nivå som är gynnsamt för upptaget.

Av Miriam Granat

Källa: Magnesium – din kropp behöver det! Alpha Plus.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Visste du att...

... vårt intag av magnesium har minskat med 80 % sedan början av 1900-talet? Under tidiga 1900-talet uppskattades det dagliga intaget till cirka 1250 milligram. Nu sägs det ligga på ca 250 milligram.

Se upp med vätskedrivande medel som kaffe, te och andra drycker med koffein, då dessa driver ut mineraler i kroppen, bland annat magnesium och kalcium.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.