Magnesium – det livsviktiga mineralet | Kurera.se
tre_sorters_magnesium

Magnesium – det livsviktiga mineralet

Visste du att...

... vårt intag av magnesium har minskat med 80 % sedan början av 1900-talet? Under tidiga 1900-talet uppskattades det dagliga intaget till cirka 1250 milligram. Nu sägs det ligga på ca 250 milligram.

Se upp med vätskedrivande medel som kaffe, te och andra drycker med koffein, då dessa driver ut mineraler i kroppen, bland annat magnesium och kalcium.

Magnesium är ett av kroppens viktigaste mineraler, delaktig i över 300 biokemiska processer i kroppen och aktiverar över 70 procent av kroppens alla enzymer.

Magnesium är ett livsviktigt mineral för både människor och djur och är delaktig i många kroppsliga funktioner.

Över 300 olika reaktioner i kroppen
Magnesium behövs för en normal muskelfunktion, för energiomsättning av protein, kolhydrater och fetter. Magnesium är också viktigt för att normalt nervsystem, skelett och reglering av salter utanför cellerna. Kalcium är också beroende av magnesium för att kunna absorberas och hålla rätt nivå. Kroppen är dessutom i behov av magnesium för att kunna ta upp och tillgodogöra sig ett flertal viktiga vitaminer som B-, C- och E-vitamin.

 

LÄS OCKSÅ: Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Viktigt för hjärtat
Magnesium är också ett viktigt mineral för hjärtat. Det finns 18 gånger mer magnesium i hjärtmuskeln än i blodet. Minst 50-65 procent av allt magnesium lagras i tänder och skelett, resterande procent finns främst i muskler och i cellerna.

LÄS OCKSÅ: Forskare: "Magnesium räddar liv"

Största upptaget i tunntarmen
Upptaget av magnesium sker i magtarmkanalen med det största upptaget i nedre delen av tunntarmen. Det krävs därför att du har en väl fungerande matsmältningskanal för att kunna ta upp magnesium.

Magnesium i naturen
För att få i dig naturligt magnesium kan du äta bland annat sötmandlar, cashewnötter, pinjenötter, havregryn, jordnötter, sojabönor, bönor och dulsealger. Magnesium finns även i havsvatten, marken och i växter.

LÄS OCKSÅ: Fyra skäl till att ta extra magnesium

Tre olika former
I magnesiumtillskott går det ofta att hitta magnesium i olika former eller i kombination av flera. De vanligaste du kan stöta på i handeln är magnesiumcitrat, magnesiumoxid och magnesiumbisglycinat. Kroppen har lättast att ta upp organiskt magnesium men oorganiskt magnesium som kan utvinnas ur berggrunden ger en högre koncentration av rent magnesium.

Magnesiumcitrat
Magnesiumcitrat är en av de vanligaste formerna. Formen tolereras oftast bra av kroppen och är förhållandevis lätt att ta upp. Magnesiumcitrat är surt och löser sig relativt bra i vatten, vilket kan ske utan närvaro av saltsyra i magen. Magnesiumcitrat tas upp cirka tio gånger bättre än magnesiumoxid.

 

Magnesiumbisglycinat
Magnesiumbisglycinat är en mild form av magnesium och är snäll mot tarmens slemhinna. Upptaget av magnesiumbisglycinat är stort och går lätt genom tarmslemhinnan ut i blodbanan för att bli tillgänglig för kroppen. Magen tolererar också en relativt hög dos av denna form utan att orsaka diarré.

Magnesiumoxid
Magnesiumoxid absorberas sämre än de andra två formerna. Till sin fördel ger magnesiumoxid istället en större andel rent magnesium, upp till 60 % rent magnesium. Dessutom kan det gynna upptaget genom att pH-värdet regleras till en nivå som är gynnsamt för upptaget.

Av Miriam Granat

Källa: Magnesium – din kropp behöver det! Alpha Plus.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Visste du att...

... vårt intag av magnesium har minskat med 80 % sedan början av 1900-talet? Under tidiga 1900-talet uppskattades det dagliga intaget till cirka 1250 milligram. Nu sägs det ligga på ca 250 milligram.

Se upp med vätskedrivande medel som kaffe, te och andra drycker med koffein, då dessa driver ut mineraler i kroppen, bland annat magnesium och kalcium.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

 

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.