kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Fakta

Effekter av kollagen
• Dessa fördelar kan ett tillskott av kollagen ge din hud:
• Förbättrad hudstruktur och fasthet med mindre rynkor
• Friskare hud och minskat utseende av celluliter
• Ökad hudfuktighet
• Bättre sårläkning

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

Huden är beroende av näring för att fungera optimalt. Några av de viktigaste näringsämnena för en frisk hud är kollagen, hyaluronsyra, magnesium, zink, kisel, A-vitamin och D-vitamin. Alla dessa näringsämnen har vi idag svårt att få i oss enbart genom kosten. Det beror på att vår nordiska kost är näringsfattig, att vi äter ensidigt, stressar och förbrukar mycket näring genom vår livsstil.

Välj oraffinerad kost
För att skapa goda förutsättningar för våra kroppars funktion bör vi äta en oraffinerad kost med en bas bestående av kött, fisk, fågel, grönsaker, frukt och bär, bönor, linser, nötter och frön, kryddor och örter samt undvika socker och processat mjöl. Idag är kosttillskott ett bra komplement för att optimera våra kroppars funktion och ungdomlighet. Det är något jag ser som mycket fördelaktigt i mina hudbehandlingar.

 

LÄS OCKSÅ: Fem vitaminer som gör underverk för huden

Kollagen mot åldrande hud
Vi kan även motverka åldrandet hela livet genom intag av kollagen och de näringsämnen som stödjer kroppens egen kollagenproduktion. Både för lite intag och bristande upptag av näringsämnen som behövs för produktionen bidrar till ett snabbare åldrande, liksom det faktum att vår egen bildning av frisk kollagen försämras kraftigt med åren.
Kollagen är ett komplext protein som ger huden styrka och flexibilitet. Hela 90 procent av proteinet som finns i hår, hud och naglar och 70 procent av proteinet i kroppen består av kollagen.

Nina Jonasson

Nina Jonasson

Kollagen gör kroppen ungdomlig
Kollagenet gör hela kroppen ungdomlig, elastisk, frisk och spänstig. Redan vid 25 års ålder börjar kroppens produktion av kollagen att minska, och åldrandeprocessen av huden smyger sig på. Det är dock först några år senare som vi märker av de synliga effekterna så som slapphet och rynkor. Vid 60 års ålder har kollagenhalten minskat med cirka 50 procent. Den goda nyheten är att förändringarna i huden inte är permanenta; genom att ta rätt sammansatta tillskott och koka benbuljong kan man bromsa denna åldrandeprocess med cirka 20 procent.

Viktigt att komma ihåg är att processen är individuell och även påverkas av vår livsstil, vår kost och våra gener.

Näringsämnen som boostar
Några näringsämnen är extra viktiga för en god kollagenproduktion. Ett av dem är C-vitamin. C-vitamin är dessutom en viktig antioxidant, den motverkar oxidativ skada på huden från exempelvis solens UV-strålar. C-vitamin är mycket effektivt att använda direkt på huden där det skyddar under dagen. Mest fördelaktigt är det då som serum. Det motverkar även mörka pigmenteringar.

Kisel och C-vitamin
Ett annat viktigt näringsämne är kisel. Kisel är ett essentiellt näringsämne som bör finnas rikligt av i hud, hår, ligament, ledband och ben. Det tillsammans med C-vitamin och mineralet molybden skapar goda förutsättningar för en bra kollagenproduktion.
Ett annat ämne som finns i huden är hyaluronsyra, vilket är en vanlig ingrediens i fuktkrämer och fuktserum och är den huvudsakliga ingrediensen vid injektioner mot rynkor.

 

LÄS OCKSÅ: Näringen som får din hy att stråla

Syra som binder vatten
Hyaluronsyra har återfuktande och viskos-elastiska egenskaper och dess funktion är att dra till sig och behålla vatten. Den kan binda till sig uppemot 1000 gånger sin egen volym och är den viktigaste komponenten för att upprätthålla en optimal fukthalt i huden. Solens UV-strålar har negativ effekt på mängden hyaluronsyra. Det är också av största vikt att vi dricker rikligt med rent vatten, gärna utan kolsyra.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du äta extra kollagen

Ta hand om huden inifrån
För att ge huden god tillgång på kollagen kan man koka soppa på fiskbrosk, nöt-, kyckling- eller grisben och äta regelbundet flera gånger i veckan. Idag är det dock långt ifrån alla som kokar och äter benbuljong regelbundet. Ett enklare sätt att förbättra tillgången på kollagen i kroppen är att ta tillskott. Några teskedar av kollagenkoncentrat – helst ett kollagenkoncentrat som även innehåller hyaluronsyra och kisel – i din morgonsmoothie är ett smidigt och effektivt sätt att ge kroppen ett värdefullt tillskott av kollagen för en friskare hy.

Insidan lika viktig
Ännu bättre blir det om du samtidigt tar en multivitamin med C-vitamin, magnesium, zink och andra näringsämnen som stödjer en frisk hy och ett gott hälsotillstånd. Vi är vana att ta hand om vår hud med bra hudvård och behandlingar, men även tillgången till och upptaget av ämnen via blodet är viktigt och gör skillnad!

Av Nina Jonasson, specialiserad hudterapeut och diplomerad näringsterapeut

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Effekter av kollagen
• Dessa fördelar kan ett tillskott av kollagen ge din hud:
• Förbättrad hudstruktur och fasthet med mindre rynkor
• Friskare hud och minskat utseende av celluliter
• Ökad hudfuktighet
• Bättre sårläkning

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.