Näring för huden – utsidan speglar insidan | Kurera.se
kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Fakta

Effekter av kollagen
• Dessa fördelar kan ett tillskott av kollagen ge din hud:
• Förbättrad hudstruktur och fasthet med mindre rynkor
• Friskare hud och minskat utseende av celluliter
• Ökad hudfuktighet
• Bättre sårläkning

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

Huden är beroende av näring för att fungera optimalt. Några av de viktigaste näringsämnena för en frisk hud är kollagen, hyaluronsyra, magnesium, zink, kisel, A-vitamin och D-vitamin. Alla dessa näringsämnen har vi idag svårt att få i oss enbart genom kosten. Det beror på att vår nordiska kost är näringsfattig, att vi äter ensidigt, stressar och förbrukar mycket näring genom vår livsstil.

Välj oraffinerad kost
För att skapa goda förutsättningar för våra kroppars funktion bör vi äta en oraffinerad kost med en bas bestående av kött, fisk, fågel, grönsaker, frukt och bär, bönor, linser, nötter och frön, kryddor och örter samt undvika socker och processat mjöl. Idag är kosttillskott ett bra komplement för att optimera våra kroppars funktion och ungdomlighet. Det är något jag ser som mycket fördelaktigt i mina hudbehandlingar.

 

LÄS OCKSÅ: Fem vitaminer som gör underverk för huden

Kollagen mot åldrande hud
Vi kan även motverka åldrandet hela livet genom intag av kollagen och de näringsämnen som stödjer kroppens egen kollagenproduktion. Både för lite intag och bristande upptag av näringsämnen som behövs för produktionen bidrar till ett snabbare åldrande, liksom det faktum att vår egen bildning av frisk kollagen försämras kraftigt med åren.
Kollagen är ett komplext protein som ger huden styrka och flexibilitet. Hela 90 procent av proteinet som finns i hår, hud och naglar och 70 procent av proteinet i kroppen består av kollagen.

Nina Jonasson

Nina Jonasson

Kollagen gör kroppen ungdomlig
Kollagenet gör hela kroppen ungdomlig, elastisk, frisk och spänstig. Redan vid 25 års ålder börjar kroppens produktion av kollagen att minska, och åldrandeprocessen av huden smyger sig på. Det är dock först några år senare som vi märker av de synliga effekterna så som slapphet och rynkor. Vid 60 års ålder har kollagenhalten minskat med cirka 50 procent. Den goda nyheten är att förändringarna i huden inte är permanenta; genom att ta rätt sammansatta tillskott och koka benbuljong kan man bromsa denna åldrandeprocess med cirka 20 procent.

Viktigt att komma ihåg är att processen är individuell och även påverkas av vår livsstil, vår kost och våra gener.

Näringsämnen som boostar
Några näringsämnen är extra viktiga för en god kollagenproduktion. Ett av dem är C-vitamin. C-vitamin är dessutom en viktig antioxidant, den motverkar oxidativ skada på huden från exempelvis solens UV-strålar. C-vitamin är mycket effektivt att använda direkt på huden där det skyddar under dagen. Mest fördelaktigt är det då som serum. Det motverkar även mörka pigmenteringar.

Kisel och C-vitamin
Ett annat viktigt näringsämne är kisel. Kisel är ett essentiellt näringsämne som bör finnas rikligt av i hud, hår, ligament, ledband och ben. Det tillsammans med C-vitamin och mineralet molybden skapar goda förutsättningar för en bra kollagenproduktion.
Ett annat ämne som finns i huden är hyaluronsyra, vilket är en vanlig ingrediens i fuktkrämer och fuktserum och är den huvudsakliga ingrediensen vid injektioner mot rynkor.

 

LÄS OCKSÅ: Näringen som får din hy att stråla

Syra som binder vatten
Hyaluronsyra har återfuktande och viskos-elastiska egenskaper och dess funktion är att dra till sig och behålla vatten. Den kan binda till sig uppemot 1000 gånger sin egen volym och är den viktigaste komponenten för att upprätthålla en optimal fukthalt i huden. Solens UV-strålar har negativ effekt på mängden hyaluronsyra. Det är också av största vikt att vi dricker rikligt med rent vatten, gärna utan kolsyra.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du äta extra kollagen

Ta hand om huden inifrån
För att ge huden god tillgång på kollagen kan man koka soppa på fiskbrosk, nöt-, kyckling- eller grisben och äta regelbundet flera gånger i veckan. Idag är det dock långt ifrån alla som kokar och äter benbuljong regelbundet. Ett enklare sätt att förbättra tillgången på kollagen i kroppen är att ta tillskott. Några teskedar av kollagenkoncentrat – helst ett kollagenkoncentrat som även innehåller hyaluronsyra och kisel – i din morgonsmoothie är ett smidigt och effektivt sätt att ge kroppen ett värdefullt tillskott av kollagen för en friskare hy.

Insidan lika viktig
Ännu bättre blir det om du samtidigt tar en multivitamin med C-vitamin, magnesium, zink och andra näringsämnen som stödjer en frisk hy och ett gott hälsotillstånd. Vi är vana att ta hand om vår hud med bra hudvård och behandlingar, men även tillgången till och upptaget av ämnen via blodet är viktigt och gör skillnad!

Av Nina Jonasson, specialiserad hudterapeut och diplomerad näringsterapeut

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Effekter av kollagen
• Dessa fördelar kan ett tillskott av kollagen ge din hud:
• Förbättrad hudstruktur och fasthet med mindre rynkor
• Friskare hud och minskat utseende av celluliter
• Ökad hudfuktighet
• Bättre sårläkning

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lagrad vitlök skyddar hjärta och kärl

Hälsa

Modern forskning har visat att bakterier i munnen inte bara orsakar plack och blödande tandkött – bakterierna kan även ta sig vidare ut i blodbanan och ge upphov till hjärtfel och blodproppar. En ny studie gjord i Australien visade att lagrad vitlök inte bara sänker högt blodtryck och minskar dåliga kolesterolvärden – vitlöken bidrar också till en bättre bakterieflora i munnen och kan även den vägen skydda mot hjärt-kärlsjukdomar.

 

Kristina har (h)järnkoll på bästa maten för knoppen

Kost

Vi blir allt mer medvetna om vikten att måna om vår hjärnhälsa lika mycket som resten av kroppen. Och förståelsen för att kosten påverkar hur vi kommer må inte bara när vi blir äldre utan även i unga år tycks bara öka. Kurera ställde några frågor till näringsfysiologen Kristina Andersson  som nyligen kom ut med boken "Ät hjärnsmart" om vad man bör tänka på.

Häxan: “Midsommartid är en tid för kärleksmagi”

Krönikan

Vem har inte lagt blommor under kudden en midsommar i hopp om att drömma om sin tillkommande? Det är en romantisk tradition på mer än ett sätt som även talar om vår kontakt med naturen - kanske är det därför det ansetts vara trolldom.  I denna krönika berättar häxan och författaren Hella Nathorst-Böös om hur vi genom tiderna använt olika knep när det kommer till att locka till oss kärlek och tipsar om hur du kan göra en amulett.

Ny konsumentmärkning för närodlat

Kost

Nu lanseras en ny märkning för frukt och grönt som inte rest så långt. Den nya märkningen "Ju närmre desto bättre" ska informera konsumenterna om huruvida livsmedlet de håller i sin hand är närproducerat eller inte – en komponent allt fler bryr sig om i en tid då ordet "hållbart" trendar såväl på nätet som samhället i stort. 

 

Grön midsommarmiddag signerad Sophie

Recept

Ni har väl inte missat Sophies Bohnstedts blogg på Kurera med ljuvliga recept på mat som är både miljövänlig och hälsosam. Här bjuder hon på ett specialkomponerad midsommarmiddag till Kureras läsare. Vad sägs om purjolöks”rösti” med ugnsbakade rödbetor i balsamicodressing med pinjeparmesan, basilika och gräslök. Till det serveras ruccola och ugnsrostad sparris. 

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

 

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

 

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom.