Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

johanna bjurström kvinna som granskar sin hud i spegeln

“Så skyddar du huden från att åldras i förtid”

Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Yrke: Hudterapeut, naturläkare och homeopat
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna Bjurström rekommenderar kan följa henne på Instagram.

När fett, bindväv och muskler i ansiktet minskar blir huden hängig och rynkor bildas. Att ständigt banta och sola är väldigt åldrade för huden, förklarar hudterapeuten Johanna Bjurström i första delen av tre om hudens åldrande. Men det går faktiskt att skjuta upp åldrandet om vi gör det på rätt sätt.

Huden behöver stöd både inifrån och utifrån. Den behöver näring från blodet och det är viktigt med rörelse och cirkulation. Det är också viktigt att undvika rökning och alkohol och kost som belastar systemet.

 

LÄS OCKSÅ: Grön omställning: “Byt ut dina rengöringsprodukter”

Allt vi äter påverkar huden
Vi använder oss av hudvårdsprodukter för att få en fin hud och för att skydda det största utsöndringsorganet vi har. Men vi behöver också tänka på att allt vi äter eller får i oss även påverkar huden.
– Den får ta hand om det mesta av det som kroppen inte klarar av att bryta ner, säger Johanna Bjurström.

Stress och rädsla kan hämma genomblödningen
Hudvårdsprodukter påverkar de två översta hudlagren i huden, dermis och epidermis. Genomblödningen av dermis försörjer det autonoma nervsystemet  – det vi inte själva kan styra. Som exempel kan nämnas att hudens kärl automatiskt drar ihop när det är kallt ute och vidgas av värme. Även vid stress och rädsla dras kärlen ihop vilket hämmar genomblödningen i huden.

LÄS OCKSÅ: “Probiotisk hudvård revolutionerar vår syn på huden”

Glöm inte bort insidan
Det är viktigt att tänka på hur kroppen mår inifrån för att huden ska må bra och vara snygg på utsidan, menar Johanna Bjurström. Därför är det av stor betydelse vad vi äter och dricker. Till och med hur vi tänker kan påverka hur huden ser ut.
När vi blir äldre blir huden tunnare och lagrar mindre vatten, då börjar den tappar sin elasticitet och det är då rynkor börjar uppstå.
– Dagens kost med snabbmat och processade livsmedel i kombination med stress gör att många yngre får rynkor i förtid. 

Hur sköter jag huden bäst från utsidan?
– Hjälp huden med produkter som inte stressar huden och kroppen. Undvik tvål och vatten då det är uttorkande i längden och rubbar den så viktiga syramanteln, det skydd huden har mot yttre och inre angrepp. Det är kombinationen som gör ett gott resultat.

Johanna Bjurström rekommenderar att börja med en sak i taget, det gör det  lättare att komma in i rutinen och få en mer återfuktad hud.
– Börja med att köpa en bra rengöring och sedan bygger du på med en bra kräm.

 

Så sköter du huden från insidan 
• Ät mycket grönt
• Minska på inflammationsbildande mat som hårt stekt mat, mjölkpulver, vete, kött och socker
• Minska på stress
• Drick mycket vatten
• Få i dig bra fetter (olivolja, kokosolja, avokado, nötter)

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Så sköter du huden från utsidan
För att få en återfuktad överhud behöver du även se till att underhuden blir återfuktad. För att binda fukt behövs det fett.
• Börja med en bra rengöring som inte torkar ut.
• Använd gärna ett ansiktsvatten efteråt det gör att krämen du applicerar efter rengöringen går djupare in i huden samt återställer pH-värdet, då rengöringen rubbar det något.
• Den som upplever att den behöver mer fukt och spänst i huden behöver kan lägga till ett serum. Serum går ner i dermis och vårdar huden på ett djupare plan, medan en hudkräm verkar och smörjer det yttersta hudlagret. För att få genomgående bra fukt i huden så rekommenderas ett serum under nattkrämen.
• Avsluta sedan med en vårdande kräm som passar huden.
• Ögonkräm är inte fel, då vanlig kräm kan tynga ner huden runt ögat och kan ge motsatt effekt.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Yrke: Hudterapeut, naturläkare och homeopat
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna Bjurström rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.

 

Hand sätter rosa post it-lapp på kylskåp

Så lär du dig slappna av snabbt!

Mental hälsa

Behöver du lära dig att slappna av snabbt? Och vill du kunna göra det i alla slags stressiga situationer? Med hjälp av så kallade triggerlappar som påminner dig, kan du lära dig att varva ner i såväl kön i mataffären och hemma som på jobbet!

Paj med grön och gul zucchini

Gul och grön zucchinipaj med rödlök

Recept

Den här färgsprakande pajen med två sorters zucchini ger den perfekta, höstiga känslan på matbordet. Både matig, värmande, näringsrik och vacker att se på! Receptet kommer från bokaktuela matbloggaren Madeleine Landley.

 

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Kost

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Att baka utan både gluten, vitt socker och animalier medför utmaningar. Men en som lyckas med bravur är Anna Winér. Hon driver ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande och inspirerande recept på det ena kreativa bakverket efter det andra.

 

Äldre kvinna håller ser på och håller sin hund i famn

Hundars ögon kan tåras av glädje

Husdjur

Japanska forskare har upptäckt att hundar kan bli tårögda av glädje när de återförenas med sin ägare efter att ha varit åtskilda länge. Det är första gången man kunnat se känsloframkallade tårar hos en annan ras än människan.

Kvinna jämför två läskflaskor i butik

Sötningsmedel förändrar tarmfloran

Forskning

I takt med larm om att sockrade drycker som läsk ökar risken för fetma och  livsstilssjukdomar som diabetes 2, så har lightdrycker blivit allt mer populära. Men nu visar forskning att sötningsmedel kan förändra bland annat vår tarmflora.

par fikar vid vattnet

En kvart om dagen räcker för att sänka stressen

Mental hälsa

Psykisk ohälsa som är stressrelaterad har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som ett stort hot mot folkhälsan. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.