johanna bjurström kvinna som granskar sin hud i spegeln

“Så skyddar du huden från att åldras i förtid”

Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Yrke: Hudteraoeut, naturläkare och homeopat
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

När fett, bindväv och muskler i ansiktet minskar blir huden hängig och rynkor bildas. Att ständigt banta och sola är väldigt åldrade för huden förklarar hudterapeuten Johanna Bjurström i första delen av tre om hudens åldrande. Men det går faktiskt att skjuta upp åldrandet om vi gör det på rätt sätt menar Johanna.

Huden behöver stöd både inifrån och utifrån enligt Johanna. Den behöver näring från blodet och det är viktigt med rörelse och cirkulation. Det är också viktigt att undvika droger som rökning och alkohol och kost som belastar systemet.

Allt vi äter påverkar huden
Vi använder oss av hudvårdsprodukter för att få en fin hud och skydda det största utsöndringsorganet som vi har. Men vi behöver också tänka på att allt vi äter eller får i oss även påverkar huden.
– Den får ta hand det mesta av det som kroppen inte klarar av att bryta ner, säger Johanna.

 

Stress och rädsla kan hämma genomblödningen
Hudvårdsprodukter påverkar de två översta hudlagren i huden, dermis och epidermis. Genomblödningen av dermis försörjer det autonoma nervsystemet  – det vi inte själva kan styra. Som exempel kan nämnas att hudens kärl automatiskt drar ihop när det är kallt ute och vidgas av värme. Även vid stress och rädsla dras kärlen ihop vilket hämmar genomblödningen i huden.

LÄS OCKSÅ: “Probiotisk hudvård revolutionerar vår syn på huden”

Glöm inte bort insidan
Det är viktigt att tänka på hur kroppen mår inifrån för att huden skall må bra och vara snygg på utsidan menar Johanna. Därför är det av stor betydelse vad vi äter och dricker. Till och med hur vi tänker kan påverka hur huden ser ut enligt Johanna.  

När vi blir äldre blir huden tunnare och lagrar mindre vatten, då börjar den tappar sin elasticitet och det där då rynkor börjar uppstå
– Dagens kost med snabbmat och processade livsmedel i kombination med stress gör att många yngre får rynkor i förtid. 

Vad kan jag göra från insidan?
• Ät mycket grönt
• Minska på inflammationsbildande mat som hårt stekt mat, mjölkpulver, vete, kött och socker
• Minska på stress
• Drick mycket vatten
• Få i dig bra fetter (olivolja, kokosolja, avokado, nötter m.m.)

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hur sköter jag huden bäst från utsidan?
Utöver det kan vi även hjälpa huden utifrån med produkter som inte stressar huden och kroppen. Det är kombinationen som gör ett gott resultat poängterar Johanna.

 

Så sköter du huden från utsidan
För att få en återfuktad överhud behöver du även se till att underhuden blir återfuktad. För att binda fukt behövs det fett.
• Börja med en bra rengöring som inte torkar ut.
• Använd gärna ett ansiktsvatten efteråt det gör att krämen du applicerar efter rengöringen går djupare in i huden samt återställer pH-värdet, då rengöringen rubbar det något.
• Den som upplever att den behöver mer fukt och spänst i huden behöver kan lägga till ett serum. Serum går ner i dermis och vårdar huden på ett djupare plan, medan en hudkräm verkar och smörjer det yttersta hudlagret. För att få genomgående bra fukt i huden så rekommenderas ett serum under nattkrämen.
• Avsluta sedan med en vårdande kräm som passar huden.
• Ögonkräm är inte fel, då vanlig kräm kan tynga ner huden runt ögat och kan ge motsatt effekt.

Undvik tvål och vatten då det är uttorkande i längden och rubbar den så viktiga syramanteln, det skydd huden har mot yttre och inre angrepp. Johanna kallar det för hudens immunförsvar.

LÄS OCKSÅ: Grön omställning: “Byt ut dina rengöringsprodukter”

Johanna rekommenderar att börja med en sak i taget, det gör det  lättare att komma in i rutinen och få en mer återfuktad hud.
– Börja med att köpa en bra rengöring och sedan bygger du på med en bra kräm.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Yrke: Hudteraoeut, naturläkare och homeopat
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.

Låginflammatorisk kost prövas på reumatiska barn

Forskning

Nu provar Akademiska sjukhuset i Uppsala låginflammatorisk kost som medicin för barn med inflammatorisk ledsjukdom. Tidigare har barn och tonåringar behandlats med smärtstillande och inflammationsdämpande läkemedel, men nu söker läkarna alternativ och komplement till den traditionella behandlingen.

 

Förläng livet med styrketräning

Hälsa

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.