Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hudterapeuten tipsar: Så motverkar du rosacea

Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Familj: Gift med Fredrik Bjurström, barnen Nathalie 17 är och William 15 år.
Yrke: Naturläkare och hudteraoeut
Bor: Stockholm
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Det blir allt vanligare med rosacea, ibland även kallat vuxenakne. Det menar hudterapeuten Johanna Bjurström som tror det beror delvis på ökad stress men även att vi äter mer inflammationsbildande kost samt att vi utsätts för kemikalier som kroppen kan ha svårt att ta hand om.

Rosacea är ett hudtillstånd som kännetecknas vid ökad rodnad och ytligt kärl. Det är hör inte till ovanligheterna att det även utvecklas inflammationer i området som likar akne. Rosacea går ofta i skov och kan upplevas som hetta i ansiktet. Hudtillståndet delas in i fyra olika stadier, där det fjärde är svårast och då brukar man ofta få antibiotika utskrivet av en hudläkare. Det är inte något Johanna rekommenderar då hon menar att det bara syftar till att behandla symptomen som ofta kommer tillbaka efter avslutad kur.

Stress kan trigga
Långvarig stress och inflammationer som pågått i kroppen länge kan bidra till att någon utvecklar rosacea enligt Johanna. Man har även sett att rosacea är vanligare hos kvinnor runt 30 års åldern med ljus hy.
– Huden är kroppens största organ och får ta mycket av det som resten av kroppens utsöndringsorgan inte klarar av att ta hand om.
Vi har så kallade inflammationsreceptorer och inflammationsbudbärare i huden, dessa receptorer är neurologiskt kopplade med nervändar till hudcellerna i det översta hudlagret. Om dessa retas uppstår en fysisk reaktion, vilket kan leda till förhöjda inflammationsreceptorer hos de med rosacea, vilket orsakar rodnad och gör att kärlen vidgas.

 

Annat som kan trigga eller påverka rosacea negativt
• Stark mat
• Hård träning som ökar pulsen
• Hög luftfuktighet
• Varma drycker
• Kallt klimat
• Hudvårdsprodukter med kemikalier
• Medicinering
• Varma bad
• Varmt väder och sol
• Hård vind

Ämnen i hudvård som kan försämra en hud med rosacea
• Sodium Lauryl Sulfate som är ett lösningsmedel.
• Alkoholer
• Eukalyptusolja, pepparmyntsolja och kryddnejlikeolja.
• Alla tilltäppande krämer exempelvis med mineraloljor.

LÄS OCKSÅ: Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Anledningar till att kapillärerna brister
• Kopparbrist.
• Gifter från tarmen beroende på felaktig kost.
• Näringsbrister, enzymer behövs för att ta upp och omvandla näring.
• Matallergier/intoleranser.
• B-vitaminbrist.

LÄS OCKSÅ: Hudexperten om blått ljus på gott och ont

Tips för att lindra och motverka skov
Det går att själv reducera risken för skov inifrån bland annat genom att dra ned på inflammationsbildande kost samt vara försiktig med sådant som ökar cirkulationen, då det kan förvärra. En antiinflammatorisk minskar gör att inflammationsreceptorerna i huden inte stimuleras lika lätt. I en antiinflammatorisk kost ingår gröna och basbildande livsmedel som till exempel alla gröna blad, broccoli och selleri. Sådant som triggar är allt vitt, mjölk, vete, socker och bordssalt. Men även fläskkött då det enligt Johanna rubbar syra-basbalansen och gör att det bildas urinsyra.
–  Jag rekommenderar den som har rosacea att äta en växtbaserad kost och helt utesluta det vita säger Johanna.
Hennes tips är att börja öka upp andelen grönt till 50 procent av tallriken och dra ner på det övriga, redan det kommer ge resultat menar hon. Ett annat tips är att utöva mindfulness varje dag.
– Det finns bra appar för det tipsar Johanna.
För den som stressar mycket rekommendera att blunda fem minuter och meditera för varje en och en halv timma som de är i farten. Det kan även vara bra att djupandas för att stärka upp hela kroppen menar Johanna.
När det kommer till träning kan den som lider av rosacea gynnas av att byta ut sin motionsträning mot yoga, pilates eller liknande. För utsidan rekommenderar hon milda, rena och ekologiska produkter utan kemikalier i som kan reta huden och trigga igång inflammationer.

LÄS OCKSÅ: Johanna har koll på både ut- och insidan

Hjälp huden inifrån
Det är viktigt att stärka utsöndringsorganen som lungor, lever, njurar, hud och tarm så att de fungerar, förklarar Johanna.
– Det behövs för att kroppen skall kunna jobba på bästa sätt.
Det finns olika näringsämnen och örter som kan vara behjälpliga  menar Johanna och tipsar om:

 

MSM (svavel) – Har lugnande egenskaper och ser till att celldelningen minskar och har även antiinflammatoriska egenskaper. MSM stärker även upp blodkärlen.
C-vitamin – Är en av de starkaste antioxidanterna.
B-vitaminer –Speciellt B5, B12 och B1 är bra mot ett stressat nervsystem som kan bidra till att orsaka rodnad. Ät helst alltid B-vitaminer tillsammans då de samverkar med varandra, tipsar Johanna.
Magnesium – Mineral som hjälper en stressad kropp och får den att slappna av.
Mjölktistel – Ört som främjar hudens reparation. Innehåller flavonoider och polyfenoler som har starkt antiinflammatoriska egenskaper. De stärker upp och förlänger Telomererna som är ändarna på DNA-strängen.
Gurkmeja – Smärtlindrande och antiinflammatorisk krydda, Johanna rekommenderar att man börjar försiktigt då den kan öka upp cirkulationen Starta därför med en halv tesked, öka sedan om det känns bra men ta dock helst inte mer än två teskedar.
Zink – Mineral som stärker immunförsvaret och främjar sårläkning – vår största hudmineral.
Mjölksyrebakterier – Syrade grönsaker hjälper tarmen att ha en balanserad bakterieflora.

Johanna som även är homeopat rekommenderar även cellsaltet Calcium sulf samt homeopatmedlen Lachesis som enligt henne är bra vid akne och inflammationer, Belladonna som rekommenderas vid rodnad samt Hepar sulf för variga inflammationer. För att få mer skräddarsydda råd rekommenderar Johanna att man uppsöker en expert på området.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Familj: Gift med Fredrik Bjurström, barnen Nathalie 17 är och William 15 år.
Yrke: Naturläkare och hudteraoeut
Bor: Stockholm
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Nu kan jag äta lök igen”

Mage

Peter Rönnholm har haft ett resande jobb och lärt känna många olika matkulturer. Han tycker lika mycket om att prova nya rätter som att laga mat i sitt eget kök. Hans mage däremot sätter ibland gränser för det han tycker om. Men så började han ta ett tillskott med matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas. Och nu klagar inte Peters mage längre.

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

 

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

 

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

 

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

Polyfenoler minskar trötthet efter träning

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

 

Kureras expert: Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

Flicka med diabetesknapp på armen

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

Fyra skrattande kvinnor i vita skjortor

Har du passerat klimakteriet eller inte?

Hälsa

Kvinnors klimakterieålder har stigit över tid. Men var tredje kvinna har svårt att fastställa exakt ålder för när hon kommit in i klimakteriet, enligt en studie från Göteborgs universitet. Anledningen? Ökad användning av hormonspiral och p-piller.