Hudterapeuten tipsar: Så motverkar du rosacea

Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Familj: Gift med Fredrik Bjurström, barnen Nathalie 17 är och William 15 år.
Yrke: Naturläkare och hudteraoeut
Bor: Stockholm
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Det blir allt vanligare med rosacea, ibland även kallat vuxenakne. Det menar hudterapeuten Johanna Bjurström som tror det beror delvis på ökad stress men även att vi äter mer inflammationsbildande kost samt att vi utsätts för kemikalier som kroppen kan ha svårt att ta hand om.

Rosacea är ett hudtillstånd som kännetecknas vid ökad rodnad och ytligt kärl. Det är hör inte till ovanligheterna att det även utvecklas inflammationer i området som likar akne. Rosacea går ofta i skov och kan upplevas som hetta i ansiktet. Hudtillståndet delas in i fyra olika stadier, där det fjärde är svårast och då brukar man ofta få antibiotika utskrivet av en hudläkare. Det är inte något Johanna rekommenderar då hon menar att det bara syftar till att behandla symptomen som ofta kommer tillbaka efter avslutad kur.

Stress kan trigga
Långvarig stress och inflammationer som pågått i kroppen länge kan bidra till att någon utvecklar rosacea enligt Johanna. Man har även sett att rosacea är vanligare hos kvinnor runt 30 års åldern med ljus hy.
– Huden är kroppens största organ och får ta mycket av det som resten av kroppens utsöndringsorgan inte klarar av att ta hand om.
Vi har så kallade inflammationsreceptorer och inflammationsbudbärare i huden, dessa receptorer är neurologiskt kopplade med nervändar till hudcellerna i det översta hudlagret. Om dessa retas uppstår en fysisk reaktion, vilket kan leda till förhöjda inflammationsreceptorer hos de med rosacea, vilket orsakar rodnad och gör att kärlen vidgas.

 

Annat som kan trigga eller påverka rosacea negativt
• Stark mat
• Hård träning som ökar pulsen
• Hög luftfuktighet
• Varma drycker
• Kallt klimat
• Hudvårdsprodukter med kemikalier
• Medicinering
• Varma bad
• Varmt väder och sol
• Hård vind

Ämnen i hudvård som kan försämra en hud med rosacea
• Sodium Lauryl Sulfate som är ett lösningsmedel.
• Alkoholer
• Eukalyptusolja, pepparmyntsolja och kryddnejlikeolja.
• Alla tilltäppande krämer exempelvis med mineraloljor.

LÄS OCKSÅ: Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Anledningar till att kapillärerna brister
• Kopparbrist.
• Gifter från tarmen beroende på felaktig kost.
• Näringsbrister, enzymer behövs för att ta upp och omvandla näring.
• Matallergier/intoleranser.
• B-vitaminbrist.

LÄS OCKSÅ: Hudexperten om blått ljus på gott och ont

Tips för att lindra och motverka skov
Det går att själv reducera risken för skov inifrån bland annat genom att dra ned på inflammationsbildande kost samt vara försiktig med sådant som ökar cirkulationen, då det kan förvärra. En antiinflammatorisk minskar gör att inflammationsreceptorerna i huden inte stimuleras lika lätt. I en antiinflammatorisk kost ingår gröna och basbildande livsmedel som till exempel alla gröna blad, broccoli och selleri. Sådant som triggar är allt vitt, mjölk, vete, socker och bordssalt. Men även fläskkött då det enligt Johanna rubbar syra-basbalansen och gör att det bildas urinsyra.
–  Jag rekommenderar den som har rosacea att äta en växtbaserad kost och helt utesluta det vita säger Johanna.
Hennes tips är att börja öka upp andelen grönt till 50 procent av tallriken och dra ner på det övriga, redan det kommer ge resultat menar hon. Ett annat tips är att utöva mindfulness varje dag.
– Det finns bra appar för det tipsar Johanna.
För den som stressar mycket rekommendera att blunda fem minuter och meditera för varje en och en halv timma som de är i farten. Det kan även vara bra att djupandas för att stärka upp hela kroppen menar Johanna.
När det kommer till träning kan den som lider av rosacea gynnas av att byta ut sin motionsträning mot yoga, pilates eller liknande. För utsidan rekommenderar hon milda, rena och ekologiska produkter utan kemikalier i som kan reta huden och trigga igång inflammationer.

LÄS OCKSÅ: Johanna har koll på både ut- och insidan

Hjälp huden inifrån
Det är viktigt att stärka utsöndringsorganen som lungor, lever, njurar, hud och tarm så att de fungerar, förklarar Johanna.
– Det behövs för att kroppen skall kunna jobba på bästa sätt.
Det finns olika näringsämnen och örter som kan vara behjälpliga  menar Johanna och tipsar om:

 

MSM (svavel) – Har lugnande egenskaper och ser till att celldelningen minskar och har även antiinflammatoriska egenskaper. MSM stärker även upp blodkärlen.
C-vitamin – Är en av de starkaste antioxidanterna.
B-vitaminer –Speciellt B5, B12 och B1 är bra mot ett stressat nervsystem som kan bidra till att orsaka rodnad. Ät helst alltid B-vitaminer tillsammans då de samverkar med varandra, tipsar Johanna.
Magnesium – Mineral som hjälper en stressad kropp och får den att slappna av.
Mjölktistel – Ört som främjar hudens reparation. Innehåller flavonoider och polyfenoler som har starkt antiinflammatoriska egenskaper. De stärker upp och förlänger Telomererna som är ändarna på DNA-strängen.
Gurkmeja – Smärtlindrande och antiinflammatorisk krydda, Johanna rekommenderar att man börjar försiktigt då den kan öka upp cirkulationen Starta därför med en halv tesked, öka sedan om det känns bra men ta dock helst inte mer än två teskedar.
Zink – Mineral som stärker immunförsvaret och främjar sårläkning – vår största hudmineral.
Mjölksyrebakterier – Syrade grönsaker hjälper tarmen att ha en balanserad bakterieflora.

Johanna som även är homeopat rekommenderar även cellsaltet Calcium sulf samt homeopatmedlen Lachesis som enligt henne är bra vid akne och inflammationer, Belladonna som rekommenderas vid rodnad samt Hepar sulf för variga inflammationer. För att få mer skräddarsydda råd rekommenderar Johanna att man uppsöker en expert på området.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Familj: Gift med Fredrik Bjurström, barnen Nathalie 17 är och William 15 år.
Yrke: Naturläkare och hudteraoeut
Bor: Stockholm
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.