Hemköp blir första dagligvarukedjan ut när det gäller att erbjuda sina kunder pengar tillbaka när de återvinner sina plastpåsar. Samtidigt höjs priset på påsen med 50 öre.
Projektet grundar sig i ett EU-beslut från 2015 om att minska användningen av tunna plastbärkassar. Samtidigt har Naturvårdsverket satt upp ett svenskt mål: att minska användningen plastpåsar till år 2025 till färre än 40 påsar per person och år.
I ett nytt pilotprojekt, för att öka återvinningen, testar nu dagligvarukedjan Hemköp att införa pant på en krona på sina plastpåsar.
Butiken vid Torsplan i Stockholm är först ut som pilotbutik i projektet.
► Läs också: Plastpåsen är långt ifrån död – tvärtom miljonsatsas det
Ska bli till nya påsar
Så här går det till: Kunden handlar sin påse från Hemköp och använder den sedan så mycket hen vill. Därefter kan kunden panta sin påse i kassan påsen pantas i kassan, och då dras en krona av på köpbeloppet. Plasten som samlas in ska användas till nya påsar.
Prishöjning och välgörenhet
Samtidigt som Hemköp genomför sitt pilotprojekt höjer de priset på plastkassar med 50 öre. Samtidigt ger dock matkedjan 50 öre till organisationen Städa Sverige för varje påse som säljs i pilotprojektet men som inte pantas.
”Faller det väl ut rullar vi ut pant på plastpåsar till fler butiker”
Thomas Gäreskog är Hemköps VD:
– Vi ser det här som en naturlig utveckling av att vi på Hemköp alltid har strävat efter att att ta ansvar för miljön på ett inspirerande sätt. Faller det här väl ut rullar vi ut pant på plastpåsar till fler av våra butiker, säger han i ett pressmeddelande.
► Läs också: Kemikalier i plast kan minska kvinnors sexlust
Nya miljömål: minska användningen av plastkassar
Projektet grundar sig i ett EU-beslut från 2015 som syftade till att minska användningen av tunna plastbärkassar, rapporterar det kommersiella branschnätverket Food Supply. I linje med det har även Naturvårdsverket satt upp ett svenskt mål: att den svenska befolkningen ska använda färre än 90 kassar per person och år innan år 2019 är slut. År 2025 är målet att vi ska använda färre än 40 påsar per person och år.
► Läs också: Mjölkmaterial ska ersätta plast
Inte först ut
Pant på plastpåsar är ett innovativt grepp helt i linje med rådande miljömål – men Hemköp är inte först ut. I december 2016 blev företaget Panta påsen i samarbete med kedjan Teknikmagasinet de första att införa konceptet i Sverige, rapporterar Food Supply.
Av Isabelle G Hedander
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!