Privatekonom Shoka Åhrman

Fotograf: Peter Knutson

Privatekonomen: Ta kontroll över dina ekonomiska beslut!

Shoka Åhrman

Ålder: 37
Bor: Göteborg
Familj: Man och två barn
Yrke: Ekonom, författare och föreläsare (jobbat på bank med privatekonomiska frågor i många år) 
Aktuell med: Boken "Så blir du rik i den nya digitala ekonomin" och under hösten 2019 kommer "Separationshandboken"

Vi är styrda av våra känslor, även när det kommer till vilka ekonomiska beslut vi tar. Privatekonomen Shoka Åhrman beskriver hur vägen till bättre och rikare ekonomi - men också till minskad oro – går genom medvetenhet.

Ekonomi och pengar är en stor källa till oro och ångest precis som konflikter i relationer är. Det vet vi.

Men vad är det som gör att trots att vi ofta är välinformerade ändå misslyckas med att ta de besluten vi vill ta och som vi mår bra av?

Läs också: Störst risk för hjärt-kärlsjukdom för den med svag ekonomi

Flyr jobbiga känslor
Vi går många gånger på autopilot och lever efter samma mekanismer som vi gjort sedan evolutionen. Vi flyr situationer och jobbiga känslor och väljer att följa flocken på grund av att vi är flockmänniskor och det tidigare har varit avgörande för vår överlevnad.

 

Det kortsiktiga behovet att få omedelbar tillfredsställelse påverkar inte bara vår konsumtion, utan även varför vi har svårt att äta mer nyttigt, träna oftare eller spara med en långsiktig sparandestrategi, trots att vi många gånger vet med oss att kortsiktiga belöningar inte är det som ger långsiktiga fördelar.

Det är också anledningen till varför vi konsumerar mer än vi egentligen vill och trillar dit för sista-minuten-erbjudanden istället för att göra det som vi vet vi bör göra – som att pensionsspara för framtiden.

 Läs också: “Shoppingberoende kan drabba såväl fattig som rik”

Ingen slump hur du reagerar
Men vad skulle du säga om jag sa att ditt beteende inte enbart är ditt fel? Det finns en hel vetenskap om psykologin bakom ekonomiskt beslutstagande och enligt de teorierna bär din hjärna och dina känslor skulden.

Det här drar företag nytta av, genom sin reklam och marknadsföring. För det är inte en slump var godiset i din matbutik är placerat eller varför Netflix eller andra streamingtjänster tipsar dig med skräddarsydda förslag på serier, produkter eller tjänster att köpa i appen.

Det är därför inte heller en slump varför du reagerar som du gör när du konsumerar, placerar dina pengar eller tar andra typer av beslut.

 

Läs också: Expert: “Vi underskattar hur mycket vi konsumerar

Vår konsumtion stressas fram
På samma sätt som vår konsumtion stressas fram av tidsbegränsade erbjudanden så påverkas vi när vi kollar på hotell eller reseerbjudanden på hemsidor som visar exakt hur många andra som tittar på samma erbjudande - vilket oftast leder till att vi slutar leta runt och väljer det aktuella erbjudandet, trots att det kanske inte är helt genomtänkt.

Detta är också förklaringen till varför vi faller för dieter som utlovar viktnedgång och magrutor på två veckor eller varför vi föredrar att lyssna på grannens råd om vilken aktie vi ska investera i för att bli miljonärer över en natt istället för att lyssna på ekonomen och bankens rådgivare som förespråkar långsiktigt sparande som vägen till miljonen.

Läs också: Tio tips som hjälper dig att shoppa mindre

Hitta vad som motiverar dig
Medvetenhet är det första steget för en bättre och rikare ekonomi men också vägen till minskad oro för din ekonomi. Vägen dit kommer genom att hitta vad som motiverar dig, vad som är din målsättning och även vad du har för delmål.

 

Den hjälper också att förstå dina begränsningar så du kan bli rik - både på pengar, välmående men också delvis lyckas bemästra hjärnans fallgropar.

Så nästa gång när du passerar skyltfönstret och ser en tröja som du vill impulsköpa, tänk inte; jag har öppet köp och kan lämna tillbaka den sedan. Det kommer troligtvis inte att hända, för när du väl har den i handen blir den mer värdefull och det blir ännu svårare att gå tillbaka med den till affären.

Välj att sätta undan de där hundralapparna till ett långsiktigt sparande.

Och nästa nyår, söndag kväll eller efter fikastunden på jobbet, strunta i att avge löften om att aldrig mer välja en bulle eller Bokomslag så blir du rikefterrätt framför frukten.

Bästa vägen mot bättre ekonomi och hälsa kommer istället via konkreta mål som följs dagligen och tyvärr finns inga quick fix!

De dagar du misslyckas, skaka av dig det och tja, du kan väl skylla det på dina förfäder – eller på dina känslor!

Av Shoka Åhrman, privatekonom och bokaktuell med "Så blir du rik i den nya digitala ekonomin"

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.

 


Shoka Åhrman

Ålder: 37
Bor: Göteborg
Familj: Man och två barn
Yrke: Ekonom, författare och föreläsare (jobbat på bank med privatekonomiska frågor i många år) 
Aktuell med: Boken "Så blir du rik i den nya digitala ekonomin" och under hösten 2019 kommer "Separationshandboken"

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.