Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Den vilda rödbetan kommer ursprungligen från Nordafrika. Grekerna ansåg att rödbetan hade förmåga att kyla ned blodet.

Rödbeta (Beta vulgaris)

Historia
Den vilda rödbetan kommer ursprungligen från Nordafrika. Grekerna ansåg att rödbetan hade förmåga att kyla ned blodet. Romarna var de första att odla rödbeta och bidrog till att den spred sig till resten av Europa och världen. Först använde man rödbetan som djurfoder men under 1700-talet blev den mer och mer uppskattad bland människor. Under 1800-talet ökade rödbetans popularitet då man upptäckte att den var en koncentrerad sockerkälla och den första sockerfabriken byggdes i Polen. När tillgången till socker begränsades av Storbritannien bestämde Napoleon att man skulle använda sig av rödbeta som primär sockerkälla.

Form
Det finns olika typer av rödbeta. Den vanligaste sorten är rödlila men det finns även guldfärgade, vita och regnbågsfärgade varianter.

Kemi och botanik
Rödbetan tillhör samma familj som mangold och spenat (Chenopodiaceae). Man kan äta både roten och bladen. Bladen, som äts på samma sätt som spenat eller mangold, är en rik källa på näringsämnen, som betakaroten, lutein och zeaxantin. Bladen har, precis som mangold, en bitter smak.
Rödbetans söta smak kommer av dess höga sockerinnehåll vilket är bland det högsta av alla grönsaker. Den söta men kalorifattiga rödbetan är en viktig källa för produktionen av raffinerat socker. De största kommersiella producenterna är USA, Ryssland, Frankrike, Polen och Tyskland.

 

Funktion och terapeutisk användning
• Minskar cancerogena nitrosaminer hos patienter med magcancer efter intag av nitrater.
• Betacyanin, som ger rödbetan dess rödlila färg, är ett pigment som också är anticancerogent.
• Hjärt-kärlskyddande genom att minska det totala kolesterolet, triglyceridvärden samt att öka HDL-kolesterolet.
• Skyddar mot födelseskador, bl.a. ryggmärgsbråck, genom sitt höga folsyrainnehåll.
• Leverskyddande och leveravgiftande.
• Rödbetsfibrer påverkar mag- och tarmfunktionen samt kolesterolnivåerna.
• Kombinationen av rödbetsfibrer tillsammans med betacyanin tros ligga bakom dess skyddande effekt mot magcancer.
• Rödbetor innehåller även betain och folsyra som i samverkan minskar ämnet homocystein, som är skadligt för blodkärlen samt ökar risken för cancer, demens och stroke.
• Djurstudier visar att rödbetsfibrer ökar de antioxidanta enzymerna, speciellt glutationperoxidas och glutation – S - transferas samt ökar antalet vita blodkroppar.
• Utmärkt lever- och blodrenande fastejuice.

Näringsinnehåll
100 g rödbeta innehåller i genomsnitt:
Kalorier 45
Fibrer 2,3 g
A-vitamin/karoten 7 µg
Kolhydrater 8,5 g
C-vitamin 10 mg
Fett 0,1 g
Kalium 290 mg
Kalcium 23 mg
Järn 0,47 g
Protein 1,3 g
Magnesium 20 mg

Dosering
Ovana bör undvika att dricka ren rödbetsjuice. Rödbetsjuice är mycket renande för levern och bör helst kombineras med morotsjuice eller gröna juicer. Pressa gärna ½–2 rödbetor tillsammans med 3–6 morötter till juice. Börja med ½ rödbeta och öka successivt andelen rödbetsjuice.

Toxicitet
Ingen känd men rödbetor är starkt leveravgiftande i koncentratform, som t.ex. i råpressad juice. Använd endast små mängder dagligen. Överdosering kan leda till tillfällig huvudvärk och/eller illamående.

Kontraindikation
Beeturia – rödfärgad urin eller avföring vid intag av rödbetor, är ofarligt. Rödbetan innehåller stor mängd oxalater, vilket kan förvärra tillståndet hos personer med njur- eller gallblåsebesvär.

 

Interaktioner
Dagligt intag av rödbetsjuice kan interagera med mediciner som påverkar levern.

Beredningsform
Traditionell rysk soppa: Borsjtj, konserverad, fermenterad, juice, rå, ugnsbakad, kokt i grytor och soppor. Inlagda rödbetor är en mycket populär rätt i svenska hem, speciellt i kombination med potatis och kött. Rårivna rödbetor kan tillsättas i sallad.
Koka rödbetor på låg värme eftersom studier visar att dess anticancerogena effekt minskar vid värme. Skala inte rödbetan förrän den kokat klart. Undvik skalning helt genom att skrubba den ordentligt. Färskpressade rödbetor i juicer under en fastekur är mycket effektivt. Undvika skadade rödbetor med märken, vilka har ett sämre näringsinnehåll.

Synergister och antagonister
Rödbets- och morotsjuice utgör en utmärkt kombination. Kombinera gärna rödbetsjuice med spenat, selleri, äpplen eller ingefära.

Exempel på studier, referenser

Rödbetor är leverskyddande
Vali L. et al. Nutrition, 2007 feb 23 (2) 172-178.
Agarwal M. et al. Fitoterapia, 2006 feb77(2):91-93.

Betalain i rödbetor kraftfull antioxidant
Kanner J. et al. J Agric Food Chem, 2001 November, 49 (11) :5178-85.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

 

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

 

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.