Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Den vilda rödbetan kommer ursprungligen från Nordafrika. Grekerna ansåg att rödbetan hade förmåga att kyla ned blodet.

Rödbeta (Beta vulgaris)

Historia
Den vilda rödbetan kommer ursprungligen från Nordafrika. Grekerna ansåg att rödbetan hade förmåga att kyla ned blodet. Romarna var de första att odla rödbeta och bidrog till att den spred sig till resten av Europa och världen. Först använde man rödbetan som djurfoder men under 1700-talet blev den mer och mer uppskattad bland människor. Under 1800-talet ökade rödbetans popularitet då man upptäckte att den var en koncentrerad sockerkälla och den första sockerfabriken byggdes i Polen. När tillgången till socker begränsades av Storbritannien bestämde Napoleon att man skulle använda sig av rödbeta som primär sockerkälla.

Form
Det finns olika typer av rödbeta. Den vanligaste sorten är rödlila men det finns även guldfärgade, vita och regnbågsfärgade varianter.

Kemi och botanik
Rödbetan tillhör samma familj som mangold och spenat (Chenopodiaceae). Man kan äta både roten och bladen. Bladen, som äts på samma sätt som spenat eller mangold, är en rik källa på näringsämnen, som betakaroten, lutein och zeaxantin. Bladen har, precis som mangold, en bitter smak.
Rödbetans söta smak kommer av dess höga sockerinnehåll vilket är bland det högsta av alla grönsaker. Den söta men kalorifattiga rödbetan är en viktig källa för produktionen av raffinerat socker. De största kommersiella producenterna är USA, Ryssland, Frankrike, Polen och Tyskland.

 

Funktion och terapeutisk användning
• Minskar cancerogena nitrosaminer hos patienter med magcancer efter intag av nitrater.
• Betacyanin, som ger rödbetan dess rödlila färg, är ett pigment som också är anticancerogent.
• Hjärt-kärlskyddande genom att minska det totala kolesterolet, triglyceridvärden samt att öka HDL-kolesterolet.
• Skyddar mot födelseskador, bl.a. ryggmärgsbråck, genom sitt höga folsyrainnehåll.
• Leverskyddande och leveravgiftande.
• Rödbetsfibrer påverkar mag- och tarmfunktionen samt kolesterolnivåerna.
• Kombinationen av rödbetsfibrer tillsammans med betacyanin tros ligga bakom dess skyddande effekt mot magcancer.
• Rödbetor innehåller även betain och folsyra som i samverkan minskar ämnet homocystein, som är skadligt för blodkärlen samt ökar risken för cancer, demens och stroke.
• Djurstudier visar att rödbetsfibrer ökar de antioxidanta enzymerna, speciellt glutationperoxidas och glutation – S - transferas samt ökar antalet vita blodkroppar.
• Utmärkt lever- och blodrenande fastejuice.

Näringsinnehåll
100 g rödbeta innehåller i genomsnitt:
Kalorier 45
Fibrer 2,3 g
A-vitamin/karoten 7 µg
Kolhydrater 8,5 g
C-vitamin 10 mg
Fett 0,1 g
Kalium 290 mg
Kalcium 23 mg
Järn 0,47 g
Protein 1,3 g
Magnesium 20 mg

Dosering
Ovana bör undvika att dricka ren rödbetsjuice. Rödbetsjuice är mycket renande för levern och bör helst kombineras med morotsjuice eller gröna juicer. Pressa gärna ½–2 rödbetor tillsammans med 3–6 morötter till juice. Börja med ½ rödbeta och öka successivt andelen rödbetsjuice.

Toxicitet
Ingen känd men rödbetor är starkt leveravgiftande i koncentratform, som t.ex. i råpressad juice. Använd endast små mängder dagligen. Överdosering kan leda till tillfällig huvudvärk och/eller illamående.

Kontraindikation
Beeturia – rödfärgad urin eller avföring vid intag av rödbetor, är ofarligt. Rödbetan innehåller stor mängd oxalater, vilket kan förvärra tillståndet hos personer med njur- eller gallblåsebesvär.

 

Interaktioner
Dagligt intag av rödbetsjuice kan interagera med mediciner som påverkar levern.

Beredningsform
Traditionell rysk soppa: Borsjtj, konserverad, fermenterad, juice, rå, ugnsbakad, kokt i grytor och soppor. Inlagda rödbetor är en mycket populär rätt i svenska hem, speciellt i kombination med potatis och kött. Rårivna rödbetor kan tillsättas i sallad.
Koka rödbetor på låg värme eftersom studier visar att dess anticancerogena effekt minskar vid värme. Skala inte rödbetan förrän den kokat klart. Undvik skalning helt genom att skrubba den ordentligt. Färskpressade rödbetor i juicer under en fastekur är mycket effektivt. Undvika skadade rödbetor med märken, vilka har ett sämre näringsinnehåll.

Synergister och antagonister
Rödbets- och morotsjuice utgör en utmärkt kombination. Kombinera gärna rödbetsjuice med spenat, selleri, äpplen eller ingefära.

Exempel på studier, referenser

Rödbetor är leverskyddande
Vali L. et al. Nutrition, 2007 feb 23 (2) 172-178.
Agarwal M. et al. Fitoterapia, 2006 feb77(2):91-93.

Betalain i rödbetor kraftfull antioxidant
Kanner J. et al. J Agric Food Chem, 2001 November, 49 (11) :5178-85.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.