Makeup: Isabel Ztirl Foto: Katriina Mäkinen

Så fixar du nyårslooken steg för steg – med naturligt smink!

Fakta

Det australiska makeupmärket Inika vinner internationellt ständigt nya utmärkelser, och inte bara i ekokategorier utan i alla möjliga kategorier.
Sedan några år tillbaka säljs märket i Sverige och vi Kurera gillar förstås märket eftersom produkterna är 100 procent naturliga: Hälften av innehållet är ekocertifierat och den andra hälften består till 100 procent av rena mineraler.

Nyårsafton – en dag (kväll och natt) för festlighet, reflektion och förhoppning om ett nytt, bra år.
Det brukar också vara en dag då man har mer tid att lägga en snygg, omsorgsfull makeup.
Här får du några tips om hur – och hur du får den att hålla ända till 2016.

Det är lätt att fastna i ett sätt att lägga makeup – och knappt variera sig ens till fest. Vad är det för roligt med det? Nej, bättring. Nu är det dags för nytt år och kanske en roligare makeup? Kanske är det även dags att upptäcka nytt smink? Till exempel märket Inika som vi använt oss av här, ett australiskt makeupmärke som ständigt vinner nya utmärkelser – och inte bara i ekokategorier utan i alla möjliga kategorier.
► Läs också: Hudterapeutens 6 enkla knep för skönhet

Hundra procent naturligt
Kurera gillar smink som är snällt mot både mot människa och natur och det ska Inikas produkter vara – plus det uppges vara hundra procent naturligt. Hälften av innehållet är ekocertifierat och den andra hälften består till 100 procent av rena mineraler.
Men nog om det nu. Du har en tid att passa, eller hur? Nu kör vi!

 

 Läs också: Kemikalier i smink och tvättmedel orsak till astma hos barn

Så lägger du nyårsmakeupen – steg för steg

 

1. Grunda
Grunda hela din makeup med primer för att få den att hålla hela vägen till 2016. Med primer jämnar du ut huden och får makeupen att sitta kvar bättre – och längre.
2. Ögonskugga
För ett piggare öga applicerar du en ljusare ögonskugga i inre ögonvrå och möter med en mörkare skugga i ytterkanten, som du låter gå upp en bit ovanför globlinjen. För större öga applicerar du ögonskugga under ögat.
3. Eyeliner
Markera fransraden med eyeliner.
4. Ögonbrynen
Fyll i och forma dina ögonbryn med brynpenna. Ögonbryn är trendigare nu än någonsin så lägg lite extra tid på det här momentet som kan lyfta hela din ögonmakeup.
5. Rougen
Svep på rouge med rougeborste ifrån kindäpplet och fejda färgen bakåt mot örat.
6. Extra highlighter
Extra festkänsla får du när du applicerar Light Reflecting Highlighter på brynben och kindbenen. Använd dina fingertoppar och klappa in krämen.
7. Fransarna
Förläng dina fransar med en bra mascara.
8. Läpparna
Avsluta med läpparna. Lip tints är färgade läppglans i stiftform som är snygga och enkla att bättra på under kvällen.

► Läs också: WHO: Kemikalier orsaken till folksjukdomar

Knepet för att lyckas med makeupen!
Vill du lyckas med nyårsmakeupen ska du prioritera ögonen, menar många. För att framhäva dina ögon behöver du: Primer, eyeliner, två nyanser ögonskuggor, ögonbrynspenna, highlighter och rätt borstar.
Så här gör du.

5 steg för snygga ögon

 

1. Applicera lashliner med fuktad, snedskuren pensel och svart ögonskugga mellan dina egna ögonfransar för att ge illusion av en tätare fransrad.
2. Lägg ljus ögonskugga i inre ögonvrå för att öppna upp ögat samt på brynbenet för att lyfta ögonbrynet.

På med lashliner och sedan ljus ögonskugga.

På med lashliner och sedan ljus ögonskugga.


3.
En mörk ögonskugga i ögats ytterkant drar ögat uppåt och utåt.
4. Sudda din eyelinerpenna med snedskuren pensel för att ge ögat ett något mjukare intryck men ändå behålla en mörk barriär intill ögat.

Lägg sedan en mörk ögonskugga och sudda eyelinern.

Lägg sedan en mörk ögonskugga och sudda eyelinern.

Nyårsmakeup = mer tid att lägga på läppar och ögon.

Nyårsmakeup = mer tid att lägga på läppar och ögon.


5.
Avsluta din ögonmakeup med mascara och fyll i ögonbryn med ögonbrynspenna.
Klart!

Produkter som använts
Ögonbryn: Brynpenna, Brunette Beauty. Rouge: Mineral Blusher, Färg Peachy Keen. Läppar: Lip Tint, färg Cherish.
► Läs också: Räddningen för din vinterhy

Snygg supersnabbt?

Det är inte alltid man har så mycket tid att lägga på sin makeup ens till nyår. Här är ett tips på en superenkel och snabb makeup.
Två naturliga ”måste-ha” -produkter är Inikas Rose Hip (en två-i-en-produkt som både kan ge dina kinder en naturlig rosighet- och ge dina läppar en djup varmröd ton) och Inikas Illuminisor, som framhäver och lyfter kindbenet och ger ett underbart glimmer i ansiktet. Den sistnämnda kan också användas som ett glimmer på dekolletaget.

Gör så här:
• Svep Illuminisor över kindben med rougeborste.
• Applicera Rose Hip med dina pekfingertoppar på kindäpplet och fejda ut med fingrar eller foundation-borste.
• På läpparna applicerar du Rose Hipen med läpp-pensel eller med ditt pekfinger.
Klart!

Av Redaktionen

Fakta

Det australiska makeupmärket Inika vinner internationellt ständigt nya utmärkelser, och inte bara i ekokategorier utan i alla möjliga kategorier.
Sedan några år tillbaka säljs märket i Sverige och vi Kurera gillar förstås märket eftersom produkterna är 100 procent naturliga: Hälften av innehållet är ekocertifierat och den andra hälften består till 100 procent av rena mineraler.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.