Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ben med ytliga blodkärl

Ny forskning: Du kan minska ytliga blodkärl – på naturligt sätt

Ådernät, så kallade ytliga blodkärl, drabbar både män och kvinnor, unga och gamla.
Men
 tillför man de rätta näringsämnena kan man minska problemen. Det visar en ny brittisk studie.

En ny studie från Storbritannien visar hur kosttillskott kan minska ådernät, det vill säga ytliga blodkärl, har fått mycket uppmärksamhet i brittiska medier. Tidigare har bara dyra medicinska ingrepp använts i behandlingen mot ådernät. Dessa har effektivt kunnat behandla symtomen men inte behandla själva tendensen att utveckla ådernät, utan endast enskilda problemområden.
Studien pågick i 20 veckor och utfördes på 60 vuxna i åldern 40 till 70 år.

 

► Läs också: Hästkastanj kan lindra åderbråck

Minskade ådernät med 50 procent
Kosttillskottet som användes i studien innehöll antioxidanter från vindruvor, blåbär, grönt te samt lutein och zeaxantin från ringblommor. Man använde samma test och mätmetoder som brukar tillämpas vid tester av solkrämer och anti-aging behandlingar. Efter 12 veckor såg man att huden hos de personer som ingick i försöksgruppen hade fått en naturlig solskyddsfaktor på (SPF) 10. Man såg även att huden hade blivit fastare, mer elastisk och att rynkornas djup minskat. Efter 20 veckor såg man även att ådernät (ytliga blodkärl) minskat med hela 50 procent och att solfaktorskyddet ökat till SPF15.

Vad är ådernät och vem drabbas?
Den medicinska termen för ådernät är teleangiektasier. Ådernät består av små men synliga spindelnätsliknande röda eller blå kapillärer. Dessa tros uppkomma som en följd av att blodkärlen letar efter en rutt med minst motstånd och växer därför genom dermis nära hudytan. Detta blir bara möjligt när de små kärlens väggar, som är gjorda av kollagen, skadats eller försvagats oftast på grund av fria radikaler eller ökat tryck på kärlen. Ökat tryck kan då även bilda utbuktningar i kärlväggen vilket medför att kapillärerna sedan växer i riktning mot utbuktningen.
Ådernät yttrar sig ofta på benen, framförallt i knävecken och på låren, samt i ansiktet. Ådernät på benen drabbar ofta gravida, överviktiga och personer som står mycket samt de som genomgår hormonbehandling (östrogen). Ådernät i ansiktet kan även orsakas av exponering av solljus, extrema temperaturskillnader och hög alkoholkonsumtion.

► Läs också: Celluliter? Här är 10 (naturliga) knep som hjälper

Hur behandlas ådernät traditionellt?
Den vanligaste behandlingen av ådernät är injektioner av ett ämne som skadar blodkärlens väggar och gör att de skrumpnar ihop så att blodet måste hitta andra vägar. Denna behandling kallas sklerosering och kostar på skönhetssalonger mellan 750 – 2 000 kronor per injicering (det vill säga per ådernät). Nackdelen med behandlingar av enskilda ådernät är att det inte behandlar själva orsaken till problemet. Detta anses istället bara bli en temporär lösning eftersom andra ådernät kan utvecklas någon annanstans.

 

Mekanismerna bakom effekten
Mörkt blå, röda och lila bär och frukter, till exempel blåbär, svarta vinbär, björnbär, hallon och vindruvor, innehåller så kallade antocyanidiner. De tillhör familjen flavonoider och finns i skalet på olika bär och frukter där de skyddar deras känsliga DNA från skador orsakade av skadliga UV-strålar. De fungerar som antioxidanter och motverkar skador orsakade av fria radikaler. Dessutom hjälper de till att stärka huden genom att blockera de enzymer som bryter ner kollagen och elastin.
Kollagen är det protein som ger blodkärl och andra vävnader dess styrka och spänst. Eftersom antocyanidiner blockerar de enzymer som bryter ner kollagen bidrar antocyanidiner till att kollagenet bevaras och detta stärker vävnader som är beroende av kollagen för sin struktur, till exempel blodkärl. Dessutom är antocyanidiner starka antioxidanter som förhindrar skador på blodkärl orsakade av fria radikaler, vilket ytterligare minskar skador på blodkärlen.

Av Margareta Nilsson

Källor:
1. Christie, S., Barlow, A. et al. (eds.) (2012) Colladeen Study (LOTCOL I and II) Lamberts Healthcare Ltd.; Aspen Clinical Research, Maldon, Essex, Storbritannien
2. Åhlen, L. "Naturens eget skydd mot skadliga UV-strålar." Näringsmedicinsk Tidskrift (2012);6:10-15
3. Åhlen, L. "Näringsämnen som skyddar mot solen och minskar rynkor och ådernät." Hudterapeuten (2012);4:10-15

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nina Funke

Nina Gunke: “Jag måste acceptera min Alzheimers”

Intervju

Hon är känd från roller i allt från Hedebyborna till Skilda världar och har spelat på landets största teaterscener. Men för en skådespelare är minnet ett av de viktigaste redskapen – så när Nina Gunke fick Alzheimers rämnade hennes värld. Hon isolerade sig och skämdes över sin diagnos. Men inte längre. Idag jobbar hon aktivt på att acceptera sin sjukdom och vill med sin historia hjälpa andra.

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när det har gått lite tid sedan vi ätit julmaten kanske det känns som att det är dags att äta lite mindre och lite sundare. Ibland är det svårt att få in regelbundenhet och hälsosammare matvanor, men det finns bra knep för det. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, tipsar om hur vi kan hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

några personer lyfter vikter

Hoppa över din träning om du är stressad

TRÄNING

Om du känner dig stressad efter en jobbig arbetsdag kan det kännas skönt att träna – då brukar stressen rinna av. Men om du  känner hög psykologisk stress och samtidigt tränar hårt, då får du inte alls ut lika mycket av träning. Dessutom kan du skada dig. Dra ner på träningsintensiteten och ge dig tid till återhämtning när huvudet är överbelastat.

Collage: händer som smörjer in sig och 5 handkrämer

Skönhetspanelen testar: Handkräm

Hud

Vinter och förkylningstider innebär att vi tvättar händerna extra flitigt. En riktigt bra handkräm som vårdar, mjukgör, stärker och återfuktar är ett måste. Vi har testat fem naturliga och ekologiska handkrämer. Vilken passar oss som hand i handske?

En flaska vitt vin och hand som håller för ett halvfullt vinglas

3 hälsovinster med en vit månad

Hälsa

Tillhör du de som redan har tagit, eller är sugen på att ta en ”vit månad”? Då tänker du rätt, för det finns många fördelar med att skippa drickande. Bland annat en minskad risk för hjärt-kärlsjukdom och en rad cancerformer. Dessutom kan du gå ner i vikt om du behöver det.

 

ginkgo biloba

Bladen som kan ge bättre minne

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

Ny metod att snabbt släppa svårkontrollerad ilska

Mental hälsa

Plötsliga utbrott, ilska och vrede som är svår att kontrollera – ett plötsligt sinnestillstånd som efter ett utbrott kan skapa och skuld hos den som skrikit åt någon. Men nu har forskare i Örebro hittat en kombinationsmetod som gör att arga personer kan hantera sin vrede betydligt bättre på bara en månad.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

kvinna hänger över printer

Därför sov svensken sämre förra året

Hälsa

Det förskrivs allt mer sömntabletter till svensken. En ny Sifo-undersökning visar att sju av tio haft svårt att sova det senaste året. Anledningen till den dåliga nattsömnen berodde ofta på konflikter i nära relationer och oro för världsläget.

 

Leende kvinna i mössa i vinterlandskap

Slipp torr och narig vinterhud

Hud

När vinden viner, snön piskar och det är minusgrader ute behöver vi vårda huden extra mycket. Men hur gör vi det bäst? Och i vilken ordning ska vi använda hudvårdsprodukterna, om vi har flera? Här är knepen för att slippa torr och narig vinterhy.

Två foton: Jessie Inchauspé och ägg, avokado och apelsin på tallrik

Balansera ditt blodsocker – bli friskare och piggare!

Kost

Trött, konstant sug eller hunger, hudproblem eller övervikt som vägrar ge med sig? Det kan bero på höga blodscockertoppar – vilket på sikt kan leda till ohälsa och sjukdom. Men lösningen handlar inte om tuffa dieter, utan om i vilken ordning du äter din mat och vad du gör före och efter måltiden. Det menar bokaktuella biokemisten Jessie  Inshauspé, även känd som "Glucose Goddess".

Röd linsgryta med grön chilisås

Värmande indisk linssoppa med rostade frön

Recept

Den perfekta rätten när det är kallt och regnar eller snöar ute! Indisk mat är både färgstark, hälsosam och god och denna linssoppa är inget undantag. Full med välgörande kryddor och toppad med knapriga frön och lite sting i form av en grön chilisås.

Därför ska du äta zink

Kost

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

 

Dags att skapa nya träningsrutiner

TRÄNING

Efter jul- och nyårshelgerna och massor av ätande känns det naturligt och lite skönt att få komma in i nya vanor. Försök komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Även din mentala hälsa mår bra av aktivitet.

kvinna tar sig i sitt knä

Ingefära och gurkmeja för värkande leder

Leder

Inom folkmedicinen har gurkmeja och ingefära använts var för sig för sina hälsobringande egenskaper vid bland annat ledvärk. Tillsammans blir de inte bara dubbelt så bra – de förstärker varandra. Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap berättar varför relativt små doser räcker för att dämpa smärta i inflammerade leder.

 

Närbild på kvinna som applicerar cerat på läpparna

Så tacklar du torra vinterläppar

Hud

Vinter innebär inte bara kyla utan även torr luft både ute och inne. Huden och inte minst läpparna kan bli extra torra – och vips är narigheten ett faktum. Så här gör du för att behålla mjuka, återfuktade läppar vintern ut!

pimpett med olja

D-vitamin och fiskolja kan motverka autoimmuna sjukdomar

Forskning

Ett dagligt intag av D-vitamin- och fiskoljetillskott kan bidra till att skydda personer, 50 år och uppåt, från att utveckla autoimmuna sjukdomar som reumatoid artrit, psoriasis, sköldkörtelsjukdomar och en inflammatorisk sjukdom som orsakar muskelsmärta och stelhet i axlar och höfter. Det visar en amerikansk studie på drygt 25 000 personer.