Allt fler livsmedel marknadsförs som hälsosamma – trots ingredienser som är uppenbart dåliga för din hälsa. Till hösten lanserar Coca-cola en ny ”nyttig” cola. Riktigt illa, tycker Kureras kostrådgivare Carolin Helt.
Nu hoppar läskjätten Coca-Cola på hälsovågen. I höst lanseras den gröna Coca-cola Life i Storbritannien. Drycken som delvis är sötad med stevia är ett svar på myndigheternas anti-överviktskampanjer där Coca-Cola fått utstå mycket kritik, skriver The Guardian.
”Absolut inte hälsosam”
Den nya colan innehåller en tredjedel mindre socker och en tredjedel mindre kalorier. Men det är högst tveksamt om den kan betraktas som hälsosam. Kureras kostexpert Carolin Helt låter nästan arg när drycken kommer på tal.
– Det här är ett typiskt exempel på hur företag vill tjäna ”hälsopoäng” på något som verkligen inte är hälsosamt! Att en burk innehåller motsvarande 7 sockerbitar i stället för 11 betyder absolut inte att den är en bra produkt.
Hälsomärkt mat allt vanligare
Allt fler matleverantörer marknadsför idag sina produkter som hälsosamma. Men det är ingen garanti för att maten bara innehåller hälsosamma ingredienser. Carolin Helt tycker sig ha sett en ökning bland hälsomärkta varor i mataffärerna.
– Det säljer ju! Och det finns tyvärr många som går på det. Därför provocerar det mig att den nya colan säljs i en grön burk under namnet Life. Det är riktigt illa.
Hur ska man som konsument undvika att bli hälsolurad i mataffären?
– Skaffa dig kunskap och läs innehållsförteckningarna. Jag brukar säga att om det är det finns ingredienser som du inte vet vad det är, är de troligtvis inte bra för dig.
Vilka sorters ”nyttiga” matprodukter ska man vara särskilt vaksam mot?
– Alla sorters hel- och halvfabrikat förtjänar en extra granskning. Och smaksatta produkter. Ett bra exempel är den smaksatta kvargen som blivit jättepoppis på sista tiden. I den finns en hel del tillsatt socker. Köp vanlig kvarg och smaksätt den själv istället, tipsar Carolin.
Av Johanna Gustafsson