Annons
Annons

Sanna Ehdin: ”Sverige är världsledande inom hälsa”

Visste du att Sverige har högst andel LOHAS i världen – det vill säga människor som prioriterar hälsa och hållbarhet? Hela 40 procent av svenskarna väljer hälsosamt, ekologiskt, naturligt och hållbart – vilket gör Sverige världsledande i hälsomedvetenhet.

Redaktionen

1 januari, 2018
Sanna Ehdin: ”Sverige är världsledande inom hälsa”
Dela inlägget

Visste du att Sverige har högst andel LOHAS i världen – det vill säga människor som prioriterar hälsa och hållbarhet? Hela 40 procent av svenskarna väljer hälsosamt, ekologiskt, naturligt och hållbart – vilket gör Sverige världsledande i hälsomedvetenhet.

Vi har en ny folkrörelse som fler och fler tillhör, även om de inte vet om det. År 2003 beskrev NY Times LOHAS som den största marknaden du aldrig har hört talas om. Man syftade på den grupp människor som vill förändra världen till att bli mer hållbar och rättvis.

En femtedel av världens vuxna
Idag är den gruppen stor, och man uppskattar att cirka en femtedel av de vuxna i västvärlden tillhör LOHAS som är kort för Lifestyles of Health and Sustainability – Livsstil för hälsa och hållbarhet. Det är en grupp som i hög grad väljer alternativa läkningsmetoder, ekologiskt, fairtrade, förnyelsebara energikällor, miljövänliga produkter med mera.

LÄS OCKSÅ: ”Grönare ätande är vår tids största möjlighet”

Många letar alternativa lösnignar
I England räknar man med att 56 procent av alla i åldrarna 25-70 letar efter alternativa lösningar på allt i livet (2015). Gunhild Stordalens initiativ EAT är ett bra exempel där syftet är reformera det globala livsmedelssystemet och möjliggöra att föda en växande global befolkning med hälsosam mat från en hälsosam planet.

LOHAS-människor …
• spenderar sina pengar på ekologiska matvaror, rättvis handel och äkta mat.
• vårdar sin hälsa och köper hellre hälsokostpreparat än receptfria läkemedel.
• väljer noga och köper naturliga, giftfria hudvårdsprodukter och skönhetsmedel.
• har mindre intresse av köprabatt, besöker budgetbutiker mer sällan men gärna går till secondhand och vintagebutiker.
• regelbunden fysisk träning är viktigt och många praktiserar yoga, meditation och mindfulness.
• gillar segling och segelbåtar framför motorbåtar.
• trädgårdsskötsel och trivsel i deras hem är avgörande.
• lyssnar gärna på musik.
• läser dagstidningar och håller sig informerade om sociala frågor och politik.
• reser gärna kollektivt, eftersom många inte äger en bil.

LÄS OCKSÅ: Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Sverige har flest LOHAS
I Sverige har andelen LOHAS ökat från 25 till 40 procent bara från 2005 (enligt senaste Sifo-mätningen). En typisk LOHAS-person är en högutbildad kvinna mellan 30–60 år med en inkomst på över 300 000 kronor per år. LOHAS lever huvudsakligen i större städer i Sverige som Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Örebro och Umeå. Det finns få LOHAS bland arbetslösa, icke utbildade män.

Ansvarsfullt och hållbart
Som konsumenter intresserar sig denna grupp för gröna byggmaterial, socialt ansvarsfulla investeringar och gröna aktier, alternativ vård, ekologiska kläder och mat, personlig utveckling, fitness, yoga och ekoturism.

LÄS OCKSÅ: ”Dags att slänga ut det korrupta sjukvårdssystemet”

Ökat sug efter ekologiskt
En stark hälsotrend och efterfrågan på ekologiskt och KRAV-märkt hänger ihop. Under 2014 ökande marknaden för ekologisk mat med 38 procenti Sverige, vilket är ett värde på 530 miljoner kronor. Man handlar gärna i butiker med ekologisk profil. Småskalig odling, lokalt och mat direkt från bonden till bordet är annat som är viktigt.

Bryr sig om sin hälsa
Intresset för friskvård och hälsokost ökar stort. Svenska folket lägger ner mer pengar på alternativmedicin än på receptfria läkemedel. I Sverige såldes till exempel fiskolja och omega 3, 6, 9-produkter för 423 miljoner kronor år 2014. Och den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Denna omfattar all försäljning av kosttllskott, vitaminer, viktminskningsprodukter, växtbaserade läkemedel och sportnutrition och omsätter totalt nästan 4,8 miljarder kronor. Tillväxten är stabil, totalt 2,4 procent år 2016. Och konsumtionen av växtbaserade kosttillskott ökat med 30 procent mellan 2010–2016. Det enda som minskar är vikminskningsprodukter där försäljningen gick ned nästan 10 procent 2016.

Är du en LOHAS? Gör testet i faktarutan nedan!

sanna ehdinAv Dr Sanna Ehdin, immunolog och författare till flera böcker inom hälsa.

Detta är en kortad och bearbetad version av Sanna Ehdins text ”Sverige världsledande på hälsomedvetenhet”. Du kan läsa den i sin helhet här.

 

 

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Fakta

Fakta

Sanna Ehdin Anandalaär doktor i immunologi och verksam som fri forskare och författare. Hon har skrivit flera hälso- och livsstilsböcker bland annat hälsoklassikern ”Den självläkande människan”.

Foto Sanna : Kate Gabor

Fakta

Instämmer du med flera av följande påståenden?
• Jag kan tänka mig att betala mer för hälsosamma och hållbara produkter om jag vet att pengarna går till rätt ändamål.
• Jag tycker det är viktigt att utveckla och upprätthålla relationer med andra människor.
• Jag stödjer en ekologisk hållbar utveckling.
• Jag tycker det är viktigt att mitt arbete känns meningsfullt och att det bidrar till samhället.
• Jag tycker det är viktigt med självförverkligande och stödjer gärna andra i deras strävan.
• Jag tar avstånd ifrån överdriven lyxkonsumtion.
• Jag är optimistisk inför framtiden och vänder mig mot cynism och pessimism.
• Jag är bekymrad över multinationella storföretags ensidiga fokus på vinst och kostnadsjakt med dess miljöpåverkan och exploatering av fattiga länder.

Grattis – Då är du troligen en LOHAS.

Källa: Lohas.se

Annons
Annons