Sanna Ehdins fem steg mot en IFD-vänligare kosthållning! | Kurera.se

Få saker är så enkla och näringstäta som färskpressad grönsaksjuice. Foto: Privat

Sanna Ehdins fem steg mot en IFD-vänligare kosthållning!

5 steg mot en IFD-vänligare kost

1. Släng ut all mat som skapar inflammation, det betyder all näringsfattig, söt och fet mat som socker, vitt bröd, chips och dåligt fett som upphettade oljor och friterat. Transfetter – industriellt härdat fett – är bland det värsta vi kan äta, men finns gömt i väldigt mycket.

2. Handla mat enligt IFD-matlistan från ”Mat som läker” så att du alltid kan laga bra, nyttig och inflammationsdämpande mat från grunden. Det är enkelt om den mesta maten finns hemma.

3. Inta omega-3-fettsyror i form av flytande fiskolja och ät fet och vildfångad kallvattenfisk.

4. Krydda maten varje dag med antingen vitlök, lök, ingefära eller gurkmeja. Alla örtväxter är också utmärkta.

5. Lägg upp halva portioner, tugga maten dubbelt så länge som du brukar och drick inte när du äter. Ät maten i ett lugn, behaglig sinnesstämning – allt detta påverkar näringsupptaget. Ett mer medvetet ätande har flera hälsofördelar. Att äta för stor mängd mat som tuggas slarvigt är stressande för matsmältningen och kroppen, vilket kan ge inflammation. Vi äter normalt för stor mängd mat!

I början av 2000-talet förstod Sanna Ehdin att vår västsvenska kosthållning – med mycket socker, vete och processat fett – bidrog till att skapa kroniska inflammationer i kroppen.
Här tipsar hon om fem enkla sätt att gå mot ett mer inflammationsdämpande sätt att äta och leva.

Redan 2002 skrev och talade hon om antiinflammatorisk kosthållning för första gången, men då för relativt döva öron.
– De flesta förstod ingenting. Varför skulle inflammationer i kroppen ge massa sjukdomar? Och varför kunde man inte äta bröd och pasta som är så gott och nyttigt? Ingen ville tala om det, varken läkare eller forskare. På den tiden var allting dessutom väldigt uppdelat, få förstod att kroppen är en helhet och hänger samman. Man behandlade kroppen och den lilla del som visade symtom och inget annat.

Myntade uttrycket 
2008 kom Sannas första bok om antiinflammatorisk kost, ”Mat som läker”. Då hade hon under flera år levt och ätit som boken förespråkade – helt naturlig föda av främst grönsaker, örter, stärkande fetter och oljor och högvärdigt protein. Med boken myntade Sanna uttrycket IFD-mat – ett uttryck som inarbetats och använts flitigt i kostsammanhang sedan dess.

 

LÄS OCKSÅ: IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

"Kosten stimulerar självläkning"
IFD står för inflammationsdämpande mat och IFD-systemet är vetenskapligt system som har räknats ut utifrån matens näringsinnehåll. Detta baseras på en amerikansk metod som ser till mer än tjugo olika pro- och antiinflammatoriska faktorer.
– Att äta inflammationsdämpande mat gör att man blir mjukare i lederna och mindre stel i kroppen, huden ser friskare ut och allergier avtar eller försvinner. Det är kosten som stimulerar självläkningen. Alltså gör man någonting gott för kroppen hela tiden! Det är maten som skapar en god hälsa genom att främja kroppens uppbyggnad, reparation och utrensning.

Aldrig försent
Hon påpekar att det heller aldrig är försent att tänka om kring kost och matintag. Läs mer i Kureras intervju med henne: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Hennes fem steg
Du hittar Sannas Ehdins fem steg mot en IFD-vänligare kosthållning i faktarutan.

Av Jennie Jägeblad


5 steg mot en IFD-vänligare kost

1. Släng ut all mat som skapar inflammation, det betyder all näringsfattig, söt och fet mat som socker, vitt bröd, chips och dåligt fett som upphettade oljor och friterat. Transfetter – industriellt härdat fett – är bland det värsta vi kan äta, men finns gömt i väldigt mycket.

2. Handla mat enligt IFD-matlistan från ”Mat som läker” så att du alltid kan laga bra, nyttig och inflammationsdämpande mat från grunden. Det är enkelt om den mesta maten finns hemma.

3. Inta omega-3-fettsyror i form av flytande fiskolja och ät fet och vildfångad kallvattenfisk.

4. Krydda maten varje dag med antingen vitlök, lök, ingefära eller gurkmeja. Alla örtväxter är också utmärkta.

5. Lägg upp halva portioner, tugga maten dubbelt så länge som du brukar och drick inte när du äter. Ät maten i ett lugn, behaglig sinnesstämning – allt detta påverkar näringsupptaget. Ett mer medvetet ätande har flera hälsofördelar. Att äta för stor mängd mat som tuggas slarvigt är stressande för matsmältningen och kroppen, vilket kan ge inflammation. Vi äter normalt för stor mängd mat!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare. 

 

“Hemundervisning – ett välbehövligt alternativ till skolan”

Gravid/barn

Sverige är ett av de länder i världen där det är svårast att få hemundervisa sina barn, ett strängt regelverk gör det i princip omöjligt och de som vill välja det alternativet ser sig tvingade att lämna landet. Många är skeptiska mot hemskolning men långt ifrån alla. Kurera har växlat några ord med den New Yorkbaserade svensken Jens Peter de Pedro som lobbar för en större pedagogisk mångfald.