Få saker är så enkla och näringstäta som färskpressad grönsaksjuice. Foto: Privat

Sanna Ehdins fem steg mot en IFD-vänligare kosthållning!

5 steg mot en IFD-vänligare kost

1. Släng ut all mat som skapar inflammation, det betyder all näringsfattig, söt och fet mat som socker, vitt bröd, chips och dåligt fett som upphettade oljor och friterat. Transfetter – industriellt härdat fett – är bland det värsta vi kan äta, men finns gömt i väldigt mycket.

2. Handla mat enligt IFD-matlistan från ”Mat som läker” så att du alltid kan laga bra, nyttig och inflammationsdämpande mat från grunden. Det är enkelt om den mesta maten finns hemma.

3. Inta omega-3-fettsyror i form av flytande fiskolja och ät fet och vildfångad kallvattenfisk.

4. Krydda maten varje dag med antingen vitlök, lök, ingefära eller gurkmeja. Alla örtväxter är också utmärkta.

5. Lägg upp halva portioner, tugga maten dubbelt så länge som du brukar och drick inte när du äter. Ät maten i ett lugn, behaglig sinnesstämning – allt detta påverkar näringsupptaget. Ett mer medvetet ätande har flera hälsofördelar. Att äta för stor mängd mat som tuggas slarvigt är stressande för matsmältningen och kroppen, vilket kan ge inflammation. Vi äter normalt för stor mängd mat!

I början av 2000-talet förstod Sanna Ehdin att vår västsvenska kosthållning – med mycket socker, vete och processat fett – bidrog till att skapa kroniska inflammationer i kroppen.
Här tipsar hon om fem enkla sätt att gå mot ett mer inflammationsdämpande sätt att äta och leva.

 

Redan 2002 skrev och talade hon om antiinflammatorisk kosthållning för första gången, men då för relativt döva öron.
– De flesta förstod ingenting. Varför skulle inflammationer i kroppen ge massa sjukdomar? Och varför kunde man inte äta bröd och pasta som är så gott och nyttigt? Ingen ville tala om det, varken läkare eller forskare. På den tiden var allting dessutom väldigt uppdelat, få förstod att kroppen är en helhet och hänger samman. Man behandlade kroppen och den lilla del som visade symtom och inget annat.

Myntade uttrycket 
2008 kom Sannas första bok om antiinflammatorisk kost, ”Mat som läker”. Då hade hon under flera år levt och ätit som boken förespråkade – helt naturlig föda av främst grönsaker, örter, stärkande fetter och oljor och högvärdigt protein. Med boken myntade Sanna uttrycket IFD-mat – ett uttryck som inarbetats och använts flitigt i kostsammanhang sedan dess.

 

LÄS OCKSÅ: IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

“Kosten stimulerar självläkning”
IFD står för inflammationsdämpande mat och IFD-systemet är vetenskapligt system som har räknats ut utifrån matens näringsinnehåll. Detta baseras på en amerikansk metod som ser till mer än tjugo olika pro- och antiinflammatoriska faktorer.
– Att äta inflammationsdämpande mat gör att man blir mjukare i lederna och mindre stel i kroppen, huden ser friskare ut och allergier avtar eller försvinner. Det är kosten som stimulerar självläkningen. Alltså gör man någonting gott för kroppen hela tiden! Det är maten som skapar en god hälsa genom att främja kroppens uppbyggnad, reparation och utrensning.

 

Aldrig försent
Hon påpekar att det heller aldrig är försent att tänka om kring kost och matintag. Läs mer i Kureras intervju med henne: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Hennes fem steg
Du hittar Sannas Ehdins fem steg mot en IFD-vänligare kosthållning i faktarutan.

Av Jennie Jägeblad

 

 


5 steg mot en IFD-vänligare kost

1. Släng ut all mat som skapar inflammation, det betyder all näringsfattig, söt och fet mat som socker, vitt bröd, chips och dåligt fett som upphettade oljor och friterat. Transfetter – industriellt härdat fett – är bland det värsta vi kan äta, men finns gömt i väldigt mycket.

2. Handla mat enligt IFD-matlistan från ”Mat som läker” så att du alltid kan laga bra, nyttig och inflammationsdämpande mat från grunden. Det är enkelt om den mesta maten finns hemma.

3. Inta omega-3-fettsyror i form av flytande fiskolja och ät fet och vildfångad kallvattenfisk.

4. Krydda maten varje dag med antingen vitlök, lök, ingefära eller gurkmeja. Alla örtväxter är också utmärkta.

5. Lägg upp halva portioner, tugga maten dubbelt så länge som du brukar och drick inte när du äter. Ät maten i ett lugn, behaglig sinnesstämning – allt detta påverkar näringsupptaget. Ett mer medvetet ätande har flera hälsofördelar. Att äta för stor mängd mat som tuggas slarvigt är stressande för matsmältningen och kroppen, vilket kan ge inflammation. Vi äter normalt för stor mängd mat!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

 

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.

Kryddiga vegobollar med pigga ärtor

Mat

Ett recept du måhända kommer sucka över eftersom det innehåller en hel del kryddor, men det är inte några konstiga kryddor utan kryddor du hittar i din vanliga matbutik, lovar Mattias Kristiansson på tidningen VEGO – som verkligen lovordar denna maträtt. "De här bollarna är världsbäst eftersom de smakar så enormt mycket, doftar av Mellanöstern och är klara på nolltid".