Foto: Thomas Engström

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Fakta

Namn: Sanna Ehdin
Ålder: 58 år
Är: Doktor i immunologi, författare och föreläsare
Familj: Ja
Bakgrund: 12 års biomedicinsk forskning och 25 års studier av självläkning, helhetshälsa och personlig utveckling.
Böcker i urval: Den självläkande människan (1999) HQ – den mänskliga helhetssynen (2002) 12 veckor till ett självläkande liv (2005) Mat som läker (även kallad Sannas Matbok, 2008, 2016) Nya Sluta kämpa – börja leva! (2016)

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

Sanna Ehdin avbryter intervjun innan jag ens hunnit ställa min första fråga.
– Vänta, jag ska bara gå ut och sätta mig så att jag kan njuta av solnedgången samtidigt som vi pratar.
Klockan är strax efter sju på kvällen någonstans i västra Australien. Sanna Ehdin har spenderat några timmar på ett café för att beta av dagens jobb. Hon är nyss hemkommen från ett två veckor långt ensam-retreat på en fårfarm. Där har hon utfodrat fåren, tagit hand om 40 höns, plockat sin mat direkt från omgivningarna och levt helt bortkopplad från sociala medier och omvärlden.
– Det var sagolikt, någonting av det bästa jag har gjort. Inga människor, inga bilar, inga störande ljud, bara djuren och jag och en makalös stjärnhimmel.

"Jag är en globetrotter och jag gillar att leva såhär"
Det är sjätte året som Sanna har bytt den svenska vintern mot högsommaren i Australien. När hon vänder norrut igen vet hon inte. Hennes första livsregel är att inte bestämma saker som inte måste bestämmas. I över tio år har hon levt som digital nomad utan en fast punkt som hem. Den ofattbara sorgen efter att hennes son dog och skilsmässan från dåvarande maken fick Sanna att omvärdera allt.
– Varför skulle jag sitta där i en lägenhet på Lidingö och vara ledsen? Jag funderade mycket på vad jag tyckte var roligt. Det var att resa. Vart ville jag resa? Jo, Los Angeles. Det var så det började.

 

Idag reser Sanna dit hjärtat och lusten tar henne – och hon stannar kvar och jobbar från platser där hon trivs. Hon äger ytterst lite och planerar inte att skaffa ett fast hem förrän hon vet exakt var och hur hon vill bo.
– Mitt hem är i mitt hjärta. Jag är en globetrotter och jag gillar att leva så här. Det blir hem för mig att återvända till platser som jag tycker om. Jag kan jobba överallt i världen, jag behöver inte begränsa mig.

LÄS OCKSÅ: IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

Myntade uttrycket IFD-mat
Det var det nyfunna sambandet mellan inflammationer och välfärdssjukdomar som väckte Sannas nyfikenhet i början på 2000-talet. Den forskning som fanns talade sitt tydliga språk och ju mer Sanna läste, desto mer belägg fick hon för att vår västsvenska kosthållning – med mycket socker, vete och processat fett – bidrog till att skapa kroniska inflammationer i kroppen.
– Den oerhört snabba ökningen av fetma och diabetes kommer helt i kölvattnet på den ändrade, moderna kosten. Det finns ingenting av detta i kulturer som äter sin ursprungliga föda.

Redan 2002 skrev och talade Sanna om antiinflammatorisk kosthållning för första gången, men då för relativt döva öron.
– De flesta förstod ingenting. Varför skulle inflammationer i kroppen ge massa sjukdomar? Och varför kunde man inte äta bröd och pasta som är så gott och nyttigt? Ingen ville tala om det, varken läkare eller forskare. På den tiden var allting dessutom väldigt uppdelat, få förstod att kroppen är en helhet och hänger samman. Man behandlade kroppen och den lilla del som visade symtom och inget annat.
2008 kom Sannas första bok om antiinflammatorisk kost, ”Mat som läker”. Då hade hon under flera år levt och ätit som boken förespråkade – helt naturlig föda av främst grönsaker, örter, stärkande fetter och oljor och högvärdigt protein. Med boken myntade Sanna uttrycket IFD-mat – ett uttryck som inarbetats och använts flitigt i kostsammanhang sedan dess.

IFD står för inflammationsdämpande mat och IFD-systemet är vetenskapligt system som har räknats ut utifrån matens näringsinnehåll. Detta baseras på en amerikansk metod som ser till mer än tjugo olika pro- och antiinflammatoriska faktorer.
– Att äta inflammationsdämpande mat gör att man blir mjukare i lederna och mindre stel i kroppen, huden ser friskare ut och allergier avtar eller försvinner. Det är kosten som stimulera självläkningen. Alltså gör man någonting gott för kroppen hela tiden! Det är maten som skapar en god hälsa genom att främja kroppens uppbyggnad, reparation och utrensning.

LÄS OCKSÅ: Topp tio anti-inflammatoriska livsmedel

Mat för alla
Enligt Sanna är det näringsfattig, söt och fet mat som är de största inflammationsbovarna i vår kost. Socker, vitt bröd, friterad mat och produkter som innehåller så kallade trans-
fetter bör man helt utesluta från sin kost omgående om man vill undvika att skapa inflammationer i kroppen. God och näringsrik mat som är lagad från grunden är A och O, men det behöver inte vara det minsta komplicerat, säger Sanna.
– I min bok ”Mat som läker” finns det en inköpslista där det står vad man ska handla hem och vilken mat man ska slänga. Det är 140 recept som man lagar på en kvart. Du behöver inte sätta dig in i den vetenskapliga förklaringen kring IFD-systemet, ta bara ta med inköpslistan till affären och gå hem och laga maten. Alla kan äta IFD-maten, den fungerar för hela familjen.
Effekterna låter inte vänta på sig, menar Sanna. På bara någon vecka bör du märka skillnader, efter två-tre månader med strikt antiinflammatorisk kost är förändringarna i kroppen avsevärda.
– Dessutom får du en långsiktigt stärkande effekt då IFD-maten även stärker det friska. Det innebär att man minskar risken för hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers, astma, cancer, benskörhet, diabetes och andra åldersrelaterade sjukdomar som har inflammation som grund.

 

Hälsomedvetna svenskar
När Sanna pratar om kosthållning och hälsa i västvärlden är det ingen direkt positiv bild hon målar upp. Hon nämner en global epidemi av bland annat fetma, diabetes, cancer och Alzheimers som vuxit fram under de senaste 50 åren och hon är övertygad om att det är hög sockerkonsumtion och hel- och halvfabrikat som ligger bakom den enorma ökningen både av övervikt och av psykisk ohälsa hos både barn och vuxna. Men hon är också noga med att påpeka att ljusglimtarna är många och att förändringarna som pågår i samhället är stora.
– Sverige har högst antal LOHAS i världen, Lifestyle of Health and Sustainability – det vill säga människor som prioriterar hälsa och hållbarhet. Hela 40 procent av svenskarna väljer hälsosamt, ekologiskt, naturligt och hållbart – det är fantastiska siffror och mycket positivt. Vi har en ny folkrörelse som fler och fler tillhör, även om de inte vet om det.

LÄS OCKSÅ: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Hon påpekar också att det heller aldrig är försent att tänka om kring kost och matintag.
– Vi äter kilovis med mat per vecka, genom att ändra på det så förändras allt. Det är som är så fantastiskt med IFD-maten, att kroppen svarar snabbt och folk får kvittens på att det spelar roll vad man äter. Du har makten att styra din hälsa. Ingen annan än du stoppar ju mat i din mun. Du är chefen i ditt liv, så lägg upp en bra hälsoplan.

Alltid varit kostmedveten
Sanna har varit matintresserad och hälsomedveten så länge hon kan minnas, hon säger att hon är ”tränad från start”.
– Min far var livsmedelsingenjör och arbetade åt livsmedelsindustrin, så jag fick höra mycket och läste ofta livsmedelsindustrins tidningar som fanns hemma. Vi var väldigt matintresserade och mamma handlade alltid direkt från odlarna på gården eller på torget. Vi plockade i skogen, odlade mat i trädgårdslandet, hade bärbuskar, lade in gurka och rödbetor, kokade sylt och saft av bär, blommor och frukter med mera. Vid matbordet fanns uppslagsböcker om mat och de användes ofta.

Eftersom Sanna tillbringar stor del av sin tid på resande fot är resväskan alltid fullpackad med torkad ekologisk mat och kosttillskott. Ekologiskt är alltid ett krav och hennes kost är varierad – paleo med bara kött och fisk ena dagen och strikt veganskt nästa. Restauranger väljer hon oftast bort, finns det inte bra mat där hon hamnar äter hon hellre ingenting alls.
– Jag undviker all dålig mat. Jag slutade exempelvis att äta chips för några år sedan. Visst är det är gott, men man äter för mycket och det är bland det mest inflammationsframkallande man kan äta. Godis slutade jag äta när jag var 21 efter att min kemilärare på universitetet berättade vad godiset görs av.
– Jag slutade dricka alkohol för tre år sedan, eftersom min kropp inte vill ha det.

 

De senaste åren har Sanna dessutom börjat tillämpa intermittent fasta efter modellerna 16:8 och 22:2. Ibland fastar hon 16 timmar om dygnet, ibland 22. Då äter hon fast föda bara under ett spann på åtta eller två timmar. En dag i veckan fastar hon helt för att ge kroppen en paus och för att rena systemen.

LÄS OCKSÅ: “Tänk på vad du äter och fasta ibland”

Skakade hand med döden
– Jag äter inte så mycket längre. Jag har ställt om min kropp så att när jag äter och tillför höggradig näring så är den inställd på att absorbera max, vi funkar som ett bra team, jag och min kropp.
Sannas kosthållning kan tyckas extrem, men det finns en förklaring. För sju år sedan blev Sanna allvarligt sjuk i totalt elva olika parasitattacker. Det gjorde att hon flera gånger fick ”skaka hand med döden”, som hon säger. Genom att maximalt stärka självläkningen kunde hon bli frisk, efter lång period med fasta, detoxing och kosttillskott.
– Det var fruktansvärt, men fick mig att börja prioritera annorlunda. Jag lever mitt bonusliv nu och jag vill leva det så bra som möjligt, det kan ta slut när som helst. Jag kan hjälpa till genom att leva hälsosamt – men jag kan också bli överkörd på vägen hem idag. Alltför många lever som att livet vore en gratisgåva. Jag tänker ta vara på mitt.

De senaste årens erfarenheter och kost-experiment har resulterat i ett nytt projekt som hon just nu jobbar för fullt med från Australien: ”Sannas Fastebok”. Enligt Sanna äter vi alldeles för mycket och det finns mycket i fastan som vi alla kan ta till oss. utan att ta det lika långt som hon har gjort.
– Efter 45-50 års ålder kan vi lätt halvera mängden mat vi äter och tugga dubbelt så länge. Vi klarar oss på mindre mängd mat, och man bör välja näringstät mat, ekologisk och närodlat. Det är kvaliteten på maten som är det viktiga, inte hur mycket vi äter.

Av Jennie Jägeblad


Fakta

Namn: Sanna Ehdin
Ålder: 58 år
Är: Doktor i immunologi, författare och föreläsare
Familj: Ja
Bakgrund: 12 års biomedicinsk forskning och 25 års studier av självläkning, helhetshälsa och personlig utveckling.
Böcker i urval: Den självläkande människan (1999) HQ – den mänskliga helhetssynen (2002) 12 veckor till ett självläkande liv (2005) Mat som läker (även kallad Sannas Matbok, 2008, 2016) Nya Sluta kämpa – börja leva! (2016)

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.