Foto: Thomas Engström

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Fakta

Namn: Sanna Ehdin
Ålder: 58 år
Är: Doktor i immunologi, författare och föreläsare
Familj: Ja
Bakgrund: 12 års biomedicinsk forskning och 25 års studier av självläkning, helhetshälsa och personlig utveckling.
Böcker i urval: Den självläkande människan (1999) HQ – den mänskliga helhetssynen (2002) 12 veckor till ett självläkande liv (2005) Mat som läker (även kallad Sannas Matbok, 2008, 2016) Nya Sluta kämpa – börja leva! (2016)

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

 

Sanna Ehdin avbryter intervjun innan jag ens hunnit ställa min första fråga.
– Vänta, jag ska bara gå ut och sätta mig så att jag kan njuta av solnedgången samtidigt som vi pratar.
Klockan är strax efter sju på kvällen någonstans i västra Australien. Sanna Ehdin har spenderat några timmar på ett café för att beta av dagens jobb. Hon är nyss hemkommen från ett två veckor långt ensam-retreat på en fårfarm. Där har hon utfodrat fåren, tagit hand om 40 höns, plockat sin mat direkt från omgivningarna och levt helt bortkopplad från sociala medier och omvärlden.
– Det var sagolikt, någonting av det bästa jag har gjort. Inga människor, inga bilar, inga störande ljud, bara djuren och jag och en makalös stjärnhimmel.

“Jag är en globetrotter och jag gillar att leva såhär”
Det är sjätte året som Sanna har bytt den svenska vintern mot högsommaren i Australien. När hon vänder norrut igen vet hon inte. Hennes första livsregel är att inte bestämma saker som inte måste bestämmas. I över tio år har hon levt som digital nomad utan en fast punkt som hem. Den ofattbara sorgen efter att hennes son dog och skilsmässan från dåvarande maken fick Sanna att omvärdera allt.
– Varför skulle jag sitta där i en lägenhet på Lidingö och vara ledsen? Jag funderade mycket på vad jag tyckte var roligt. Det var att resa. Vart ville jag resa? Jo, Los Angeles. Det var så det började.

 

Idag reser Sanna dit hjärtat och lusten tar henne – och hon stannar kvar och jobbar från platser där hon trivs. Hon äger ytterst lite och planerar inte att skaffa ett fast hem förrän hon vet exakt var och hur hon vill bo.
– Mitt hem är i mitt hjärta. Jag är en globetrotter och jag gillar att leva så här. Det blir hem för mig att återvända till platser som jag tycker om. Jag kan jobba överallt i världen, jag behöver inte begränsa mig.

LÄS OCKSÅ: IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

 

Myntade uttrycket IFD-mat
Det var det nyfunna sambandet mellan inflammationer och välfärdssjukdomar som väckte Sannas nyfikenhet i början på 2000-talet. Den forskning som fanns talade sitt tydliga språk och ju mer Sanna läste, desto mer belägg fick hon för att vår västsvenska kosthållning – med mycket socker, vete och processat fett – bidrog till att skapa kroniska inflammationer i kroppen.
– Den oerhört snabba ökningen av fetma och diabetes kommer helt i kölvattnet på den ändrade, moderna kosten. Det finns ingenting av detta i kulturer som äter sin ursprungliga föda.

Redan 2002 skrev och talade Sanna om antiinflammatorisk kosthållning för första gången, men då för relativt döva öron.
– De flesta förstod ingenting. Varför skulle inflammationer i kroppen ge massa sjukdomar? Och varför kunde man inte äta bröd och pasta som är så gott och nyttigt? Ingen ville tala om det, varken läkare eller forskare. På den tiden var allting dessutom väldigt uppdelat, få förstod att kroppen är en helhet och hänger samman. Man behandlade kroppen och den lilla del som visade symtom och inget annat.
2008 kom Sannas första bok om antiinflammatorisk kost, ”Mat som läker”. Då hade hon under flera år levt och ätit som boken förespråkade – helt naturlig föda av främst grönsaker, örter, stärkande fetter och oljor och högvärdigt protein. Med boken myntade Sanna uttrycket IFD-mat – ett uttryck som inarbetats och använts flitigt i kostsammanhang sedan dess.

IFD står för inflammationsdämpande mat och IFD-systemet är vetenskapligt system som har räknats ut utifrån matens näringsinnehåll. Detta baseras på en amerikansk metod som ser till mer än tjugo olika pro- och antiinflammatoriska faktorer.
– Att äta inflammationsdämpande mat gör att man blir mjukare i lederna och mindre stel i kroppen, huden ser friskare ut och allergier avtar eller försvinner. Det är kosten som stimulera självläkningen. Alltså gör man någonting gott för kroppen hela tiden! Det är maten som skapar en god hälsa genom att främja kroppens uppbyggnad, reparation och utrensning.

 

 

LÄS OCKSÅ: Topp tio anti-inflammatoriska livsmedel

Mat för alla
Enligt Sanna är det näringsfattig, söt och fet mat som är de största inflammationsbovarna i vår kost. Socker, vitt bröd, friterad mat och produkter som innehåller så kallade trans-
fetter bör man helt utesluta från sin kost omgående om man vill undvika att skapa inflammationer i kroppen. God och näringsrik mat som är lagad från grunden är A och O, men det behöver inte vara det minsta komplicerat, säger Sanna.
– I min bok ”Mat som läker” finns det en inköpslista där det står vad man ska handla hem och vilken mat man ska slänga. Det är 140 recept som man lagar på en kvart. Du behöver inte sätta dig in i den vetenskapliga förklaringen kring IFD-systemet, ta bara ta med inköpslistan till affären och gå hem och laga maten. Alla kan äta IFD-maten, den fungerar för hela familjen.
Effekterna låter inte vänta på sig, menar Sanna. På bara någon vecka bör du märka skillnader, efter två-tre månader med strikt antiinflammatorisk kost är förändringarna i kroppen avsevärda.
– Dessutom får du en långsiktigt stärkande effekt då IFD-maten även stärker det friska. Det innebär att man minskar risken för hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers, astma, cancer, benskörhet, diabetes och andra åldersrelaterade sjukdomar som har inflammation som grund.

Hälsomedvetna svenskar
När Sanna pratar om kosthållning och hälsa i västvärlden är det ingen direkt positiv bild hon målar upp. Hon nämner en global epidemi av bland annat fetma, diabetes, cancer och Alzheimers som vuxit fram under de senaste 50 åren och hon är övertygad om att det är hög sockerkonsumtion och hel- och halvfabrikat som ligger bakom den enorma ökningen både av övervikt och av psykisk ohälsa hos både barn och vuxna. Men hon är också noga med att påpeka att ljusglimtarna är många och att förändringarna som pågår i samhället är stora.
– Sverige har högst antal LOHAS i världen, Lifestyle of Health and Sustainability – det vill säga människor som prioriterar hälsa och hållbarhet. Hela 40 procent av svenskarna väljer hälsosamt, ekologiskt, naturligt och hållbart – det är fantastiska siffror och mycket positivt. Vi har en ny folkrörelse som fler och fler tillhör, även om de inte vet om det.

LÄS OCKSÅ: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Hon påpekar också att det heller aldrig är försent att tänka om kring kost och matintag.
– Vi äter kilovis med mat per vecka, genom att ändra på det så förändras allt. Det är som är så fantastiskt med IFD-maten, att kroppen svarar snabbt och folk får kvittens på att det spelar roll vad man äter. Du har makten att styra din hälsa. Ingen annan än du stoppar ju mat i din mun. Du är chefen i ditt liv, så lägg upp en bra hälsoplan.

Alltid varit kostmedveten
Sanna har varit matintresserad och hälsomedveten så länge hon kan minnas, hon säger att hon är ”tränad från start”.
– Min far var livsmedelsingenjör och arbetade åt livsmedelsindustrin, så jag fick höra mycket och läste ofta livsmedelsindustrins tidningar som fanns hemma. Vi var väldigt matintresserade och mamma handlade alltid direkt från odlarna på gården eller på torget. Vi plockade i skogen, odlade mat i trädgårdslandet, hade bärbuskar, lade in gurka och rödbetor, kokade sylt och saft av bär, blommor och frukter med mera. Vid matbordet fanns uppslagsböcker om mat och de användes ofta.

Eftersom Sanna tillbringar stor del av sin tid på resande fot är resväskan alltid fullpackad med torkad ekologisk mat och kosttillskott. Ekologiskt är alltid ett krav och hennes kost är varierad – paleo med bara kött och fisk ena dagen och strikt veganskt nästa. Restauranger väljer hon oftast bort, finns det inte bra mat där hon hamnar äter hon hellre ingenting alls.
– Jag undviker all dålig mat. Jag slutade exempelvis att äta chips för några år sedan. Visst är det är gott, men man äter för mycket och det är bland det mest inflammationsframkallande man kan äta. Godis slutade jag äta när jag var 21 efter att min kemilärare på universitetet berättade vad godiset görs av.
– Jag slutade dricka alkohol för tre år sedan, eftersom min kropp inte vill ha det.

De senaste åren har Sanna dessutom börjat tillämpa intermittent fasta efter modellerna 16:8 och 22:2. Ibland fastar hon 16 timmar om dygnet, ibland 22. Då äter hon fast föda bara under ett spann på åtta eller två timmar. En dag i veckan fastar hon helt för att ge kroppen en paus och för att rena systemen.

LÄS OCKSÅ: “Tänk på vad du äter och fasta ibland”

Skakade hand med döden
– Jag äter inte så mycket längre. Jag har ställt om min kropp så att när jag äter och tillför höggradig näring så är den inställd på att absorbera max, vi funkar som ett bra team, jag och min kropp.
Sannas kosthållning kan tyckas extrem, men det finns en förklaring. För sju år sedan blev Sanna allvarligt sjuk i totalt elva olika parasitattacker. Det gjorde att hon flera gånger fick ”skaka hand med döden”, som hon säger. Genom att maximalt stärka självläkningen kunde hon bli frisk, efter lång period med fasta, detoxing och kosttillskott.
– Det var fruktansvärt, men fick mig att börja prioritera annorlunda. Jag lever mitt bonusliv nu och jag vill leva det så bra som möjligt, det kan ta slut när som helst. Jag kan hjälpa till genom att leva hälsosamt – men jag kan också bli överkörd på vägen hem idag. Alltför många lever som att livet vore en gratisgåva. Jag tänker ta vara på mitt.

De senaste årens erfarenheter och kost-experiment har resulterat i ett nytt projekt som hon just nu jobbar för fullt med från Australien: ”Sannas Fastebok”. Enligt Sanna äter vi alldeles för mycket och det finns mycket i fastan som vi alla kan ta till oss. utan att ta det lika långt som hon har gjort.
– Efter 45-50 års ålder kan vi lätt halvera mängden mat vi äter och tugga dubbelt så länge. Vi klarar oss på mindre mängd mat, och man bör välja näringstät mat, ekologisk och närodlat. Det är kvaliteten på maten som är det viktiga, inte hur mycket vi äter.

Av Jennie Jägeblad


Fakta

Namn: Sanna Ehdin
Ålder: 58 år
Är: Doktor i immunologi, författare och föreläsare
Familj: Ja
Bakgrund: 12 års biomedicinsk forskning och 25 års studier av självläkning, helhetshälsa och personlig utveckling.
Böcker i urval: Den självläkande människan (1999) HQ – den mänskliga helhetssynen (2002) 12 veckor till ett självläkande liv (2005) Mat som läker (även kallad Sannas Matbok, 2008, 2016) Nya Sluta kämpa – börja leva! (2016)

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

 

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.

Kryddiga vegobollar med pigga ärtor

Mat

Ett recept du måhända kommer sucka över eftersom det innehåller en hel del kryddor, men det är inte några konstiga kryddor utan kryddor du hittar i din vanliga matbutik, lovar Mattias Kristiansson på tidningen VEGO – som verkligen lovordar denna maträtt. "De här bollarna är världsbäst eftersom de smakar så enormt mycket, doftar av Mellanöstern och är klara på nolltid".