Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fredrik Paulún

Foto: Peter Knutsson

Fredrik Paulún: “Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva.
Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

Fredrik Paulún är näringsfysiolog, författare och utbildare vid Paulúns Näringscenter. Han är flitigt förekommande i media, som föreläsare i olika sammanhang och som livsmedelsutvecklare under varumärket Paulúns.
Många känner honom också som mannen som satte dieterna GI och LCHQ på kartan i Sverige.

Förespråkare av probiotika
Kurera var nyfiken på hur han ställer sig till kosttillskott och frågade honom: ”Vilka kosttillskott, om några, anser du att man rent generellt bör prioritera och vilka äter du personligen?”

 

Här är hans svar:
– Kosttillskott är mycket intressanta och många av dem har dokumenterade effekter, men det är b måste veta vad du äter och varför. I vissa fall är effekterna oönskade och olämpliga, så var påläst. Själv äter jag probiotika året runt och det är något jag förespråkar även för andra, berättar Fredrik.

Läs också: Fredrik Paulún om tarmflorans vikt för magen – och allmänhälsan

Inte varit förkyld på tio år
Han fortsätter med att prata om hur viktig tarmfloran är för hälsan och hur mycket nytta man kan ha av att värna sin tarmflora genom att tillföra den så kallade goda bakterier:
– Probiotika är detsamma som nyttiga, eller "goda" bakterier, och gör massor av nytta i bakgrunden, som till exempel att skydda mig mot diabetes, depressioner, övervikt, inflammationer, muskelnedbrytning etcetera, säger han och tillägger:
– Uppenbart håller det mitt immunförsvar starkt eftersom jag inte varit förkyld på över tio år.

Påverkar vår psykiska hälsa
Idag finns det väldigt mycket forskning som stödjer vikten av att värna sin tarmflora, berättar Fredrik.
– Man vet idag att tarmfloran påverkar väldigt mycket, och då inte minst just immunförsvaret, allergier, vikten, risken för diabetes typ 2 och vår psykiska hälsa.

 

Ämnena probiotika/nyttiga bakterier/tarmflora är hjärteämnen för Fredrik Paulún och något han ofta pratar om, inte minst under sina föreläsningar. Kurera har även djupdyksintervjuat honom i ämnet. Den intervjun kan du läsa här.

 Läs också: Probiotika till nyfödda tros kunna halvera risk för diabetes typ 1

Äter D-vitamin
Men probiotika är inte allt Fredrik Paulún är förespråkare av - och själv äter. Även om han inte är någon direkt kosttillskottsjunkie finns det ett annat tillskott han är noga med att ta.
– Jag äter tillskott av D-vitamin, speciellt under den mörka delen av året. Låga D-vitaminnivåer har i mängder av forskning kopplats bland annat till ökad risk för diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och autoimmuna sjukdomar.

Läs också: Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad

 

Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer
Han poängterar också vikten av att få i sig nyttiga fetter.
– Omega-3 från marin föda är tveklöst en typ av fett som många har brist på. Omega-3 bygger upp hjärnan, ökar fettförbränningen, skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom och minskar inflammationer. Även rapsolja, olivolja, nötter och avokado med sina enkelomättade fetter är bra för både hjärtat och fettförbränningen.

Kosttillskott för bättre återhämtning
– När jag tränar hårt händer det också att jag äter någon typ av återhämtningsprodukt, till exempel proteinpulver, säger han och fortsätter:
– Det är för övrigt ett tips jag brukar ge till personer som vill gå ner i vikt: att öka proteinintaget. Protein mättar bra och ger bättre blodsockerbalans. En måltid med lågt innehåll av protein riskerar att ge blodsockersvängningar och ökat sötsug. Ett högre proteinintag kommer dessutom att leda till bättre kroppssammansättning eftersom muskelmassan stimuleras. Det ger högre förbränning eftersom musklerna både förbränner blodfetter och blodsocker.

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.