Muskulös man med bar överkropp sitter i gym

Din bakterieflora påverkar hur mycket dina muskler växer när du tränar

Vår kropps bakterieflora tycks kunna bidra till att musklerna i vår kropp stärks och till vilken muskeltillväxt vi får av vår träning. 
Träning, i sin tur, kan berika bakteriefloran, enligt forskare vid Karolinska institutet. 

Sven Pettersson är forskare vid Karolinska institutet och har i flera år arbetat med att forska på det så kallade mikrobiomet, det vill säga de bakterier som finns naturligt i våra kroppar. Vid studier på möss som saknade den naturliga bakteriefloran upptäckte han och hans kollegor att de möss som inte hade en naturlig bakterieflora fick sämre muskeltillväxt.

 Läs också: Pyknogenol – ett knep som hindrar muskelförlust orsakad av åldrande

 

Bakterierna bidrar till att musklerna ökar i storlek
Samtidigt noterade de att träning tycktes berika floran av just bakterier. Teorin är att vissa ämnen som de kroppsegna bakterierna utsöndrar hjälper musklerna att växa.
I en kommentar till TT har Sven Pettersson berättat att man vet att bakteriernas komposition ändras vid just träning, däremot vet man inte hur det går till. Det är något man nu kommer att studera vidare.

Transplantera mikrobiom vid sjukdomar som diabetes eller muskelsvaghet
Nu vill forskarna titta närmare på huruvida man skulle kunna transplantera denna typ av bakterier, mikrobiom. Till exempel skulle man då kunna transplantera mikrobiom från en vältränad människa till någon med typ 2-diabetes för att förbättra ämnesomsättningen. Att transplantera mikrobiom till personer med muskelsvaghet vore en annan möjlighet.

Bakteriefloran påverkar hur mycket musklerna växer när du tränar
Nu vill forskarna fortsätta studierna på mikrobiom för att mer förstå hur man i framtiden skulle kunna utnyttja den nya kunskapen. Men ett verkar då ganska säkert konstaterar forskarna, och det är att våra kroppsegna bakterier – som främst finns i tarmarna – faktiskt påverkar hur mycket musklerna växer när du tränar.

 Läs också: Fredrik Paulún om tarmflorans vikt för magen – och allmänhälsan

Går att förbättra sin bakterieflora  
Fördelarna med en övervägande del goda bakterier är många. Till exempel kan det hjälpa vid IBS, pollenallergi, stärka immunförsvaret, skydda mot stroke samt påverka vilken effekt du får av din diet. Man har även kommit fram till att kvinnor med mer nyttiga bakterier i brösten mer sällan får bröstcancer. Läs mer här.
Man kan förbättra sin bakterieflora med hjälp av fermenterad mat (hitta recept på mjölksyrade rotfrukter här) eller tillskott med mjölksyrabakterier, så kallad probiotika. Exempel på tillskott som brukar räknas bland de mer kvalitativa är Lactovitalis Pro från Holistic, Lactiplus från Baltex eller Probimage från Bringwell.

Mer läsning?
• Skillnaden mellan olika typer av ”nyttiga bakterier”
• Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring
• BCAA för dig som tränar
• Ännu en studie bekräftar: Rödbetsjuice ökar atletisk förmåga
• Äldre som styrketränar kan bromsa demensutveckling
• Gurkmeja kan minska träningsvärk
• Astaxantin kan minska muskelskador vid träning
• No pain, no gain! – Därför ska du ta i på träningen
• 5 hemligheter bakom en vältränad kropp
• Lilla probiotikaskolan: Lär dig mer om bakterierna som styr hälsan
• Småfet och har svårt att bygga muskler? Du kan ha testosteronbrist!
• Börjat träna? Så överlever du träningsvärken
• 10 bästa knepen för snygga armar!

Av Isabelle G Hedander

Källor: Sveriges radio, Doktorn.com, TT.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

dr michael greger

Dr Michael Greger: ”Vad vi äter är en fråga om liv och död”

Intervju

Växtbaserat bara ökar i popularitet, företag som Oatly utmanar mjölkjättarna och skakar vår syn på mat i grundvalarna och på Hemköp har de vegetariska alternativen smugit sig ända ned i köttdisken. Men hur hälsosamt är det egentligen? Det beror förstås på vem man frågar. Kurera fick en pratstund med en av rörelsens främsta förespråkare – för det är nog korrekt att kalla det en rörelse – den amerikanska läkaren Michael Greger som med sin populära sajt Nutritional facts och boken ”Konsten att inte dö” når miljontals läsare världen över när han var på besök i Stockholm.

blodgrupp B

Blodgrupp B – Allätaren

Kost

Personer med blodgrupp B mår bra av att äta lite av varje och är den enda blodgruppen som faktiskt mår bra av mjölkprodukter. En blodgruppsanpassad diet anses främja kroppens naturliga genetik och bidra till god hälsa och naturlig viktminskning. Därför bör vi anpassa kosten efter sin blodgrupp menar kostrådgivaren Ulrika Davidsson.

blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Kost

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans. Bland den nyaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår Grupp AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.