Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sju frågor om fett, fisk och fiskolja

Fisk sägs vara nyttigt. Men gäller det även fiskoljan som du köper i hälsokosten? Här får du svar på dina frågor gällande fett, fisk och fiskolja.

1. Är fett livsviktigt eller livsfarligt?
Det finns olika former av fetter: mättade, fleromättade (omega-3 och omega-6) och enkelomättade (omega-9). Det är bäst för hälsan om vi får i oss alla dessa former, samt i bra inbördes balans. På grund av intag av dåliga fetter och stort intag av raffinerad mat innehållande transfettsyror och andra dåliga källor av omega-6 har den moderna människan oftast för mycket omega-6 i kroppen. Förhållandet mellan omega-6 till omega-3 bör vara två-fyra gånger mer av omega-6 än omega-3. Genomsnittsbefolkningen äter idag cirka 10-20 gånger mer omega-6 än omega-3.

Folkhälsan har lidit och många människor har blivit sjuka och dött i onödan på grund av att man har gått ut med budskapet att fett är dåligt, samtidigt som livsmedelsindustrin erbjuder skräpmat innehållande skadliga transfettsyror. Många människor har varit rädda för fett och fått i sig för lite. De flesta har fått i sig tillräckligt med fett men fel sorters fett. För mycket intag av fett och fel sorts fett i förhållande till intaget av naturliga kolhydrater och protein kan skapa problem på sikt. De hälsosamma fetterna kan delas in i följande grupper:

  • Mättade fetter – finns i kokosfett, smör och kött.
  • Omega-3-fetter – finns i fisk, omega-3-ägg, gräskött, linfrö, linfröolja, hampafrö, hampa- fröolja och valnötter.
  • Omega-6-fetter – finns i nötter, nötsmör, tahini, pumpakärnor, solrosfrön, bönor och linser.
  • Omega-9-fetter – finns i olivolja, oliver och avokado.

 

 

Balansera intaget av hälsosamma fetter genom att äta något från varje grupp varje dag. Myten om att fett är farligt, är lika fel som myten att man kan äta hur mycket fett som helst och från vilken källa som helst.

2. Vilka är de viktigaste fettsyrorna?
De fettsyror som kroppen behöver för att fungera kallas essentiella fettsyror. I denna grupp ingår alla mättade fetter, fleromättad omega-6, och fleromättad omega-3. Omega-9 anses inte vara essentiell, men har visat sig vara mycket bra för oss. Kungen av alla fettsyror är dock omega-3. Tiotusentals vetenskapliga studier de senaste decennierna har visat att regelbundet intag av omega-3 från fisk eller fiskolja ger den mest positiva effekten på hälsan av alla fetter. Studier visar att de som äter fisk regelbundet (mer än 50 gram dagligen) minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar med minst 50 procent (1).

3. Vem behöver inta fiskoljetillskott?
De allra flesta av oss mår bättre av att regelbundet inta fiskoljetillskott. Studier har visat att fiskolja kan hålla oss friska, höja vår livskvalitet, förebygga sjukdomar, minska eller lindra besvär hos dem som är drabbade av sjukdomar samt komplettera eller ersätta många läkemedel. Om fiskolja hade kunnat patenteras och marknadsföras som läkemedel skulle det ha blivit 1900-talets överlägset största läkemedelssuccé. Inget läkemedel har så omfattande positiva effekter på människors hälsa, och dessutom med mycket sällsynta biverkningar och få kontraindikationer. Följande är bara en del av alla tillstånd som har visat sig förbättras med hjälp av omegafettsyror från fiskolja: kronisk smärta, inflammation, depression, manodepression, osteoartrit (artros), nedsatt immunfunktion, hjärt-kärlsjukdomar, förhöjda blodfetter och högt blodtryck, ADHD, menstruationsbesvär, ögonsjukdomar, neurologiska sjukdomar, autoimmuna sjukdomar som rheumatoid artrit och M.S., psoriasis, cancer, fetma, metabolt syndrom, diabetes och hudsjukdomar. Regelbundet intag av fiskolja eller mycket fisk i kosten bör kompletteras med mättat fett och omega-6-fettsyror. Balansen är alltid viktig för hälsan.

4. Hur mycket fisk eller fiskolja ska jag äta?
Behovet är alltid beroende av hur mycket EPA och DHA fisken eller kosttillskottet innehåller.

Fisk
Innehåll av EPA och DHA varierar hos olika fisksorter. Sardiner, sill och vild lax är bästa källorna. Näst bäst är torsk, tonfisk, flundra, makrill, strömming, odlad lax och forell. Föredra alltid vild lax framför odlad lax. Odlad lax är inte lika bra för hälsan och sämre för miljön. Undvik intag av svärdfisk och haj som innehåller mycket kvicksilver. På grund av osäkerhet kring fiskars innehåll av tungmetaller och kemikalier, rekommenderas att intaget begränsas till två-tre gånger i veckan och kompletteras med fiskoljetillskott.

 

Fiskolja
En bra förebyggande dos av fiskoljatillskott är två-tre gram dagligen av fiskolja eller 500-900 mg EPA och 300-600 mg DHA. Förutsättningen är att man dessutom antigen äter fisk en-två gånger i veckan eller intar en matsked linfröolja eller äter valnötter flera gånger i veckan. Den som varken äter fisk, linfröolja eller nötter kan inta cirka 20 preocent mer fiskolja. Vid doser överskridande fyra gram av fiskoljetillskott bör du som har en sjukdom eller intar läkemedel alltid konsultera läkare och näringsterapeut. De kan hjälpa dig med rätt dosering med hänsyn till din sjukdom, dina värden och dina intag av kosttillskott och mediciner.

Råd till vegetarianer
De som varken äter fisk eller intar fiskolja men vill ha liknande fördelar rekommenderas följande: en matsked linfröolja samt en matsked krossat linfrön och fyra-åtta valnötter dagligen. Detta kan ge liknande skydd som regelbundet intag av fisk. Ett starkt multivitamin-mineral-komplex säkerställer att du har tillräckligt med magnesium, zink och B-vitaminer för att konvertera omega-3 till EPA och DHA.

5. Vågar jag inta fiskolja? Finns det några kontraindikationer?
Regelbundet intag av fiskolja går oftast bra att kombinera med intag av kosttillskott och läkemedel, men det finns några undantag och viktiga riktlinjer.

  •  Ökad risk för blodförtunning och blödning är de viktigaste kontraindikationerna vid användning av fiskolja som kosttillskott. Fiskolja går bra att kombinera med de flesta läkemedel, men inte med blodförtunnande medel om inte läkaren mäter blödningstider och sänker det blodförtunnande medlet i takt med upptrappning av fiskoljetillskottet. Kom också ihåg att en kombination av ökat intag av fiskolja med blodförtunnande örter, som vitlök och ginkgo biloba, kan ge en förstärkt effekt.I samband med genetiska defekter, toxicitet och åldrandet blir blodet tjockare. Kvinnor som menstruerar och blodgivare har tunnare blod och därmed mindre risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Vid åldrande är det oftast bra att inta extra fiskolja och vitlök för att hålla blodet lite tunnare och därmed minska risken för många sjukdomar. Denna kombination kan oftast användas som ett alternativ till svaga och måttligt förtunnande läkemedel. Tala med din läkare om dina förutsättningar och behov.
  •  Smärtstillande och inflammationshämmande läkemedel och diabetesmedicin behöver oftast trappas ned vid intag av fiskoljetillskott.
  •  Höga doser fiskolja (över fyra gram) kan ha en nedsättande effekt på immunförsvaret på sikt vilket kan leda till att man lättare blir förkyld, men detta kan oftast kompenseras genom intag av extra C-vitamin, D-vitamin och zink, samt eventuellt vitlök.

Alla ovanstående interaktioner och kontraindikationer kan förekomma om man äter fisk varje dag eller intar flera gram fiskolja i form av kosttillskott dagligen. Konsultera alltid din läkare vid frågor gällande läkemedel.

6. Är det säkert att inta fiskolja? Är inte fisken förorenad?
Fiskoljetillskott är mycket säkrare än att äta fisk. Om man inte vet var fisken kommer från och vad den innehåller finns stor risk att man får i sig extra mängder föroreningar när man äter fisk regelbundet. Fiskoljetillskott har i de allra flesta fall kontrollerats mycket noggrant efter innehåll av tungmetaller och kemikalier. Fiskoljeprodukter får ej säljas i hälsofackhandeln utan att först analyseras. Köp fiskolja endast från seriösa företag och chansa inte på internetförsäljning om du inte är absolut säker på företagets eller varumärkets seriositet.

 

I den analys som hälsofackhandeln kräver görs även en färskhetskontroll. Ofta tillsätts konserveringsmedel för att säkerställa att fiskoljans färskhet till utgångsdatum. The Global Organization for EPA and DHA (GOED) är en internationell, ej vinstdrivande handelsorganisation med intentionen att öka reglerat godkännande av EPA/DHA. De allra bästa företag säkerställer att oljan varken härsknar kortsiktigt eller långsiktigt genom att mäta både peroxid och anisidin. Dessa båda värden är en säkerhet för dig som konsument att du inte köper härsken olja. Om inte fiskoljeföretaget är noggrant med kontroll och analysering av sina produkter – välj en annan leverantör.

7. Går det inte lika bra med linfröolja?
De flesta vetenskapliga studier har dokumenterat värdet av nyckelkomponenterna EPA och DHA. Dessa tas upp direkt av kroppen om man äter fisk eller intar fiskoljetillskott. Växtbaserade oljor som innehåller alfalinolensyra, som t ex linfröolja, kan konverteras till EPA och DHA. Detta förutsätter en bra mineralbalans i kroppen. Konverteringen av alfalinolensyra kan variera från 0-15 procent. Genomsnittet är en fem-tio procentig konvertering.

Vissa personer och tillstånd har en försämrad konvertering av de omega-3-fettsyror som finns i linfrö, hampafrö, valnöt, salvia och hispanica (chiafrö) till EPA/DHA: alkoholister, diabetiker, pensionärer, små barn som ej har ammat, människor som har svårt att absorbera fett, aidspatienter, hjärt- och kärlsjuka, människor som äter mycket transfettsyror, stressade personer och människor med låga värden av: zink, magnesium, B3 och B6, vilket är ganska vanligt. Intag av vissa läkemedel, som magnecyl kan minska omvandlingen samt stort intag av socker, kaffe och alkohol.

Omega-6-fettsyror konkurrerar med omega-3 vad gäller konverteringsenzymer, vilket innebär att stort intag av omega-6 kan minska konvertering till EPA/DHA. 1 tsk fiskolja (cirka fyra milligram) motsvarar cirka tre matskedar linfröolja eller nio matskedar krossat linfrö. Nio matskedar krossat linfrö är dock en för stor dos som ger ökad risk för blåsyreförgiftning.


Av Peter Wilhelmsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

 

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.