Annons

Sköldkörtelsjukdomen ledde till egen hudvårdsserie

Åsa Jisbrant växte upp i skärgården och har alltid varit intresserad av hälsa, kost och hudvård. Men det var först när hon fick en sköldkörtelsjukdom som gjorde henne känslig för hormonstörande ämnen i hudvård – och i samma veva kom i kontakt med kiselalger från havet – som hon fick en idé. Nämligen att ha de näringsrika algerna som nyckelingrediens i sitt nya varumärke, Saga of Idun.

Redaktionen

15 oktober, 2024
Åsa Jisbrant
Dela inlägget

Från sitt kontor i norra skärgården utanför Göteborg kan hon blicka ut över sjöbodar och den lilla hamnen. Och på sommaren är det nära till klippor och salta bad. Hälsa, kost och hudvård har alltid varit en stor passion för Åsa Jisbrant, men hon saknade hudvårdsprodukter med många aktiva ämnen, vitaminer och mineraler som gör skillnad på huden. Hon hade själv drabbats av en sjukdom som gjorde huden känslig för hormonstörande ämnen, något som hon kopplat till perioder med mycket stress.

– Jag fick en hormonsjukdom som gör att kroppens ämnesomsättning minskar. Det finns idag en halv miljon människor med problem med sköldkörteln och de som drabbas ökar för varje år. När jag fick diagnosen blev mitt fokus att minska på stressen och hjälpa kroppen att må bra igen, bland annat genom kostförändringar och att undvika hormonstörande ämnen i hudvårdsprodukter, berättar Åsa.

I mitten av 2021 lanserade därför Åsa det ekologiska hudvårdsmärket Saga of Idun med fokus på högkvalitativa produkter med aktiva rena ingredienser, utformade för rengöring, återfuktning, skydd och hudförbättring.

Minimalistisk hudvårdstrend

Hon pratar om trenden med en enkel och avskalad hudvårdsrutin, som en motvikt till den koreanska hudvården med många steg. 

– Den svenska minimalistiska hudvården är helt klart en trend. Med en avskalad rutin gör man också mindre miljöpåverkan och fokus ligger istället på några få produkter som ger stor effekt, säger hon.

Annons

När Åsa kom i kontakt med kiselalger kände hon att hon måste göra något av det.

– Man har forskat mycket på de alger vi använder och kommit fram till att de är väldigt näringsrika, fuktgivande och renande. De produkter vi sedan tog fram passar de flesta hudtyper, även de med känslig, torr och mogen hud samt för dem med acne och rosacea.

Hon berättar att varumärket grundades av två anledningar; övertygelsen om att det vi smörjer in vår hud med absorberas av kroppen och påverkar vår hälsa och att algextrakt från västkusten, med en mängd fördelar för huden, måste testas av andra. 

– Det är mycket jobb när man ska ta fram ett nytt varumärke med riktigt bra produkter. Just hudvårdsmärken finns det ju en hel del av så det har varit blod, svett och tårar. Jag startade företaget själv, men har många fantastiska människor med mig på denna resa, bland annat en av Sveriges bästa formulerare, forskare och hudvårdsterapeuter, för att utveckla de bästa ekologiska produkterna från havet, säger hon.

LÄS OCKSÅ: ”Mikroalger har alltid fascinerat mig”

Annons

Utmaning att nå ut till kunden

Efter tre års förberedelser var det dags för lansering.

– Det var spännande att visa upp det vi lagt ner så mycket kraft och engagemang i. Och så klart var det nervöst att se hur produkterna skulle tas emot, säger hon.

Men det hade hon inte behövt oroa sig för. Mottagandet blev bra och idag säljs produkterna, förutom i Sverige, även i Norge, Finland, Polen och England. 

Hon drivs av att skapa produkter med hög kvalitet och att jobba med andra människor som brinner för samma sak. För Åsa är det viktigt att våga om det är något man tror på, även om man inser att det kommer att bli utmanande. 

– När jag ser våra produkter ute hos hudvårdsterapeuter och hälsokostbutiker blir jag både glad och stolt, säger hon.

Den största utmaningen har varit att nå ut i det stora bruset bland oändligt många hudvårdsmärken. Hon förstår att det inte är lätt för kunderna att veta vad de ska välja.

Ljus framtid för ekologisk hudvård

Åsa ser en ljus framtid för ekologisk hudvård.

– Allt fler blir medvetna om vikten av vad vi lägger på huden. 

Men det som stoppar många företag från att satsa på naturliga ingredienser utan mineraloljor, parabener och hormonstörande ämnen är kostnaden.

– Fördelen är att medvetenheten om kopplingen mellan natur och hälsa ökar varje år. För många blir det allt viktigare att välja ekologiska kvalitetsprodukter, som ofta är effektivare och räcker längre. Detta leder också till en hälsosammare livsstil och en nöjdare hud.

Av Anne Haavisto

Foto: Stellin foto

Fakta

Åsa Jisbrant

Ålder: 51 år.

Familj: Man och två barn.

Bor: I hus i skärgården utanför Göteborg.

Gör: Grundare av det ekologiska hudvårdsmärket Saga of Idun.

Så mår jag bra: Av att umgås med familj och vänner, resa och upptäcka nya platser. Jag kopplar av och hämtar ny energi och inspiration genom att promenera och lyssna på musik. Jag tycker också om att måla med olja och akryl. 

Fakta

Saga of Idun

Är ett svenskt ekologiskt hudvårdsmärke från västkusten som lanserades 2021. 

Hudvårdsprodukterna har fokus på närande ingredienser och har alger som nyckelingrediens. 

Varumärkets grund ligger i en passion för hudvård, alger, forskning och en medvetenhet om ingrediensernas effekt. 

Deras hudvårdsserie blev utsedd till Årets ekologiska hudvårdsserie i Oscar Beauty med motiveringen ”Lyxig hudvård där varje ingrediens är vägd på guldskål för att respektera både natur och människa”.

Annons