Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

mjuka händer

Skönhetsexpertens tips: Så får du vintermjuka händer

På vintern är händerna extra utsatta för kyla, då de har färre talgkörtlar som kan återfukta huden naturligt. Det ger våra händer en sämre förmåga att binda fukt.
Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström sina bästa knep för att bibehålla mjuka händer, även vintertid. 

Våra händer är extra utsatta på vintern av flera skäl – som att vi tvättar dem med starka tvålar, vilket bidrar till att förstöra den skyddsbarriär som finns på huden.
Att sprita händerna torkar också ut dem vilket gör att torra och fnasiga nagelband kommer som ett brev på posten. Händerna påverkas också av vad vi tillför kroppen inifrån i form av näring för huden. Vill du hålla händerna mjuka bör du undvika handsprit i den mån det går och använda en mild, naturlig tvål utan syntetiska ämnen.

 

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Handkrämer

Tänk också på att:
• Undvik gärna att tvätta ovansidan av om det inte behövs.
• Torka noga och klappa in papper eller handduk – dra inte i huden om du är extra känslig. Glöm inte huden mellan fingrarna.
• Undvik nagellack då det torkar ut, det gäller tyvärr även naturliga varianter.
• Ha vantar på dig när du är ute och försök att inte ta av och på dig dem för mycket i kylan.
• Handkräm är viktigt– smörj in när det behövs.
• Glöm inte att dricka vatten och att äta bra fettsyror som omega-3, olja från havtorn, kokos, hampa, avokado och hampa.

Här är några produkter som gör susen för vintertorra händer:

HandskarPacka in med handskar
Återfuktande handskar, So Eco.
Massera händerna med rikliga mängder av en valfri handkräm och sätt sedan på dessa handskar. Sov med dem under natten. När du vaknar känns händerna ljuvligt lena och återfuktade. Upprepa 1-2 gånger i veckan.

LÄS OCKSÅ: Så slipper du torra händer på naturligt vis

Multikrämen från WeledaWeleda skinfood
Skin Food 75 ml, Weleda.
Universalkrämen som vårdar torr och narig hud och gör den mjuk och smidig. Den är superbra för riktigt torra händer, fötter och armbågar. Tipset är att ha en tub i handväskan under vintern. Innehåller ringblomma, kamomill och styvmorsviol som har lugnande egenskaper och är extra vårdande för huden.

 

 

MegaFoodNäring för hud och naglar
Skin, Nails, & Hair, 60 tabletter.
Ett whole food-tillskott med mikronäringsämnen som stöttar hud, hår och naglar. Tillskottet innehåller brännässla, selen, zink pantotensyra och cryptoxanthin som är extra bra för hud och naglar, samt både tokoferoler och tokotrienoler som bidrar till att skydda hudcellerna mot oxidativ stress.

Myrra för nagelbanden Myrraolja
Eterisk Myrraolja från Akamuti.
Eterisk myrraolja har använts sedan urminnes tider för att hjälpa kroppen att läka sår av olika slag men även för att ta hand om skadad hud och eksem. Därför är oljan extra bra vid spruckna nagelband. Massera in 1-2 gånger om dagen när händer och nagelband är extra torra. Gärna på kvällen före läggdags, så att det får verka under natten.

 

LÄS OCKSÅ: Här är årets bästa ekologiska skönhetsprodukter

 

Alkaline_dr sannasGreens för fukt
Alkaline Greens 125g, Dr Sannas.
Ger kroppen basiska mineraler på ett lätt och effektivt sätt. Huden blir mindre torr och mer återfuktad när du dricker dessa basiska mineraler. Extra bra om du har torra händer med tendens till eksem. Blanda ner i din smoothie, ett glas vatten eller i en växtbaserad dryck.

Tvål för känsliga händer Rosenserien handtvål
Vegetable Soap Rose 300ml, Rosenserien.
Är dina händer känsliga och torra så prova Rosenseriens milda tvål som är baserad på naturliga vegetabiliska oljor och extrakt. Den kan användas på känslig hud och har en hög återfuktande effekt. Tvålen innehåller inget tillsatt vatten, vilket innebär att den är mycket koncentrerad, en droppe per användning räcker.

Av Johanna Bjurström

 

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!