Första hjälpen för fnasiga nagelband

Händer och naglar är väldigt utsatta. Kyla, värme, starka tvålar, föroreningar och kemikalier kan göra att huden torkar ut med fnasiga nagelband till följd. Något som kan märkas lite extra när vintern börjar lida mot sitt slut, men ömmande och trasiga nagelband går att läka och genom lite omsorg kan man se till att förhindra problemet. Kureras hudexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips.

Det finns många orsaker till att händerna lätt blir torra, en anledning är att händerna har mindre talgkörtlar – vars jobb det är att återfukta huden naturligt – än huden på övriga kroppen, vilket innebär att de har en sämre förmåga att binda fukt, förklarar Kureras hudexpert Johanna Bjurström när vi ber henne berätta om hur man räddar sina nagelband efter en lång vinter.

 

Starka tvålar skadar hudens barriär
Även fast vi smörjer och sköter våra naglar finns en risk att de de blir mer flisiga och är nagelbanden trasiga är det lättare att det bildas inflammationer under nagelbanden. En anledning till att händerna blir torra är starka tvålar som bidrar till att förstöra den skyddsbarriär som huden har, menar Johanna.
– När huden är torr är den extra känslig för angrepp av olika bakterier och immunförsvaret på huden har sänkts, säger Johanna som rekommenderar att man undviker att tvätta händerna med stark tvål och att sprita händerna, då hon menar att det tar bort de goda och skyddande bakterierna på huden. Hon uppmanar även till att undvika för varmt vatten vid handtvätt då det torkar ut.

LÄS OCKSÅ: “Probiotisk hudvård revolutionerar vår syn på huden”

Checklista för fina fingrar
• Tvätta händerna i ljummet vatten, använd mild tvål och undvik gärna att tvätta ovansidan av handen för ofta om det inte behövs.
• Torka händerna noga med en handduk eller en pappersduk (klappa in papper eller handduken och dra inte i huden) om du är extra känslig och glöm inte mellan fingrarna.
• Undvik att använda nagellack då dessa torkar ut och det gäller tyvärr även naturliga varianter också.
• Ha vantar på dig när du är ute och försök att inte ta av och på dig dem för mycket i kylan.
• Handkräm är förstås viktigt, Johanna rekommenderar särskilt kräm med tillsatta goda bakterier men en bra naturlig handkräm fungerar också bra.
• För att ta extra hand om naglarna och boosta dem rekommenderas att gå regelbundet till en hudterapeut som utför manikyr med naturliga och rena produkter.
• Ett arbete där man arbetar mycket med händerna till exempel med papper kan torka ut, då behöver händerna lite extra omtanke.

LÄS OCKSÅ: Så slipper du torra händer på naturligt vis

Nagelbanden skyddar mot infektioner
Nagelbanden fungerar som en barriär som hindrar vatten och bakterier att ta sig in mellan nageln och huden och orsaka infektioner. Därför är det viktigt att inte peta med vassa redskap eller lyfta upp nagelbanden manar Johanna. Om nagelbanden växter ut för långt på nageln rekommenderar hon istället att man petar ner dem varsamt med en tvätthandduk efter duschen när de är mjuka.

Nagelbanden förtjänar lite extra kärlek under den kalla årstiden och Johanna rekommenderar att smörja dem med myrraolja eller olivolja.
– Eterisk myrraolja har använts sedan urminnes tider för att hjälpa kroppen att läka sår av olika slag men även för att ta hand om skadad hud och eksem. Därför är det extra bra vid spruckna nagelband. Massera in på 1-2 gånger om dagen i perioder när händerna och nagelbanden är extra torra.
– Gör det gärna på kvällen innan läggdags och när du vet att du inte kommer att vara i vatten på ett tag, så det får verka.
För extra effekt rekommenderar Johanna att man smörjer in efteråt med en vårdande handkräm.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten: Få bukt med eksem på naturlig väg

Stöd huden inifrån med näring
Enligt Johanna är det lite viktigt att fylla på med näring och goda bakterier från insidan, då det påvekar hur din hud mår.
– Extra viktigt för huden är att inta bra fetter.
Oljor Johanna rekommenderar är avokadoolja, omega 3, havtornsolja och hampaolja, Men även olivolja och kokosolja samt nötter av olika slag.
–Jag brukar rekommendera att blanda de olika fettsyrorna för bästa balans. Dock har vi oftast brist på omega 3 idag i förhållande till omega 6. Vilket kan skapa en obalans mellan fettsyrorna och då även obalans i huden.

 

Vitaminer är också viktiga
Extra bra vitaminer för torra naglar och händer är C, E, B (speciellt B7 Biotin), D och A-vitamin. Men även mineralerna zink och selen är bra. Kisel kan även vara bra för att stärka naglarna samt cellsaltet Calcium flour.
– Det kan ta tid innan du ser resultat på naglarna och händerna när du äter vitaminer och mineraler för kroppen prioriterar huden sist och först de vitala organen inuti kroppen, säger Johanna och uppmanar till att ha tålamod.

Vatten och gröna juicer
Utöver bra fetter och tillskott av vitaminer rekommenderar hon att man äter mycket grönt och undvik mat som skapar inflammation och bildar så kallade AGE/ALE ämnen. Så som hårt uppstekt mat och mjölkpulver, men även socker och vete. Sist men inte minst påminner hon om vikten att tillsätta fukt genom att dricka tillräckligt. Johanna rekommenderar att man dricker minst åtta glas vatten om dagen, hon avslutar med
– Ladda med en grön juice om dagen med massa härliga antioxidanter i så får du lättare i dig den näringen du behöver.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.