Annons

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Redaktionen

13 november, 2019
Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård
Dela inlägget

Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord med Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Branschorganisationen Sweden Natural Organic Cosmetics startades på initiativ av landets fem ledande varumärken inom naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård med syfte att sprida kunskap och få fler att förstå vikten av att gå över till naturlig hudvård. I dag har föreningen drygt 60 medlemmar som representerar över 100 märken. NOC Sweden arrangerar även årligen Organic Beauty Awards där de bästa produkterna utses.

Du har tagit över rodret för NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng, hur känns det?
– Det är verkligen jätteroligt! Jag var ju med från början 2014 och hjälpte till med lite pressarbete när NOC Sweden startades. Nu känns det som att cirkeln är sluten.

Vad hoppas du åstadkomma?
– Först vill jag förvalta det fina jobb som Henrik gjort, sedan finns det ju så himla mycket att göra. I år kommer vi bland annat att driva temat hormonstörande ämnen, vi vill helt enkelt uppmärksamma konsumenter och producenter om att konventionell hudvård faktiskt innehåller ämnen som påverkar hormonerna i kroppen.
I vissa andra länder är medvetande betydligt större berättar Susanne, och nämner Danmark som exempel, där rekommenderas gravida kvinnor att undvika syntetiska parfymer då de ofta innehåller ftalater som är hormonstörande.
Susanne fortsätter:
– Jag vill förstås att fler producenter av naturlig hudvård ska upptäcka NOC och bli medlemmar. För ju fler vi blir, desto starkare röst får segmentet.

LÄS OCKSÅ: Ex-modellen Mette Picaut tar priset för naturlig hudvård

Annons

Även privatpersoner kan vara medlemmar
Och det är inte bara producenter och importörer av naturlig hudvård som kan vara medlemmar i NOC Sweden, även privatpersoner kan bli stödmedlemmar eller för den delen den som driver ett företag som delar NOCs värderingar och värnar hållbara produkter för både hälsa och miljö.

Du är ju även skönhetsredaktör på tidningen Hälsa, hur ser du på utveckligen av naturlig hudvård de senaste tio åren?
– Det har verkligen vuxit. Från att naturkosmetik haft en lite mossig stämpel till att det idag innehåller effektiva ingredienser och har ett snyggt utseende. Även stora konventionella varumärken tar fram ekologiska hudvårdsserier, ett tecken på att de ser en stor marknad menar Susanne.

Hur ser intresset ut hos konsumenterna?
– Efterfrågan har ökat och jag upplever fler och fler blir nyfikna och vill veta mer om naturlig hudvård.

LÄS OCKSÅ: Kureras expert – en av de mest inflytelserika inom grön skönhet

Hur har utbudet förändrats?
– Det har förändrats både när det gäller innehåll, design på förpackningar och försäljning. I dag görs det ekologiska produkter med effektiva ingredienser och där designen är snygg och exklusiv. Många som lägger pengar på hudvård vill att burkarna också ska se attraktiva ut i badrumsskåpet. Enligt NOC Swedens senaste marknadsdata växte försäljningen av ekologisk och naturlig hudvård med 26 procent 2018.
Men även om intresset ökar utgör de ekologiska och naturliga produkterna fortfarande bara cirka fem procent av den totala marknaden för hudvård och kosmetik berättar Susanne.
– Men segmentet fortsätter att ta marknadsandelar och fram till 2025 förväntas en tillväxttakt på 10-15 procent per år.

Annons

Hur skulle du helst vilja se att utvecklingen ser ut?
– Jag vill förstås att fler ska välja naturliga hudvårdsprodukter för hälsan, men framförallt för miljön. Sedan är mitt egna motto ”less is more”, både när det gäller antal produkter i badrumsskåpet, mängden ingredienser och hur förpackningen ser ut. Jag föredrar mindre konsumtion oavsett vilka varor det gäller så jag hoppas att fler ska upptäcka att de inte behöver ha tio olika krämer i ansiktet under en dag.

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Saknad jurymedlem och ambassadör
Svenska Akademiens förra ständiga sekreterare Sara Danius som nyligen gick bort, har tidigare medverkat i NOCs jury och var då ett ansikte för Organic Beauty Awards.
– Det var verkligen jätteroligt att hon ville vara en ambassadör för Organic Beauty Awards 2019. Vi tycker förstås det är jättesorgligt att hon gick bort alldeles för tidigt och våra tankar går till hennes familj.

Kureras expert Johanna Bjurström är en av de nominerade till Who is Who in green beauty Scandinavia. Varför är det viktigt att uppmärksamma de som arbetar med grön skönhet?
– För att de är hela branschens ambassadörer och sprider kunskap om naturlig hudvård i sina kanaler.

LÄS OCKSÅ: Maria Åkerberg bygger frisk hud på naturlig väg

Slutligen, vad ska man säga till de som ännu inte tagit klivet och inte förstår varför de ska välja ekologisk och naturlig hudvård?
– Huden är vårt största organ och påverkas av allt vi smörjer på den, ämnen i krämer och andra produkter kan komma in i kroppen, särskilt om man har ett öppet sår.
En annan minst lika viktig aspekt är miljön enligt Susanne. Det kommer ut stora mängder kemikalier i våra vatten när vi till exempel använder starka schampon och duschprodukter, berättar hon.
– Det är i våra sjöar och vattendrag som effekten av hormonstörande ämnen märks tydligast, genom att det påverkar fortplantningsförmågan hos fiskar och andra vattenlevande organismer.

Av Nina Törmark

Annons
Fakta

Fakta

Namn: Susanne Hovenäs
Yrke: Journalist och redaktör
Aktuell: Som ny projektledare för Sweden Natural Organic Cosmetics, branschorganisation för naturlig skönhet och hudvård. NOC Sweden arrangerar även årligen Organic Beauty Awards.

Annons