Vår höga konsumtion utgör ett hot mot både klimatet och vår egen ekonomi. Hur kommer det sig då att vi trots detta fortsätter att shoppa? Komplexa psykologiska och sociala mekanismer ligger ofta bakom.
Trots julens köpfest dröjer det inte länge innan vi är i butikerna igen, för att fynda på rean. Hur kommer det sig att vi inte ändrar våra vanor? Trots en vilja att minska konsumtionen och vetskapen att vi behöver handla mindre för att rädda planeten.
Enligt experter ligger drivkraften i att samla och passa på innan det tar slut djupt rotad inom oss och härstammar från tiden som jägare och samlare. Och denna drivkraft triggas av reklam och rea-hets. En stor del av problemet är att allt är så lättillgängligt – vi hinner inte hinner tänka utan impulsshoppar.
LÄS OCKSÅ: Medveten konsument – med stil
Djupa psykologiska krafter
Vårt beteende styrs dessutom av om vi fick en trygg anknytning till våra föräldrar när vi var små. Om vi inte fått våra behov tillgodosedda, blivit förstådda och sedda kan det orsaka otrygghetskänslor som vuxen. Och en känsla av att något fattas en. Att köpa saker blir ett sätt att försöka fylla tomrummet, men det hjälper bara för stunden och snart känner vi behov av att köpa något nytt. Nästan hälften av oss har en otrygg anknytning. Något som kan leda till osäkrare identitet, vilket kan ge ett ökat behov av att vilja tillhöra en speciell grupp och visa tillhörighet genom kläder, prylar och livsstil.
Bäddar för shoppingberoende
Detta kan i sin tur leda till shoppingberoende. Förklaringen till detta beroende ligger inte bara hos personen, utan lika mycket i samhället. Sådant som premieras i vår kultur; som att man ska träna och ha ett snyggt yttre och ha ett fint och välordnat hem, gör att vi konsumerar. Det är lätt att dras med även för de som inte hamnar i ett beroende. För att stå emot krävs det att man aktivt håller fast vid tanken att konsumera mindre.
LÄS OCKSÅ: Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”
Tio tips för att shoppa mindre
• Sluta följa Facebook-grupper, bloggar, instagramkonton med mera som får dig att vilja handla.
• Säg nej till reklamutskick via mail och till mobilen.
• Hitta sociala sammanhang där det finns andra som vill minska sin konsumtion och hjälper dig upprätthålla tanken. Till exempel genom sociala medier.
• Gå igenom dina garderober, skåp och lådor så att du får koll på vad du redan har.
• Ge dig själv tid att tänka efter innan du köper något.
• Fundera på varför du shoppar. Är det för att dämpa obehagliga känslor? Tänker du ofta att du skulle må bättre om du bara hade den eller den saken? Det kan grunda sig i otrygg anknytning. Samtalsterapi kan vara ett sätt att få hjälp.
• Gör det lite krångligare för dig själv att handla så att du inte kan agera på den första impulsen. Till exempel: Gör dig av med kreditkort och ha en begränsad summa på ett visst köp-kort.
• Gå igenom vad du behöver innan du åker till köpcentret. Gör en lista och köp sen bara det.
• Shoppa inte när du är trött, hungrig eller stressad. Då är det svårare att tänka klart och lättare att agera impulsivt. Köp kan inge en falsk känsla av kontroll när man är stressad.
• Försök se prylarnas hela livscykel framför dig: råvarorna, tillverkningen, transporterna. Tänk att dina beslut spelar roll.
LÄS OCKSÅ: E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen
Av redaktionen
Källa: Testfakta