3 örter mot sömnbesvär

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär.
Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp.
Men innan du tar till receptbelagda lösningar bör du ge naturen en chans.
Här är tre örter du med sömnproblem bör prova. 

Många lider av sömnproblem - av olika typ. Är det inte dålig sömnkvalitet är det problem med insomningen, eller något annat. Men du behöver inte ta till starka eller receptbelagda läkemedel för att få hjälp. Det finns naturliga sätt att få bättre sömn och utan vanebildande effekt. Till exempel nedan örter.

► Läs också: Örter som behandling mot depression, PMS och sömnbesvär

 

3 örter som ger bättre sömn:

1. Ashwagandha
En av världens mest kända växtbaserade adaptogena örter. Används sedan tusentals år inom den ayurvediska läkekonsten, främst för att råda bot på sömnproblem och vid utbrändhet. Ashwagandha anses bidra till normal sömn, avkoppling samt minskning av stress. Örten stärker ett utmattat nervsystem, motverkar mental och fysisk trötthet samt ökar kroppens förmåga till återhämtning.

Ashwagandha finns i preparatet Somnia, som innehåller en kombination av välbeprövade och naturliga växtextrakt från ashwagandha-rötter och läkepassionsblommor. Medlet ska ge avkoppling, skapa mentalt och fysiskt välbefinnande samt bidra till bra sömn. Ashwagandha finns även i preparatet Holistic Adrenastress, ett flytande örtextrakt som även innehåller lakritsrot, rysk rot, schizandra och rosenrot som alla är viktiga adaptogener vid stress (och utmattningsbesvär).
Örten sägs även ha positiv effekt på sexlivet.
Läs också: Tre örter för bättre sex

2. Läkepassionsblomma
Traditionellt använd mot nervositet, oro och sömnproblem.
Passionsblomma, som den också kallas, bidrar till normal sömn, avkoppling och ökat mentalt och fysiskt välbefinnande. Den fungerar lugnande för centrala nervsystemet och hjälper, förutom vid sömnbesvär, även vid problem med "svaga nerver", hjärtklappning och högt blodtryck.
Sömnsvårigheter och oro beror ofta på att det i hjärnan finns för lite GABA (ett av hjärnans viktigaste lugnande ämnen) tillgängligt. Passionsblommans lugnande effekt sägs bero just på dess förmåga att öka mängden tillgängligt GABA. Dessutom gör den att receptorerna som tar upp GABA blir mer mottagliga.

Passionsblomma finns förutom i (ovan nämnda) preparatet Somnia även i Pascoflair, ett traditionellt växtbaserat läkemedel som hittas på hälsokosten.
Läs också: Somnade som en stock – med hjälp av passionsblomma

3. Valeriana
En av de mest använda och bäst dokumenterade växterna vid sömnbesvär. Flera studier visar på både snabbare insomning och en djupare sömn efter intag av rotextrakt.
I Sverige har valerianapreparat använts flitigt både inom folk- och skolmedicinen och har sedan 1930-talet funnits registrerat som läkemedel i Sverige. Det är framförallt valerianarötterna som innehåller ämnen (som valerensyra och valeranal) som har en lugnande och muskelavslappnande effekt.

 

Valeriana finns att hitta på hälsokosten, bland annat i preparatet Dormesan som är ett traditionellt växtbaserat läkemedel (i droppform med hög halt och lika delar valeriana och humle) för insomnings- och sömnbesvär.
► Läs också: Örter som hjälper dig att sova gott – och vakna utvilad

Fråga om råd
Till skillnad från många receptbelagda sömntabletter är dessa örter inte vanebildande. De ger inte heller någon känsla av trötthet eller dåsighet dagen efter.
Är du nyfiken på att veta mer så fråga gärna om råd på hälsokosten. Med hjälp är det ofta lättare att komma fram till vad som passar bäst för just dig.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.