Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

3 örter mot sömnbesvär

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär.
Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp.
Men innan du tar till receptbelagda lösningar bör du ge naturen en chans.
Här är tre örter du med sömnproblem bör prova. 

Många lider av sömnproblem - av olika typ. Är det inte dålig sömnkvalitet är det problem med insomningen, eller något annat. Men du behöver inte ta till starka eller receptbelagda läkemedel för att få hjälp. Det finns naturliga sätt att få bättre sömn och utan vanebildande effekt. Till exempel nedan örter.

► Läs också: Örter som behandling mot depression, PMS och sömnbesvär

 

3 örter som ger bättre sömn:

1. Ashwagandha
En av världens mest kända växtbaserade adaptogena örter. Används sedan tusentals år inom den ayurvediska läkekonsten, främst för att råda bot på sömnproblem och vid utbrändhet. Ashwagandha anses bidra till normal sömn, avkoppling samt minskning av stress. Örten stärker ett utmattat nervsystem, motverkar mental och fysisk trötthet samt ökar kroppens förmåga till återhämtning.

Ashwagandha finns i preparatet Somnia, som innehåller en kombination av välbeprövade och naturliga växtextrakt från ashwagandha-rötter och läkepassionsblommor. Medlet ska ge avkoppling, skapa mentalt och fysiskt välbefinnande samt bidra till bra sömn. Ashwagandha finns även i preparatet Holistic Adrenastress, ett flytande örtextrakt som även innehåller lakritsrot, rysk rot, schizandra och rosenrot som alla är viktiga adaptogener vid stress (och utmattningsbesvär).
Örten sägs även ha positiv effekt på sexlivet.
Läs också: Tre örter för bättre sex

2. Läkepassionsblomma
Traditionellt använd mot nervositet, oro och sömnproblem.
Passionsblomma, som den också kallas, bidrar till normal sömn, avkoppling och ökat mentalt och fysiskt välbefinnande. Den fungerar lugnande för centrala nervsystemet och hjälper, förutom vid sömnbesvär, även vid problem med "svaga nerver", hjärtklappning och högt blodtryck.
Sömnsvårigheter och oro beror ofta på att det i hjärnan finns för lite GABA (ett av hjärnans viktigaste lugnande ämnen) tillgängligt. Passionsblommans lugnande effekt sägs bero just på dess förmåga att öka mängden tillgängligt GABA. Dessutom gör den att receptorerna som tar upp GABA blir mer mottagliga.

Passionsblomma finns förutom i (ovan nämnda) preparatet Somnia även i Pascoflair, ett traditionellt växtbaserat läkemedel som hittas på hälsokosten.
Läs också: Somnade som en stock – med hjälp av passionsblomma

3. Valeriana
En av de mest använda och bäst dokumenterade växterna vid sömnbesvär. Flera studier visar på både snabbare insomning och en djupare sömn efter intag av rotextrakt.
I Sverige har valerianapreparat använts flitigt både inom folk- och skolmedicinen och har sedan 1930-talet funnits registrerat som läkemedel i Sverige. Det är framförallt valerianarötterna som innehåller ämnen (som valerensyra och valeranal) som har en lugnande och muskelavslappnande effekt.

 

Valeriana finns att hitta på hälsokosten, bland annat i preparatet Dormesan som är ett traditionellt växtbaserat läkemedel (i droppform med hög halt och lika delar valeriana och humle) för insomnings- och sömnbesvär.
► Läs också: Örter som hjälper dig att sova gott – och vakna utvilad

Fråga om råd
Till skillnad från många receptbelagda sömntabletter är dessa örter inte vanebildande. De ger inte heller någon känsla av trötthet eller dåsighet dagen efter.
Är du nyfiken på att veta mer så fråga gärna om råd på hälsokosten. Med hjälp är det ofta lättare att komma fram till vad som passar bäst för just dig.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

 

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

 

kvinna på kvällspromenad

Därför påverkas du av mörker och brist på sömn

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att kropp och själ inte mår bra. När dagarna blir kortare då blir vi tröttare. Den mörka årstiden påverkar oss. Här förklarar forskaren Maria Nordin varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Pojke och man skrattar med raklödder i ansiktet

Manlig hudvård – en växande trend 

Hud

Intresset för hudvård bland män har ökat och idag är det mer accepterat att ta hand om sin hud som man. Detta skifte syns i såväl annonser som i badrumshyllorna. Här är hudvårdsexpertens tips för just mannens hy!

Kikärtsgryta i kokkärl

Indisk kikärtsgryta med kokosmjölk 

Recept

Detta är en smakrik och värmande vegetarisk gryta med indisk touch som passar perfekt under kyligare dagar. Klä på dig varma kläder och laga den gärna utomhus, som receptets skapare – friluftsprofilen Niklas Kämpargård.