Örter som alternativ behandling av depression, PMS och sömnbesvär

Vilken ört vid vilket tillfälle?

Vid måttliga depressioner
Johannesörtspreparat, till exempel Hypermin. Preparat med örterna citronmeliss eller valeriana.

Vid sömnbesvär
Örtpreparat med valeriana, humle eller citronmeliss, till exempel Dormeasan eller Melissa Dream.

Vid PMS
Melissa Dream med citronmeliss kan vara särskilt bra om man dessutom känner sig spänd eller har PMS.
 
Källa: Barbara Rehberg Eintrei, auktoriserad hälsorådgivare.

Många hinner aldrig ens till tanken på att det kan finnas naturliga preparat innan de vänder sig till sjukvården för att få ett recept som hjälper dem få bukt med problem som sömnbesvär eller mild depression.
Men fördelarna med naturliga preparat med till exempel örter är många, inte minst eftersom de varken är vanebildande eller ger samma biverkningar som läkemedel gör.

Barbara Rehberg Eintrei, auktoriserad hälsorådgivare, berättar mer.

1. Vad anser du om behandling av depression och sömnbesvär med örtpreparat?
– Det kan absolut vara ett alternativ till behandling med läkemedel. Depression ska man ta på allvar och är den mycket djup ska man uppsöka en läkare. Men även behandling med johannesört är mycket effektiv vid milda till måttliga depressioner. Effekten är dessutom mycket väl dokumenterad. Man vet till exempel säkert att serotoninhalten i kroppen höjs. Även örtpreparat för sömnbesvär kan ge mycket god effekt.  Vid sömnbesvär rekommenderar jag örtpreparat med valeriana, citronmeliss, humle eller kamomill i.

 Läs också: Lindra din PMS med D-vitamin, kalcium – och vetegroddar

 

2. Är det säkert att använda örtpreparat vid behandling av depression och sömnbesvär?
– Ja, det är säkert. Just johannesört ska däremot inte kombineras med andra läkemedel men följer man det som står i bipacksedeln är det inga problem.

► Läs också: Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa

Barbara Rehberg Eintrei

Barbara Rehberg Eintrei, auktoriserad hälsorådgivare.

3. Vilka är fördelarna med örtpreparat jämfört med receptbelagda läkemedel?
– Kroppen har lättare att bryta ner naturliga ämnen än syntetiska vilket leder till mindre påfrestning för levern och njurarna. I och med det så lämnar till exempel valeriana kroppen efter cirka nio timmar jämfört med läkemedel som kan ta flera veckor att få ur systemen. Därför blir du inte heller trött dagen efter av valeriana. Dessutom är inte örterna vanebildande och ger inte heller samma biverkningar som många läkemedel gör.

 

► Läs också: Må bra och sov gott – med örter

4. Finns det några nackdelar?
– Nej, inte direkt. Ibland kan kroppen vänja sig och man kan då behöva göra ett uppehåll eller testa ett annat örtpreparat.

5. Vad rekommenderar du för örtpreparat vid depression och sömnbesvär?
– Vid milda till måttliga depressioner rekommenderar jag framförallt johannesörtspreparat, exempelvis Hypermin, men också något med citronmeliss eller valeriana inför kvällen då det lugnar kroppen. Vid sömnbesvär rekommenderar jag något med valeriana, humle eller citronmeliss, exempelvis Dormeasan eller Melissa Dream. Melissa Dream med citronmeliss kan vara särskilt bra om man dessutom känner sig spänd eller har PMS.

► Läs också: Örter som hjälper dig att sova gott – och vakna utvilad

 

 

Vänster till höger: Valeriana, johannesört, grönt te, citronmeliss, humle, kamomill.

Vänster till höger: Valeriana, johannesört, grönt te, citronmeliss, humle, kamomill.

Rådgör med din läkare
OBS! Tänk på att rådgöra med din läkare om du äter andra läkemedel innan du påbörjar en behandling med johannesörtspreparat då effekten av dina andra läkemedel kan försämras. Detta gäller också p-piller, p-stav och p-injektioner.

► Läs också: Har du kopparspiral? Kom ihåg att äta extra zink!

Av Johanna Gustafsson


Vilken ört vid vilket tillfälle?

Vid måttliga depressioner
Johannesörtspreparat, till exempel Hypermin. Preparat med örterna citronmeliss eller valeriana.

Vid sömnbesvär
Örtpreparat med valeriana, humle eller citronmeliss, till exempel Dormeasan eller Melissa Dream.

Vid PMS
Melissa Dream med citronmeliss kan vara särskilt bra om man dessutom känner sig spänd eller har PMS.
 
Källa: Barbara Rehberg Eintrei, auktoriserad hälsorådgivare.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.