Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Pantotensyra är oumbärlig vid förbränning av kolhydrater och aminosyror, men spelar ändå sin största roll i samband med fettomsättningen och kolesterolbildningen, samt för alla de hormoner och övriga livsviktiga ämnen som framställs ur kolesterolet.

Vitamin B5, pantotensyra

Historik
Till en början identifierade man pantotensyra som vitamin B5 och döpte den efter dess vitt spridda förekomst (pantos betyder överallt).
1933 identifierade Roger Williams pantotensyra som en substans som var nödvändig för jästtillväxt.
1938 isolerade Williams pantotensyra från lever.
1940 syntetiserades pantotensyra av Williams och Major.
1947 visade Lipman och medarbetare på att den biologiska aktiviteten var knuten till Coenzym A (CoA).

Kemi
Vid raffinering av vete förlorar man mer än 50 procent av B5-innehållet. Det anses att tarmbakterier tillverkar pantotensyra. Pantotensyra förekommer som tillskott i form av kalciumpantotenat och i kosmetik som dexpantenol och pantotenol. Pantotensyra ingår i coenzym A som är involverad i citronsyracykeln för produktion av ATP – energi från socker, protein och fett. Pantotensyra deltar också i bildande och tillväxt av nya celler samt i nybildning av fettsyror.
Pantotensyra, omvandlad till 4'-fosfopantotein, binder sig till ett protein och bildar acylbärarprotein (ACP). Detta ACP används vid syntesen av fetter inkluderande kolesterol. Pantotensyra tillhandahåller acetylgrupper för att bilda acetylkolin, vilket behövs för överföringen av nervimpulser i hjärnan och för avgiftning av vissa droger. Pantotensyra behövs för avgiftning av porfyrin (hemoglobinsyntesen). Den krävs även för syntesen av vissa steroider som produceras i binjurarna med hjälp av coenzym A.
Den aktiva, förfinade och stabila formen av pantotensyra heter pantetin. P.g.a. den aktiva formen verkar pantetin i lägre doser än vitamin B5, och har bl.a. förmågan att sänka kolesterol och triglycerider.

Metabolism
Pantotensyra absorberas lätt i magtarmkanalen. I kroppen syntetiseras CoA från pantotensyra genom fosforylering av den fria syraformen till 4’fosfopantotensyra, som sedan kondenseras med cystein. Sedan sker en dekarboxylering och CoA bildas av en serie reaktioner. Under de hydrolytiska reaktionerna frigörs pantotensyra från CoA och ungefär 70 procent av den absorberade pantotensyran utsöndras via urinen.

Funktion
Pantotensyra är oumbärlig vid förbränning av kolhydrater och aminosyror, men spelar ändå sin största roll i samband med fettomsättningen och kolesterolbildningen, samt för alla de hormoner och övriga livsviktiga ämnen som framställs ur kolesterolet. Pantotensyra samarbetar med Coenzym A för att frigöra energi från kolhydrater, proteiner och fett. Även neuro¬transmittorn acetylkolin kräver pantotensyra för sin syntes.
Pantotensyra har ett samband med immunförsvaret. Ökad infektionskänslighet är första tecknet på brist på Vitamin B5 hos barn. Viss brist ger genast minskad mängd vita blodkroppar och gammaglobulin.
Dessutom har pantotensyra följande effekter:
• bidrar till utveckling av binjure- och hypofyshormoner
• behövs för optimal funktion hos binjurarna
• medverkar i syntesen av antiinflammatoriska ämnen (kortisol)
• medverkar i produktion av saltsyra i magsäcken
• bidrar till stabilare blodsocker
• viktig för huden och håret
• stärker periostet (benhinnan)
• är en antioxidant
• ökar kroppens motståndskraft mot stress
• skyddar kroppen mot strålning
• har antihistamineffekter för att reducera allergireaktioner
• viktig för omsättning av vitamin B2
• Pantetin sänker kolesterol och triglycerider.

Bristsjukdomar och tidiga bristysymtom

Tydliga bristtillstånd:
Det anses ovanligt med svåra brister på pantotensyra, men trötthet och depression har setts vid brist hos människor. Brist påverkar också binjurebarken, nervsystemet, hud och hår. Andra associerade symtom kan vara: sömnrubbningar, personlighetsförändringar, buksmärtor, domningar och nedsatt känsla i händer och fötter, koordinationsstörningar samt nedsatt produktion av antikroppar.
Alla dessa bristsymtom försvinner vid intag av pantotensyra eller en kost rik på vitamin B5.
Relativ eller marginell brist: magkramp, muskelkramp, muskelsvaghet, ljusöverkänslighet, huvudvärk, illamående, gasbildning, förstoppning, infektioner, toxiner, gråhårighet, astma, allergi, depres¬sion, mental förvirring, låg blodsockernivå, sår på tolvfingertarmen, artrit, diarré, eksem, njurbesvär, brännande och såriga fötter, kräkningar och karies. Symtom på Vitamin B5-brist framkallat i forskningssyfte: sömnsvårigheter, benkramper, stickningar och bränningar i händer och fötter, depression, minskad produktion av antikroppar, trötthet, magbesvär och infektioner i övre luftvägarna, blodtrycksfall, psykos och buksmärta.

 

Ökad risk för att utveckla brister
Alkoholister, mag-/tarm opererade, brännskadade, bantare, kedjerökare, hårdtränade individer, gravida och ammande kvinnor och stressade.

Terapeutisk användning
• vid osteoartrit och reumatoid artrit (500–2 000 mg)
• vid kontakteksem och andra hudbesvär (1 000–5 000 mg)
• vid allergier (1 000–2 000 mg)
• vid trötthet, utmattning och utbrändhet (1 000–3 000 mg)
• vid stress (100–1 000 mg)
• vid sårläkning och läkning av operationssår (1 500–2 000 mg)
• vid höga kolesterol- och triglyceridhalter samt arteroskleros (1 000–2 000 mg)
• för att förebygga influensa
• för att förbättra tarmens peristaltik och funktion
• vid anemi
• vid systemisk lupus erythematosus disseminatus (SLE)
• vid fönstertittarsjuka (claudicatio intermittens)
• vid stickningar och domningar i fötter och ben
• vid svårigheter att gå och nedsatt blodcirkulation
• vid trombos
• vid hjärtklappningar
• för bättre sårläkning
• vid brännskador
• vid hög alkoholkonsumtion
• medverkar vid avgiftning av droger
• vid sömnbesvär
• vid personlighetsförändringar
• vid illamående
• vid mag-/tarmsmärtor
• vid håravfall
• vid MS
• vid epilepsi
• vid diabetes
• vid gikt.

Bästa källorna för vitamin B5 (mg/100 g)

Torkad öljäst                      9,5

Lever, nöt                          7,7

Lever, svin                         6,5

Jästextrakt                         3,8

Nötter                                2,7

Vetekli                               2,4

Vetegroddar                     2,2

Linser                               1,4

Rostade nötter                 1,22

Avocado                           1,1

Kalkon                              0,94

Potatis                             0,38

Pantotensyra kan produceras även av tarmbakterier i små mängder.

Dosering
RDI: Finns inte, men ca 4–7 mg är det beräknade minimibehovet.
Genomsnittligt intag i USA: 5–20 mg.
ODI: 25–100 mg.
TDI: 100 mg–2 500 mg.
Pantetin TDI: 300–1 500 mg.

Toxiska doser
Ingen känd toxisk dos. Diarré och ödem kan dock förekomma vid väldigt stora doser (> 10 000 mg dagl).

Interaktion med läkemedel
Positiv interaktion/ökat behov av tillskott med: analgetika, antibakteriella medel.

Interaktion med näringsämnen
Pantotensyra behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig paraaminobensoesyra (PABA) och kolin. Höga doser av pantotensyra minskar upptag av biotin samt minsker överskottskoppar i kroppen. Pantotensyra förekommer ofta i B-komplextillskott som intas som stressskydd. Intag av 50–200 mg per dag samt intag av 25–100 mg av vitamin B1, B2 och B3 tillsammans med mindre mängder av andra B-vitaminer ger ett säkert stressskydd speciellt om man kombinerar med C-vitamin, kalcium och magnesium.

 

Beredningsform
Pantotensyra förekommer oftast som kalciumpantotenat, men också som pantetin. Tabletter eller kapslar förekommer med 100 eller 500 mg per tablett/kapsel.

Matlagning
Pantotensyra är vattenlöslig och stabil mot fuktig värme. Den tål däremot inte torr värme eller sura eller basiska pH-värden. Även om pantotensyra är relativt stabil vid neutralt pH, förloras 5–50 procent vid kokning av rött kött. Vid djupfrysning av grönsaker förlorar man upp till 50 procent. När man konserverar grönsaker förlorar man ca 45 procent och vid kokning förloras 44 procent.

Nyckelorgan
Binjurar, hud, främre delen av hypofysen, hår, lever, njurar och hjärta.

Absorptionsbefrämjande ämnen
Vitaminer: B-komplexet, biotin, folsyra, C, E och A.

Synergister
Vitaminer: C, E, A, B1, B3, B6 och folsyra.
Mineral: Cr, P, K, Na och Zn.

Antagonister
Mineral: Cu.

Analyser och mätmetoder
Analyser av pantotensyra i andra biologiska källor än urin kräver användning av enzymer för att frigöra pantotenatkomponenten av CoA. Pantotensyra i blod, urin och vävnader har påvisats med mikrobiologiska metoder med hjälp av jäst och laktobaciller.
Ett beprövat och enkelt sätt att undersöka Vitamin B5-värden är genom att mäta ett dygns urinutsöndring.

Exempel på studier, referenser

Arterioskleros
24 patienter (51 år) med förhöjda fettvärden av typ 2A, 2B eller 4 fick 300 mg pantetin 3 ggr per dag. Efter 1 månad noterades en märkbar minskning (med 17 procent) av LDL-kolesterolet vilket kvarstod 1 år senare. HDL-kolesterolnivån ökade med ca 15 procent och triglyceridhalten sjönk med 48 procent. Inga betydande bieffekter noterades.
Clin Ther, 1986;8:5637.

Operationsresultat hos kaniner
20 kaniner fick antingen C-vitamin, vitamin B5 eller placebo och efter 8 dagar opererades de med en tjocktarmsanastomos (2 tarmslingor sys ihop) som efter ytterligare 3 dagar kontrollerades. Vitamin B5-tillskott gav bättre hållbarhet i tarmen och högre zink-, järn-, koppar- och magnesiumvärden än placebo.
Vaxman F. ”Amélioration de la cicatrisation des anastomoses colques par une supplémentation en vitamines B5 et C”.
Ann Chir, 44;7:512–20.

Reumatoid artrit
20 patienter fick intramuskulärt ta 50mg kalcium-D-pantotenat dagligen, vilket ledde till en temporär förbättring av symtomen efter 7 dagar samt en ökning av helblodspantotenat. Ytterligare 21 dagars injektioner gav inga ytterligare förbättringar. Vid avslutad behandling sjönk blodnivåerna inom 1 månad till de ursprungliga värdena och symtomen återuppkom. Man tror att onormal pantotenatom-
sättning är en följd av en annan faktor. 20 patienter fick dricka mixtur på 50 mg vardera av royal jelly (eftersom den är rik på pantotensyra i sin fria form liksom även på andra 10-kolkedjade fettsyror) och pantotensyra intramuskulärt dagligen. Efter 28 dagar hade 14 patienter märkt en förbättring av allmän-hälsan, ledrörligheten, en sänkning av sänkan och ökad blodnivå av pantotensyra. Detta höll i sig 2 månader efter avslutad behandling. Preliminära resultatet av orala tillskott har varit uppmuntrande.
Barton-Wright EC. et al. “The pantothenic acid metabolism of rheumatoid arthritis”. Lancet, 1963;282:862–63.

 

Sårläkning
Man såg en bättre sårläkning hos kaniner som fick pantotensyratillskott före och efter operation än hos de som inte fick det.
Aprahamian M. et al. ”Effects of supplemental pantothenic acid on wound healing: experimental study in rabbit”.
Am J Clin Nutr, 1985;41:578–89.

Akne
100 patienter, varav 80 procent mellan 13 och 23 år, med aknebesvär fick 2,5 g pantotensyra 4 ggr per dag och en pantotenkräm för insmörjning 4–6 ggr per dag. Efter 1–2 veckors tid började aknebesvären förbättras och efter 8 veckor var de flesta besvärsfria. För ett fortsatt gott resultat behövdes dock en underhållsdos på 1–5 g per dag. Inga biverkningar märktes.
Leung LH. “Pantothenic acid deficiency as the pathogenesis of acne vulgaris”. Med Hypotheses, 1995;44:490–2.

Viktminskning
Pantotensyra tycks kunna påverka fettmetabolismen vid fasta i gynnsam riktning. 100 bantande personer fick 2,5 g pantotensyra 4 ggr per dag och gick i genomsnitt ner 1,2 kg/vecka i vikt. De klagade varken över hunger eller svaghet och inga eller små mängder ketonkroppar sågs i urinen. Inga biverkningar syntes.
Leung LH. “Panthothenic acid as a weight-reducing agent: fasting without hunger, weakness and ketosis”.
Med Hypotheses, 1995;44:403–5.

B5 och kolesterol
900 mg/dag av pantotensyra minskar LDL-kolesterol och ökar HDL-kolesterol.
Gaddi A. et al. ”Controlled evaluation of pantethine, a natural hypolipedemic compound, in patients with different forms of hyperlipoproteinemia”. Athereosclerosis, 1984;50:73–83.

Pantotensyra och smärta
500–2 000 mg dagligen pantotensyra minskar smärta hos reumatiker.
”Calcium pantothenate in arthritic conditions”. A report from the General Practitioner Research Group. Practitioner, 1980;224:208–11.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

 

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

 

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

 

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

 

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.