Vitamin B5, pantotensyra

Historik
Till en början identifierade man pantotensyra som vitamin B5 och döpte den efter dess vitt spridda förekomst (pantos betyder överallt).
1933 identifierade Roger Williams pantotensyra som en substans som var nödvändig för jästtillväxt.
1938 isolerade Williams pantotensyra från lever.
1940 syntetiserades pantotensyra av Williams och Major.
1947 visade Lipman och medarbetare på att den biologiska aktiviteten var knuten till Coenzym A (CoA).

Kemi
Vid raffinering av vete förlorar man mer än 50 procent av B5-innehållet. Det anses att tarmbakterier tillverkar pantotensyra. Pantotensyra förekommer som tillskott i form av kalciumpantotenat och i kosmetik som dexpantenol och pantotenol. Pantotensyra ingår i coenzym A som är involverad i citronsyracykeln för produktion av ATP – energi från socker, protein och fett. Pantotensyra deltar också i bildande och tillväxt av nya celler samt i nybildning av fettsyror.
Pantotensyra, omvandlad till 4′-fosfopantotein, binder sig till ett protein och bildar acylbärarprotein (ACP). Detta ACP används vid syntesen av fetter inkluderande kolesterol. Pantotensyra tillhandahåller acetylgrupper för att bilda acetylkolin, vilket behövs för överföringen av nervimpulser i hjärnan och för avgiftning av vissa droger. Pantotensyra behövs för avgiftning av porfyrin (hemoglobinsyntesen). Den krävs även för syntesen av vissa steroider som produceras i binjurarna med hjälp av coenzym A.
Den aktiva, förfinade och stabila formen av pantotensyra heter pantetin. P.g.a. den aktiva formen verkar pantetin i lägre doser än vitamin B5, och har bl.a. förmågan att sänka kolesterol och triglycerider.

Metabolism
Pantotensyra absorberas lätt i magtarmkanalen. I kroppen syntetiseras CoA från pantotensyra genom fosforylering av den fria syraformen till 4’fosfopantotensyra, som sedan kondenseras med cystein. Sedan sker en dekarboxylering och CoA bildas av en serie reaktioner. Under de hydrolytiska reaktionerna frigörs pantotensyra från CoA och ungefär 70 procent av den absorberade pantotensyran utsöndras via urinen.

 

Funktion
Pantotensyra är oumbärlig vid förbränning av kolhydrater och aminosyror, men spelar ändå sin största roll i samband med fettomsättningen och kolesterolbildningen, samt för alla de hormoner och övriga livsviktiga ämnen som framställs ur kolesterolet. Pantotensyra samarbetar med Coenzym A för att frigöra energi från kolhydrater, proteiner och fett. Även neuro¬transmittorn acetylkolin kräver pantotensyra för sin syntes.
Pantotensyra har ett samband med immunförsvaret. Ökad infektionskänslighet är första tecknet på brist på Vitamin B5 hos barn. Viss brist ger genast minskad mängd vita blodkroppar och gammaglobulin.
Dessutom har pantotensyra följande effekter:
• bidrar till utveckling av binjure- och hypofyshormoner
• behövs för optimal funktion hos binjurarna
• medverkar i syntesen av antiinflammatoriska ämnen (kortisol)
• medverkar i produktion av saltsyra i magsäcken
• bidrar till stabilare blodsocker
• viktig för huden och håret
• stärker periostet (benhinnan)
• är en antioxidant
• ökar kroppens motståndskraft mot stress
• skyddar kroppen mot strålning
• har antihistamineffekter för att reducera allergireaktioner
• viktig för omsättning av vitamin B2
• Pantetin sänker kolesterol och triglycerider.

Bristsjukdomar och tidiga bristysymtom

Tydliga bristtillstånd:
Det anses ovanligt med svåra brister på pantotensyra, men trötthet och depression har setts vid brist hos människor. Brist påverkar också binjurebarken, nervsystemet, hud och hår. Andra associerade symtom kan vara: sömnrubbningar, personlighetsförändringar, buksmärtor, domningar och nedsatt känsla i händer och fötter, koordinationsstörningar samt nedsatt produktion av antikroppar.
Alla dessa bristsymtom försvinner vid intag av pantotensyra eller en kost rik på vitamin B5.
Relativ eller marginell brist: magkramp, muskelkramp, muskelsvaghet, ljusöverkänslighet, huvudvärk, illamående, gasbildning, förstoppning, infektioner, toxiner, gråhårighet, astma, allergi, depres¬sion, mental förvirring, låg blodsockernivå, sår på tolvfingertarmen, artrit, diarré, eksem, njurbesvär, brännande och såriga fötter, kräkningar och karies. Symtom på Vitamin B5-brist framkallat i forskningssyfte: sömnsvårigheter, benkramper, stickningar och bränningar i händer och fötter, depression, minskad produktion av antikroppar, trötthet, magbesvär och infektioner i övre luftvägarna, blodtrycksfall, psykos och buksmärta.

Ökad risk för att utveckla brister
Alkoholister, mag-/tarm opererade, brännskadade, bantare, kedjerökare, hårdtränade individer, gravida och ammande kvinnor och stressade.

Terapeutisk användning
• vid osteoartrit och reumatoid artrit (500–2 000 mg)
• vid kontakteksem och andra hudbesvär (1 000–5 000 mg)
• vid allergier (1 000–2 000 mg)
• vid trötthet, utmattning och utbrändhet (1 000–3 000 mg)
• vid stress (100–1 000 mg)
• vid sårläkning och läkning av operationssår (1 500–2 000 mg)
• vid höga kolesterol- och triglyceridhalter samt arteroskleros (1 000–2 000 mg)
• för att förebygga influensa
• för att förbättra tarmens peristaltik och funktion
• vid anemi
• vid systemisk lupus erythematosus disseminatus (SLE)
• vid fönstertittarsjuka (claudicatio intermittens)
• vid stickningar och domningar i fötter och ben
• vid svårigheter att gå och nedsatt blodcirkulation
• vid trombos
• vid hjärtklappningar
• för bättre sårläkning
• vid brännskador
• vid hög alkoholkonsumtion
• medverkar vid avgiftning av droger
• vid sömnbesvär
• vid personlighetsförändringar
• vid illamående
• vid mag-/tarmsmärtor
• vid håravfall
• vid MS
• vid epilepsi
• vid diabetes
• vid gikt.

Bästa källorna för vitamin B5 (mg/100 g)

Torkad öljäst                      9,5

Lever, nöt                          7,7

Lever, svin                         6,5

Jästextrakt                         3,8

Nötter                                2,7

Vetekli                               2,4

Vetegroddar                     2,2

Linser                               1,4

Rostade nötter                 1,22

Avocado                           1,1

Kalkon                              0,94

Potatis                             0,38

Pantotensyra kan produceras även av tarmbakterier i små mängder.

Dosering
RDI: Finns inte, men ca 4–7 mg är det beräknade minimibehovet.
Genomsnittligt intag i USA: 5–20 mg.
ODI: 25–100 mg.
TDI: 100 mg–2 500 mg.
Pantetin TDI: 300–1 500 mg.

Toxiska doser
Ingen känd toxisk dos. Diarré och ödem kan dock förekomma vid väldigt stora doser (> 10 000 mg dagl).

Interaktion med läkemedel
Positiv interaktion/ökat behov av tillskott med: analgetika, antibakteriella medel.

Interaktion med näringsämnen
Pantotensyra behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig paraaminobensoesyra (PABA) och kolin. Höga doser av pantotensyra minskar upptag av biotin samt minsker överskottskoppar i kroppen. Pantotensyra förekommer ofta i B-komplextillskott som intas som stressskydd. Intag av 50–200 mg per dag samt intag av 25–100 mg av vitamin B1, B2 och B3 tillsammans med mindre mängder av andra B-vitaminer ger ett säkert stressskydd speciellt om man kombinerar med C-vitamin, kalcium och magnesium.

Beredningsform
Pantotensyra förekommer oftast som kalciumpantotenat, men också som pantetin. Tabletter eller kapslar förekommer med 100 eller 500 mg per tablett/kapsel.

Matlagning
Pantotensyra är vattenlöslig och stabil mot fuktig värme. Den tål däremot inte torr värme eller sura eller basiska pH-värden. Även om pantotensyra är relativt stabil vid neutralt pH, förloras 5–50 procent vid kokning av rött kött. Vid djupfrysning av grönsaker förlorar man upp till 50 procent. När man konserverar grönsaker förlorar man ca 45 procent och vid kokning förloras 44 procent.

Nyckelorgan
Binjurar, hud, främre delen av hypofysen, hår, lever, njurar och hjärta.

Absorptionsbefrämjande ämnen
Vitaminer: B-komplexet, biotin, folsyra, C, E och A.

Synergister
Vitaminer: C, E, A, B1, B3, B6 och folsyra.
Mineral: Cr, P, K, Na och Zn.

Antagonister
Mineral: Cu.

Analyser och mätmetoder
Analyser av pantotensyra i andra biologiska källor än urin kräver användning av enzymer för att frigöra pantotenatkomponenten av CoA. Pantotensyra i blod, urin och vävnader har påvisats med mikrobiologiska metoder med hjälp av jäst och laktobaciller.
Ett beprövat och enkelt sätt att undersöka Vitamin B5-värden är genom att mäta ett dygns urinutsöndring.

Exempel på studier, referenser

Arterioskleros
24 patienter (51 år) med förhöjda fettvärden av typ 2A, 2B eller 4 fick 300 mg pantetin 3 ggr per dag. Efter 1 månad noterades en märkbar minskning (med 17 procent) av LDL-kolesterolet vilket kvarstod 1 år senare. HDL-kolesterolnivån ökade med ca 15 procent och triglyceridhalten sjönk med 48 procent. Inga betydande bieffekter noterades.
Clin Ther, 1986;8:5637.

Operationsresultat hos kaniner
20 kaniner fick antingen C-vitamin, vitamin B5 eller placebo och efter 8 dagar opererades de med en tjocktarmsanastomos (2 tarmslingor sys ihop) som efter ytterligare 3 dagar kontrollerades. Vitamin B5-tillskott gav bättre hållbarhet i tarmen och högre zink-, järn-, koppar- och magnesiumvärden än placebo.
Vaxman F. ”Amélioration de la cicatrisation des anastomoses colques par une supplémentation en vitamines B5 et C”.
Ann Chir, 44;7:512–20.

Reumatoid artrit
20 patienter fick intramuskulärt ta 50mg kalcium-D-pantotenat dagligen, vilket ledde till en temporär förbättring av symtomen efter 7 dagar samt en ökning av helblodspantotenat. Ytterligare 21 dagars injektioner gav inga ytterligare förbättringar. Vid avslutad behandling sjönk blodnivåerna inom 1 månad till de ursprungliga värdena och symtomen återuppkom. Man tror att onormal pantotenatom-
sättning är en följd av en annan faktor. 20 patienter fick dricka mixtur på 50 mg vardera av royal jelly (eftersom den är rik på pantotensyra i sin fria form liksom även på andra 10-kolkedjade fettsyror) och pantotensyra intramuskulärt dagligen. Efter 28 dagar hade 14 patienter märkt en förbättring av allmän-hälsan, ledrörligheten, en sänkning av sänkan och ökad blodnivå av pantotensyra. Detta höll i sig 2 månader efter avslutad behandling. Preliminära resultatet av orala tillskott har varit uppmuntrande.
Barton-Wright EC. et al. “The pantothenic acid metabolism of rheumatoid arthritis”. Lancet, 1963;282:862–63.

Sårläkning
Man såg en bättre sårläkning hos kaniner som fick pantotensyratillskott före och efter operation än hos de som inte fick det.
Aprahamian M. et al. ”Effects of supplemental pantothenic acid on wound healing: experimental study in rabbit”.
Am J Clin Nutr, 1985;41:578–89.

Akne
100 patienter, varav 80 procent mellan 13 och 23 år, med aknebesvär fick 2,5 g pantotensyra 4 ggr per dag och en pantotenkräm för insmörjning 4–6 ggr per dag. Efter 1–2 veckors tid började aknebesvären förbättras och efter 8 veckor var de flesta besvärsfria. För ett fortsatt gott resultat behövdes dock en underhållsdos på 1–5 g per dag. Inga biverkningar märktes.
Leung LH. “Pantothenic acid deficiency as the pathogenesis of acne vulgaris”. Med Hypotheses, 1995;44:490–2.

Viktminskning
Pantotensyra tycks kunna påverka fettmetabolismen vid fasta i gynnsam riktning. 100 bantande personer fick 2,5 g pantotensyra 4 ggr per dag och gick i genomsnitt ner 1,2 kg/vecka i vikt. De klagade varken över hunger eller svaghet och inga eller små mängder ketonkroppar sågs i urinen. Inga biverkningar syntes.
Leung LH. “Panthothenic acid as a weight-reducing agent: fasting without hunger, weakness and ketosis”.
Med Hypotheses, 1995;44:403–5.

B5 och kolesterol
900 mg/dag av pantotensyra minskar LDL-kolesterol och ökar HDL-kolesterol.
Gaddi A. et al. ”Controlled evaluation of pantethine, a natural hypolipedemic compound, in patients with different forms of hyperlipoproteinemia”. Athereosclerosis, 1984;50:73–83.

Pantotensyra och smärta
500–2 000 mg dagligen pantotensyra minskar smärta hos reumatiker.
”Calcium pantothenate in arthritic conditions”. A report from the General Practitioner Research Group. Practitioner, 1980;224:208–11.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tia Jumbe: ”Ge med hjärtat istället för plånboken”

Krönikan

För ett par veckor sedan fyllde en god vän till mig år. När hon öppnade sina presenter på festen blev jag varm i hjärtat. Bland gåvorna fanns hemmastickade, vackra vantar, ett ljuvligt hemmagjort halsband och ett hemmapysslat armband med speciella kristaller. Själv gav jag henne en egenblandad nattolja för ansiktet. Kureras krönikör Tia Jumbe skriver om vikten att ge det som har ett verkligt värde framför det som bara kostat pengar.

magsyra_saltsyra

Magspecial – magsyran är vår beskyddare

Mage

Många känner till att magsyra är något som kan orsaka magkatarr. Inte lika många tänker på att den skyddar oss mot magsjuka och bakterier, behövs för att smälta maten eller vet att brist på magsyra ger ungefär samma problem som överskott.

chokladask palmoljeodling

Palmolja – en miljöbov i julmyset

Eko/miljö

Palmoljan som smugit sig in i en mängd produkter är en av livsmedelsindustrins största miljöbovar. Inte nog med det – den finns i ljus också. Men det är lätt att minska sin konsumtion av palmolja menar Naturskyddsföreningen som uppmanar oss att fira julen utan.

Mathilda Zakrisson med katt

Magkatarren försvann med kisel

Mage

På högstadiet fick Mathilda Zakrisson, 25 år, magkatarr. Problemen blev så besvärliga att Mathilda tills slut inte vågade gå ut efter att hon ätit. Men för ett år sedan hittade hon ett preparat med kisel och det förändrade Mathildas liv. Magen började fungera normalt redan efter några dagar.

tecken pa stress

13 vanliga symptom på långvarig stress

Mental hälsa

Har du varit stressad länge? Ligger du på gränsen till utmattning? Här listar stressexperten Karin Isberg de vanligaste symtomen på långvarig stress. Om du känner igen flera av dem är det sannolikt ett tecken på att stressen i ditt liv är för hög och har pågått för länge.

brod

Vad är det för fel på gluten?

Krönikan

Varför är det så många som mår dåligt av gluten? Varför pratas det så mycket om det – är det en hype eller inte? Här reder näringsterapeuten Ellinor Ladenberg ut begreppen och svarar på några viktiga frågor om gluten.

Mage-tarm-tema: matsmältningen

Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

Mage

Mat som inte bryts ner kan jäsa i tarmen och ställa till med oreda. När tarminnehållet jäser bildas det bland annat gaser som kan göra magen uppblåst och smärtande. Vår matsmältning består av ett stort antal olika funktioner som ska samverka för att på bästa sätt förvandla maten till näring. Matsmältningen påbörjas redan i munnen och sedan hanteras maten hela vägen till ändtarmen där restprodukterna lämnar kroppen.

kanel

Kanel hjälper kroppen att bränna fett

Hälsa

Nya studier från ett amerikanskt universitet har visat att en av julens mest älskade kryddor han hjälpa till vid övervikt. Forskare har tidigare visat att ett ämne i kanel tycktes skydda möss mot övervikt och högt blodsocker men visste inte då vad som gjorde att kanel hade den effekten.

julskinka

Julens överlevnadsguide för intoleranta

Kost

Under julhelgen ligger stort fokus på mat och den gemensamma måltiden. För den som har födoämnesintoleranser och allergier eller har valt att leva som vegetarian eller vegan kan det vara lite knixigt, särskilt när man blir bortbjuden.

vinnare_detox

Årets detoxprodukt 2017 – rening på naturlig väg

Hälsa

Pure Cleanse röstades fram till vinnaren av Årets detoxprodukt 2017 bland sammanlagt 35 549 inkomna röster, i Swedish health awards. Pure cleanse är en produkt som hjälper kroppens utrensningsorgan på ett skonsamt sätt. Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående.

patrik Wincent julklappar och en dator

Experten: ”Låt inte julen bli en skuldfälla”

Krönikan

Julen närmar sig och med den en fantastisk tid där familj och vänner samlas. Det är en tid på året där vi oftast spenderar mer pengar än vanligt. Det är trevligt att köpa gåvor till sina nära och kära – även om det ibland kan innebära att vi lägger för mycket pengar. Många kommer därför sitta med stora skulder i januari. För de flesta innebär det bara en tillfälligt dipp i ekonomin men för andra kan det vara ett tecken på shoppingmissbruk där ekonomin riskerar försätta försämras, skriver Patrik Wincent terapeut och författare som delar med sig av några tips för att undvika alltför stora hål i fickorna.

Lena

Hon fick lusten tillbaka med mannens potensmedel

Sex- och relationer

Lena och hennes man möttes mitt i livet. De hade vuxna barn och mycket tid för varandra. Sexlivet var fantastiskt ändå tills den dag Lena kom in i klimakteriet. – Jag var arg och ovillig i nästan ett år. Då provade jag att ta samma kosttillskott som min man tog när han hade problem med potensen, och då kom lusten till sex tillbaka, säger Lena.

man läser på sin telefon

Undvik gamnacke med dessa enkla övningar

Naturlig hälsa

Börjar din nackrot sticka ut av att du sitter och tittar in i en dataskärm hela dagarna och ner i din smartphone resten av dagen – då har du troligen en gamnacke på väg. Besvär i nacke och axlar plus huvudvärk blir allt vanligare som en följd av all tid vi spenderar med huvudet framåttippat. Här följer kiropraktor Martin Franssons enkla tips på hur du motverkar gamnacke.

nio_anledningar_pyknogenol

9 anledningar att äta pyknogenol

Antioxidanter och fria radikaler

Pyknogenol hjälper vid flera olika problem och åkommor. Man kan tycka att det nästan är för bra för att vara sant, men anledningen till att pyknogenol hjälper på så vitt skilda områden är för att det är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol är ett tallbarkextrakt från fransk strandtall som är känt för sin antiinflammatoriska effekt.

rep som brister karin isberg

Stressexperten: ”Om stressen inte går över”

Mental hälsa

Under hösten har du kunnat följa Kureras artikelserie om stress med stressexperten Karin Isberg. Stress är inte farligt när den fungerar som det är tänkt, det vill säga som en tillfällig reaktion som rustar dig för att möta en fara. Problemet uppstår är när stressen blir ett konstant tillstånd.

vad_ar_en_adaptogen

Så upptäcktes ”antistress-vitaminerna”

Naturlig hälsa

Adaptogener är en relativt nyupptäckt kategori av naturligt förekommande substanser. Under 1960-talet startade det hittills största forskningsprojektet inom läkemedelsörter i öst. Målet var att hitta de växter som kunde öka prestationsförmågan hos soldater och arbetare.

Buddha_bowl

Buddha bowl med syrlig lök och vegansk chiliaioli

Recept

Vi ser dem överallt på sociala medier, Buddha bowl, poké bowl med flera. Skålarna med härligt färgglad inbjudande mat. En Buddha bowl är egentligen näringsrik mat som stärker din kropp och serveras till bredden i stora skålar. Innehållet kan varieras helt utifrån dina preferenser. Det här en variant som passar bra inför höstens kyliga kvällar. Den syrliga löken och aiolin kan förberedas och förvaras flera dagar i kylskåp.

Årets hälsoboost

Älskad liljeväxt blev Årets hälsoboost

Hälsa

Swedish health awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. I Swedish health awards röstades Årets hälsoboost fram bland sammanlagt 35 549 röster. Vinnaren Forever aloe vera gel är ett naturligt kosttillskott som utvinns ur innergelén på en liljeväxt. Aloe vera-växten har traditionellt använts som medicinalväxt av människan i tusentals år.

Blue eye

Så får du bättre syn – 6 tips!

Naturlig hälsa

Efter 65 års ålder ökar risken att drabbas av försämringar på synen markant. Vanliga problem är till exempel makulativ degeneration som är förändringar i gula fläcken, och grå starr. Men det finns sätt att förebygga och även minska symtom som uppkommit. Blåbär, ringblommor och salvia hjälper dig i kampen. Bli expert och vässa synen med vår guide för ögonen.

kvinna äter vid datorn

Din arbetsplats – en bakteriehärd

Förkylning

Ett skrivbord rymmer mer än 400 gånger så mycket bakterier som en genomsnittlig toalett, därför är det viktigt att tänka på hygienen och hålla rent. Men det är inte bara ditt skrivbord som utgör en hälsorisk – hela arbetsplatsen kan vara full av dolda bakteriehärdar.

Sofia

Nu sover Sofia som på moln

Värk

Sofia Hansson, 36 år, har vant sig att leva med smärta. Hon har haft ont i kroppen så länge hon kan minnas. För bara några år sedan fick smärtan också ett namn. Men det kanske allra viktigaste, Sofia fann smärtlindring där hon minst anade. Sedan tre år tillbaka sover Sofia på magneter. Då försvinner smärtan under natten vilket gör att hon får en bra nattsömn och att hon vaknar utvilad.

två flickor kramas

Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Mental hälsa

Tacksamhet gör oss lyckligare. Det kan låta som någon sorts new age mubo jumbo men faktum är att forskning visar att vi blir lyckligare såväl i våra relationer som i livet i övrigt om vi påminner oss själva om att vara tacksamma för det vi har att glädjas åt i livet.

julgodis

Fyra fina recept till första advent

Hälsa

Första advent är det officiella startskottet för jul. Här ifrån och framåt är det fritt fram med glögg, pynt och allsköns julgodis med anledning av det vill vi på Kurera dela med oss av några av våra nyttiga varianter på säsongens godsaker.

Gunilla Andersson

Nypon minskade stelheten

Naturlig hälsa

För snart 20 år sedan började Gunilla Andersson bli stel i ena knäleden. En dag kom hon inte upp ur en låg stol och fick åka akut in till sjukhuset på grund av smärtan. Först trodde läkarna att hon led av benskörhet men sedan förstod man att hon fått artros. Gunilla valde att ta kosttillskott före konventionell medicin mot sin försämrade rörlighet. De senaste tio åren har hon tagit ett nyponpulver som gör henne rörligare i knäleden.

malena_sexualitet_lust

Sex och sånt med Malena Ivarsson

Sex- och relationer

I över 38 år har Malena Ivarsson gett råd om sex och relationer. Hon har följt män och kvinnors sexualitet både historiskt och i det personliga samtalet. I vårt moderna samhälle är det viktigt lyfta på tabun när det gäller sex, som när kvinnan har mer lust än mannen  – det finns en lösning på det problemet också menar Malena.