Annons
Annons

Årets julklapp går åter i hälsans tecken

Förra året var det råsaftscentrifugen, året innan hörlurarna. Tidigt i morse avslöjades vad som blir Årets julklapp 2014: Aktivitetsarmbandet. Armbandet kvalificerade sig på grund av att det anses vara en trendig och spännande produkt som boomat i årets handel.

Redaktionen

25 november, 2014
Årets julklapp går åter i hälsans tecken
Dela inlägget

Förra året var det råsaftscentrifugen, året innan hörlurarna. Tidigt i morse avslöjades vad som blir Årets julklapp 2014: Aktivitetsarmbandet.
Armbandet kvalificerade sig på grund av att det anses vara en trendig och spännande produkt som boomat i årets handel.

Ända sedan 1988 då bakmaskinen blev Årets julklapp har företaget HUI Research i samband med julhandelsprognosen i november varje år korat Årets julklapp.
Det har blivit en uppmärksammad och uppskattad tradition som många gånger skapat debatt.

Försäljningen har tagit fart
Aktivitetsarmbandet har funnits en tid, men det är först i år som försäljningen tagit fart. Armbandet registrerar steg och kan kombinera rörelseaktivitet med data om puls och sömn. Informationen från armbandet överförs till dator eller mobil för att ge en överskådlig bild över genomförda aktiviteter eller sömn i nutid samt tendenser över längre tidsperioder.

Kombo av ökad medvetenhet och hälsoexhibitionism
Aktivitetsarmbandet kombinerar det starka hälsomedvetandet med vår vilja att visa upp vad vi gör i sociala medier, resonerar HUI Reserach:
”Den fortsatt starka hälsotrenden gör allt fler konsumenter medvetna om sin egen hälsa och om sambandet mellan aktivitet och välbefinnande.
En annan trend är att dela med sig av upplevelser och bilder i sociala medier.
I aktivitetsarmbandet sammanförs dessa trender och det är därför en symbol för en hälsomedveten konsument som vill dela med sig av sina framgångar till andra. Det gör aktivitetsarmbandet till Årets Julklapp 2014”, skriver HUI Research i ett pressmeddelande.

”Nu vill jag ha nästa generations aktivitetsarmband”
Någon som provat är Pär Abrahamsson, VD för it-bolaget Svenska Infobyte AB. Hans armband är av märket Jawbone UP24 och hans upplevelse är hittills bara positiv.

Pär Abrahamsson porträtt
Pär Abrahamsson. Foto: Patrik Bengtsson

– Jag skaffade det i somras eftersom jag är en tekniknörd och för att jag även gillar att motionera. Jag tycker att det är bra att det håller koll på mig, eller rättare sagt hjälper mig att hålla koll på mig, säger Pär Abrahamsson.
– Armbandet gör det tydligt om jag rör mig för lite och det anpassar även väckningen till när jag inte är i djupsömn. Det som är allra bäst är batteritiden. Jag klarar en vecka utan att ladda den. Det gjorde mig förvånad att den var så bra.
Han berättar att folk frågar honom när han ska ta det av sig.
– Men det sitter kvar, jag tänker behålla den. Däremot har jag sett att de nu finns inbyggda i klockor så nu vill jag ha nästa generations aktivitetsarmband.

Profilbild Malin Duvstedt sitter på huk i träningskläder
Malin Duvstedt.

”Bra som motivation”
Även träningstjejen Malin Duvstedt, som bland annat skriver Kureras blogg Get in shape, har provat armbandet Vivofit från Garmin under två månader och uppskattar bland annat att det går att få statistik per vecka, månad och år över hur mycket man har rört sig.
Hon säger sig också bli peppad att ge sig ut på extra powerwalks på lunchen – bara för att komma upp i det antalet steg som krävs.
– Jag har gått mycket mer än vanligt de senaste två månaderna. Den fungerar bra som motivation, säger hon.

Läs hela Malins inlägg om aktivitetsarmbandet här.

Av Isabelle Hedander

Annons
Fakta

Om Årets julklapp

För att en produkt ska kunna bli utsedd till Årets Julklapp ska ett eller flera av följande kriterier uppfyllas:

  • Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
  • Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
  • Produkten ska representera den tid vi lever i

Nordiska museet dokumenterar sedan 2011 Årets Julklapp. HUI Research skänker varje år ett exemplar av Årets Julklapp till museets samlingar.

Prognosen för årets julhandel…
är 68 miljarder kronor, en ökning med 2,5 procent jämfört med december 2013. Vilket innebär att svenska folket i genomsnitt kommer att köpa detaljhandelsvaror för cirka 7 000 kronor i december per person.

Genom åren har följande produkter blivit utsedda till Årets Julklapp:

1988 Bakmaskin
1989 Videokameran
1990 Woken
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaketet
1997 Det elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD-spelaren
2001 Verktyget
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta tv:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 En upplevelse
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurarna
2013 Råsaftcentrifugen

Källa: HUI Research

Annons
Annons