Artikeln om utmattning blev så populär att sajten kraschade

Fakta

Utmattningssyndrom är ett allt mer uppmärksammat problem i samhället - och antalet som sjukskrivs på grund av stress ökar för varje dag.
En ny undersökning som Arbetsmiljöverket genomfört bekräftar problemet med ökande psykisk ohälsa. Över hälften av arbetsgivarna och arbetstagarna känner någon som de anser riskerar att bli sjuk på grund av stress på jobbet.
Källa: Arbetsmiljöverket

Enligt den aktuella arbetsskadestatistiken har anmälda arbetssjukdomar som beror på stress ökat med drygt 70 procent sedan år 2010.
Frågan om utmattningssyndrom har aldrig varit ett hetare ämne – tråkigt nog. Något även Kurera märkt av. 
När vi i höstas intervjuade stressexperten Karin Isberg i artikeln ”Det här borde alla veta om utmattning” blev den så välbesökt att sajten Kurera.se kraschade.
Själv är Karin Isberg inte alls förvånad. 
– Väldigt många är drabbade eller i riskzonen, säger hon. 

Artikeln är en Kureras mest lästa någonsin och har delats (och länkats vidare till) många tusentals gånger – från sidor som Facebook, Twitter, andra tidningar, olika bloggar och internetforum.
Den intervjuade stressexperten Karin Isberg själv uppger att hon så klart blev glad över den stora responsen och att artikeln fick en sådan stor spridning. Men inte odelat glad.
– Jag blev självklart samtidigt bedrövad för det visar hur många människor som är drabbade och som dessutom är i riskzonen eftersom de känner sig alltför stressade, säger hon.
Däremot är hon inte alls förvånad. Hon har själv varit där. I utmattningsträsket.

► Läs artikeln här: Experten: ”Det här borde alla veta om utmattning”

 
Karin Isberg

Stressexperten Karin Isberg.

”Utmattning drabbar de starka och omtänksamma”
Hon tror att artikeln blev så läst och delad just för att så oerhört många kände, och känner, igen sig.
– I artikeln tog jag upp några punkter som alla borde känna till om utmattning, bland annat att utmattning inte är depression och att det drabbar dem som är starka och omtänksamma.

Metoder som sänker stressen och förebygger utmattning
Efter att hon såg vilket genomslag artikeln fick insåg hon att intresset för frågan är enormt och att många är i behov av hjälp. Av den anledningen har hon nu tagit fram en onlinekurs för Kureras läsare om hur man förebygger utmattning.
I kursen ”Så förebygger du utmattning” lär hon ut vad utmattning egentligen innebär och vad det beror på. Framför allt lär hon ut metoder som sänker stressen och ger bättre livsbalans.
– Vi vill ofta få resultat nu på en gång så därför får man lära sig metoder som sänker stressen på bara en minut.

Lär dig manipulera ditt nervsystem
Men att förebygga utmattning handlar inte bara om snabb stresslindring utan också om att långsiktigt förändra sina invanda beteenden, poängterar Karin Isberg. Därför lär hon i kurserna också ut flera enkla sätt för att få mer ork och bättre balans i sitt liv.
– Metoderna i kursen handlar om allt från att manipulera sitt nervsystem till att lära sig hur man ställer mer rimliga krav på sig själv, undviker onödiga konflikter, avslutar långdragna diskussioner, sätter gränser och säger nej – det vill säga hur man förändrar vanliga beteenden som kan leda till utmattning.

► Läs också: Hårdare arbetsmiljöregler ska få bukt med arbetsrelaterad ohälsa

Själv varit utmattad
Karin Isberg vet vad hon talar om. Hon har själv varit en av de drabbade.
– Jag har lidit av både utmattning, depression och ångest. Det var den perioden i mitt liv som på allvar fick mig att intressera mig för hur kropp och hjärna hänger ihop. Sedan dess ägnar jag mig på heltid att följa forskningen inom neurovetenskap och att föreläsa och skriva om den.
Det är också den forskningen om hjärnan och stress, bland annat från de amerikanska universiteten Harvard och Berkeley, som metoderna i kursen bygger på, berättar hon.

Onlinekurs för att det ska vara enkelt och stressfritt
Varför hon valt att lägga kursen enbart online är för att så många som möjligt – på ett enkelt och lättillgängligt sätt – ska få hjälp.
– För att den ska vara enkel och stressfri att använda. Som användare kan man logga in när som helst och göra kursen precis i den takt som man själv vill. Man behöver inte boka in någon tid utan kan göra ett avsnitt när man har behov eller känner för det.

Läs också: Professorn: ”200 svenskar dör av jobbstress varje år”

Lovar resultatgaranti till alla som går kursen
Karin är så säker på att kursen ger resultat att hon lovar pengarna tillbaka om någon mot förmodan inte märker någon skillnad.
– Ja, den garantin ger jag. En kvinna som provade kursen hörde av sig och berättade att den hade hjälpt henne att komma tillbaka till jobbet bara fyra veckor efter att hon blivit sjukskriven. En annan mejlade och skrev ”Tack! Tack! Tack!”.

”En investering du bara kan vinna på”
Garantin ska också vara en trygghet till dem som köper kursen, säger Karin Isberg.
– Ingen ska behöva fundera om den verkligen är värt pengarna. Du blir nöjd eller får pengarna tillbaka – så det är en investering som du bara kan vinna på, säger hon och fortsätter:
– Dessutom är den godkänd av Skatteverket så man kan betala den med sitt friskvårdsbidrag.

Läs också: Utmattad? Här är näringen för dig

Du hittar kursen ”Så förebygger du utmattning” här.
Som Kureraläsare får du hundra kronor rabatt när du köper kursen. Skriv bara ”Kurerautmattning” när du kommer till kassan.

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Utmattningssyndrom är ett allt mer uppmärksammat problem i samhället - och antalet som sjukskrivs på grund av stress ökar för varje dag.
En ny undersökning som Arbetsmiljöverket genomfört bekräftar problemet med ökande psykisk ohälsa. Över hälften av arbetsgivarna och arbetstagarna känner någon som de anser riskerar att bli sjuk på grund av stress på jobbet.
Källa: Arbetsmiljöverket

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!