Utmattad? Här är näringen för dig

Utmattnings-syndrom:

Vid utmattningssyndrom har man flertalet fysiska och psykiska symptom orsakade av långvarig stress eller andra påfrestningar. Insjuknandet kommer oftast smygande.
Det händer dock ibland att insjuknandet kommer plötsligt och det är då man upplever att man ”går in i väggen”.
Symptomen kan vara både kroppsliga och psykiska. Ett vanligt symptom är att man känner en stor trötthet som inte går att vila bort. Andra vanliga symptom är minnesstörningar, koncentrationsproblem, oro och ångest, sömnproblem och hjärtklappning.

Långvarig stress och otillräcklig återhämtning bäddar för utmattningssyndrom.
Vad det också bäddar för är näringsbrister – på näringsämnen som är en viktig del i tillfrisknandet.
Är du eller någon du känner drabbad?
Här är hela listan på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma på banan igen.

Utmattning är följden av en längre tids belastning och stress. När kroppen är hårt utsatt och inte får tillräcklig återhämtning är åtgången på näringsämnen skyhög, näringsämnen som kroppen behöver för att fungera och kunna hantera den stress som den utsätts för.
Då kroppen är skicklig på att kompensera för näringsbrister och obalanser är det oftast inte förrän de blivit allvarligare som bristsymptom uppstår. Exempel på bristsymptom orsakade av näringsbrist efter en längre tids stress är sömnproblem, trötthet, huvudvärk, muskelspänningar, hjärtklappning, hudförändringar och håravfall. Vid utmattningssyndrom är det därför, förutom att hitta orsaken till stressen, också viktigt att ge kroppen den näring den behöver.
Här hittar du de vitaminer och mineraler som är extra viktiga att tillföra samt åtta örter som stödjer kroppen och tillfrisknandet.

► Läs också: Experten: Det här borde alla veta om utmattning

 

Vitaminer och mineraler:

C-vitamin är det viktigaste vitaminet för en person som är utmattad. Binjurarna är det organ som kräver mest C-vitamin i kroppen, vitaminet spelar en central roll för binjurens produktion av binjurehormon. Vid utmattningstillstånd är ofta nivån av binjurhormon låg. Bra C-vitamintillskott innehåller även bioflavonoider där förhållandet mellan C-vitamin och bioflavonider bör vara 2:1.

B-vitaminer spelar också en viktig roll vid utmattnings- och stresstillstånd. Detta gäller i synnerhet eftersom binjurens arbete är energikrävande. De främsta B-vitaminerna för binjuren är B5, B6, B3 och B12-vitamin. Även andra B-vitaminer stöttar, B1-vitamin har en mentalt skyddande effekt mot nedstämdhet och B2-vitamin medverkar vid binjurens produktion av kortisol och noradrenalin.

Magnesium förbrukas i mycket hög utsträckning vid stress och behövs i cellen för att energi ska kunna produceras. Detta för att omsättningen av ATP i cellen ska kunna fungera. Magnesium tillsammans men vitamin B6 spelar även en viktig roll för att stressade muskler ska kunna slappna av och verkar även för en god nattsömn.

Jod spelar en central roll för reglering av energi hos alla våra celler, i synnerhet binjurar. Jod i förening med aminosyran L-tyrosin är avgörande för att denna funktion ska kunna fungera och att vi har tillräckligt med energi.

Q10 är ett vitaminliknande ämne som är nödvändigt för energiproduktionen. Q10 har förutom en god effekt på hjärtproblem och tandlossning även visat sig vara effektivt vid trötthet, utmattning, depression och kroniskt trötthetssyndrom. Q10 är fettlösligt och bör helst intas i form av oljekapslar. Den aktiva formen av Q10 heter ubiquinol och dosen bör vara minst 120 mg per dag.

► Läs också: Få energi, lust och ork tillbaka – med adaptogener

Örter som stöttar vid utmattning, verkar som adaptogener och hjälper till vid brist på binjurehormonet kortisol:

 

Lakritsrot verkar stödjande för hypofysens viktiga reglering av kortisol. Vid utmattning är som regel kortisolproduktionen för låg. Det är det som gör att det är svårt att stiga upp på morgonen. Lakritsrot stimulerar bildandet av kortisol. Iakttag försiktighet om du har högt blodtryck.

Ashwaganda är ayurvedans främsta ört vid utbrändhet. Den stärker ett utmattat nervsystem, motverkar mental och fysisk trötthet samt ökar kroppens förmåga till återhämtning.

Rysk rot minskar känslighet för stress, motverkar trötthet och utmattning. Stimulerar immunsystemet (aktiverar T-lymfocyter). Bra vid trötthet, utbrändhet, lågt blodtryck.

Schizandra ökar energi och uthållighet, förbättrar sömnkvalitén och motverkar nedstämdhet.

Rosenrot ökar energi och uthållighet, motverkar stress och mental trötthet. Ökar sexlusten.

Maca är en adaptogen som balanserar hormonerna, särskilt könshormonerna. Bra vid minskad sexlust, trötthet och mild depression.

Passionsblomma är lugnande för centrala nervsystemet, hjälper vid sömnsvårigheter och svaga nerver, hjärtklappning och högt blodtryck.

Ginseng är en adaptogen som ökar vitalitet och är bra vid mental och fysisk trötthet, sexuell svaghet, sömnsvårigheter och mild depression. Huvudsakligen ett medel för män.

 Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

Tips!

 

Holistic Adrenastress är ett flytande örtextrakt med lakritsrot, ashwaganda, rysk rot, schizandra och rosenrot som är de viktigaste adaptogenerna vid stress och utmattning.
Pascoflair är ett traditionellt växtbaserat läkemedel med passionsblomma.
Gerimax är kosttillskott med ginseng i flytande form och tabletter.
Superfruit Maca är ett ekologiskt macapulver att blanda i drycker och smoothies.
Holistic Mega B-komplex är ett balanserat vitamintillskott med alla viktiga B-vitaminer.
Holistic C-vitamin Bioflav innehåller C-vitamin och bioflavonoider i förhållandet 2:1
Lugols lösning är ett erkänt och välbeprövat jodtillskott.
Holistic Q10 innehåller Q10 i form av ubiquinol löst i en oljekapsel.

Av Johanna Gustafsson


Utmattnings-syndrom:

Vid utmattningssyndrom har man flertalet fysiska och psykiska symptom orsakade av långvarig stress eller andra påfrestningar. Insjuknandet kommer oftast smygande.
Det händer dock ibland att insjuknandet kommer plötsligt och det är då man upplever att man ”går in i väggen”.
Symptomen kan vara både kroppsliga och psykiska. Ett vanligt symptom är att man känner en stor trötthet som inte går att vila bort. Andra vanliga symptom är minnesstörningar, koncentrationsproblem, oro och ångest, sömnproblem och hjärtklappning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer. 

Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Träning

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

Skiljas: Att hämnas eller inte hämnas?

Mental hälsa

Det är naturligt att vilja ge igen när vi har blivit sårade, svikna och respektlöst behandlade. Och så känns det ofta i en skilsmässa. Stresscoachen Karin Isberg förklarar vilka mekanismer som ligger bakom hämndbegäret och varför den bästa strategin är att låta bli.

Därför ska du ställa om till grönt i badrummet

Hud

Hudens är kroppens största organ. Allt du utsätter den för måste kroppen ta hand om. Och det som spolas bort i avloppet hamnar i naturen. Det finns alltså en rad goda skäl att ställa om till ekologiskt även inom hud- och skönhetsvård, för dig och för miljön.