Utmattad? Här är näringen för dig | Kurera.se

Utmattad? Här är näringen för dig

Utmattnings-syndrom:

Vid utmattningssyndrom har man flertalet fysiska och psykiska symptom orsakade av långvarig stress eller andra påfrestningar. Insjuknandet kommer oftast smygande.
Det händer dock ibland att insjuknandet kommer plötsligt och det är då man upplever att man ”går in i väggen”.
Symptomen kan vara både kroppsliga och psykiska. Ett vanligt symptom är att man känner en stor trötthet som inte går att vila bort. Andra vanliga symptom är minnesstörningar, koncentrationsproblem, oro och ångest, sömnproblem och hjärtklappning.

Långvarig stress och otillräcklig återhämtning bäddar för utmattningssyndrom.
Vad det också bäddar för är näringsbrister – på näringsämnen som är en viktig del i tillfrisknandet.
Är du eller någon du känner drabbad?
Här är hela listan på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma på banan igen.

Utmattning är följden av en längre tids belastning och stress. När kroppen är hårt utsatt och inte får tillräcklig återhämtning är åtgången på näringsämnen skyhög, näringsämnen som kroppen behöver för att fungera och kunna hantera den stress som den utsätts för.
Då kroppen är skicklig på att kompensera för näringsbrister och obalanser är det oftast inte förrän de blivit allvarligare som bristsymptom uppstår. Exempel på bristsymptom orsakade av näringsbrist efter en längre tids stress är sömnproblem, trötthet, huvudvärk, muskelspänningar, hjärtklappning, hudförändringar och håravfall. Vid utmattningssyndrom är det därför, förutom att hitta orsaken till stressen, också viktigt att ge kroppen den näring den behöver.
Här hittar du de vitaminer och mineraler som är extra viktiga att tillföra samt åtta örter som stödjer kroppen och tillfrisknandet.

► Läs också: Experten: Det här borde alla veta om utmattning

Vitaminer och mineraler:

C-vitamin är det viktigaste vitaminet för en person som är utmattad. Binjurarna är det organ som kräver mest C-vitamin i kroppen, vitaminet spelar en central roll för binjurens produktion av binjurehormon. Vid utmattningstillstånd är ofta nivån av binjurhormon låg. Bra C-vitamintillskott innehåller även bioflavonoider där förhållandet mellan C-vitamin och bioflavonider bör vara 2:1.

 

B-vitaminer spelar också en viktig roll vid utmattnings- och stresstillstånd. Detta gäller i synnerhet eftersom binjurens arbete är energikrävande. De främsta B-vitaminerna för binjuren är B5, B6, B3 och B12-vitamin. Även andra B-vitaminer stöttar, B1-vitamin har en mentalt skyddande effekt mot nedstämdhet och B2-vitamin medverkar vid binjurens produktion av kortisol och noradrenalin.

Magnesium förbrukas i mycket hög utsträckning vid stress och behövs i cellen för att energi ska kunna produceras. Detta för att omsättningen av ATP i cellen ska kunna fungera. Magnesium tillsammans men vitamin B6 spelar även en viktig roll för att stressade muskler ska kunna slappna av och verkar även för en god nattsömn.

Jod spelar en central roll för reglering av energi hos alla våra celler, i synnerhet binjurar. Jod i förening med aminosyran L-tyrosin är avgörande för att denna funktion ska kunna fungera och att vi har tillräckligt med energi.

Q10 är ett vitaminliknande ämne som är nödvändigt för energiproduktionen. Q10 har förutom en god effekt på hjärtproblem och tandlossning även visat sig vara effektivt vid trötthet, utmattning, depression och kroniskt trötthetssyndrom. Q10 är fettlösligt och bör helst intas i form av oljekapslar. Den aktiva formen av Q10 heter ubiquinol och dosen bör vara minst 120 mg per dag.

► Läs också: Få energi, lust och ork tillbaka – med adaptogener

 

Örter som stöttar vid utmattning, verkar som adaptogener och hjälper till vid brist på binjurehormonet kortisol:

 

Lakritsrot verkar stödjande för hypofysens viktiga reglering av kortisol. Vid utmattning är som regel kortisolproduktionen för låg. Det är det som gör att det är svårt att stiga upp på morgonen. Lakritsrot stimulerar bildandet av kortisol. Iakttag försiktighet om du har högt blodtryck.

Ashwaganda är ayurvedans främsta ört vid utbrändhet. Den stärker ett utmattat nervsystem, motverkar mental och fysisk trötthet samt ökar kroppens förmåga till återhämtning.

Rysk rot minskar känslighet för stress, motverkar trötthet och utmattning. Stimulerar immunsystemet (aktiverar T-lymfocyter). Bra vid trötthet, utbrändhet, lågt blodtryck.

Schizandra ökar energi och uthållighet, förbättrar sömnkvalitén och motverkar nedstämdhet.

Rosenrot ökar energi och uthållighet, motverkar stress och mental trötthet. Ökar sexlusten.

Maca är en adaptogen som balanserar hormonerna, särskilt könshormonerna. Bra vid minskad sexlust, trötthet och mild depression.

 

Passionsblomma är lugnande för centrala nervsystemet, hjälper vid sömnsvårigheter och svaga nerver, hjärtklappning och högt blodtryck.

Ginseng är en adaptogen som ökar vitalitet och är bra vid mental och fysisk trötthet, sexuell svaghet, sömnsvårigheter och mild depression. Huvudsakligen ett medel för män.

 Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

Tips!

 

Holistic Adrenastress är ett flytande örtextrakt med lakritsrot, ashwaganda, rysk rot, schizandra och rosenrot som är de viktigaste adaptogenerna vid stress och utmattning.
Pascoflair är ett traditionellt växtbaserat läkemedel med passionsblomma.
Gerimax är kosttillskott med ginseng i flytande form och tabletter.
Superfruit Maca är ett ekologiskt macapulver att blanda i drycker och smoothies.
Holistic Mega B-komplex är ett balanserat vitamintillskott med alla viktiga B-vitaminer.
Holistic C-vitamin Bioflav innehåller C-vitamin och bioflavonoider i förhållandet 2:1
Lugols lösning är ett erkänt och välbeprövat jodtillskott.
Holistic Q10 innehåller Q10 i form av ubiquinol löst i en oljekapsel.

Av Johanna Gustafsson


Utmattnings-syndrom:

Vid utmattningssyndrom har man flertalet fysiska och psykiska symptom orsakade av långvarig stress eller andra påfrestningar. Insjuknandet kommer oftast smygande.
Det händer dock ibland att insjuknandet kommer plötsligt och det är då man upplever att man ”går in i väggen”.
Symptomen kan vara både kroppsliga och psykiska. Ett vanligt symptom är att man känner en stor trötthet som inte går att vila bort. Andra vanliga symptom är minnesstörningar, koncentrationsproblem, oro och ångest, sömnproblem och hjärtklappning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

 

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

 

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.