Kille i röd tröja tittar in i kameran

Foto: Milan Jurek

Experterna rasar: ”Lösningen är inte att medicinera barnen”

I förra veckan skrev Kurera om att utskrivningarna av lugnande, sömntabletter och antidepressiva mediciner till svenska barn ökar.
Nu rasar två av hälsobranschens experter mot utvecklingen, som de anser håller på att bli allt för accepterad.
– Lösningen är inte att medicinera barnen. Detta är en oerhört onödig utveckling, säger Zarah Öberg, närings- och fytoterapeut och känd föredragshållare inom hälsa.

Zarah Öberg

Zarah Öberg.

En granskning som tidningen SvD har gjort visar att svenska barns användande av mediciner förändrats drastiskt de senaste sex åren.
Bland annat har läkemedel för sömnbesvär, psykiska problem och ADHD-besvär ökat explosionsartat. Detta trots att runt hälften av preparaten är inte godkända för barn utan har bara prövats på vuxna.
– Detta är en oerhört onödig utveckling. Barn borde inte behöva varken läkemedel för sin sömn eller antidepressiv medicin, säger näringsexperten Zarah Öberg.

 

Testa andra metoder först
Allra mest ökar sömnmedlet melatonin med en uppgång på 335 procent, visade granskningen som Kurera tidigare rapporterat om.
Allt för ofta ligger fokus fel och det handlar om att få en lösning på studs eller ta en genväg, menar Zarah Öberg. Istället för att lösa besvären på lång sikt.
– Min erfarenhet är att det många gånger handlar om barn vars föräldrar inte tar sig tid, säger hon.
Istället för att ta till läkemedel finns det annat man först bör prova, menar hon (se tips längre ner).

”Ge barnen tid och engagemang”
Att ge barn antidepressiva läkemedel är inte heller en bra lösning, menar hon.
– Visst kan det behövas i vissa enstaka medicinska fall, men generellt sätt handlar det mer om barn som inte mår bra, som saknar något i livet, som inte känner sig sedda och älskade. Ge barnen tid, engagemang, kärlek, massor med kramar och närhet och ha roligt tillsammans, så kommer nedstämdheten i de flesta fall att elimineras, säger Zarah och fortsätter:
– Många barn är dessutom otrygga i sina hemmiljöer på grund av bråk, alkoholproblem och så vidare. Och lösningen är inte att medicinera barnen, utan att hjälpa dem så att de får en tryggare hemmiljö.

Bra mat och mindre stress
Liksom för oss vuxna, växer barns sömnproblem fram från sådant som stress, oro, otrygghet, att vårt nervsystem är i obalans (påslag på sympatiska nervsystemet), att vi äter mat som stimulerar kroppen så att vi har svårt att slappna av och så vidare.
Barn behöver leka av sig sin energi, menar Zarah Öberg, och får de bara röra sig naturligt kommer deras kroppar också vara trötta när det är dags för att sova. Men de behöver också bra mat, menar hon. Mat som är låg på socker och rik på näring.
– Ett barn som sitter still hela dagen och lever på snabbmakaroner, ketchup, godis och läsk kommer vara speedat och på så sätt ha svårt att slappna av och somna på bra vis.

Barbara Rehberg Eintrei

Barbara Rehberg Eintrei.

”Tabletter är ett gift”
Även Barbara Rehberg Eintrei, auktoriserad hälsorådgivare och zonterapeut,tycker att utvecklingen är sorglig – och skrämmande:
– Tabletter är ett gift som förstör både kropp och själ. Att de börjat att allt oftare skrivas ut även till barn är oerhört synd.
– Om vi tar ADHD-mediciner som exempel ges de i hög grad för att barnen ska passa in i samhället, passa lärare och skola. Inte för att de ska passa barnen själva. Det finns inget utrymme för dem. De ska passa in i en mall.

Lavendelolja och massage
Fokus borde ligga på annan typ av hjälp, menar Barbara Rehberg-Eintrei, och inte minst på att ge barnen mer tid.

Barbaras tips:

  • Få bukt på sömnen är steg ett. Lyckas man med det får man bukt med den får man ofta bukt även med andra problem. Vid sömnbesvär prova Valerina natt, som gör att man kommer ner i varv och får sova. Man kan även prova så kallade cal-magtabletter (kalk/magnesium), en kombination som är bra för att få kroppen att slappna av.
  • Förminska inte din egen roll som förälder. Umgås mer med ditt barn. Se till att erbjuda ditt barn någon slags guidning av en vuxen dygnet runt, det gör barnen mer trygga. Ha inte barnen på dagis så många timmar.
  • Pröva lätt massage och lavendelolja, som har en lugnande effekt, istället för att få sömnmedel eller lugnande.
  • Gör saker i samråd med skola och lärare och se inte medicin som lösningen.
  • Testa Johannesört vid depression. Det är en väldokumenterad medicinalväxt som fungerar bra vid oro och nedstämdhet. Detta bör ske i samråd med läkare.
  • Testa Dormesan, med humle, vid sömnbesvär. Finns på hälsokosten.
  • Ta vitaminer med hög halt B-vitamin. Blir man utbränd bränner man nämligen sina B-vitaminer, vilka har ansvar för nervsystemet.
  • Ta fettsyror med hög EPA-halt är bra för barn med inre stress. Det finns ett enzym som klipper av DHA, vilket är en fettsyra som är extremt viktig för hjärnan. Högt halt DHA kan omvandlas till EPA. Många barn har fettsyrebrist så att det svänger om det.

 

Zarahs tips:

  • Vid sömnbesvär: Ändra saker i barnens miljö och försök minimera alla stressorer. När alla stressorer är eliminerade och barnet ändå har svårt att sova eller behöver insomningshjälp, finns naturliga substanser att testa som stöd i första hand. Fråga i hälsokosten. Koka till exempel te på kamomill, citronmeliss, grönt te eller humle. Även Valeriana kan vara ett bra stöd, så även Hypermin (färsk johannesört), Melissa Dream (citronmeliss, grönt te, magnesium och b-vitamin) eller Dormeasan (humle). Tänk dock på att det är 18-årsgräns på Valerina Forte.
  • Ta magnesium en, två timmar innan sänggående. Magnesium är en av de mest effektiva avslappningsmetoder som finns och aktiverar vårt parasympatiska nervsystem, det vill säga vår ”AV-knapp”.
  • Lider barnet av depression är det också viktigt att kontrollera nivåer av serum D-vitamin med ett 25 (O) HD-test eller 125 (O) HD-test. Dessa kan tas hos både läkare och terapeut.

 

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mia Clase och Lina Nertby Aurell

Food Pharmacy: ”Bli en näringsjägare”

Intervju

De beskriver sig själva som positiva hypokondriker som försöker klura ut hur man ska äta för att hålla sig frisk. När småbarnsmammorna Mia Clase och Lina Nertby Aurell träffade professor Stig Bengmark förändrades nämligen deras liv på ett ögonblick. Plötsligt kom begreppet näringsjägare till – och de gav sig sjutton på att lära sig allt om tarmen och dess bakterier. Så föddes bloggen Food Pharmacy och så småningom boken med samma namn.

Banan och jordnötssmörgåsar i form av roliga gubbar

Livsmedelsverket gör tre klargöranden om kost

Kost

Med anledning av att det, under ett panelsamtal om mat och hälsa på källkritikens dag den 13 mars (som går att se på nätet), förekom påståenden som var felaktiga eller saknade vetenskaplig grund har Livsmedelsverket i ett pressmeddelande gått ut med några klargöranden gällande kostråd. Klargöranden handlar om jordnötter till spädbarn, kopplingarna mellan god hälsa och stort intag av frukt och grönt samt mellan rött kött och ohälsa.

Nedsläckt jord

Dags att unna klimatet en timme av din tid (well, minst)

Eko/miljö

Earth Hour är världens största miljömanifestation och inträffar årligen. På lördag den 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags. Var med du också. Allt det tar är en timme – men du behöver inte låta dina miljöinsatser stanna där. Här får du veta mer om vad du kan göra för att värna mer om miljön.

En kvinna och en man står med hakan i händerna och funderar

Fem tecken på att du är högkänslig

Mental hälsa

Ungefär 20 procent av jordens befolkning är högkänsliga, det vill säga personer med extra långa känselspröt. Blir du lätt störd av oljud, av andras sinnesstämningar och har ett stort behov att egentid? Då kan du vara en av dem. Här är fem tecken på att du har en så kallad HSP-personlighet – och fem tips på hur du hanterar denna personegenskap.

Kosttillskott på bord och hylla

Försäljningen av kosttillskott och sportnutrition ökar

Hälsa

Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Tillväxten är stabil men inte kraftig. I takt med att antalet försäljningskanaler stigit har konkurrensen ökat. Det medför sänkta marginaler för företagen och lindriga prisökningar (i många fall prissänkningar) för konsumenterna. Det visar försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden som släpps idag. "Sportnutrition växer snabbast och det är här försäljningen via internet verkligen har tagit fart. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens", säger Svensk Egenvårds VD Mats Nilsson till Kurera.

Björkpollen

Mathias blev fri från sin pollenallergi med extrakt från kinesiska örten perilla

Hälsa

I tidiga tonåren drabbades Mathias Hallberg, 40 år från Kolmården, av pollenallergi. Han blev dessutom allergisk mot kvalster. För att kunna gå ut under sommarhalvåret fick han ta anti-histaminpreparat med tråkiga biverkningar. Men för två år sedan slapp Mathias både pollenallergin och de mediciner som gjorde honom trött. "Jag började med ett kosttillskott mot hösnuva och det gjorde mig helt fri mina allergier. Det har inte heller några biverkningar så är jag inte längre trött och orkeslös under sommaren", säger Mathias.

Vatten rinner ur kranar

7 saker som visar hur tillgång till rent vatten kan förändra ALLT

Eko/miljö

Idag uppmärksammas Världsvattendagen världen över. Målet med dagen är att sprida information kring vattenfrågor och väcka engagemang för vattenrelaterade problem. Kurera uppmärksammar dagen genom att berätta om några anledningar till varför vi är beroende av rent vatten. Vi tipsar också om sätt du själv kan bidra genom att minska din egen vattenkonsumtion.

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Mat

Att använda kålblad som wrap eller tallrik är både gott och smidigt eftersom det blir mycket mindre disk. Här är ett recept på en kålwrap med en krämig saffrans-hirsotto med broccoli, långa gurkskivor och mynta - serverad med avokado och en snabb version av chutney på nektarin och persika. Lägg gärna till alfalfa-groddar och du har en utsökt vegansk rawfood måltid.

Champinjoner

Champinjoner kan orsaka cancer

Hälsa

Champinjoner är vanliga i till exempel salladsbuffér och på pizza – eller bara smörstekta med salt och vitlök. Men – vad få känner till är att de kan orsaka cancer. Och värst är äta dem råa. "Vårt råd är att inte äta mer än hundra gram i månaden", säger Veronica Öhrvik på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Händer fångar solen

Våren är officiellt här – men än behöver du D-vitamin!

Allmänt

Våren börjar officiellt den 20 mars för oss på norra halvklotet – det vill säga i och med vårdagjämningen idag. Faktum är att mars även utgör den första månaden då det går att få vitamin D från solexponering – dock i alldeles för låga nivåer för att det skulle vara tillräckligt. Så än gör du rätt i att äta tillskott. Här får du veta mer.

Johannesört i solnedgång

Tack vare johannesört kunde Cristina sluta med SSRI-medicinen

Mental hälsa

En livskris för tio år sedan gjorde att Cristina Styrén hamnade i en djup depression. Hon fick antidepressiv medicin och insomningstabletter. När livet började reda upp sig igen så ville hon inte längre ta den syntetiska medicinen. Men Cristina var rädd för att minska dosen. Hon ville inte börja må dåligt igen. Då blev johannesört räddningen. "Tack vare johannesört kunde jag fasa ut all medicin – och samtidigt må bra", säger Cristina.

färgglada piller på bord

Regeringen tar nya tag i arbetet mot antibiotikaresistens

Hälsa

Regeringen vill visa att de tar hotet om antibiotikaresistens på allvar och har gett Folkhälsomyndigheten och Statens jordbruksverk i uppdrag att gemensamt ansvara för en nationell samverkansfunktion för arbetet mot antibiotikaresistens. Dessutom ska en handlingsplan gällande antibiotikaresistens tas fram. "Antibiotikaresistens är ett stort hot mot människors hälsa - och mot sjukvården. Nu tar vi nya steg i arbetet för att lösa problemet", skriver folkhälsominister Gabriel Wikström på Twitter.

Tonårskillarna som vill minska gifterna i babykläder!

Eko/miljö

Intresset för ekologiska material och textilier håller på att bli riktigt stort och konsumenterna blir alltmer medvetna om hur kemikalier och gifter påverkar både människan och miljön. När fyra tonårskillar fick till uppgift att starta ett UF-företag under sitt sista år på gymnasiet blev det till ett företag som säljer ekologiska babykläder.

Småleende avslappnad blond kvinna i sängen med en tekopp

L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

Naturlig hälsa

Avslappning och inre ro behövs för en god nattsömn. Men – ibland är det lättare sagt än gjort. Som tur är har naturen några knep. Ett av dem är aminosyran l-teanin som finns i grönt te och som har en avslappnade, lätt ångesthämmande effekt utan att ge några biverkningar. Aminosyran har i flera studier visat sig ge en förbättrad sömnkvalitet, bland annat hos kvinnor efter klimakteriet och hos pojkar med ADHD, där föräldrarna även uppgav en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

kvinna ser ut genom fönster

Stress kan göra dig deppig

Allmänt

Kortisol bryter ner kroppen på många sätt. Visste du att långvarig stress kan vara en bidragande orsak till att du hamnar i nedstämdhet eller till och med depression? Nu har du ytterligare en anledning att tagga ner - så vad väntar du på. Just do it!

animerad bild mag- och tarmsystem och bakterier

17 fakta och forskning om goda bakterier

Allmänt

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp. Här får du veta fler fakta om hur vi genom att tillföra vår kropp goda bakterier kan gynna vår hälsa.

Pumpasoppa med sting

Pumpasoppa med sting

Mat

En pumpasoppa med sting, toppad med vitlöksfräst svamp och pumpakärnor. Psst. Pumpa är i säsong den här årstiden och gör sig bra i soppa.