kvinna med lockigt hår vid havet

10 knep personer med lockigt hår bör känna till

Vinter och kyla brukar inte innebära att lockhåriga personer upplever sig ha en bra hårdag.
Tvärtom får många istället problem med frissigt, statiskt och trassligt hår.
Här är 10 knep som lovar göra dina lockar snygga och lätthanterliga.

Att vara lockhårig är ofta någonting man som bärare antingen älskar eller hatar. Anledningarna till hatet är att lockigt hår oftaret blir torrt, frissigt och oregerligt.
Nedan fantastiska locktips är kommer från Metro Mode men är något omarbetade.
Läs och lär.

► Läs också: Det säger ditt hår om din hälsa

1. Använd balsam på rätt sätt
"Äh, det spelar ingen roll hur balsam appliceras", tänker du kanske? Men det gör det - för personer med lockar.
Så här gör du: Massera in balsam från öronen ner till topparna. Sedan kammar du igenom håret med fingrarna. Resultatet blir ett återfuktat hår med "otrassliga" lockar.
Använd gärna ett bra naturligt eller ekologiskt balsam. Exempel på populära balsam av den sorten är till exempel Dr Organic, Faith in Nature, Björn Axén, Weleda, Burt's Bees och Eco cosmetics.

 

2. Återfukta med kokosolja - eller olivoljebad
Lockigt hår tenderar att ofta bli väldigt torrt, särskilt topparna. Att spreja topparna med varmt vatten och sedan massera in kokosolja eller olivolja är det bästa sättet för att återfukta dem. Du kan även tappa upp varmt vatten i handfatet, hälla ner en tesked olivolja och sedan doppa håret där i. Vira sedan en handduk över ditt hår och gå runt med detta som en inpackning i 20 minuter innan du tvättar håret.

► Läs också: Fakta om kokosfett

3. Lämna kvar lite balsam
Den som har torrt och lockigt hår gör bra i att inte skölja bort balsamet helt ur håret. Att lämna kvar lite balsam kan vara ett sätt att ge håret mer fukt.

4. Torka med en t-shirt
När du ska torka håret ska du använda en gammal t-shirt du inte längre använder istället för en vanlig frottéhandduk. Dessa skadar nämligen håret och gör att lockigt hår blir frissigt. Detta eftersom handduken suger upp all vätska och fukt ur håret.

5. Gör "ananasen"
Har du ett hår fullt av väldigt många små lockar kan du sätta upp det i en ”ananas”, det vill säga samla allt hår mitt uppe på huvudet fästa det med en lös hårsnodd, så nära hårbotten det går. Detta gör att håret behåller sin volym och blir mindre frissigt.

6. Kokosolja i topparna
Innan du schamponerar ditt hår ska du massera in kokosolja i topparna. Kokosoljan gör att topparna både återfuktas och skyddas från schampot.

 

► Läs också: 7 sätt att använda kokosfett - och tips på egen hårinpackning

7. Blanda balsam med gelé
Blanda gärna lite leave-in-balsam med lite gelé för att få en fuktgivande kräm som formar dina lockar. Krama in blandningen i fuktigt hår och stajla som vanligt.

8. Blanda med vatten
Gör en blandning med lika delar vatten och leave-in-balsam i en sprejflaska. Spreja sedan detta på dina toppar och krama till lockarna. Ett smart sätt att återuppliva lockarna.

 Läs också: Så får du liv i håret med rätt näring

 

9. Balsam före träning
Ha gärna lite balsam i håret innan du sätter upp det i din ”träningsfrisyr”. Den värmen som kommer när du tränar gör att håret blir mjukt och lockarna extra återfuktade.

10. Sätt upp håret i en "bulle"
Innan du går och lägger dig kan du sätta upp håret i en så kallad "bun"/"bulle" på huvudet, alternativt i två snurrade sektioner. Detta gör att dina lockar håller bättre när du sover.

Mer hårrelaterad läsning?
Så får du bättre hårkvalitet – kändisfrisörens bästa tips
• 25 (helt onödiga men intressanta) fakta om rödhåriga
• 10 knep för dig som vill odla skägg snabbare (och snyggare)
Tjockare hår – helt naturligt!
• Näringen som motverkar håravfall
Vad ska jag äta för att stärka hud, hår och naglar? - Experten svarar
• Bästa huskurerna mot mjäll

Av Redaktionen

Källa: Metro Mode

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.