Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna med lockigt hår borstar håret

10 knep för dig med lockigt hår!

Kyligare temperaturer och vindar kan i värsta fall ge den som har lockigt hår problem med frissigt, statiskt och trassligt hår. Här är 10 knep som gör dina lockar fina och lätthanterliga igen.

Att vara lockig är ofta någonting man som bärare antingen älskar eller hatar – samtidigt som de med rakt hår ofta avundas de lockiga. Anledningarna till att personer med lockigt hår ibland hatar det är att det  oftare blir torrt, frissigt och oregerligt. Här listar vi en rad knep som hjälper lockigt hår och bidrar till ett friskt och vackert hår!

LÄS OCKSÅ: Det säger ditt hår om din hälsa

1. Använd balsam på rätt sätt

"Äh, det spelar ingen roll hur balsam appliceras", tänker du kanske? Men det gör det – för personer med lockar. Gör så här: Massera in balsam från öronen ner till topparna. Kamma sedan igenom håret med fingrarna. Resultatet blir ett återfuktat hår med "otrassliga" lockar.
Använd gärna ett bra naturligt eller ekologiskt balsam. Exempel på populära balsam av den sorten är till exempel Dr Organic, Faith in Nature, Weleda, Burt's Bees och Eco cosmetics.

2. Återfukta med kokosolja – eller olivoljebad

Lockigt hår tenderar att ofta bli väldigt torrt, särskilt i topparna. Att spreja topparna med varmt vatten och sedan massera in kokosolja eller olivolja är det bästa sättet för att återfukta dem. Du kan även tappa upp varmt vatten i handfatet, hälla ner en tesked olivolja och sedan doppa håret där i. Vira sedan en handduk över ditt hår och gå runt med detta som en inpackning i 20 minuter innan du tvättar håret.

 

LÄS OCKSÅ: Fakta om kokosfett

3. Lämna kvar lite balsam

Den som har torrt och lockigt hår gör bra i att inte skölja bort balsamet helt ur håret. Att lämna kvar lite balsam kan vara ett sätt att ge håret mer fukt.

4. Torka med en t-shirt

När du ska torka håret ska du använda en gammal t-shirt du inte längre använder istället för en vanlig frottéhandduk. Dessa skadar nämligen håret och gör att lockigt hår blir frissigt, eftersom handduken suger upp all vätska och fukt ur håret.

5. Gör "ananasen"

Har du ett hår fullt av väldigt många små lockar kan du sätta upp det i en ”ananas”, det vill säga samla allt hår mitt uppe på huvudet fästa det med en lös hårsnodd, så nära hårbotten det går. Detta gör att håret behåller sin volym och blir mindre frissigt.

6. Kokosolja i topparna

Innan du schamponerar ditt hår ska du massera in kokosolja i topparna. Kokosoljan gör att topparna både återfuktas och skyddas från schampot.

LÄS OCKSÅ: 7 sätt att använda kokosfett - och tips på egen hårinpackning

7. Blanda balsam med gelé

Blanda gärna lite leave-in-balsam med lite gelé för att få en fuktgivande kräm som formar dina lockar. Krama in blandningen i fuktigt hår och stajla som vanligt.

8. Blanda med vatten

Gör en blandning med lika delar vatten och leave-in-balsam i en sprejflaska. Spreja sedan detta på dina toppar och krama till lockarna. Ett smart sätt att återuppliva lockarna.

 

LÄS OCKSÅ: Så får du liv i håret med rätt näring

9. Balsam före träning

Ha gärna lite balsam i håret innan du sätter upp det i din ”träningsfrisyr”. Den värmen som kommer när du tränar gör att håret blir mjukt och lockarna extra återfuktade.

10. Sätt upp håret i en "bulle"

Innan du går och lägger dig kan du sätta upp håret i en så kallad "bun"/"bulle" på huvudet, alternativt i två snurrade sektioner. Detta gör att dina lockar håller bättre när du sover.

Av Redaktionen

Källa: Metro Mode


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

 

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

 

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

 

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

 

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter.