Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

Så många som 20 % av världens befolkning lider av sömnproblem någon gång i livet. Men det finns som tur var hjälp att få, som KBT-terapi i olika former. Och på egen hand kan allt från att införa sömnrutiner innan läggdags, som att ta ett bad, dricka te eller lyssna på en avslappnade ljudbok eller meditera, hjälpa.

 

Något som dock ska undvikas på eftermiddagen och kvällen är koffein, socker och alkohol som alla tre kan göra det svårare att somna och sova gott. Låt tedrickandet bli en rogivande stund då du kryper upp i soffan med en kopp i handen och andas in de väldoftande ångorna

LÄS OCKSÅ: Sova ikapp under helgen? Lita inte på det!

Här tipsar vi om 4 naturliga örtteer med sömnfrämjande egenskaper!

1. Kamomill

Finns det någon ört som är lika förknippad med kvällstid och sömn än kamomill? Det har länge använts för sina lugnande, orsosdämpande och antiinflammatoriska egenskaper och för att behandla sömnsvårigeter. Dess lugnande egenskaper kan bero på antioxdianten kcalming effects may be attributed to an antioxidant called apigenin, which is found in abundance in chamomile tea. Apigenin binds to specific receptors in your brain that may decrease anxiety and initiate sleep. Enskilda studier visar på förbättrad sömn hos deltagarna som fått kamomillte innan läggdags, men större och fler studier behövs.

LÄS OCKSÅ: Vad händer i kroppen när vi sover?

2. Lavendel

Lavendelte görs av små knoppar av lavendelblomman. Denna ört inte bara doftar gott lugnande, många är de som dricker lavendel för att lugna nerverna, slappna av och somna. En studie från Taiwan med 80 kvinnor som just fött barn visade att de som tog sig tid att inhalera doften och dricka lavendelte varje kväll i två veckor rapporterade mindre trötthet, bland annat.

3. Citronmeliss

Denna ört med citrusdoft tillhör myntafamiljen och används ofta som aromaterapi men har använts för att minska stress och förbättra sömn sedan medeltiden. Studier på möss visar att nivåerna av GABA höjs och därför verkar sövande.

 

LÄS OCKSÅ: 5 tips mot stress och sömnlöshet

4. Valeriana

Använts traditionellt för att lindra huvudvärk, sömnproblem och oro/nervositet. Det sägs att valeriana användes under andra världskriget för att lindra oro och stress orsakade av flygbombningar. En teori om varför valeriana är så bra vid sömnbesvär är för att det ökar nivåerna av en neurotransmittorn GABA.

Av Carolina Eriksson

 

Källa: Healthline och Learning to sleep


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.