Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Illustration av man som tejpar munnen på ett ansikte

Tejpa munnen när du sover – bra eller dåligt?

Att sätta en bit kirurgtejp över munnen innan läggdags och sova med tejpad mun har blivit något av en hälsotrend. Men varför ska man göra det, vilka hälsofördelar finns och när ska man undvika det?

Ja på senare tid har muntejpning seglat upp som en hälsotrend. På sociala plattformar ser vi hur profiler inom naturlig hälsa, som Karin Björkegren-Jones och Hanna Sjöström, tejpar sina munnar innan de lägger sig för att sova.

Varför de gör detta, som i mångas ögon ser lite obehagligt, ja rentav lite läskigt ut? Jo för att tvinga sig till att andas med näsan och inte med munnen. Näsandning sägs nämligen vara ett kraftfullt verktyg för godare nattsömn och hälsa överlag. Enligt förespråkarna kan snarkning förhindras med tejpen, man sover djupare utan en massa korta uppvak  – och man vaknar upp piggare morgonen efter..

 

Sovit med tejpad mun i 10 år

Anders Olsson är andningsexperten som grundat konceptet "Medveten andning" och skrivit boken med samma namn. Hans mission är att informera om den medvetna andningens kraft och många hälsofördelar. Anders har själv tejpat munnen på natten i över tio år för att säkerställa att han andas med näsan, något som han nyligen berättat om i podcasten ”Lyckopodden”.  (Han har även sprungit ett helt halvmarathon (!) med silvertejp för munnen.)

För medan många av oss andas genom näsan i sömnen utan att behöva anstränga oss, är det samtidigt många som andas med munnen. Andning genom näsan kan kallas för ”återhämtningsandning”, medan andning med munnen är mer av en ”aktiveringsandning”, förklarar Anders Olsson. Eftersom näsan ger ett lite större motstånd än munnen så saktas andningen ner automatiskt vilket aktiverar en diafragma-andning, och den utgör därmed motsatsen till stressandning.

Munandning ger en snabbare, ytligare andning som aktiverar kroppen, exempelvis till att bli starkare och uthålligare när vi tränar. Den andningen aktiverar kamp-flykt-reaktionen i oss. Men munandning innebär också en stress för kroppen, och när vi sover vill vi förstås inte vara i ett aktiverat, stressat tillstånd, utan i ett återhämtande sådant. Så det är logiskt ur många aspekter att andas genom näsan när vi sover, menar Anders Olsson.

LÄS OCKSÅ: Håll dig frisk med mer sömn

Näsandning renar luften

Munandning innebär dessutom att luften är kallare, torrare och ofiltrerad när den når lungorna, och att virus och partiklar följer med ner. Näsan däremot är designad för att driva luften längre ner i lungorna. Den värmer och fuktar luften samt filtrerar bort bakterier, virus och partiklar, berättar Anders Olsson.

 

En ekel tejpbit över munnen är ett enkelt knep för att möjliggöra andning genom näsan. Den kan fästas diagonalt eller horisontellt. Det behöver inte vara en särskild muntejp, utan det fungerar med vanlig hudvänlig kirurgtejp. Det är dock ändå klokt att inte riva av tejpen för hastigt när du tar av den, för att skona läpparnas tunna hud.

Men visst finns det även en mental aspekt att ta hänsyn till. Blir du rädd, och tänker att du inte kommer få luft, så ska du naturligtvis inte börja direkt med att tejpa munnen när du ska sova. Anders råd är att börja med att tejpa munnen en stund på dagen eller kvällen för att långsamt vänja sig vid känslan. Och sedan testa att tejpa på natten.

– Det är bland det bästa ”life hack” man kan tänka sig. Det är så extremt enkelt, när du väl kommit över den mentala spärren, tipsar Anders Olsson, och berättar vidare i Lyckopodden att han faktiskt har testat det omvända. Han deltog för några år sedan i en studie på Stanford University i USA, då forskarna skulle undersöka om en frekvent så kallad aktiveringsandning genom munnen kan försämra hälsan.

LÄS OCKSÅ: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Fick testa att andas med blockad näsa

Anders och de övriga deltagarna i studien testade under tio dagar att andas med blockad näsa, och i tio dagar efter det fick de testa det omvända; medveten andning.

 

Under perioden gjorde deltagarna en massa fystester och mätningar av bland annat hjärta, blod och hjärna. Efter de tio dagarna med blockad näsa mådde Anders inte bra. I blodprov hade adrenalinet, en stressmarkör, ökat och likaså sockersuget som hade ökat markant. Men den allra mest negativa påverkan för Anders del var på sömnen. Han blev inspelad i sömnen med ljud och bild och det visade sig att han sov oroligt och vände och vred på sig, vaknade fem-sex gånger per natt. Dessutom snarkade han tre timmar, i genomsnitt. Han kände sig helt enkelt inte utsövd på morgonen och var torr som en öken i munnen av att andas med munnen.

LÄS OCKSÅ: 9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

 4 skäl att tejpa munnen när du sover

Enligt andningsexpert Anders Olsson.

  1. Du säkerställer att munnen är stängd och att du andas genom näsan. Detta leder till att du får andningen att ”jobba för dig” under sömnen, istället för emot dig.
  2. Du vaknar upp utvilad – Näsandning är första steget till bra andningsvanor. Näsandning när du sover ökar chanserna att din kropp kan slappna av och få den vila och återhämtning den behöver.
  3. Du undviker hyperventilering – Att sova med öppen mun gör att din andning per automatik överstiger kroppens behov. Den hyperventilering som munandningen medför ger en obalans mellan syre och koldioxid och orsakar syrebrist.
  4. Du får en djup sömn – Bland de som andas med öppen mun på natten är orolig sömn vanligt. Det beror på att vi automatiskt öppnar munnen när vi uppfattar hot och faror, vilket är en nedärvd reaktion som är sammankopplad med kamp/flykt/frys-mekanismerna. Detta system behöver gå ned på sparlåga för att vi ska få en djup sömn, och det  uppnår vi mycket lättare med stängd mun.

LÄS OCKSÅ: Så bör du sova i livets olika åldrar – för att förebygga ohälsa

Var försiktig när du testar

Så vad säger andra experter inom området lungor och andning?

Enligt Jonas Appelberg, som har doktorerat på ventilation och lungvolym under sömn, kan det faktiskt  göra skillnad för sömnen och snarkningen att tejpa munnen med vanlig kirurgtejp, någon som han har sagt i en intervju med Expressen.

Självklart ska man inte tejpa munnen vid förkylning som gör att andning genom näsan är svårare, inte heller ska små barn tejpa munnen. För att förhindra irritation och smärta när du tar bort tejpen bör du använda kirurgtejp eller särskild muntejp. Man kan även smörja in läpparna med en olja eller gel innan som skydd mot huden. Och/eller vika in ena änden av tejpen, enligt forskningsförmedlande sajten/organisationen Sleep Foundation.

Av Carolina Eriksson



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Jordgubbstårta

Härlig försommartårta i raw foodstil

Raw food

Den här härliga jordgubbstårtan passar fint att förgylla Mors dag eller Kristi himmelfärd med. Eller varför inte nationaldagen? En hälsosammare raw food-version av den klassiska svenska jordgubbstårtan: glutenfri, sockerfri och mjölkfri.

Ett par vilar

9 tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Annika Kvist och Viktoria Tindberg

Gladare, piggare och lättare med växtbaserad kost

Kost

Hälsosam, växtbaserad mat ska vara enkel att laga och framför allt njutbar. Det menar författarna till boken ”Healthy happy food”. Genom att äta mer växtbaserat blir du piggare, gladare, får mer lyster i huden, blir lättare i kroppen – och ökar chansen att leva ett långt friskt liv. 

Enkel hjälp vid IBS och problemmage

Mage

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en europeisk studie där Umeå universitet deltagit.

 

Sallad i en träskål

Fräsch regnbågssallad med tahinisås

Recept

En matig, god och fräsch sallad i regnbågens alla färger är perfekt, enkel och vitaminspäckad mat – året om. Denna innehåller både grönkål, sötpotatis, zucchini och kikärter. Ringla över en smakrik tahinisås och njut!

Anders Wallensten

Anders Wallenstens svar på hälsogåtan

Hälsa

Han är läkaren som blev rikskänd under början av coronapandemin, då han syntes flitigt i tv i sin roll som biträdande statsepidemiolog. I sin bok och podd ”Hälsogåtan” utgår Anders Wallensten från naturlig hälsa ur ett helhetsperspektiv med sex delar. Han tycker vi ska sluta fokusera på en viss sorts träning eller mat – och istället se att allt hänger ihop och att även små val i vardagen är viktiga.

 

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana,  humle och silverax hjälper dig att somna, men också magnesium ger ro på kvällen.

Ljusa plagg hängande på galgar

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det bästa för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå vill köpa nytt finns det bättre och sämre textilval att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa tillför jorden näringsämnen?

Omega-3 viktigt för kvinnor över 50 som tränar

Forskning

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

lever i genomskärning

Fettlever förkortar livet

Forskning

Ungefär 15 procent av svenskarna har så kallad fettlever. Det betyder att fett lagrats in i levern och ökar risken för skrumplever. En analys visade att personer med fettinlagring i levern kommer att ha förkortad sitt liv med i snitt tre år.

 

Ung kvinna snyter sig med hund i famnen

Allergivänliga husdjur, finns det?

Husdjur

Vissa hundar och katter sägs vara mindre allergiframkallande än andra. De kan därmed locka husdjurssugna personer som vanligen tvekar på att skaffa fyrbent vän på grund av sin sin allergi. Men stämmer det verkligen att vissa raser är ”allergivänliga”?

Ugnsfrittata med broccoli

Smidig ugnsfrittata med broccoli och ost

Recept

Visst är det skönt med maträtter som bara går att ösa ner i en form och ställa in i ugnen? Den här smarriga, enkla versionen av en frittata är fylld med broccoli och ost och dessutom får du användning för torra brödbitar som annars kanske hade gått till svinn!

Alun hjälper dina svullna ben

Hälsa

Tunga, trötta och svullna ben som spänner och gör ont... När kirurgen Ivan Letterfors, som opererar åderbråck, hörde talas om krämen som stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningar i benen vaknade hans intresse. Tack vare honom kom alunkrämen till Sverige och många kan kasta sina stödstrumpor. 

 

kvinna tar sig i ögat

Vitamin B3 kan motverka glaukom

Hälsa

Glaukom är en ögonsjukdom som gör att synen kan gå förlorad. Upp emot 200 000 svenskar beräknas ha sjukdomen och 80 miljoner totalt i hela världen. Svenska forskare har tittat på effekten av vitamin B3 som behandling av glaukom.

kvinna tittar ut över vatten

Trött och utmattad? Här är näringen som ger energi

Naturlig hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

Jamande kattunge i gräset

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

När din katt jamar kan det betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet. Men hur vet du vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!