Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Balansera ditt hormonsystem med god sömn

Tips vid sömnbrist och trötthet

• Sov minst åtta timmar
Gå i säng tidigt och sov helst senast klockan 22.00. (Kroppen och hjärnan återhämtar sig bäst mellan klockan 22.00-06.00.)

• Stäng av TV, iPads och mobiltelefoner
...eller upphör med användande minst en halvtimme innan du ska sova. (Ljuset ifrån skärmen lurar hjärnan och insöndringen av det viktiga sömnhormonet melatonin minskar.)

Sov i ett svalt och mörkt rum
Värme och ljus ger sämre sömn.

• Byt ut kaffe
...mot rå kakao eller grönt te som innehåller den lugnande aminosyran l-theanin. Få recept på kakaodryck här.

• Få frisk luft och lätt motion
...under dagen. Starta gärna dagen med dagsljuslampa under de mörka månaderna.

• Meditation
...har visat sig påverka hjärnan genom att öka mängden alfavågor, vilka sänker blodtrycket, minskar nivån av stresshormoner och ger oss ett ökat lugn.

• Se till att få tillräckligt med aminosyran tryptofan 
...under dagen. Ät en handfull protein till varje mål mat och avsluta gärna dagen med ett mål av komplexa kolhydrater som banan eller havre. Tryptofan är med i produktionen av serotonin som skapar välbehag, samt melatonin som säkrar en god sömn. Kolhydrater är viktiga för tryptofanets transport genom kroppen.
Få recept på tryptofanrik dryck här.

• Ät magnesiumtillskott
Det har visat sig hjälpa mot lätt, orolig sömn och kramper i benen om natten. Läs här om hur du köper rätt sorts magnesium.

• Aminosyran L-tryptofan 
...kan vara effektivt för nervösa, deprimerade och stressade personer som sover dåligt. L-tryptofan kräver dock en del olika näringsämnen och borde kombineras med ett multivitamintillskott som innehåller metylerade B-vitaminer för bästa möjliga biotillgänglighet.

• Kamomill, valeriana och lavendel
...verkar lugnande och kan drickas som te innan sängtid.

Komplementär hormonterapi
...är, precis som namnet antyder, ett "komplement" till konventionell medicin.
Komplementär hormonterapi är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen.
– Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök, berättar Sanne Lundblad.
– Observera att inga örter eller tillskott ska tas utan läkares samråd vid graviditet.

Obalanser i hormonsystemet kan visa sig som bland annat:
Minskad sexlust, PMS, ökad hårväxt, nervositet, ångest eller oro, depression, nattsvettningar, håravfall, återkommande infektioner och inflammationer, smärtsam och/eller oregelbunden menstruation, huvudvärk/migrän, trötthet, torra slemhinnor, infertilitet eller upprepade missfall, svampinfektioner och underlivskatarr, övervikt med mera.
Källa: Sanne Lundblad

När våra hormoner är i perfekt balans mår vi fantastiskt. Vi går upp ur sängen på morgonen och känner oss utvilade och klara för en ny dag, som vi möter med ett optimistiskt sinne. Vi är fulla med energi, vår hud är ren och våra ögon strålar. Vår kroppsvikt är optimal.
Tyvärr vet inte alla hur viktig sömnen är för vårt välbefinnande.
Här berättar Sanne Lundblad, som studerar till komplementär hormonterapeut, mer om hur sömn, eller brist på sömn, direkt påverkar ditt hormonsystem. 

När du sover för lite känner du dig trött och utkörd. Din kropp skriker efter energi och du cravar efter socker och kolhydrater.
Faktum är att brist på sömn en av de största orsaker till övervikt och ett obalanserat hormonsystem.

Obalans i systemet som reglerar vår aptit
Studier visar att för lite sömn skapar en obalans i det neuroendokrina systemet som reglerar vår aptit med övervikt och en ökad risk för typ 2 diabetes som följd.

 

► Läs också: 7 annorlunda tips för bättre sömn

Sömnbrist leder till övervikt
För lite sömn ökar mängden av det aptitstimulerande hormon ghrelin, som produceras av celler i magsäcken och hormonet leptin som produceras i våra fettceller minskar. Leptin är det hormon som minskar vår hunger.
Vid långvarig sömnbrist riskerar cellerna i vår hjärna att bli resistenta mot leptin och detta kan vara en orsak till att man som överviktig ofta känner sig hungrig och att sömnbrist ofta leder till övervikt.

Vi blir nervösa och irriterade
Som om det inte vore nog ökar även insöndring av stresshormoner vid brist på sömn och detta gör oss irriterade, nervösa och till och med deprimerade.
En trött och stressad kropp skriker efter snabb energi och vi häver i oss tomma kolhydrater och gärna kaffe.

► Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

 

Koffein signalerar stress och ökar blodsockernivån
Koffeinet i kaffe ger samma signaler till binjurarna som stress och deras lager av stresshormoner töms ut i kroppen. Något som i sin tur ökar nivån av glukos (blodsocker). Ett plötsligt ökat blodsocker ger oss en kick, vi blir fokuserade och alerta - men när vårt blodsocker sänks igen blir vi trötta och behöver påfyllning. Vi hamnar i en ond cirkel!

► Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Sanne Lundblad som själv kallar sig "hormonnörd"

Sanne Lundblad som själv kallar sig "hormonnörd"

Sömn har positiv effekt på våra könshormoner
Under sömn sänks vår kroppstemperatur och vår energiförbrukning minskar. Annat som händer när kroppens immunförsvar, nervsystem och hormonsystem får tid till att restituera, det vill säga återhämta sig är följande: Viktiga hormoner som växthormon, könshormon och melatonin ökar. Stresshormon minskar.
Interleukin 6, ett ämne som är med och bekämpar infektioner och som spelar en roll i kroppens motstånd mot cancerceller, produceras.
Utöver detta skapar vår hjärna nya förbindelser som ser till att vår personlighet hålls konstant och som gör att vårt minne och koncentrationsförmåga förblir skarp.

 

► Läs också: Kvalitetssömn avgörande för fysisk och psykisk hälsa

God sömn A och O för hormonell balans
En god natts sömn är alltså A och O för ett balanserat hormonsystem och ett välfungerande immunförsvar.

God natt!

Läsa mer?
Mer om komplementär hormonterapi kan du läsa i en längre intervju med Sanne Lundblad här.

Av Sanne Lundblad

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Tips vid sömnbrist och trötthet

• Sov minst åtta timmar
Gå i säng tidigt och sov helst senast klockan 22.00. (Kroppen och hjärnan återhämtar sig bäst mellan klockan 22.00-06.00.)

• Stäng av TV, iPads och mobiltelefoner
...eller upphör med användande minst en halvtimme innan du ska sova. (Ljuset ifrån skärmen lurar hjärnan och insöndringen av det viktiga sömnhormonet melatonin minskar.)

Sov i ett svalt och mörkt rum
Värme och ljus ger sämre sömn.

• Byt ut kaffe
...mot rå kakao eller grönt te som innehåller den lugnande aminosyran l-theanin. Få recept på kakaodryck här.

• Få frisk luft och lätt motion
...under dagen. Starta gärna dagen med dagsljuslampa under de mörka månaderna.

• Meditation
...har visat sig påverka hjärnan genom att öka mängden alfavågor, vilka sänker blodtrycket, minskar nivån av stresshormoner och ger oss ett ökat lugn.

• Se till att få tillräckligt med aminosyran tryptofan 
...under dagen. Ät en handfull protein till varje mål mat och avsluta gärna dagen med ett mål av komplexa kolhydrater som banan eller havre. Tryptofan är med i produktionen av serotonin som skapar välbehag, samt melatonin som säkrar en god sömn. Kolhydrater är viktiga för tryptofanets transport genom kroppen.
Få recept på tryptofanrik dryck här.

• Ät magnesiumtillskott
Det har visat sig hjälpa mot lätt, orolig sömn och kramper i benen om natten. Läs här om hur du köper rätt sorts magnesium.

• Aminosyran L-tryptofan 
...kan vara effektivt för nervösa, deprimerade och stressade personer som sover dåligt. L-tryptofan kräver dock en del olika näringsämnen och borde kombineras med ett multivitamintillskott som innehåller metylerade B-vitaminer för bästa möjliga biotillgänglighet.

• Kamomill, valeriana och lavendel
...verkar lugnande och kan drickas som te innan sängtid.

Komplementär hormonterapi
...är, precis som namnet antyder, ett "komplement" till konventionell medicin.
Komplementär hormonterapi är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen.
– Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök, berättar Sanne Lundblad.
– Observera att inga örter eller tillskott ska tas utan läkares samråd vid graviditet.

Obalanser i hormonsystemet kan visa sig som bland annat:
Minskad sexlust, PMS, ökad hårväxt, nervositet, ångest eller oro, depression, nattsvettningar, håravfall, återkommande infektioner och inflammationer, smärtsam och/eller oregelbunden menstruation, huvudvärk/migrän, trötthet, torra slemhinnor, infertilitet eller upprepade missfall, svampinfektioner och underlivskatarr, övervikt med mera.
Källa: Sanne Lundblad

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.