Så köper du rätt sorts magnesium!

Fakta

Visste du att...
magnesium är ett mineral som de allra flesta har brist på? Det finns uppgifter som säger att 80 procent av Sveriges befolkning inte har tillräckliga mängder magnesium.

Funderar du på att äta tillskott med magnesium? Då är det väl bara att gå och handla sig en burk, eller? Nja, tyvärr inte.
Tillskott med magnesium finns i olika former och för olika behov. 
Kurera hjälper dig hitta rätt i den snåriga magnesiumdjungeln.

Många äter idag magnesium regelbundet, andra funderar på att börja. Men varje mineral finns i ett flertal olika former - så hur vet man egentligen vilken typ som passar en bäst?
Oxid, citrat, tablett, kapsel, flytande form - eller räcker det kanske att bara äta en väldigt magnesiumrik kost ett tag? Och gör jag för att maximera upptaget? Frågorna är många.

► Läs också – Forskare: ”Magnesium räddar liv”

Ett viktigt mineral
Många olika faktorer, till exempel stress eller flytt till nya miljöer, kan göra att kroppens magnesiumbehov ökar. Symtom på brist kan till exempel vara hyperaktivitet, förhöjd stress, panikattacker, sömnproblem, kramp och, eller muskelsammandragningar.
Många upplever att en stor förbättring när de fyller på med magnesium. Mineralet kan öka aktiviteten hos mer än 300 olika enzymer, aktiverar nervkanaler och har en roll i synaps-plasticitet, det vill säga utveckling och anpassning av nya synapser som är viktigt för inlärning, minne med mera.

 

► Läs också: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Vilken effekt önskas?
För att välja rätt magnesiumtillskott behöver man först ta reda på vad man önskar uppnå med tillskottet. En del äter det för de psykologiska effekterna medan andra äter magnesium mot kramp, muskelvärk eller som hjälp vid insomning eller mot förstoppning. Varje önskad effekt har sin magnesiumtyp. Ja, typ i alla fall.
Något annat man bör ha i åtanke är biotillgängligheten, det vill säga hur mycket av magnesiumet som faktiskt tas upp i kroppen.

Olika sorters magnesium

Martina Johansson.

Martina Johansson.

Kurera tog hjälp av civilingenjör och bloggaren Martina Johansson för denna sammanställning. Martina beskriver sig själv som en analytisk och introvert biohacker vars stora intressen är ny och cool teknik, biohacking, hälsa, träning samt att hitta knep för att må bättre och vara friskare.
Martina Johansson jobbar som medicinteknisk ingenjör i Shanghai och skriver böcker på fritiden. Hon har bland annat skrivit: "Magstarkt! En bok om tarmflorans betydelse för hälsan", "Hormonbibeln - Hormonoptimering för den moderna människan" och är just nu aktuell med "Beroendehjärnan - Mekanismerna bakom socker- och matberoendet".
Här berättar hon om mer om olika sorters magnesium.

Magnesiumoxid
Magnesium av denna typ är billigast och lättast att hitta. Det fungerar bland annat för kramp, oro och muskelspänningar. Används av vissa främst för att få psykologisk effekt då den upplevs som lugnande.
Magnesiumoxid har ett (oförtjänt) dåligt rykte på grund av sin låga biotillgänglighet på endast fyra procent men trots att vi precis nämnt vikten av biotillgänglighet är det viktigt att skilja på fria och bundna mineraler, vilket gör skillnad för absolut upptag. I magnesiumoxid är biotillgängligheten visserligen låg men fritt magnesium är väldigt högt, vilket gör att det trots allt får stor effekt. Doserna är anpassade därefter och man kan ta 500 milligram eller mer då det är svårt att överdosera.

Magnesiumcitrat
En låg koncentration och en biotillgänglighet på 90 procent. Är bra mot till exempel förstoppning. Den har ett bra pris och uppskattas av många.

Magnesiumorotat
Magnesium av den här typen anses bäst för synapsutvecklingen i hjärnan. Den har förmågan att penetrera cellmembranen och interagerar med mitokondrierna.

 

Magnesiumklorid
Används i sprayform eller på annat sätt flytande form, har hög absorptionsförmåga och är bra för att avgifta celler och vävnader. Stödjer njurfunktionen och boostar ämnesomsättningen.

► Läs också: Pigga ben med flytande magnesium

Magnesiumtaurat
Magnesiumtaurat är känd för att sin förmåga att förbättra hjärtarrytmier, sänka puls och blodtryck och därmed skydda mot hjärtattack. Den är lättabsorberad, verkar inte vara laxerande alls utan bygger mer upp cellmembranen utifrån. Magnesiumtaurat ska även öka beslutsförmågan och minska effekten av koffeinabstinens.

Magnesiummalat:
Magnesiummalat hjälper bland annat mot trötthet, är involverat i ATP-syntesen, det vill säga energikonvertering, samt i energiproduktion. Har hög löslighet.

Magnesiumglycinat
Är ett stabilt magnesium som inte anses fungera så bra mot förstoppning men som däremot är bra för att återställa magnesiumnivåerna om man har haft problem/brist under lång tid. Ska även ge muskelavslappning och bättre sömn.

Magnesiumkarbonat
En sort som är populär och har hög biotillgänglighet eftersom den i magen konverterar till magnesiumklorid. Den fungerar väldigt bra mot reflux och andra matsmältningsproblem.

► Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

 

Kelaterad magnesium
Har högre absorption (chelated) än icke-kelaterad (non-chelated) men är dyrare. Man har då manipulerat molekylbindningarna för bättre upptag. Gällande intag så tas en tablett på morgonen och en på kvällen, gärna ihop med mat. Ta inte allt magnesium samtidigt.

"Sämre" former av magnesium

 

Magnesiumsulfat (epsomsalt) är för lätt att överdosera men rekommenderas att ha i badet. Det drar ur vätska ur underhuden så att man blir lite fastare.

Magnesiumglutamat och magnesiumaspartat sågas av Martina Johansson eftersom de ingår i aspartam som är neurotoxiskt, det vill säga giftigt för hjärnan. Dessa typer blir dessutom enligt Martina giftiga när de inte är bundna till andra aminosyror.

Fråga om råd i hälsokostbutiken
Bra magnesium kan inhandlas på bland annat hälsokosten - och där kan du även få bra råd om vilket tillskott som passar just dig.
Observera att kroppens behov av vitaminer och mineraler inte är samma genom livet utan förändras beroende på saker som till exempel livssituation, vad man äter och var man bor.
För att få koll på sina olika vitamin- och mineralbehov kan det vara en bra idé att göra ett mineraltest, vilket sker genom till exempel blodtest eller en hårmineralanalys.
Du kan läsa mer om magnesium i Kureras näringsguide.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Visste du att...
magnesium är ett mineral som de allra flesta har brist på? Det finns uppgifter som säger att 80 procent av Sveriges befolkning inte har tillräckliga mängder magnesium.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.